Jag har haft eget stall i 5 år, med som mest 4 egnar hästar + ett par inhyrda. Vi hade aldrig någon traktor, utan jag fick höet hemlevererat och sedan trillade jag + en kompis balarna (300 kg) in i garaget innan de öppnades (plastat hösilage). Mockade allting för hand, lite jobbigt men inget problem.
Saker som kan underlätta skötseln (viktigt om du haft en utmattning!):
- Lösdrift och fri tillgång på foder - A och O för att slippa passa tider och bli uppbunden jämnt
- Helst så stor hage att den inte behöver mockas annat än vid fodret och i vindskyddet (minst 0,5 - 1 ha/häst)
- Grusad vid grind och foderbord
- Få hö/spån/halm hemlevererad i stora partier, och förvara det så nära stallet/hagen som möjligt
- Frostfritt vatten ut till hagen - kan vara bara en vattenslang som du kan ha inomhus på vintern
- Bra ljus (ev en bra pannlampa)
- Skötselplats för hästarna där utrustningen hänger, så man slipper släpa med sig saker rundtomkring
Nu hyr jag in mig på ett stall där man sköter allting med hästarna själva, förutom inkörning av hö. Min kompis som har två ponnys på lösdrift där spenderar i snitt 0,5 timme per dag i stallet om hon inte tränar någon av hästarna.
Så bli inte avskräckt, men planera väl!