Mja, man ska kanske ha hästar som är efterfrågade på marknaden för att lyckas. Men det viktigaste är att inte sätta fantasipriser på en outbildad 4-åring "med toppstam och kapasitet att nå långt" exempelvis. (Observera att felstavningen på kapacitet är skriven med vilje då jag stör mig på folk som inte kan stava i hästannonser...)
Jag sålde i höstas en 5-åring för drygt 70 000, han hade gått 0,90 bana och kunde en del grunder i dressyr och hade "toppstam".
Hade kontakt med köparen för ett par veckor sedan och denne var så nöjd så med sin nya häst.
En riktig solskenshistoria på en annars ganska mörk marknad.
Det enda man kan förhandla om är priset i dagsläget, jag tror inte folk blir mer sugna att lägga stora summor pengar bara för att man skriver en skönlitterär roman i annonsen med så många positiva adjektiv man kan komma på.
Den bästa annonsen jag läst på länge var senast igår, kort och koncis, fanns inte ens en bild på hästen men desto fler filmer när man googlade på hästens namn... Jag blev intresserad direkt trots att prislappen låg på drygt 350 000. Man bör inte underskatta det faktum att det går att ta reda på ganska mycket om en häst via nätet, då blir det mest bara pinsamt när en häst som har "kapasitet för 1.30" blev utesluten i senaste 1 meters lokaltävlingen...