Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, Lovisaleonora, jag svarade på ditt ovanstående inlägg för ett tag sedan, men mitt svar är av någon konstig anledning borttaget. I det svaret skrev jag att dina hästar har haft mer gemensamt än just att de var stora; de hade dig som ägare med allt vad det innebär. Jag skrev också att man som hästägare kanske bör rannsaka sig själv, sin hästhållning och ridning när man måste avliva hästar "på löpande band".Har själv haft stora hästar (fx 184, 179 och 176 cm) och ingen av dem lever idag utan hade (olika) förutsättningar som direkt härleddes till deras storlek.
Är nyfiken på vad det är för skada som hästen har fått enbart pga sin storlek. Berätta gärna, kul att lära sig något nyttSkadan har förvärats av hans storlek, det står även i livskadeanmälan gjord av veterinär.
Den beror intre på dålig hantering, fodring, ridning what so ever.
Sedan skrev du så här:Min nuvarande kommer att tas bort i dagarna just pga av hans storlek....
Men sanningen är alltså att skadans uppkomst inte har med hästens storlek att göra? Eller menar du att ju större hästen är desto större yta på hästen är det och därför ökar risken för att den utsätts för yttre våld? Eller menar du att hästen först skadade sig pga yttre våld men att skadan läkte sämre pga hästens mankhöjd? Vad är det för skada egentligen? Hur uppkom den? Vill gärna lära mig mer (så att jag kan undvika sådana händelser).Skadan har förvärats av hans storlek, det står även i livskadeanmälan gjord av veterinär. Den beror intre på dålig hantering, fodring, ridning what so ever.
Håller med dig om att det finns köpare som vill ha en fin häst i stort sett gratis. Som tur är finns det faktiskt vettiga köpare ocksåHelt omöligt att sälja hästar nu.
Att föda upp en bra häst och träna den innebär enorma kostnader. Tyvärr vill inte kunden betala utan tror att det är idiell verksamhet som bedrivs. Att som uppförare få frågan om man har en färdigkvalad ponny till championat för 30 000 kronor är ett förakt för uppfödaren.
Hur menar du nu? Skulle röntgenstrålarna ha kunnat förhindra att kronleden blev förstörd? Det är väl inte själva undersökningen som gör att lederna håller bättre, det är hur hästen tränas, skos, fodras osv som avgör mest!Hovbroskförbening, väldigt vanligt på stora, tunga hästar. Så det primära, en kronled som ser ut som knäckebröd. Knappast ngt som går att förebygga om du nu inte åker o röntgar varje månad.....
Har du länk till forskningen som visar att större hästar har sämre hållbarhet? Oavsett så tycker jag att det är fel att ni drar alla stora hästar över en kam och säger att de ska vara billigare. Med det resonemanget ska i stort sett alla hästar vara billigare eftersom nästan alla har någon egenskap som eventuellt gör att de eventuellt kan leva kortare/tål ridning sämre.
T ex alla skimlar (melanom), alla hingstar/valacker (de leker mer=större risk för skador), alla över 170 cm, alla islandshästar (spatt/eksem), alla araber (cystor), alla hästar med vita tecken (mugg/soleksem), alla hästar som har minsta lilla anmärkning på röntgen, alla som inte har perfekt benställning osv. Folk brukar även tycka att små hästar (under 163 cm) ska vara billigare, just för att de är små.
"Normalpris" (vad nu det är) ska man alltså bara betala för helt friröntgade ston som är 163-169 cm, hon ska vara fux, brun eller svart utan vita tecken. Givetvis ska stoet inte vara det minsta märrig men hon ska ändå vara fertil (för annars sänker det säkert hennes värde). Hon måste ha helt korrekt benställning och övriga exteriören måste också vara bra eftersom man tror att exteriören kan ha betydelse för hållbarheten.
Någon av er tyckte att alla köp som innebär en hög risk ska vara billiga köp. I så fall ska verkligen alla hästar vara billiga eftersom det väl alltid är ganska stor risk att hästar skadar sig?
Sitter och tittar på annonser och slås av hur priserna sjunkit, eller snarare rasat!!, på senare år.
Har funderingar på att själv sälja av ett par hästar, men undrar om marknaden är HELT körd i bott för tillfället?
Får ni sålt era hästar!? Och till det pris ni önskar, eller måste ni sänka och sänka för att få sålt???
(visste ej var jag skulle lägga tråden, moderator får flytta om det behövs)