Kan man bo i Malmö?

Jag sa att det knappast är det som är Malmös problem men du kan som vanligt inte hålla dig till sakfrågan utan fokuserar på något annat i texten.
Om du nu tycker det du tar upp är ett så stort problem så kan du väl svara på varför t ex Solna inte har samma problem då? Det borde de ju ha enligt din logik.
Svara gärna också på varför inte folk som är folkbokförda i just Malmö jobbar och bidrar till skattesystemet i tillräckligt hög grad? För du kan väl inte inbilla dig att det är Vellinges drygt 35 tusen stora befolkning där en bråkdel pendlar till Malmö för jobb som gör så att Malmö inte klarar sin egen försörjning. Att ens påstå det blir ju bara absurdt.

Men seriöst, du började med att anklaga mig för att leka med halmdockor när jag försöker diskutera på ett seriöst sätt. Jag vände bara tillbaka samma slags icke-argument mot dig.
Oavsett så märks det att dina argument har trytit för det är ju då man dels försöker med härskartekniker och dessutom anklagar man den andra för att leka med halmdockor.
Så detta handlar om att du vill hämnas och hittar på att det är en halmdocka? Det handlar inte om att du anser det är en halmdocka.

Malmö har många problem, ett av dem är just detta, och det är delvis därför kommunen får utjämningsbidrag och kommuner som har stor andel höginkomsttagare betalar in till systemet. Det finns givetvis fler faktorer.
 
Inget av partierna vill ju slopa eller ens ändra på utjämningsbidraget på 67 MILJARDER och vad det grundas på eller fördelningen. Ändå får fördelningen av det (till Malmö åtminstone) kritik i denna tråden. Vad vet ni som riksdagspolitikerna inte vet? :confused: @Zoya och @durachiny till exempel.

Jag kan väl få tycka det är ett problem även om ingen vill ändra på det? Jag ar heller vad jag vet inte påstått något dylikt (att det ska ändras/tas bort). Just utjämningssystemet är för övrigt knappast en hjärtefråga för mig.
 
Så detta handlar om att du vill hämnas och hittar på att det är en halmdocka? Det handlar inte om att du anser det är en halmdocka.

Malmö har många problem, ett av dem är just detta, och det är delvis därför kommunen får utjämningsbidrag och kommuner som har stor andel höginkomsttagare betalar in till systemet. Det finns givetvis fler faktorer.

Jag hade visst för höga tankar om din intellektuella förmåga precis som du hade om min. Vi kan väl se det som att vi är kvitt nu.
 
Jag kan väl få tycka det är ett problem även om ingen vill ändra på det? Jag ar heller vad jag vet inte påstått något dylikt (att det ska ändras/tas bort). Just utjämningssystemet är för övrigt knappast en hjärtefråga för mig.

Jo men man kan gärna få utveckla vad som är problemet med utjämningssystemet, inte enbart att du tycker att det "är ett problem". Jag tycker inte du specificerat det. Du tycker det är skevt att Malmö och Pajala båda får stora bidrag, trots att Pajala är en utflyttningskommun och Malmö är en inflyttningskommun. Då har du ju inte förstått hur utjämningssystemets faktorer gör att pengar fördelas. Du skriver ju att Malmö borde få mindre ("det är skevt att Malmö är med och får stora utjämningsbidrag"), alltså att systemet borde ändras mot hur det är uppbyggt idag. På vilket sätt är systemet skevt och borde ändras är min följdfråga?
 
Jo men man kan gärna få utveckla vad som är problemet med utjämningssystemet, inte enbart att du tycker att det "är ett problem". Jag tycker inte du specificerat det. Du tycker det är skevt att Malmö och Pajala båda får stora bidrag, trots att Pajala är en utflyttningskommun och Malmö är en inflyttningskommun. Då har du ju inte förstått hur utjämningssystemets faktorer gör att pengar fördelas. Du skriver ju att Malmö borde få mindre ("det är skevt att Malmö är med och får stora utjämningsbidrag"), alltså att systemet borde ändras mot hur det är uppbyggt idag. På vilket sätt är systemet skevt och borde ändras är min följdfråga?

Nä, jag skrev att jag tycker att det är skevt att en kommun som Malmö behöver utjämningsbidrag i den storleksordning eller ens över huvud taget. Det finns flera faktorer som säger att de om någon inte skulle behöva ha det så.

1. Deras geografiska läge ut mot världen och EU.
2. Inflyttningskommun
3. Ung befolkning
4. Mycket företag
Med mera.

(Allt detta är helt tvärtom för Pajala så det är ju inte så konstigt att Pajala inte klarar sig själv.)

Något är ju således skevt. Kommunen lägger miljoner och även miljarder på skrytbyggen för att få fasaden att se snygg ut medans staden krackelerar fullständigt inifrån. Frågan är ju dessutom varför det blir värre från år till år? Varför klarar dess styre inte av att vända skutan. Försöker de ens?
 
Nä, jag skrev att jag tycker att det är skevt att en kommun som Malmö behöver utjämningsbidrag i den storleksordning eller ens över huvud taget. Det finns flera faktorer som säger att de om någon inte skulle behöva ha det så.

1. Deras geografiska läge ut mot världen och EU.
2. Inflyttningskommun
3. Ung befolkning
4. Mycket företag
Med mera.

(Allt detta är helt tvärtom för Pajala så det är ju inte så konstigt att Pajala inte klarar sig själv.)

Något är ju således skevt. Kommunen lägger miljoner och även miljarder på skrytbyggen för att få fasaden att se snygg ut medans staden krackelerar fullständigt inifrån. Frågan är ju dessutom varför det blir värre från år till år? Varför klarar dess styre inte av att vända skutan. Försöker de ens?

Du behöver titta på mer bakom dina variabler

Vilka är det som flyttar in, vad har de för utbildning. - Det är en kostnad om många lågutbildade men en tillgång om det är många högutbildade. Hur etablerade är de i Sverige?
Vem jobbar i företagen, det räcker inte med många företag om de som jobbar där inte bor i Malmö så är det inte mycket skatteinkomster men en hel del kostnader.
Vad är det för företag.
Även om det är in
Det geografiska läget är mer än nära EU. Det är en på tok för enkel och ensidig bild.
 
Du bevisar ju min slutsats hela tiden. Inget av det jag har sagt är rasistiskt. Skärp dig. Jag jobbar med folk från världens alla hörn.
Det är exakt detta åsiktsförmynderi som jag är så otroligt jäkla trött på. Over and out!
Allright, du är inte rasist eftersom du jobbar med utrikes födda. Du uttrycker rasistiska åsikter, men de har inget med din person att göra. Klart som korvspad.
 
Allright, du är inte rasist eftersom du jobbar med utrikes födda. Du uttrycker rasistiska åsikter, men de har inget med din person att göra. Klart som korvspad.
Var har jag gjort det?

Alltid detta rasistsnack. Jag har skrivit om problemen i Malmö. Det är alltid helt jäkla omöjligt att ha en annan åsikt än vänstern.
 
Nä, jag skrev att jag tycker att det är skevt att en kommun som Malmö behöver utjämningsbidrag i den storleksordning eller ens över huvud taget. Det finns flera faktorer som säger att de om någon inte skulle behöva ha det så.

1. Deras geografiska läge ut mot världen och EU.
2. Inflyttningskommun
3. Ung befolkning
4. Mycket företag
Med mera.

(Allt detta är helt tvärtom för Pajala så det är ju inte så konstigt att Pajala inte klarar sig själv.)

Något är ju således skevt. Kommunen lägger miljoner och även miljarder på skrytbyggen för att få fasaden att se snygg ut medans staden krackelerar fullständigt inifrån. Frågan är ju dessutom varför det blir värre från år till år? Varför klarar dess styre inte av att vända skutan. Försöker de ens?

Men utjämningsbidraget tar ju avstamp i många andra faktorer än inflyttning, många företag, att det är nära EU med mera som du räknar upp! Faktorerna är olika viktade. Kommunen krackelerar inte inifrån ekonomiskt (antar att det är ekonomiskt du menar eftersom du nämner det i samma mening som "skrytbyggen för miljoner"), den har god betalningsförmåga och kreditvärdighet. Det är ju inte DET utjämningsbidraget handlar om!
 
Kommunen krackelerar inte inifrån ekonomiskt (antar att det är ekonomiskt du menar eftersom du nämner det i samma mening som "skrytbyggen för miljoner"), den har god betalningsförmåga och kreditvärdighet. Det är ju inte DET utjämningsbidraget handlar om!

Fast det gör den ju. Utan utjämningsmiljarderna hade Malmö tveklöst gått i konkurs för länge sedan. De har låg skattekraft. Det betyder att fler får pengar från systemet än som bidrar till det. Det går dessutom åt fel håll år efter år.
 
Nä, jag skrev att jag tycker att det är skevt att en kommun som Malmö behöver utjämningsbidrag i den storleksordning eller ens över huvud taget. Det finns flera faktorer som säger att de om någon inte skulle behöva ha det så.

1. Deras geografiska läge ut mot världen och EU.
2. Inflyttningskommun
3. Ung befolkning
4. Mycket företag
Med mera.

(Allt detta är helt tvärtom för Pajala så det är ju inte så konstigt att Pajala inte klarar sig själv.)

Något är ju således skevt. Kommunen lägger miljoner och även miljarder på skrytbyggen för att få fasaden att se snygg ut medans staden krackelerar fullständigt inifrån. Frågan är ju dessutom varför det blir värre från år till år? Varför klarar dess styre inte av att vända skutan. Försöker de ens?
Jag vill fråga för jag vet ärligt inte. Vilka skrytbyggen pratar du om?
 
Jag skrev att Sverige inte är vidare demokratiskt längre. Inte att det inte var en demokrati (på fall enligt mig men ändå).
I dagens Sverige är det bara vissa åsikter som får höras och som premieras. Allt som ifrågasätter detta blir automatiskt klassats som rasistiskt eller på extremhögern. Så är det ju givetvis inte egentligen. En väldigt tråkig utveckling.
Jag undrar vad som hände med det i vänsterkretsar innan så känd talesättet "jag gillar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för dem"?

Och nej, jag är inte rasist. Är så trött på det uttalandet.

Vilka asikter ar det fick horas och premieras "forr i tiden" men som inte far horas langre?
Nar borjade denna utvecklingen?
Uppriktigt nyfiken, for min erfarenhet ar precis den motsatta - alltsa att den mycket bredare typ av asikter artikuleras och sprids nu, an for typ 15 ar sedan
 
Fast det gör den ju. Utan utjämningsmiljarderna hade Malmö tveklöst gått i konkurs för länge sedan. De har låg skattekraft. Det betyder att fler får pengar från systemet än som bidrar till det. Det går dessutom åt fel håll år efter år.

Utjämningsbidraget är 23% av Malmös inkomster som kommun.
Göteborg var 2016 Sveriges näst största bidragsmottagande kommun. Är de också på väg i konkurs utan bidraget?

50 andra kommuner innan Malmö får dessutom MER i bidrag per invånare. Ja faktiskt alla kommuner i Sverige tar emot bidrag utom 11 st som istället ger bidrag, däribland Lidingö, Täby, Danderyd, Nacka. Är Sveriges 270 kommuner som tar emot bidrag också på väg i konkurs eller är det bara Malmö och de 50 innan Malmö?
 
Senast ändrad:
Var har jag gjort det?

Alltid detta rasistsnack. Jag har skrivit om problemen i Malmö. Det är alltid helt jäkla omöjligt att ha en annan åsikt än vänstern.
Du har gett uttryck för många rasistiska åsikter i samma veva. Jag antar att jag inte behöver rabbla definitioner här, men kanske kan det vara en ögonöppnare för dig att själv läsa igenom några olika varianter (OBEROENDE ska jag kanske tillägga. Inte påhittade av fria tider eller avpixlat eller någon annan fejkad nyhetssajt).

Jag har många vänner som röstar på alliansen :). De tycker inte att det är problematiskt att vi röstar på olika block. De klarar dessutom att ge uttryck för sina åsikter utan att blanda in rasism i det hela. Det är inte så svårt om man inte är rasist.
 
Du har gett uttryck för många rasistiska åsikter i samma veva. Jag antar att jag inte behöver rabbla definitioner här, men kanske kan det vara en ögonöppnare för dig att själv läsa igenom några olika varianter (OBEROENDE ska jag kanske tillägga. Inte påhittade av fria tider eller avpixlat eller någon annan fejkad nyhetssajt).

Jag har många vänner som röstar på alliansen :). De tycker inte att det är problematiskt att vi röstar på olika block. De klarar dessutom att ge uttryck för sina åsikter utan att blanda in rasism i det hela. Det är inte så svårt om man inte är rasist.
Nej. Du får skriva ut vad jag har sagt som är rasistiskt. Jag väntar....
 
Utjämningsbidraget är 23% av Malmös inkomster som kommun.
Göteborg var 2016 Sveriges näst största bidragsmottagande kommun. Är de också på väg i konkurs utan bidraget?

50 andra kommuner innan Malmö får dessutom MER i bidrag per invånare. Ja faktiskt alla kommuner i Sverige tar emot bidrag utom 11 st som istället ger bidrag, däribland Lidingö, Täby, Danderyd, Nacka. Är Sveriges 270 kommuner som tar emot bidrag också på väg i konkurs eller är det bara Malmö och de 50 innan Malmö?

Tycker detta förklarar det ganska bra
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/A2qpqr/malmo-far-pengarna--glesbygden-blir-utan

Självklart är det ett problem att en stad som GBG inte heller bär sig själv men just nu är det ju Malmö vi diskuterar.
 

Liknande trådar

Tjatter I dagsläget bor vi i ett mindre samhälle, tråkigt klimat (både kallt och osocialt) med väldigt dåligt utbud av det mesta. Vi vill...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 173
Senast: Otherside
·
Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 600
Senast: kolblakkur
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 435
Senast: Queen
·
Hemmet Jag skulle egentligen helst vilja flytta tillbaka till Malmö men kom på idag att jag har typ 11-12 års kötid på hyresrätter i Lund...
2
Svar
24
· Visningar
4 399
Senast: vilde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp