Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag blev nyfiken på försäkringskostnaden så jag räknade ändå Eller ja, på ett ungefär då, har haft totalt 41 råttor men livslängd har ju varierat och vissa har jag haft längre än andra så jag körde på 30 som nåt litet framgissat medelantal typ
30 råttor med en livslängd på 2 år, månadsavgift 44 kr=31680 kr, plus självrisken för varje veterinärbesök.
Utan försäkring har jag totalt betalat 1700 kr för veterinärvård, plus kostnaden för en omgång Stronghold som jag fick utskrivet en gång, vilket gick lös på en sisådär 180 kr eller nåt sånt.
Om jag räknar ut försäkringskostnad på bara de jag åkt till veterinär med så skulle det bli totalt 7392 kr.
Man förlorar rätt mycket på att försäkra mao...
Toriryttaren: Räknas olyckor så har jag blivit biten en gång när jag kom emellan i ett bråk mellan två hanar som tack vare dålig avel var agressiva mot varandra
Toriryttaren: Räknas olyckor så har jag blivit biten en gång när jag kom emellan i ett bråk mellan två hanar som tack vare dålig avel var agressiva mot varandra
En annan råtta jag haft här hemma fick en kull i julas. Hon var en helt underbar råtta med underbart temperament. Pappan är zooråtta. En av hennes ungar ska nu kastreras för att han attackerar sina burkamrater så pass illa att den ena burkompisen fick infekterade sår vilket gav försämrat immunförsvar vilket gav lunginflammation - han hade kunnat orsaka sin burkompis död. Han har bitit mot halsen, vilket de gör för att döda. Bra temperament? Knappast.
Alla i kullen är dessutom småväxta, delvis pga att honan var för ung när hon fick sin kull. Småväxthet kan leda till problem med inre organ.
Honan själv hittades helt plötsligt död, bara 10 månader gammal. Det orsakades förmodligen av en stroke - benägenheten att få en stroke är ärftlig.
Såhär kan det se ut när en råtta får en stroke: http://uk.youtube.com/watch?v=LMvnVZZfZJI
Cacharel (på filmen) led ja.
Jag har även haft en annan råtta som fick epilepsi varav ett anfall gav en stroke. Han var värre drabbad än Cacharel. Finns det något intresse av det så kan jag ladda upp en film på honom också.
Är det något som man vill ha på sitt samvete, att avla fram såna råttor? Min erfarenhet, och lagen, säger blankt nej.
Avel är ingen kul grej, det är dödligt allvar. Inse faktum, det är liv du leker med.
Men om du är så skarpt emot att para med zooråtta varför har du gjort det själv då???
Och om råttan lider av sin stroke är det då inte bättre att få tummen ur och avliva djuret än att sitta och filma det för att sedan skymfa det och lägga ut filmen på youtube????
*kl*
Kan ju bara berätta om min stackas lilla råtta som var gravid som råttbebis när jag köpte henne från ett zoo. Köpte så ung hona som möjligt för att jag tänkte att hon inte sklle lyckats vara tjuvparad, men det var hon ju naturligt vis. Resultatet blev att hon slutade växa och blev pytteliten och hade svårt att klara sin kull trots min ömma behandling. Rottbäbisarna är alla avlivade i dag då det inte guick att få nån ordning på dem då de inte gicka att tämja nästan. Över energiska och stressade. Resultatet av omedveten avel. Jag har haft måga trevliga råttor en del från zoo och några med känd stam från uppfödare. Men det är helt klart bättre att vända sig till en uppfödare med kolla på förälrar djurens linjer...
Det kallas tjuvparning annars. Jag har aldrig medvetet avlat på råttor och det skulle aldrig falla mig in att avla på råttor med okänd bakgrund.
Jag filmade under tiden pappa var på väg hit för att skjutsa mig till veterinären för avlivning så jo, hon avlivades bara minuter efter filmen.
Skymfa henne? Då tycker jag att du ska förklara för mig på vilket sätt hon blir skymfad av att folk lär sig att se när deras råttor fått en stroke :smirk:
Men hallå!!
Skyll inte på MEJ!
Jag vet inte, antar att malin har skrivit in åldrarna på råttorna. Ska ändra det. De va jag som köpte dom så jag fick ju veta hur gamla dom var. Jag har för mig att fiona är lite yngre än coccos. '
Var inne och kollade på agria. De är hur dyrt som helt. Man ska betala 10.000 första försäkrings året. Bajs heller... Det blir billigare att skita i det.
Klart man ska det. Men så finns det råttor som ständigt överlistar en också, för att inte tala om att stress kan få en att tappa omdömet. Min första tjuvparning kom till av att mina dåvarande hanar var alldeles för duktiga - de satt alltid snällt kvar i buren och väntade på mat när jag tog bort matskålen (det är en sån där som sitter i en lucka i gallret). En gång gjorde inte Sivert det, utan han hade tagit sig ut när jag var iväg och diskade skålen. Jag tänkte inte på att han inte var där utan satt bara dit den igen och gick ner och kollade på tv. Några timmar senare hittade jag honom hos mina honor.
Min andra kull kom till av att jag skulle ha råttorna hos pappa över en dag, för att vi fått in kackerlackor så det skulle saneras. Jag satt råttorna i en delbar fågelbur med hanar på ena sidan och honor på andra sidan. Trodde att det satt ordentligt men såg sen hos pappa att två honor kröp under gallret och kom in till grabbarna. Då ar det redan försent för ena honan och 3 veckor senare fick hon sina småttingar nu i julas.
Nu senast har en hona lärt sig öppna luckan på honornas förra bur... Dvs en bur som jag haft till råttor utan problem i en sisådär 3 år, ingen har någonsin öppnat luckan på den och jag har aldrig hört talas om någon annan som haft problem med det heller. Nu blev det ingen tjuvparning då (tack gode gud för det...), men det visar rätt tydligt att risken finns.
Samma hona bor numera med resten av honorna i en voljär i ett annat rum. Hon har lärt sig öppna ena luckan där också... Men det har jag hindrat med ståltråd förstås.
Youtube är enda stället jag hittat, som funkar bra iaf. Där finns dessutom mycket folk och det är ju folk som ska se den också. Sen om nån tonårsgrabb sitter och garvar åt henne eller nåt skiter jag i. Hon är död, hon märker inget och kan knappast ta illa upp.
Jag badar mina honor i sonens badschampo. Då luktar dom päron och väldigt mjuka i pälsen blir dom med
Mina honor gillar att ligga i deras kisslåda, dvs deras sovplats som dom bäddar med fleecetyg och kissar gärna där i för värmens skull. Dom blir lika ledsna varje gång tyget plockas bort och lådan skuras. Tror att mina honor är unika med detta, men jaa det är honor ...[/QUOT]
Hehe okeej, Trevligt. Ska testa de. De borde lukta gott.