kan man försäkra vid dödförklarad?

S

Sara87

Jag ska åka och titta på ett sto som är 4 år, fullblod. När jag slog upp henne på ATG stod det att hon blev dödförklarad när hon var ett år, hon som har henne har ingen aning om varför då hon bara har henne som sällskap från en annan som köpte henne från aukton när hon var två år. vimsigt.. :smirk:

Så till saken: kan man göra ägarbyte på en "död" häst? hur funkar det med ev vård på klinik? Kan man försäkra?

Sv: kan man försäkra vid dödförklarad?

Oj, här luktar det skumraskaffärer, även om det kan ha sin fullt naturliga förklaring (men jag kan inte tänka mig någon riktigt bra).

Jag hade tagit kontakt med galoppförbundet och hört vad som gäller, kan tänkta mig att det mesta är svårt om man har en dödförklarad häst. Stämmer signalementet förresten?

Hm verkar skumt. Hästen(om det är ett engelkt fullblod) ska vara blodtypad/DNA testad så det går ju att ta reda på om det är rätt häst men det kostar säkert en del pengar . Säljaren borde fixa detta + pass innan försäljning .Låter som upplagd för att bli lurad. Det går ju säkert att försäkra som okänd härstamning .

Kan tänka mig att försäkringsbolagen drar öronen åt sig, det kan ju handla om utbetald livförsäkring. Om man nu vill måla hin den onde på väggen....

Inom travet är det så att du kan dödförklara en häst som om du säljer den inte kan komma tillbaka till travovalen, eller som i ditt fall inte till galoppbanan. Som en försäkran att hästen inte ska dit igen, av en eller annan anledning.

Att hon blev det vid ett års ålder kan va att stoet kanske inte hann att bli betald innan tiden för registrering gick ut eller av en annan anledning.

Min kompis har en travare som hon köpte som 4 åring och som var dödförklarad, för säljaren ansåg att hon inte skulle behöva komma tillbaka till banan igen.

Men hon har denna försäkrad i en A1:a tror jag det heter.
Det behöver inte va något fuffens med detta alltså.

Hoppas att du får någon klarhet i detta.;)

Lycka till.

Detta är faktiskt ett svart hål för mig, är det alltså så att hästen tecknas som dödförklarad när du "dödar pappren" på den? (som man så vackert säger härnere om man vill sälja en travhäst utan risk för att den hamnar hos någon amatör som tränar skiten ur den)

Hur görs då ägarbyte ? Har aldrig hört talas om detta tidigare så ett helt okänt fenomen för mig. Verkar märkligt att dödförklara hästen för att den inte ska kunna startas.

Då kan jag tänka mig att ett vanligt sälj/köpekontrakt gäller.;).
Man får se till att man får med alla uppgifter i alla fall, såsom nr osv.
Fastän hon inte är med någonstans.

Eftersom det inte finns någonstans i registren som talar för att hon lever så att säga. Dessvärre.:crazy:

Ring till ATG och förhör dig innan du skriver på något. Sedan kan ju inte ev avkommer registreras, något man inte får glömma i alla dessa funderingar.

Hur görs då ägarbyte ? Har aldrig hört talas om detta tidigare så ett helt okänt fenomen för mig. Verkar märkligt att dödförklara hästen för att den inte ska kunna startas.

man skriver ut en blankett hos galoppsport.se (för fullblod) å sen så fyller man bara i å skickar in :)
då står man som ägare på atg...
dock är det många som verkar slarva med detta efter att de lämnar banan...

ja det kan det faktiskt vara, eller om man har en häst som kanske har vairt med om en olycka och som ska säljas. Om man då inte vill att denna stackars häst ska "slita ont" och personen ifråga som köpt hästen envisas med att få den ut på banan, till vilket pris som helst. Kan man då s k dödförklara hästen.

Ibland kan det vara bra, tror jag. För att förhindra idioter från sitt bättre vetande att tvinga hästen till start med olika medel.

Det hade jag nog föredragit, om jag ställts i den situationen.;)

man skriver ut en blankett hos galoppsport.se (för fullblod) å sen så fyller man bara i å skickar in :)
då står man som ägare på atg...
dock är det många som verkar slarva med detta efter att de lämnar banan...

Frågan är om du kan köpa en redan "död" häst och stå som ägare i registret.:confused:

Tror inte detta.

Nja! Nu vet jag inte ..men jag tror du är ute och cyklar. Inte behöver man få hästen "dödförklarad" hos stc för att man på så sätt ska försäkra sig om att den inte hamnar på bana igen..Man beställer bara blanketten "permanet startförbud" blanketten har funnits sen 2001.

Så har jag gjort på min häst. och han finns fortfarande med på STC.Men får aldrig starta mer eller köras på bana.

Kan man verkligen göra det om hästen är dödförklarad?

Nu är det ju inte jag som ska köpa hästen ,antar att du menade TS.

Det låter rimligt. Inte ska man behöva dödförklara en häst bara för att den inte ska springa på travet/galoppbanan?

Immer

Sedan kan ju inte ev avkommer registreras, något man inte får glömma i alla dessa funderingar.

Varför skulle inte avkomman kunna registreras? Om stoet är DNA-testat/blodtypat måste det väl gå att fastställa hennes identitet.

Immer

inom travet funkar det som jag ovan skrev..har försökt leta lite på galoppsidan men det verkar som om dom inte fått till samma blankett hos SG.

så på den sidan får man väl helt enkelt skiva in det i kontraktet när hästen säljs. och att även då föra in att det ska följa med hästen hela livet om den skulle säljas vidare..

Inom travet kan man inte häva ett permanet startförbud..för det är just permanet.
Himmla bra blankett tycker jag ;)

det har jag med funderat på, för de borde ju reagera när en död häst byter ägare..

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 136
Senast: Badger
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 715
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar