Kan man verkligen vara snål när man har häst?

nexxa

Trådstartare
Jag har ca 1 mil till stallet.Jag har två hästar där och kommer ev. köpa mig en tredje till hösten. Stallet kommer fyllas av två hästar till med samma ägare. Ägaren i fråga vill inte släppa ut sina hästar själv (dumma arbetstider+att hon måste sova en del) så i sådana fall ska jag göra det. Men jag kan inte tänka mig att göra det för 100:- i månaden/häst vardagar. Håll med om att det är lite pengar?? Först med tanke på att jag har så långt dit+ att bensinen faktiskt kostar!
Vad kan jag begära? Jag hade själv tänkt erbjuda ett pris på 200:- men det tyckte jag kändes som en minimun gräns..
Ni som bara hyr stall där ni sköter allt själva, hur har ni ordnat allt?
Tacksam för hjälp :bow:

Sv: Kan man verkligen vara snål när man har häst?

Har jag förstått det hela rätt nu; Det är alltså bara dina tre hästar och två till i stallet? Vilket betyder att du får 400 kr/mån för att släppa ut dem varje dag? Det tycker jag i så fall är för lite.

I vårt stall hjälps alla åt. Vi är 7 hästar med tillhörande männsikor :smirk: och alla får hjälpas åt med alla fodringar och utsläpp/insläpp. Det funkar jättebra men det är såklart en fördel om man har lite olika arbetstider.

malu

Hästarna måste väl ha tillsyn både em-kvällar och mornar... antar att du rider på em-kväll och därför vill vara i stallet även dessa tider varvid ni inte kan byta tjänster rakt av bara.. att du tar morgon och den andre kväll...

Om ni skall ha 3½ em-kväll var eller var o en tar sina egna på em-kväll är det rimligt att ni delar på dina utlägg för mornarna, samt att du får nått extra för besväret.

Om du har 2 mil t.o.r till stallet 30 dagar per månad gör detta ungefär 60 mil för dig... dela det på 5 hästar det blir 12 mil per häst... har hon då 2 hästar blir detta 24 mil.

Nu vet inte jag vad för bil du har men en normal bil (inte urgammal alltså) har en viss värdeminskning, samt alla bilar har underhåll och skatt, försäkring osv... ingen kör under 20 kr milen och har man nyare bil ligger den summan runt 30 kr milen....

Om vi räknar på 20 kr per mil är detta för två hästar 20kr gånger 24 mil=480 kr.

Vad som är rimligt för besväret är ju upp till dig att avgöra, jag tycker en femma om dagen är det minsta hon/han skall betala per häst, det är ju iaf en symbolisk summa...
Det skulle i så fall var ytterligare 300 kr.

Alltså! du skall ha bilkostnad 480 kr... det är rena utlägg för dig, tar hon mornar oxå så du inte behöver åka så sparar du ju faktiskt dessa pengar... skäms inte för att säja det!

Dessutom minst 300 kr till enligt mitt tycke!

summa 780 kr.

...men hon tycker nog du e en elak :devil: då...

Om hon nu inte vill detta så kanske hon kan ta helgerna så du får sova någon gång... då blir det ju bara 3 extra dagar för dig i veckan... summan blir i så fall ca 13 dagar per månad a 2 mil g 20kr delat med 5 hästar varvid hon skall betala för 2 hästar... he he he... vad fint jag räknar... blir 208kr i bilkostnad...
..och om du tar en femma per häst o dag blir det ungefär 130 kr...
totalt 338kr..

Hur mycket tar hon i stallhyra? Du skulle också kunna relatera till vad hön gör för dig, och vad hon tar betalt för det... Inte mer än shysst, eller hur?

Tycker oxå att det är billigt!
Jag hyr ett stall med 5 boxar där jag har 2 egna hästar & hyr ut 1-3 boxar sedan. Normalt turas vi om med alla utfodringar & utsläpp i hagen osv, men i början på året stod det en häst här där ägaren inte hade möjlighet att ta några utsläpp /intag osv.
Hon fick betala 100kr extra/vecka. Dvs 400kr/månad för att slippa fodringar vilket både hon & jag tyckte var rimligt. Så vi andra betalade 600kr/månad i kallhyra/häst & hon betalade 1000kr...
(jag har 4 km till stallet)

Detta gällde ju 1 häst, du har längre till stallet än jag & det är dessutom 2 hästar... Så minst 500kr/månad för båda kan du ju ta utan att hon ska bli "snål" tycker jag.
Det blir ju ändå mer jobb för dig & det hade ju varit lättare om ni kunde turas om... :idea:

Svarar alla:
Boxarna ligger i kallhyra på 500:-/box.
Tjejen som ska hyra in sig har möjlighet till insläpp varannan vecka och utsläpp varannan vecka. Men hon anser att hon behöver sova de veckorna hon hade kunnat släppa ut. För mig är det okej, om hon betalar.

Hon vill ha det såhär:
-Jag släpper ut alla dagar för 150:-/månad/häst
-Vi släpper in varannan vecka var-vardagar
-Var och en tar in sina hästar själv på helgen

Jag vill ha det såhär:
Alt.1.
-Jag släpper ut alla vardagar hon betalar 200kr/månad/häst
-Vi tar in varannan vecka var
-Vi turas om med helgerna, varannan lördag, varannan söndag

Alt.2.
-Vi turas om med utsläpp och insläpp varannan vecka
-Vi turas om med helgerna varannan lördag, varannan söndag

Jag tycker hon gör det krångligare ?? Om hon betalar mig 150:- i månaden/häst blir det knappt 5:-/dag, det räcker inte ens till bensinen.Även om det ändå gäller att mina hästar också ska ut, vill man ju inte göra det helt gratis..

Å jasså, jag fick för mig att det var på någe vis stallägaren som du förhandlade med.. :o :o

Men då är det andra bullar , hehe

Jag tycker att du kan påpeka för henne hur mycket hon skulle få lägga ut i bensin bara för att släppa ut kusarna själv, för att inte tala om att hon behöver ta sig den tiden. Vad hon ser förmodligen nu, är att du vill ha nästan lika mycket som kallhyran, och det svider nog lite.

Jag menar.. kan hon inte ta sina veckor borde hon väl åtminstonde betala merkostnaden för dig?

Hehe, tyckte att det blev lite förvirrat :D

Ska träffa henne i morgon, berätta hur mkt jag vill ha betalt..gäller att va stenhård :devil:

Fröken_Skåne skrev:
Hehe, tyckte att det blev lite förvirrat :D

Ska träffa henne i morgon, berätta hur mkt jag vill ha betalt..gäller att va stenhård :devil:

Alltså har jag hängt med här.... :confused:
Du vill ha betalt för att släppa ut två andra (inackorderade) hästar?? :confused: :confused:
Är inte det lite sniket när Du ändå är i stallet?! :devil: :confused: Jag skulle aldrig drömma om att ta betalt för att släppa ut mina inackorderingar. :crazy:
Det ingår liksom i stallhyran..... :eek:

mvh
Carina

Du har nog också missuppfattat det hela :D

Mina 2 hästar står i ett stall med sex boxar, stallägaren hyr ut var och en box för sig för 500:- alla sköter alltså sig själv om man inte bestämmer annat. Tjejen i fråga vill/kan/orkar inte släppa ut sina hästar och därför pratade vi om att jag kunde göra det mot betalning.
Jag tycker nämligen inte om att folk utnyttjar och åker snålskjuts på det man gör, har varit med om det många ggr :smirk:

Fröken_Skåne skrev:
Du har nog också missuppfattat det hela :D

Mina 2 hästar står i ett stall med sex boxar, stallägaren hyr ut var och en box för sig för 500:- alla sköter alltså sig själv om man inte bestämmer annat. Tjejen i fråga vill/kan/orkar inte släppa ut sina hästar och därför pratade vi om att jag kunde göra det mot betalning.
Jag tycker nämligen inte om att folk utnyttjar och åker snålskjuts på det man gör, har varit med om det många ggr :smirk:

Jo, så mycket fatatde jag men jag fattar inte hur DU kan begära ersättning för att släppa ut två andra hästar också, när DU ändå är i stallet??? :confused:
Så missuppfattat har jag inte......
Sen tycker inte jag heller att man ska ååka snålkjuts på nån, men jag tycker samtidigt det verkar sniket att ta betalt för att släppa ut två extra hästar....
Men det är jag det och mina åsikter.... ;)
mvh
Carina

Begär bra ersättning!... om du kan tänka dig att släppa ut hennes hästar så räkna fram något som är rimligt... vill du inte hålla på med detta i längden så begär mer så nappar hon troligtvis inte på det.

Nu handlar det ju om att den här tjejen inte vill göra sina utsläpp sina veckor vilket betyder att trådskaparen måste åka till stallet varje vardag o släppa ut, när det kunde varit varannan vecka. Det är mycket tid som man kunde sparat in om båda hade hjälpts åt. Nu blir det istället en person som gör utsläppen hela tiden... 200 kr/häst tycker jag är lite lite... en 300-400 kr/häst vore mer rimligt.

Jag håller inte med Cecam (Carina) om det hon skrev att man ska släppa ut alla hästar bara för att man man ändå är i stallet.... det handlar om principen!! Alla ska hjälpas åt!!! Nu är ju den nya tjejen villig att betala men frågan är om hon förstår att 100 kr /häst är lite väl lite...

HUR GICK DET DÅ??!! :cool:

Cesam skrev:
Alltså har jag hängt med här.... :confused:
Du vill ha betalt för att släppa ut två andra (inackorderade) hästar?? :confused: :confused:
Är inte det lite sniket när Du ändå är i stallet?! :devil: :confused:
Grejjen är ju att hon inte "ändå är i stallet" utan måste åka dit.
Hon tar helt enkelt den andra hästägarens stallpass.

Om man turas om d.v.s. jag tar ALLA varannan vecka, så är det ju inte två till den andra veckan, utan ALLA 5.
Så det den andra hästägaren måste betala för, är att slippa sina morgonpass varannan vecka.
Lagom ersättning är full reseersättning 25:-/mil samt sedan per timme 200:-/timme.

Så om morgonpasset inklusive resa tar en timme och resan är 4 mil, så blir det 300:-/gång.
Och 2 veckor i månaden blir då 10 gånger = 3.000:-.
Den som inte vill göra sin del, den får betala.

Vad glad jag är att vi inte har såna bekymmer i vårt stall, ju mer jag läser om olika stall här på buke, desto mer inser jag hur bra samarbete vi har det i vårt! :) Men summan av kardemumman är väl att du sitter i förhandlingsläge här, inte sant? Passar inte galoscherna kan hon ju släppa ut sina hästar själv. Stå på dig!

Hmm, svårt. Jag brukar räkna antal "jobb" per häst för att få en hyfsat "rättvis" fördelning. Det betyder att om du sen skaffar tre hästar så är ju din andel av jobbet större än hennes. Vad gäller tex utsläpp så är 4 utsläpp per vecka dina och 3 hennes om ni skulle dela rakt av på jobbet.

Då blir din ersättning från henne (150 kr/(3ggr x 4veckor)= 12,50 kr per gång). Det är fortfarande ganska lite betalt tycker jag dock, men det är svårt sånt där. Som någon sa är det väl enklare om ni byter lite jobb istället; att du tar alla utsläpp och hon tar mer jobb än dig övriga tider? Jag förstår att du tycker sköta sig själv på helgen verkar jobbigt; då skulle ni alltså båda åka ut till stallet mornar och kvällar för att ta in och ut era egna hästar? Så onödigt på något sätt. Bättre dela som du säger; varannan helg eller varannan lördag/söndag.

Eftersom hon har svårt att dela på utsläpp har du ju ett bra förhandlingsläge.

Som Klubban skrev så är det principen.Jag skulle aldrig med gott samvete kunna strunta i att betala någon bara för att de ändå ska dit. Nu är det ju så att det är hennes sto med föl som kommer.Så innan hästen är van vid att ledas och stå i egen box blir det också extra jobb.
Skulle jag behöva hjälp hade jag också betalt för det.

Klubban,Inte_Ung,Trissa o Björk; Jag berättade för henne hur mycket det blir/dag.Och hon själv verkar inte tycka det är ngt vidare problem sålänge hon inte själv gör det.. :smirk:
Jag sa till henne häromdagen att jag defintivt inte gör det för 100:-/månad/häst. Då såg hon helt oförstående ut för hon tyckte det var så mycket pengar :eek:
Nu tycker hon vi ska göra någon slags anordning ut till hagen så de kan gå ut själva så att de icke hästvana stallägaren bara kan släppa ut *suck*

Det verkar vara bäddat för trubbel det där.
Finns det inte något som hon kan göra för dig i stället?
Det verkar liksom bättre att byta tjänster med någon som inte gillar att betala.
Hon kan väl ta alla utsläpp och insläpp på helgerna då i stället?
Det vore väl praktiskt om du vill åka bort med en häst över helgen för att tävla eller gå en kurs?

100 kr/vecka kanske?
om du släpper ut varje dag..
blir ju 400 kr/mån

Ja, det känns bara värre och värre :crazy:
Flyttar hon hit är hon endå väldigt beroende av mig.Ena veckan börjar hon 06.00 och slutar 14.00 då kan hon i allafall ta in hästarna..andra veckan börjar hon 14.00 och slutar 22.00 då kan hon ta ut..men den sistnämnda veckan säger hon att hon behöver sova..hm.. samma med helgen..
Usch.Jobbigt :(

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 428
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 087
Senast: Cilla
·
Ekonomi & Juridik För två år sedan köpte jag min lilla dröm-hästgård. Det har tagit mig många, långa år att komma hit,och vägen hit har varit lång och...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 797
Senast: Raderad medlem 142449
·
  • Omröstning Omröstning
Gnägg Hej alla underbara hästmänniskor! Jag är vuxen nybörjare och vill så gärna ha alla era tips och erfarenheter! Snälla, dela allt med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 495
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar