Kan man tvätta råttor

Sv: Kan man tvätta råttor

Råttan har bra temprament, och är hur go som helst de är alla våra råttor även om dom kommer från djuraffär eller inte.

Hade du kunnat ens lite grundläggande så hade du vetat att man aldrig kan veta det rätta temperamentet på en råttunge (en råtta på 4 månader är en råttunge ja).

Jag hade en zooråtta (eller ja, resultatet av en tjuvparning mellan två zooråttor) som nästan blev 3 år - hon avlivades dagen innan sin 3-årsdag. Världens underbaraste temperament, en sån där once in a lifetime-råtta liksom.
Nu fick visserligen inte hon någon kull, däremot fick hennes halvsyster (som även hon hade bra temperament) det, ihop med en zooråtta (bra temperament där också ja). En av ungarna dog innan han ens hann fylla 1 år. De andra dog kring 2 år. Två av hanarna i kullen mobbade ut sin ena bror. Bra temperament? Knappast.

En annan råtta jag haft här hemma fick en kull i julas. Hon var en helt underbar råtta med underbart temperament. Pappan är zooråtta. En av hennes ungar ska nu kastreras för att han attackerar sina burkamrater så pass illa att den ena burkompisen fick infekterade sår vilket gav försämrat immunförsvar vilket gav lunginflammation - han hade kunnat orsaka sin burkompis död. Han har bitit mot halsen, vilket de gör för att döda. Bra temperament? Knappast.
Alla i kullen är dessutom småväxta, delvis pga att honan var för ung när hon fick sin kull. Småväxthet kan leda till problem med inre organ.
Honan själv hittades helt plötsligt död, bara 10 månader gammal. Det orsakades förmodligen av en stroke - benägenheten att få en stroke är ärftlig.
Såhär kan det se ut när en råtta får en stroke: http://uk.youtube.com/watch?v=LMvnVZZfZJI
Cacharel (på filmen) led ja.
Jag har även haft en annan råtta som fick epilepsi varav ett anfall gav en stroke. Han var värre drabbad än Cacharel. Finns det något intresse av det så kan jag ladda upp en film på honom också.

Är det något som man vill ha på sitt samvete, att avla fram såna råttor? Min erfarenhet, och lagen, säger blankt nej.

Avel är ingen kul grej, det är dödligt allvar. Inse faktum, det är liv du leker med.

Men snälla du.. vet du inte hur mkt skit som ligger i dom där zoogenerna? Det är ju så jävla dumt att avla på sånna råttor.. du borde skämmas...

Läs igenom den här sidan.. http://www.r-at.net/avel/
Och är du fortförande glad att hon ska få ungar efteråt, ja då står det inte rätt till och det finns inget mer jag har o säga!!

Jag ska gå in och läsa på sidan. Det är inte jag som har tatt ungar på henne föressten. Jag har inte haft henne med min hane.

Hade du kunnat ens lite grundläggande så hade du vetat att man aldrig kan veta det rätta temperamentet på en råttunge (en råtta på 4 månader är en råttunge ja).

Jag hade en zooråtta (eller ja, resultatet av en tjuvparning mellan två zooråttor) som nästan blev 3 år - hon avlivades dagen innan sin 3-årsdag. Världens underbaraste temperament, en sån där once in a lifetime-råtta liksom.
Nu fick visserligen inte hon någon kull, däremot fick hennes halvsyster (som även hon hade bra temperament) det, ihop med en zooråtta (bra temperament där också ja). En av ungarna dog innan han ens hann fylla 1 år. De andra dog kring 2 år. Två av hanarna i kullen mobbade ut sin ena bror. Bra temperament? Knappast.

En annan råtta jag haft här hemma fick en kull i julas. Hon var en helt underbar råtta med underbart temperament. Pappan är zooråtta. En av hennes ungar ska nu kastreras för att han attackerar sina burkamrater så pass illa att den ena burkompisen fick infekterade sår vilket gav försämrat immunförsvar vilket gav lunginflammation - han hade kunnat orsaka sin burkompis död. Han har bitit mot halsen, vilket de gör för att döda. Bra temperament? Knappast.
Alla i kullen är dessutom småväxta, delvis pga att honan var för ung när hon fick sin kull. Småväxthet kan leda till problem med inre organ.
Honan själv hittades helt plötsligt död, bara 10 månader gammal. Det orsakades förmodligen av en stroke - benägenheten att få en stroke är ärftlig.
Såhär kan det se ut när en råtta får en stroke: http://uk.youtube.com/watch?v=LMvnVZZfZJI
Cacharel (på filmen) led ja.
Jag har även haft en annan råtta som fick epilepsi varav ett anfall gav en stroke. Han var värre drabbad än Cacharel. Finns det något intresse av det så kan jag ladda upp en film på honom också.

Är det något som man vill ha på sitt samvete, att avla fram såna råttor? Min erfarenhet, och lagen, säger blankt nej.

Avel är ingen kul grej, det är dödligt allvar. Inse faktum, det är liv du leker med.

Ja ja, Jag har fattat grejjen. Men som sagt jag har inte haft mina honomr inne hos hanen. Jag har knappt haft dom två veckor. Honorna och mina första råttor bekantar sig fortfarande. Jag märkte i förrgår att hon va tjock, och ringde till min kompis som kom och tittade på henne. Jag ska inte ta med ungar på henne. Därimot längre fram skulle jag vela ha på min svarta råtta. Men det är bara för att hon är fin, och för att jag vill ha en unge från henne.

Hon är min bebis samma med Cayenne. Grejjen med dom två är att dom har aldrig bitit. Och dom ska hela tiden vara med dom är med mig vid datan nu.. Dom sover i mitt knä. Kommer jag hem efter jobbet eller skolan så kommer dom fram till gallret direkt och ska vara med, Jag fröstår din syn på de hela. Visst färgen är inte de man ska gå på. Har fattat de, men båda två är Bäst :rofl: Så ja nån gån i framtiden ska jag ta bebisar på dom men det är inte för avel. utan för att jag vill ha generationen av dom. Vad ska jag göra med ungarna som kommer snart då. ? Ska jag göra mig av med dom. Eller ska jag se om det går att sälja dom. som sagt jag har inte satt ihop honan och hanen.. Hon i zoot trodde coccos va kille.

Bara för att hon är fin är en väldigt dålig anledning.. Jag har en jättefin råtta här hemma som bits och är otroligt lättskrämd, låter det som en bra avelsråtta?.. En bra råtta till avel ska vara, svårskrämd, stresstålig. Den ska tycka om att bli klappad, vara kontaktsökande och social. Lättstressade råttor kan ge avkommor som utvecklar beteendestörningar.. En bra avelsråtta ska aldrig bråka oprovocerat med sina burkompisar. Aldrig bitas.

Hur gammal är mamman som snart får bebbar?

Hur gammal är mamman som snart får bebbar?

Jag vet inte riktigt, Hon sa att Greven (hanen) var ungefär 6-7 mån Och Fiona ungefär 6 mån, och coccos som ska få ungar är ungefär 6 månader. Men jag hade inte tänkt ta ungar på henne försen om kanske två månader. om det nu hade tänkt sig att bli så. Det vet jag fortfarande inte än. Men som sagt nu är hon gravid och jag hoppas att det är greven som är pappa för då vet jag iallafall vilken råtta det är. Hon hade ju fler råttor i affären. Men som sagt jag kunde ju inte ta hem alla. Hon trodde ju att coccos va en kille. :confused: Fråga mig inte hur hon trodde det. Hon hade haft dom ihop men jag trodde inte att hon hade haft dom så länge ihop. Vet du va jag ska göra med ungarna.? Jag trodde det skulle gå att sälja dom men nu verkar inte som om det går. =S

Det kan vara svårt att få sålt på dom.. Jag tycker att du ska kolla runt redan nu.. Men blir du inte av med dom så finns det omplaceringshem.. Snälla du, avla inte medvetet på zooråttor. Det kan ju gå så illa.. Är dom som har parat sig syskon?

Det kan vara svårt att få sålt på dom.. Jag tycker att du ska kolla runt redan nu.. Men blir du inte av med dom så finns det omplaceringshem.. Snälla du, avla inte medvetet på zooråttor. Det kan ju gå så illa.. Är dom som har parat sig syskon?

Jag hade inte tänkt göra de, Jag ville mest ha dom som sällskap till mina råttisar fårn början. Men så gick det som det gick. Jag kan sätta ut annons så fort dom har kommit. för då får den vara ute i fem veckor med. Men men,, Vad händer om jag inte får sålt dom. Jag kan inte med att avliva ett djur. Jag får investera en större råttbur ifall jag inte får sålt dom. :crazy:

Nu var ju inte det här med flit men, som uppfödare så kan man behöva kulla bort. Det är något man får ta.. Men det finns ju alltid spruta också.. Vet inte vad det skulle kunna kosta.. 50-100 kr per råtta kanske..

Tänk också på att berätta i annonsen att det är en parning mellan zooråttor så folk är beredda på det.. Och att det är avelsförbud på dom.

Senast ändrad av en moderator:

Nu var ju inte det här med flit men, som uppfödare så kan man behöva kulla bort. Det är något man får ta.. Men det finns ju alltid spruta också.. Vet inte vad det skulle kunna kosta.. 50-100 kr per råtta kanske..

Tänk också på att berätta i annonsen att det är en parning mellan zooråttor så folk är beredda på det.. Och att det är avelsförbud på dom.

Jupp ska göra de. Men jag kan säkert behålla en eller två av dom. det får jag plats med. Just de ja, kan man försäkra råttor.? Om de går skulle jag nog vela göra det med min två småttingar.

Vet du hur du könsbestämmer dem? har du tillräckligt mycket burar/tid/plats osv? Det är inte säkert att råtthanen vill ha sina söner i sin bur. Vet du att en råtta kan få över tio ungar?
Jag blir jätteorolig när jag läser sånt här... :crazy:

Om honan var dräktig redan vid inköpet ska du gå tillbaka till djuraffären och säga det. Det minsta de kan göra är att ge pengarna tillbaka.

Angående din sista fråga så tror jag atrt det är svårt att försäkra en råtta. De lever ca 2-3 år och de flesta väljer hellre att avliva än försöka bota så små djur.

Senast ändrad:

Vet du hur du könsbestämmer dem? har du tillräckligt mycket burar/tid/plats osv? Det är inte säkert att råtthanen vill ha sina söner i sin bur. Vet du att en råtta kan få över tio ungar?
Jag blir jätteorolig när jag läser sånt här... :crazy:

Om honan var dräktig redan vid inköpet ska du gå tillbaka till djuraffären och säga det. Det minsta de kan göra är att ge pengarna tillbaka.

Angående din sista fråga så tror jag atrt det är svårt att försäkra en råtta. De lever ca 2-3 år och de flesta väljer hellre att avliva än försöka bota så små djur.

Ja, jag var med när mina råttor föddes. Så det är ingen fara. Jag har hur mycket burar som helst. Och jag tror inte jag kommer sätta ihop hanen och han ungarna. Det känns för riskabelt. Jag tror jag har 5 burar i garaget med. Så jag klarar mig. Jag fick nästan råttorna gratis. Jag känner henne i zoot. Så jag har redan pratat med henne. Ska få gratis mat ett tag framöver.

Men det går att försäkra dom om man vill .? för även om dom bara lever 2-3 år så älskar jag mina bebisar. Så jag vill nog göra det om det går

Jag tror att det blir svårt/dyrt att försäkra dom.

Mina zoo rådisar är snart med i rekordboken för att dom har levt så länge och varit väldigt friska hela sitt liv.

Jag har aldrig försökt försäkra dom så jag vet inte om det går.

Joodå visst kan man försäkra rådisar..

Att de aldrig har bitit är inget som automatiskt gör de till bra avelsråttor. Råttor som bits är sällsynt...

Ta bebisar på de är avel. Samma procedur, samma resultat.

Ja, man kan försäkra. Man sparar pengar på att helt enkelt ta pengarna ur egen ficka när det väl behövs dock. Försäkring och självrisk är snordyrt i längden, vill inte ens veta vad jag hade fått betala om jag försäkrat mina råttor jämfört med vad jag fått betala i veterinärkostnader :eek:

Varför inte sätta ihop hanen med sönerna? :confused: Har gjort det själv, inga problem.
Han har kompis nu hoppas jag?

och coccos som ska få ungar är ungefär 6 månader.
Varför står det då på din hemsida att hon är 4 månader? :smirk:

Varför står det då på din hemsida att hon är 4 månader? :smirk:

Jag vet inte, antar att malin har skrivit in åldrarna på råttorna. Ska ändra det. De va jag som köpte dom så jag fick ju veta hur gamla dom var. Jag har för mig att fiona är lite yngre än coccos. '

Var inne och kollade på agria. De är hur dyrt som helt. Man ska betala 10.000 första försäkrings året. Bajs heller... Det blir billigare att skita i det.

Jag blev nyfiken på försäkringskostnaden så jag räknade ändå :angel: Eller ja, på ett ungefär då, har haft totalt 41 råttor men livslängd har ju varierat och vissa har jag haft längre än andra så jag körde på 30 som nåt litet framgissat medelantal typ :p

30 råttor med en livslängd på 2 år, månadsavgift 44 kr=31680 kr, plus självrisken för varje veterinärbesök.

Utan försäkring har jag totalt betalat 1700 kr för veterinärvård, plus kostnaden för en omgång Stronghold som jag fick utskrivet en gång, vilket gick lös på en sisådär 180 kr eller nåt sånt.

Om jag räknar ut försäkringskostnad på bara de jag åkt till veterinär med så skulle det bli totalt 7392 kr.
Man förlorar rätt mycket på att försäkra mao... :crazy:

Toriryttaren: Räknas olyckor så har jag blivit biten en gång när jag kom emellan i ett bråk mellan två hanar som tack vare dålig avel var agressiva mot varandra :p

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 956
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 984
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat