Kan man tvätta råttor

G

Guldfisk

Hej, Jag har pr köpt till tre råttor till min lilla familj. Och dom stinker, är det farligt att bada dom med shampoo utan parfym ? Jag måste göra något åt de för de luktar inte gott. Diana:rofl:

Sv: Kan man tvätta råttor

Det är ingen fara. Tvätta inte för ofta bara och se till så de inte får det i ögonen eller så, och torka de ordentligt efteråt.

Gissar på att det är hanar du har? :angel::D

Råttor ska inte stinka.. Kan det vara så att dom har haft samma "material" i bolådan länge?.. Mina grabbar har tygbitar och när jag har slarvat med bytet av dom så har råttorna inte luktat gott..

det är klart du kan.. men var beredd på att dom kan rivas..:crazy:

Gissar på att det är hanar du har? :angel::D

Hehe a jag har en hane och 6 honor, Men även honorna luktar. Jag fick alla tre för 150 plus bur. Jag kunde inte låta råttora bo i djuraffären. Råttisarna vätar bebisar med, så jag vågar inte tvätta en av honorna. Men hanen ska få sig ett mysigt bad. :)

Råttor ska inte stinka.. Kan det vara så att dom har haft samma "material" i bolådan länge?.. Mina grabbar har tygbitar och när jag har slarvat med bytet av dom så har råttorna inte luktat gott..

Jag har själv aldrig slarvat med buren, byter toalådan nästan varje dag plus buren tre gg i veckan just av att jag har en kompis som har låtit sina råttor bo i sitt spån i tre månader. och jag vill inte att mina ska må dårligt. Men jag köpte råttorna av djuraffären så dom luktade inte så gott, eftersom dom inte har samma tid för råttorna där.

Oh, är det så pass :crazy:
Då måste jag få tipsa om http://r8forum.kanske.net där det finns folk som kan massor, så de blivande bebisarna får växa upp ordentligt för det är ju mycket man ska kunna när man ska föda upp småttingar :)

Men vad i... Så du ska medvetet avla på råttor från zooaffär?
Seriöst, mycket seriöst. Inte.

Tänk efter lite, det är livs levande varelser ni tänkt leka med, varelser som kan bära runt på all möjlig skit i generna. Den skiten är det råttorna som blir lidande för. Orsaka inte lidande, skaffa kunskap och erfarenhet först och föd upp råttor med bra gener sen istället.

"Köper du en råtta av oss kan du vara säker på att den har fint temperament och är van vid människor för vi tar hand om våra råttor som en familjemedlem."
Ni kan aldrig garantera bra temperament, men ni kan öka förutsättningarna för bra temperament genom avel på råttor som har bra temperament - men då gäller det att även se till att de har en känd bakgrund. och nej, då menar jag inte att man ska veta namn och färg på mamman och pappan, utan det är mycket mer än så man ska känna till.

"Underlag till buren, du kan ha te.x Pelletsspån, Träspån dessa pelletssorter är mycket bra för dom har bra uppsugningsförmåga och gör även så att buren inte börjar lukta."
Det heter papperspellets eller träpellets, beroende på sort.

"Du kan även använda spån men tänk då på att hålla buren ren annars kan det hända att din råtta får problem med andningsvägarna."
Anledningen till problem med luftvägarna beror på dammet och ammoniakhalten som höjs iom terpentiner i barrträspån. Att det är rent spelar ingen roll, det är dåligt ändå.

"En kompis är nästan ett måste!"
Inte nästan, det är ett måste.

"Det finns en hel del färdiga
blandningar att köpa i djur affären. Hittar du ingen speciell blandning för
råttor kan det även gå bra med Hamsterblandning."

Djuraffärers blandningar är skitdåliga. De innehåller så pass mycket skit att det är mycket bättre att helt enkelt köpa osockrad müsli med alla 4 sädeslagen.

"Du kan även blanda i lite torrfoder för katt av bra kvalite. Själv brukar
jag ge mina råttor protein i färskmaten istället."

Vad jag vet är kattmat inte bra, var nåt ämne det innehöll... Minns inte exakt.
Hundmat är hur som helst bättre.

"Mat du kan ge dagligen:
...
- Alla sorters rotfrukter och baljväxter"

Baljväxter är inte bra att ge så ofta.

"Mat du kan ge några gånger i veckan:
...
- Mjölkprodukter, yoghurt är en favorit"

Mjölkprodukter är slembildande vilket klingar rätt illa med tanke på att alla råttor bär på mycoplasma. De har inget behov av mjölkprodukter så det kan lika gärna uteslutas helt eller iaf inte ges så ofta.

"Mat du inte bör ge:
...
- Mat som du själv inte skulle vela äta"

Trevligt, ska man lita på din hemsida så skulle mina råttor vara vegetarianer nu :smirk:

"Visste du att valigt kutterspån, som säljs
i djuraffären, kan innehålla terpentin som är irrierande för råttans luftvägar?
Att det är billigt och lätt att få tag på hjälper inte när det är direkt skadligt för
dina råttor."

Hur går det ihop med det tidigare citatet om bottenmaterial?

Såg för övrigt att råttan som ska få en kull inte ens är 5 månader gammal. Ffs, hon har ju inte ens hunnit växa klart! :crazy:

Som sagt - kunskap först, sen avel.

Det är inget fle på dom, Känner hon som har fött upp dom från början. Det var bara de att dom som köpte Ungarna av min kompis blev allergiska, och gav bort dom till zoot. Så det är inget fel, eller dårliga gener på dom.

Inga dåliga gener? Ser man på, du bevisade just att du inte kan tillräckligt för att syssla med avel.

Aja, skit samma. Jag skrev inte för att få ovänner, eller bråk. Mina råttor mår bra, Och dom leker och är lyckliga. Det är det som räknas. Och sen angående hemsidan. Allt är inte klart på den,, vi har bara haft den en vecka och det är inte bara jag som arbetar på den. Jag har pr skrivit in informationen om maten och om buren. Så det som är på startsidan är det som Malin skrev. Det allra första vill säga.

Det som räknas är att du inte orsakar lidande.
Genom att avla på dåliga avelsdjur så orsakar du lidande.

Herregud, du hade ju inte ens vett nog att låta en hona vara unge ett tag till. Hur trevligt låter det i dina öron om en 10-åring får en sisådär 8-12 barn och ska uppfostra de själv? Det är samma sak.

Vad menar du med dårliga avelsdjur . ?

Tja, exempelvis så är en råtta inte ett bra avelsdjur förrän den är tillräckligt gammal. Den dräktiga råttan är inte tillräckligt gammal.

I fel händer är alla råttor dåliga avelsdjur. Dina händer är fel händer.

*KL*
Får jag lägga mej i debatten här en liten liten aning?

Jag har zoo råttor och dom har levt gott i mer år än dom flesta rådisar lever.

Men avla på dom! :crazy: Nu med facit i hand och med tanke på hur trevlig en av dom är och ovanligt seglivad så kanske jag skulle avlat på henne. Men......

Orm mat ska i alla fall inte födas upp i mitt hem! :crazy:

*KL*
Får jag lägga mej i debatten här en liten liten aning?

Jag har zoo råttor och dom har levt gott i mer år än dom flesta rådisar lever.

Men avla på dom! :crazy: Nu med facit i hand och med tanke på hur trevlig en av dom är och ovanligt seglivad så kanske jag skulle avlat på henne. Men......

Orm mat ska i alla fall inte födas upp i mitt hem! :crazy:

Hej, Jag håller med. Råttan har bra temprament, och är hur go som helst de är alla våra råttor även om dom kommer från djuraffär eller inte. Jag tycker det är upp till var och en om man ska avla på sina råttisar eller inte. Jag tänker inte lägga ner ett finget till på denna skiten. Min råttisar ska få bebisar. Och Jag är GLAD ;)

Men snälla du.. vet du inte hur mkt skit som ligger i dom där zoogenerna? Det är ju så jävla dumt att avla på sånna råttor.. du borde skämmas...

Läs igenom den här sidan.. http://www.r-at.net/avel/
Och är du fortförande glad att hon ska få ungar efteråt, ja då står det inte rätt till och det finns inget mer jag har o säga!!

Har du köpare till dom små avkommorna?

Har du köpare till dom små avkommorna?

Ja jag har fyra st som vill ha råtta. Och jag säljer dom inte en och en, utan två och två. Det är taskigt mot en råtta att bo själv. Och själva grejjen med avlandet. Jag skulle inte avla på nån av råttorna från djur affären. Och jag har inte parat henne med Greven(min hane) På tisdag är det två veckorsen jag fick råttisarna, Och hon i djuraffären trodde coccos va en kille ( Jätte svårt att missa eller inte ) Hon sa att hon hade dom tsm, men jag vet inte hur länge. Men antagligen har det blivit lite för länge. Jag märkte häromdan att hon va tjock. Och jag var med när mina små föddes, Och de går rätt fort när dom har blivit tjocka. Så jag vet inte.. Men då sa jag och min kompis malin att man kanske kunde starta uppfödning. Min kompis gör ju de på sina råttor. Och hon är inte med i SRS så jag tyckte de kunde vara en kul grejj. Men tydligen inte. :cry: Blir lite lessen när folk är så dumma.. Men Men Ja jag kommer få sålt råttorna.. Sen får vi la se va som händer.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 956
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 984
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat