Hyrde hästar och lånade hästar av kompisar i privatstall,plus ridit på ridskola många år. Stallet skötte fodringar,in och utsläpp. Hästvana plus ridvana allt som allt ca 20 år.
Men drömmen om en egen hästgård har alltid funnits där även sedan jag slutade med hästar.
Jag säger inte att jag är en hästexpert,men det jag inte kan,kan jag lära mig,tänker jag. Jag vet många som skaffat häst som haft mycket mindre hästvana än jag med mina 20 år.
Sedan när jag tänker efter,så de hästar jag hyrt/lånat har aldrig varit sjuka under den tiden jag hade dem. Så därav har jag inte fått mycket "träning" i hästens sjukdomar,nej. Men även det kan jag ju lära mig mer om,förstås. Och jag vill lära mig mer om det också. Därför skriver jag på detta forum.
Men det jag först försöker klura ut är ju om jag överhuvudtaget ska skaffa häst till min gård,och det ser lite mörkt ut utifrån den informationen jag fått av er här på forumet,so far. Det erkänner jag ju också i ett annat inlägg jag skrev.
Jag förstår faktiskt inte varför folk försöker skrämma TS från att ha häst på gården?
Jag trivs bra med mina djur, och det enda skälet till att inte ha häst hemma, som för mig är riktigt gångbart, är att man faktiskt har ansvaret 24/7. - Man kan inte resa bort, utan att ha ordnat med djurvakt.
Och så fruktansvärt dyrt att ha hästar hemma är det väl ändå inte?
Själva hållandet av hästarna, när väl stall/lösdrift och hagar är på plats, kostar oftast betydligt mindre än att hyra in sig någonstans.
Man kan också själv välja hur utfordring och andra rutiner ska fungera.
Det som kostar pengar är de initiala investeringarna. Bygga stall/ligghall, bygga hagar med permanenta stängsel, dra fram vatten om sådant inte finns med mera. Där behöver man också skaffa en del kunskap, så att man kan planera bra lösningar, och slippa "nybörjarmisstag".
Men det är väl inte märkligare att välja att "bygga stall och hagar" jämfört med att "välja att bygga altan"?
Att investera i något som skänker en glädje i livet, är ju inget man nödvändigtvis måste räkna på hur lång återbetalningstid det har eller så. Rent filosofiskt, så tror jag på att göra saker som man gillar.
Mitt råd till TS är att sätt inte igång med att bygga vare sig stall eller lösdrift på en gång, utan vänta en stund.
Passa på att fram till våren eller så, att gå på ridskola, vara medryttare, prova på körning, westernridning (se många typer av hästar och idéer om hästhållning) och på andra sätt träffa många hästar. Och samtidigt, besök "grannar" och bekanta med egna små stall/lösdrifter för att se hur andra löst sin hästhållning, ta reda på hur/var man får tag på foder och strö i närheten, var det finns någon "bonde" som hjälpa till med utgödsling, läs på (böcker är bra) om sådant som stängsling och regler för hästhållning.
Jag tror att många frågor kommer att se annorlunda ut, efter en tid med "mera hästar".