Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kan tex en leasingtagare, fodervärd eller en ev köpare begära ut en hästs vetjournaler utan hästägarens tillåtelse?
Det är något att tänka på när man säljer en häst och köparen betalar för en besiktning. Då har inte säljaren någon rätt att få tillgång till den inte ens om affären inte blir av.Den som betalar veterinärbesöket äger journalen. Djurens handlingar står på mig, kliniken måste gå in på mig för att hitta mina djur. Mina handlingar lämnas inte ut utan mitt skriftliga tillstånd.
Det är något att tänka på när man säljer en häst och köparen betalar för en besiktning. Då har inte säljaren någon rätt att få tillgång till den inte ens om affären inte blir av.
Eller om hästen är ute på foder och fodervärden tar den till veterinär och betalar. Då har ägaren ingen rätt att begära ut journalen från veterinären.
När jag sålt häst har jag fått en kopia på bes-intyget av vet. Inte samma som journal men alltid ngtDet är något att tänka på när man säljer en häst och köparen betalar för en besiktning. Då har inte säljaren någon rätt att få tillgång till den inte ens om affären inte blir av.
Eller om hästen är ute på foder och fodervärden tar den till veterinär och betalar. Då har ägaren ingen rätt att begära ut journalen från veterinären.
Jag har betalt besiktning som säljaren har fått köpa av mig när det varit anmärkningar.
Har inte säljaren varit med på besiktningen då eller?
Fast besiktningsprotokollet vid salubesiktning görs väl alltid i tre kopior oavsett vem som betalar, en till säljaren, en till köparen (original) och en till veterinären? Så har det i alla fall varit de gånger jag besiktat.Nej, det händer ju rätt ofta. Men även om säljaren är med lämnar jag inte ut protokoll om jag ensam står för besiktningen.
Fast besiktningsprotokollet vid salubesiktning görs väl alltid i tre kopior oavsett vem som betalar, en till säljaren, en till köparen (original) och en till veterinären? Så har det i alla fall varit de gånger jag besiktat.
Nej, det händer ju rätt ofta. Men även om säljaren är med lämnar jag inte ut protokoll om jag ensam står för besiktningen.
Jag tänker mer om säljaren är på plats så hör/ser ju denna själv vad som felar. Men är det vanligt att säljaren låter köparen åka iväg med dens häst till en besiktning på egen hand? Det hade jag nog aldrig tillåtit
Är man som säljare på plats hör man klart genomgången, men det är ju svårt utan protokollet att göra något med informationen.
Jag har t o m åkt genom Skåne med sto med föl för besiktning på egen klinik, på säljarens uppmaning. Det är väl en förtroendefråga också, hur bekväm säljaren är att släppa iväg hästarna. Det är ju inte miljonklassen vi pratar om, men visst - det har varit några med sex siffror i köpeskillingen.
Jag tänker mer om säljaren är på plats så hör/ser ju denna själv vad som felar. Men är det vanligt att säljaren låter köparen åka iväg med dens häst till en besiktning på egen hand? Det hade jag nog aldrig tillåtit
Man måste ha i åtanke att det är skillnad mellan privatpraktiserande veterinärer och exempelvis distriktsveterinär som är anställda vid en myndighet. Hos myndigheter ska förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagen följas vilket innebär helt andra krav när det gäller vad som är allmänna handlingar och vad som ska lämnas ut.
Vem som helst har rätt att begära ut offentliga allmänna handlingar och sekretessbedömningen är annorlunda vid myndigheter.Hur skulle detta vara applicerbart i den här frågeställningen?
Hur skulle detta vara applicerbart i den här frågeställningen?