Kan man verkligen vara snål när man har häst?

Sv: Kan man verkligen vara snål när man har häst?

Hon kommer svimma.Problemet är snålhet och lathet från hennes sida.
Pengar har hon.

Fröken_Skåne skrev:
...Jag sa till henne häromdagen att jag defintivt inte gör det för 100:-/månad/häst. Då såg hon helt oförstående ut för hon tyckte det var så mycket pengar :eek:

BRA... stå på dig... jag förstår att hennes situation inte är den lättaste men hon borde verkligen söka efter en stallplats där den typen av service ingår i stallhyran. Det skulle givetvis kosta mer men det gör det ju om man vill ha det så!!

Om hon är ansvarsfull nog ser hon till att ni har kommit överens innan hon flyttar hästarna till "ditt" stall. I värsta fall flyttar hon dom ändå o hoppas på att du ändrar dig. Eftersom hon vill låta en oerfaren stallägare släppa ut dom så vet jag inte om jag tycker att hon låter så ansvarsfull... :cool: Det skulle ju kunna fungera men hur många gånger strular det inte när man släpper ut hästar så?! Då är det inte så kul att vara ovan. En busig fölunge kan dessutom hitta på rätt mycket.

Det jobbiga med att ta betalt för att sköta någon annans hästar är att det blir så "permanent"... blir du sjuk eller ska du resa bort hur ställer hon sig till det då? Hon betalar ju dig för att du ska sköta hennes utsläpp.. har hon möjlighet att hjälpa till med det då.. då ska väl du betala henne istället... etc. Lättast är ju helt klart att dela jobbet lika/rättvist. Då kan man byta dagar om det behövs.

Jag undrar vad hennes reservplan är om du nu inte går med på att göra hennes utsläpp?!...

Ja då så får hon väl ta och betala för att få sova.
Det är ju bara att pynta upp stålarna.
Inga stålar = inga utsläppta hästar.

Om de hästovana stallägarna skall släppa ut, så får hon ju lov att åka ut och reda ut det hela om det går åt skogen.
Efter att ha blivit väckt och uppkörd för att åka ut till stallet några morgnar, så kommer hon nog att betala dig vad du vill ha.

1. Sätt ett pris som du vill ha.
Jag tycker att 100:-/gång son du tar hennes utsläpp är lagom.
Det blir 1 000:-/månad.

2. Om hon inte vill betala, låt stallägaren misslyckas några gånger så att hon får reda ut det.
Men vem vet, det kanske t.o.m. fungerar?

Man kan också räkna som att du släpper ut hennes hästar varje morgon och tar betalt för det.
1 000:-/20 = 50:-/gång, vilket blir 25:-/häst och morgon.

Hon jobbar alltså 2-skift. Jag har jobbat 3-skift och haft häst. Och man får helt enkelt ta sig ur sängen. Bara för man jobbar till 22, så kan man gå upp i rimlig tid.
Jag tycker hon verkar lat, och jag förstår inte varför hon måste sova på helgen.
Att man vill sova på lördagen när man jobbat fm det förstår jag, men söndagen och helgen efter kan man gott och väl gå ur sängen. Annars får man väl vara utan häst.

Och när hon börjar 14 så måste hon väl ändå till stallet för att mocka mm, så då kan hon lika gärna gå upp tidigt och sova en timme innan jobbet om hon behöver det.

Din tid är väl också värd något, kanske inte alltid så roligt att känna du måste ta ut+ åka dit igen för kanske rida och mocka om du inte alltid kan göra det samtidigt...

Jag tycker inte att det handlar om snålhet från din sida utan mera att du inte ska bli utnyttjad av din stallkompis. Det är inte snålt av dig att vilja ha betalt för bensinen!

Jag tänkte föreslå detta ni får gärna säga till om ni tycker något borde ändras(kan berätta att det antagligen kommer en tjej till som kommer låta stallägaren släppa ut hennes hästar);
*Jag släpper ut mina hästar själv, stallägarna släpper ut hennes hästar men fodrar dock alla.
*När hon jobbar efm dvs när hon inte kan ta in hästarna så delar jag och den andra tjejen på vardagarna.När helgen kommer får hon ta alla lördagar sina efm veckor och jag och den andra turas om med söndagen
*När hon jobbar fm får hon ta 3 dagars insläpp vardag, vi delar på vars en vardag+helgen
*Om ingen kan ta sitt utsläpp morgon får de betala 500:-/häst/månad eller 25:-/gång
*Om ingen kan ta något insläpp överhuvudtaget blir det samma som ovan.

Verkar det rimligt?

Det börjar ta sig lite... men det lät rörigt. Tror du att ni lyckas komma ihåg alla turer? Om ni blir ytterligare en tjej i stallet.. varför kan inte du o hon dela upp allt lika o så får den här tredje tjejen som ska sova betala för sig ändå...?

Om du tycker att det fungerar bra som du beskrev då är det bara försöka övertyga dom andra att det skulle fungera bra.

Jag tycker att det vore bäst om ni kunde ha samma rutiner/tider för alla hästar. Ex. Hästar som får stanna kvar i stallet när dom andra går ut har tendenser att kunna bli oroliga och snurra runt i boxen och sprida runt all skit.. det är inte kul att mocka efter det.

Oj, detta var inte en så kul situation som du hamnat i.

Hekt klart ska du ha betalt för det du gör. Och 100kr i veckan är väl inget för att fara ut och ta ut 2 hästar. Personligen så hadde jag tagit mer typ 100kr/häst och vecka. Vill man sova så kostar det.

Det jag också börjar tänka är...
Hon kanske borde flytta till ett stall som inte är kollektivt...
Hon behöver nog full inakordering.

Frågan är väl nästan snarare " Kan man verkligen tro att man kan ha sovmorgon och lämpa ansvaret över nån annan när man har häst?" och dessutom inte vara villig att betala för det..

Egentligen känns det inget vidare bra att mina hästar kanske kommer ut lite senare..(vilket det antagligen blir för deras hästar kommer åka ut senast klockan sex..) men samtidigt känns det inte helt okej om jag skulle lämpa över mina hästar till icke hästvant folk :crazy: För jag har ju varken problem med att släppa ut/in hästarna eller gå upp tidigt..Det är ju den ena tjejen som är jätte snål..Kanske man ska säga helt enkelt att stallägaren inte vill och att jag får göra det? Passar det inte får de leta annat stall? För min del kvittar det vilket..jag tar ju inte stora pengasummor för att tjäna pengar på dem, jag klarar mig lika väl själv där uppe..

Hon har precis som jag blivit lite bränd på hästfolk, tyvärr..därför vill hon vara här där hon vet vilka människorna är osv..Däremot är hon kanske inget vidare själv när det gäller att hjälpa till eller betala för sig.

Man blir verkligen förvånad över vad folk tror egentligen..frågan är om de själva gjort det för en så liten slant utan att säga ett knyst..?

Mitt tips är att inte ta in denna människa i stallet, eller så får hon sköta ALLT själv tills hon är villig att betala för tjänsterna.
Vilket pucko människan måste vara tycker jag

De nya tjejerna kan ju inte bara utgå ifråna att stallägaren kommer släppa ut deras hästar.. vet du om de har frågat?

Man börjar ju bli tveksam :crazy: För man kan ju inte vara snål när man har häst.Det är dyrt och då skaffar hon ändå sig fler :confused:

Nej de har inte frågat än, ska bli intressant att se om/när detta sker..*usch orkar inte mer krångel*

Fröken_Skåne skrev:
Nej de har inte frågat än, ska bli intressant att se om/när detta sker..*usch orkar inte mer krångel*

Hm... vad roligt det skulle vara om stallägaren vill ha extra betalt för att släppa ut deras hästar... :)

Jag jobbar 3-skift och skulle aldrig komma på idéen att ha hästen/hästarna inackorderade någonstans där jag inte kunde på hjälp med ut-, insläpp samt fodringar.

Detta enligt rekommendation från kollegor som har samma tider och har egna hästar sedan många år och har testat flera varianter. Jobbar man skift får man antingen ha en hemmavarande make/maka med extremt flexibla tider/hästskötare anställd på heltid eller så får man han hästarna inackorderade med fullskötsel. Har man bara en häst är alternativ 3 nog billigast ändå... ;)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 428
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 087
Senast: Cilla
·
Ekonomi & Juridik För två år sedan köpte jag min lilla dröm-hästgård. Det har tagit mig många, långa år att komma hit,och vägen hit har varit lång och...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 797
Senast: Raderad medlem 142449
·
  • Omröstning Omröstning
Gnägg Hej alla underbara hästmänniskor! Jag är vuxen nybörjare och vill så gärna ha alla era tips och erfarenheter! Snälla, dela allt med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 495
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar