kan man försäkra vid dödförklarad?

Sv: kan man försäkra vid dödförklarad?

jag mejlade Agria tidigare idag och fick nyss svar. Jag KAN få försäkring men bara vet.kostnader, ej livförsäkring. Det blir även reservationer på vad det nu var hon blev dödförklarad för.

BTW: hon har pass...

Sedan kan ju inte ev avkommer registreras, något man inte får glömma i alla dessa funderingar.

vad?? kan de inte? men jag som vill ta föl sen in the future.. nån som har en aaaaning vad det kan kosta att dna typa?? farsans tjej är ju vet... kanske kan hon fixa billigare..

Jag har hållt på med galopphästar i alla år och detta låter mkt märkligt. ring till galoppförbundet direkt så får du höra vad dom säger. Skumt.:confused::eek:

Ring ATG och fråga hur du ska göra, både vad det gäller att "återuppliva" hästen, och hur du ska kunna registrera eventuella framtida avkommor!

Att blodtypa är inte dyrt. Mitt sto kostade 1000 kronor att registrera, då ingick både pass och blodtypning.

Immer

jag mejlade galoppsport och frågade en massa.. ang utseendet om det stämmer vet jag inte, ska åka och titta på torsdag. men hon ska enl ATG vara fux med snopp.

Men visst är det konstigt att hon dödförklarades redan som ettåring? då hade hon ju inte hunnit träna nåt knappt, så det med att hon inte skulle tränas mer stämmer ju inte.. Hon sålder som tvååring från Stall Lambada. det är ju ett jättestort stall... kan man kanske ta kontakt med dem och höra?

nu har jag pratat med Svensk Galopp och de säger att hon kan återupplivas igen, det är bara att skicka iväg ett dna prov, och eftersom galoppörer dnatypas när de registreras borde det inte vara alltför krångligt att kolla att det är hon.

Spännande historia, då är det alltså inte att räkna som ett permanent startförbud? Eller du får inte använda henne inom sporten?

Varför var hon dödförklarad?

nu har jag pratat med Svensk Galopp och de säger att hon kan återupplivas igen, det är bara att skicka iväg ett dna prov, och eftersom galoppörer dnatypas när de registreras borde det inte vara alltför krångligt att kolla att det är hon.

skönt!!!

borde inte vara så krångligt? alla fölisar dna:ar man ju!

hoppas det går vägen för er!

jag tycker med att det låter lustigt egentligen att man kan återuppliva dem ... men men. !

De kunde inte säga varför hon blev "dog" , de fick in ett papper på att hon var död. Jag tycker man borde säga varför.

Egentligen kunde jag skita i vilket, för ev veträkningr skulle ändå gå till mig, sa de. Fast jag vill ta föl i framtiden, och då måste jag ju kunna bevisa att mamman ÄR fullblod.

tack så mycket! :bump: jag hoppas det med, ska ner och titta imorgon. Stämmer signalementet så borde det vara hon, fux med snopp och massa vita fläckar på kotorna, så ser ju inte världens vanligaste häst ut!
Min tanke var att kanske de har haft en häst tatt ett namn som signalementet stämmer med, och sagt att det är hon. Men det hade ju vart mer troligt om det bara hade vart en brun häst...
Det är ju skillnad på brun och brun :p

Varför skulle inte avkomman kunna registreras? Om stoet är DNA-testat/blodtypat måste det väl gå att fastställa hennes identitet.

Immer

För att hästen är så att säga inte är reggad i registret, kan inte tänka mig att detta skulle gå.:angel:

Nja! Nu vet jag inte ..men jag tror du är ute och cyklar. Inte behöver man få hästen "dödförklarad" hos stc för att man på så sätt ska försäkra sig om att den inte hamnar på bana igen..Man beställer bara blanketten "permanet startförbud" blanketten har funnits sen 2001.

Så har jag gjort på min häst. och han finns fortfarande med på STC.Men får aldrig starta mer eller köras på bana.

Jo det är sant, men nu hade denna aktuella häst blivit "dödförklarad", eller hur?:smirk:

Cyklar, det har jag inte gjort på väldigt länge, Ha HA Ha!!!!!:rofl:

För att hästen är så att säga inte är reggad i registret, kan inte tänka mig att detta skulle gå.:angel:

Mitt sto var inte registrerat, jag hade inte ens några papper på henne, men efter blodtypning kunde hon registreras hos STC med full stam.:smirk:

Förhoppningsvis är väl föräldrarna till Saras sto DNA-registrerade/blodtypade?

Immer

Anledningen till att jag skrev är just för att du skrev att man dödförklarar hästen för att försäkra sig om att den inte kommer tillbaka till travet igen..Detta är osanning eftersom blanketten permanet startförbud finns sedan 2001 finns ingen som helst logik i att dödförklara en travhäst pga den anledningen alltså.

dock vad gällade ts häst som inte är en travare utan ett fullblod så gäller andra former för att se till att hästen inte hamnar i träning eller på banan igen.Trav och galopp har uppenbarligen inte samma system för detta.

cyklar.. gör inte jag heller ;)

Anledningen till att jag skrev är just för att du skrev att man dödförklarar hästen för att försäkra sig om att den inte kommer tillbaka till travet igen..Detta är osanning eftersom blanketten permanet startförbud finns sedan 2001 finns ingen som helst logik i att dödförklara en travhäst pga den anledningen alltså.

dock vad gällade ts häst som inte är en travare utan ett fullblod så gäller andra former för att se till att hästen inte hamnar i träning eller på banan igen.Trav och galopp har uppenbarligen inte samma system för detta.

cyklar.. gör inte jag heller ;)

Ja, visst vet jag att det finns en blankett för permanent startförbud, men den används ju lämpligast för att kunna "spärra " en ägare att starta, eller kanske genom att skriva hästen på en annan person, kunna få hästen till ev start.

Kan ju användas för att som jag ser det som en "tillfälligt förbud".
Du kan ju bryta denna när t ex betalningar är tillfullo betalda.

Har jag fel även där, tror inte där.:cool:

Men däremot så är ju "dödförklaringen" mer permanent, och det är väl kanske inte fullt så enkelt och lätt för föredetta ägaren.

Säljaren behöver inte ha med hästen och göra mer om denne inte vill.

Eller hur?!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 136
Senast: Badger
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 715
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar