Sv: KAN man sälja hästar nu..?
Det här med prissättning är ju alltid svårt. Ni som inte hittar någon häst till det pris som ni önskar; vilka krav har ni och hur mycket vill/kan ni tänka er att betala?
Ingen av dina fiktiva hästar passar med vad jag letat, men jag svarar ändå.
Jag har letat häst i ett antal månader. Tittat på hästar mellan 30-90k men är egentligen ute efter nåt i prisklassen 50-70k. Ungefär vid 80k går min smärtgräns i dagsläget men många verkar prutvilliga och därför har jag även provat dyrare. Jag har tittat på alltifrån d-ponnyer till stora hästar på 165+.
Jag söker en välutbildad häst som kan fungera som läromästare alternativt en yngre väl grundutbildad med bra dressyrförutsättningar. Mitt mål är att kunna rida på MSV nivå inom ett par år, dock är jag inte ute efter att tävla inom kort så det är inte ett krav att hästen ska vara helt färdig och startklar.
Jag är inte avelsintresserad så vad gäller stammen är den mest intressant för att man ska kunna se vilka temperament som nedärvts till andra avkommor.
Eftersom jag tittat i en väldigt bred skara har jag haft bra chans att utröna vad jag verkligen vill ha. Från början tittade jag företrädesvis på övervuxna ponnyer, dels för att jag är liten och trivs på ponny och dels för att det bantar prist en aning. Dock har det med tidens gång blivit så att jag inriktat mig mer åt ridhästsidan.
Vad jag märkt så finns det inte nån större gemensamhet vad gäller kvalitet i den högre prisklassen. Tycker jag. Ärligt talat så har de dyraste hästarna jag provat varit de jag blivit minst imponerade av. Det är även där jag tycker mig ha sett störst variation kvaitetsmässigt. Kanske är jag kräsen men jag vill inte ge 90k för en häst som vägrar ut sig i 90-klasser och har gångarter som räcker endast för lätt klass dressyr. Inte heller vill jag ge det för en häst som visserligen verkar vettigt grundutbildad men dock inte kommit högre än LB dressyr och 105 hoppning och till det även är nervig och ser spöken överallt vilket påverkar ridbarheten en hel del. Ingen unghäst kan tilläggas.
Nu är min favorit en -07:a. Lite yngre än jag tänkt från början men väldigt bra grundriden och trevlig att ha att göra med. Säljs av uppfödaren och jag känner till hela dess bakgrund vilket är ett stort plus i min checklista. Prislapp 60k.