Jag håller med om problemet med lera, och din definition av vad som är besvärande lera.Stora marker för mig är att du har tillräckligt med mark för att kunna variera hage när den ena blir upptrampad. För mig är det helt otänkbart att ha hästar i leriga hagar (lera så går över hovarna, ytlig lera på ett par cm är ofta svårt att vara helt skonas från)
Har man inte tillräckligt stora hagar för att kunna ha torrt så tycker jag att det är bättre med hårdgjorda hagar (grusade).
Nordsvenskar hör till de tyngre här omkring och oftast dubbelt så dyra att sko och verka. Samma med tinker, ardenner som jag oxå haft.
Vi har haft hbl på ca 170cm med vikt på ca 600 och kallblod på 145/155 med ungefär samma vikt och kallbloden har förstört mkt mer än vad hbl gjort. Trots samma vikt...
Men jag håller absolut inte med om att "kallblod" skulle riva sönder ytskiktet i hagar mer än "andra hästar".
Jag har hållit grupper med Araber, och fullblodskorsningar (som inte räknats som SWB), i samma hagar (men inte samtidigt) som Nordsvenska Brukshästar, och det har blivit ungefär lika mycket (eller lite) påverkan på hagarna under höst/vinter.
Under ett flertal år, hyrde jag ut stall- och lösdriftsplatser, och höll samtidigt egna Nordsvenskar, där i synnerhet ston med föl inte gick i blandad flock med valacker.
Jag har heller aldrig fått betala mer, vare sig för skoning eller verkning av Nordsvenska Brukshästar, jämfört med t.ex. Araber eller travare.