Du skrev "oftast inte optimalt" och jag bad om källa på det.De är väl isf precis som jag skrev hästar som klarar av lösdrift?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du skrev "oftast inte optimalt" och jag bad om källa på det.De är väl isf precis som jag skrev hästar som klarar av lösdrift?
Precis! Och eftersom stallet har stått så här i många år,med denna "idiotiska lösning" med ventilationen,så antar jag att stallet helt enkelt ÄR för fuktigt att ha hästar i....De ville väl inte göra om och göra rätt,för att det förstås skulle kostat pengar.....men nu kommer det ju garanterat kosta pengar för mig,för nu har jag ett stall som är alldeles för fuktigt,och jag kommer ej att kunna använda det som jag tänkte....
Så om jag ska ha hästar på min lilla gård,så kommer jag alltså att behöva bygga lösdrift. Och stallet kommer att stå helt oanvänt.... Det var detta jag misstänkte från första början när jag flyttade in.....
Du skrev "oftast inte optimalt" och jag bad om källa på det.
Källa? Och varför lösdrift inte optimalt för hästar som motioneras dagligen?Känns lite som du drar alla hästar över en kant.
Vissa hästar passar inte för lösdrift.
När lösdrift började användas så var det tänkt för avelshästar som inte motionerades av ryttare. Eftersom det var optimalt för att dom skulle få röra på sig mer.
Sen spred det sig och hästägare såg precis som du beskriver det faktiskt som ett slappare alternativ till att ha hästarna på box.
Lösdrift är oftast inte optimalt för hästar som motioneras dagligen. Kanske vissa men absolut inte alla.
Forskning visar dock att hästar på lösdrift är mindre sjuka, har färre skador och mår bättre psykiskt. Och studien är gjord på lektionshästar, dvs de arbetar dagligen.Kollar du nogrannt så var det inte dig som jag svarade på.
Jag går utifrån egen erfarenhet och utbildade bekantas erfarenhet. Då jag sällan litar på vinklade artiklar.
Jag är emot lösdrift men accepterar såklart att det finns människor som föredrar det. Smaken är som baken helt enkelt
Forskning visar dock att hästar på lösdrift är mindre sjuka, har färre skador och mår bättre psykiskt. Och studien är gjord på lektionshästar, dvs de arbetar dagligen.
https://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/studie-slar-hal-pa-myter-om.htm
Även forskarna som jag hänvisar till är knutna till olika universitet.Lånar citatet @mandalaki och fortsätter lite..
Faktum är @cajjer att alla studier jag sett förespråkar lösdrift ur hästvälfärdssynpunkt. Och de är gjorda av oberoende forskare på universitet.
Även forskarna som jag hänvisar till är knutna till olika universitet.
Japp, ville bara förtydliga för den vi svarade.Ja självklart
Inte meningen att säga emot det (är lite trött just nu), bara att det finns massa mer studier som säger samma sak
Dvs forskningen går att lita på, eftersom flera kommit fram till samma slutsats.
nej, men du svarade inte när jag bad om en källa. Kommer du med ett sånt påstående så måste du kunna bevisa det.Kollar du nogrannt så var det inte dig som jag svarade på.
Jag går utifrån egen erfarenhet och utbildade bekantas erfarenhet. Då jag sällan litar på vinklade artiklar.
Jag är emot lösdrift men accepterar såklart att det finns människor som föredrar det. Smaken är som baken helt enkelt
Nä du skrev oftast inte optimalt och jag menar att det är få som inte klarar det.De är väl isf precis som jag skrev hästar som klarar av lösdrift?
Det är snarast så, att det finns en hel del forskning, som stöder hur bra det är för hästarna att gå ute i stort sett dygnet runt.Känns lite som du drar alla hästar över en kant.
Vissa hästar passar inte för lösdrift.
När lösdrift började användas så var det tänkt för avelshästar som inte motionerades av ryttare. Eftersom det var optimalt för att dom skulle få röra på sig mer.
Sen spred det sig och hästägare såg precis som du beskriver det faktiskt som ett slappare alternativ till att ha hästarna på box.
Lösdrift är oftast inte optimalt för hästar som motioneras dagligen. Kanske vissa men absolut inte alla.
Mycket intressant ämne detta med storlek på hästhagar.
Börjar fundera på om min hage är för liten? Det ingår en st.hästhage på min fastighet,och den är på en (1) hektar.
Är detta för litet för två hästar?
Det är ju inte jättestort enligt mitt tycke,men vad säger ni?
Marken består av betesmark. Inte skogsmark.