Sv: Kan man tvätta råttor
"Köper du en råtta av oss kan du vara säker på att den har fint temperament och är van vid människor för vi tar hand om våra råttor som en familjemedlem."
Ni kan aldrig garantera bra temperament, men ni kan öka förutsättningarna för bra temperament genom avel på råttor som har bra temperament - men då gäller det att även se till att de har en känd bakgrund. och nej, då menar jag inte att man ska veta namn och färg på mamman och pappan, utan det är mycket mer än så man ska känna till.
"Underlag till buren, du kan ha te.x Pelletsspån, Träspån dessa pelletssorter är mycket bra för dom har bra uppsugningsförmåga och gör även så att buren inte börjar lukta."
Det heter papperspellets eller träpellets, beroende på sort.
"Du kan även använda spån men tänk då på att hålla buren ren annars kan det hända att din råtta får problem med andningsvägarna."
Anledningen till problem med luftvägarna beror på dammet och ammoniakhalten som höjs iom terpentiner i barrträspån. Att det är rent spelar ingen roll, det är dåligt ändå.
"En kompis är nästan ett måste!"
Inte nästan, det
är ett måste.
"Det finns en hel del färdiga
blandningar att köpa i djur affären. Hittar du ingen speciell blandning för
råttor kan det även gå bra med Hamsterblandning."
Djuraffärers blandningar är skitdåliga. De innehåller så pass mycket skit att det är mycket bättre att helt enkelt köpa osockrad müsli med alla 4 sädeslagen.
"Du kan även blanda i lite torrfoder för katt av bra kvalite. Själv brukar
jag ge mina råttor protein i färskmaten istället."
Vad jag vet är kattmat inte bra, var nåt ämne det innehöll... Minns inte exakt.
Hundmat är hur som helst bättre.
"Mat du kan ge dagligen:
...
- Alla sorters rotfrukter och baljväxter"
Baljväxter är inte bra att ge så ofta.
"Mat du kan ge några gånger i veckan:
...
- Mjölkprodukter, yoghurt är en favorit"
Mjölkprodukter är slembildande vilket klingar rätt illa med tanke på att alla råttor bär på mycoplasma. De har inget behov av mjölkprodukter så det kan lika gärna uteslutas helt eller iaf inte ges så ofta.
"Mat du inte bör ge:
...
- Mat som du själv inte skulle vela äta"
Trevligt, ska man lita på din hemsida så skulle mina råttor vara vegetarianer nu :smirk:
"Visste du att valigt kutterspån, som säljs
i djuraffären, kan innehålla terpentin som är irrierande för råttans luftvägar?
Att det är billigt och lätt att få tag på hjälper inte när det är direkt skadligt för
dina råttor."
Hur går det ihop med det tidigare citatet om bottenmaterial?
Såg för övrigt att råttan som ska få en kull inte ens är 5 månader gammal. Ffs, hon har ju inte ens hunnit växa klart!
Som sagt -
kunskap först, sen avel.