Kan man bo i Malmö?

Bingo, man skattar i en kommun och medan en annan kommun får bekosta infrastruktur, service och jobba för att få ett bra företagsklimat mm. Man kan säga att vissa kommuner åker snålskjuts på andra

Hur menar du här? Det är väl inte särskilt konstigt att arbetsplatser ligger samlade på några få ställen? Här i Sthlm är det ju iaf kutym.


Eller tror dig veta. Eller dina fördomar säger så ;). Jag har inte tillräcklig insyn för att avslöja korruption och oegentligheter i någondera kommunen och jag betvivlar att du har det och knappast har du resurser att göra en kvalitativt okej jämförelse heller skulle jag tro.

Fast jag drar inte en parallell mellaan dåligt skött och korrumperad som du tydligen gör. Dåligt skött kan vara att man lägger pengar på en snygg fasad istället för att renovera inifrån.
 
EBH skrev så för att sammanfatta Voltaire, ja. Och det blev ju inte alls aktuellt från vänsterhåll, utan det var ju Bengt Westerberg som sade så!

Som sen inte ens kunde sitta i samma soffa som NyD. Ord eller handling - viktigast? (En av få riktigt dåliga aktioner av Westerberg som liberal ledare för övrigt.)
 
Hur premieras åsikter menar du? De 20 procent som röstar på rasisterna hörs ganska tydligt och står numera överallt på gator och torg som vilka politiker som helst och snackar skit om medmänniskor.

Att det finns människor som står upp och högljutt protesterar och engagerar sig när hatet breder ut sig - betyder inte att åsikterna inte får vädras. Bara att många andra inte alls håller med och tycker att det är viktigt att visa det.

Jag är så trött på offerkoftorna som tas på överallt bara för att man inte får gehör för sina ideer hos majoriteten. Så trött på offerkoftorna som direkt åker på och man börjar tala om PK.

Ja det är märkligt att de som skriker så mycket och propagerar så mycket anser att de är antastade av de som mest håller tyst . När någon uttalar sig så heter det ”nu drar man Rasistkortet - jag är inte rasist ”.

Jag tror utöver det ärligt att många som röstar på SD år 2018 inte själva uppfattar sig alls på det sättet.

Det som uttrycks här i tråden idag, och från många på övriga sociala media allmänt dagligen sen många år dock så ja - det är RASISM tillfullo . Att någon öht kommenterar ”nu dras rasismkortet” för att försvara sig/komma ifrån det hela så - ledsen men det blir bara absurt .
 
Hur menar du här? Det är väl inte särskilt konstigt att arbetsplatser ligger samlade på några få ställen? Här i Sthlm är det ju iaf kutym.
Jag hade uppenbarligen för höga tankar om dig, men du lyckades alltså inte förstå problematiken.



Fast jag drar inte en parallell mellaan dåligt skött och korrumperad som du tydligen gör. Dåligt skött kan vara att man lägger pengar på en snygg fasad istället för att renovera inifrån.
Ja då tycker vi olika, i mina ögon är inte ett korrumperat styre förenligt med att vara välskött och inte har jag sagt att alla dåligt skötta kommuner är korrumperade. Den halmdockan kan du leka med själv, jag kan inte tänka mig att du tror att jag sagt det.
 
Ja det är märkligt att de som skriker så mycket och propagerar så mycket anser att de är antastade av de som mest håller tyst . När någon uttalar sig så heter det ”nu drar man Rasistkortet - jag är inte rasist ”.

Jag tror utöver det ärligt att många som röstar på SD år 2018 inte själva uppfattar sig alls på det sättet.

Det som uttrycks här i tråden idag, och från många på övriga sociala media allmänt dagligen sen många år dock så ja - det är RASISM tillfullo . Att någon öht kommenterar ”nu dras rasismkortet” för att försvara sig/komma ifrån det hela så - ledsen men det blir bara absurt .
Jag tror inte heller att alla som röstar på SD är rasister. Därför är det obegripligt att de kan tänka sig att rösta på ett rasistiskt parti.
 
Jag tycker det är snarare tvärtom faktiskt. De som är främlingsfientliga ägnar hur mycket tid som helst åt att kampanja för sina åsikter överallt.
Det gör inte övriga samhällets medlemmar som stödjer Demokatin .

Det behövs dock enligt mig att fler som stödjer ett demokratiskt samhälle och en demokratisk värld som helhet, som sagt även i vardagen svarar upp och tar ställning när de möts av rasistiska/icke demokratiska påståenden och propaganda vardagligt .

Jo - det är som sagt oerhörda uttryck som formulerats här i tråden från några här idag och ja - de är rasistiska och det är rasism . Några har uttryckt sig lite mer subtilt än dig och några andra .
Du bevisar ju min slutsats hela tiden. Inget av det jag har sagt är rasistiskt. Skärp dig. Jag jobbar med folk från världens alla hörn.
Det är exakt detta åsiktsförmynderi som jag är så otroligt jäkla trött på. Over and out!
 
Du bevisar ju min slutsats hela tiden. Inget av det jag har sagt är rasistiskt. Skärp dig. Jag jobbar med folk från världens alla hörn.
Det är exakt detta åsiktsförmynderi som jag är så otroligt jäkla trött på. Over and out!


Jag tycker ditt svar blir jättemärkligt rent allmänt om, som jag förutsätter, att svarar /postar man som du gjort, så är man engagerad och tar in/läser vad som skrivs eftersom detta är ett diskussionsforum.

Eftersom du trots alla dina inlägg och förkunnanden känner dig missförstådd allmänt i denna tråd så då har du ju all möjlighet i världen att förklara ev missförstånd som kan ha uppkommit ang hur du förhåller dig utifrån vad du skrivit och hur det ev. då misstolkats ?
 
Senast ändrad:
Du bevisar ju min slutsats hela tiden. Inget av det jag har sagt är rasistiskt. Skärp dig. Jag jobbar med folk från världens alla hörn.
Det är exakt detta åsiktsförmynderi som jag är så otroligt jäkla trött på. Over and out!
Är det inte upp till var och en att avgöra vad denne tycker är rasistiskt? Är det inte åsiktsförmynderi att folk inte får välja vad de anser är rasistiskt?
 
Jag hade uppenbarligen för höga tankar om dig, men du lyckades alltså inte förstå problematiken.

Ja, då hade du väl det då. Förklara gärna istället för att komma med nedvärderande gliringar. Jag vet inte om min hjärna är innan-semester-trög men jag förstår inte alls vad det är för problematik du försöker hinta om. Att t ex Solna indirekt skulle stå för Täbys kostnader eller vadå? eller Malmö för Vellinges om man nu ska gå tillbaka till tråden? Jag är ledsen men jag ser faktiskt inte poängen. Du kan kalla mig korkad om du vill men det säger mer om dig själv faktiskt.

Ja då tycker vi olika, i mina ögon är inte ett korrumperat styre förenligt med att vara välskött och inte har jag sagt att alla dåligt skötta kommuner är korrumperade. Den halmdockan kan du leka med själv, jag kan inte tänka mig att du tror att jag sagt det.

Alltså que? Lek med dina egna halmdockor du. Först kommer du med nedvärderande gliringar och är allmänt otrevlig och sen börjar du prata om halmdockor. Dom får du hemskt gärna behålla för sig själv faktiskt. Du började prata om korruption, inte jag. Eller är det din multipla personlighet och inte du som skrivit inlägg #369?
 
Ja, då hade du väl det då. Förklara gärna istället för att komma med nedvärderande gliringar. Jag vet inte om min hjärna är innan-semester-trög men jag förstår inte alls vad det är för problematik du försöker hinta om. Att t ex Solna indirekt skulle stå för Täbys kostnader eller vadå? eller Malmö för Vellinges om man nu ska gå tillbaka till tråden? Jag är ledsen men jag ser faktiskt inte poängen. Du kan kalla mig korkad om du vill men det säger mer om dig själv faktiskt.
Om du inte förstår komplikationerna med att Malmö står för kostnader för infrastruktur, service och och att locka företag och Vellinge får skatteintäkterna efter att ha fått faktumet utpekat så kan jag inte göra mycket åt det. Kanske inser du det en dag....
 
Om du inte förstår komplikationerna med att Malmö står för kostnader för infrastruktur, service och och att locka företag och Vellinge får skatteintäkterna efter att ha fått faktumet utpekat så kan jag inte göra mycket åt det. Kanske inser du det en dag....

Fast det är ju knappast det som är Malmös problem för i sådana fall hade ju t ex Sthlm och Solna, två välmående kommuner och de två kommuner där de flesta arbetsplatser i Sthlmsområdet finns, också varit bankrutt så nä, den halmdockan funkade inte heller.
 
Fast det är ju knappast det som är Malmös problem för i sådana fall hade ju t ex Sthlm och Solna, två välmående kommuner och de två kommuner där de flesta arbetsplatser i Sthlmsområdet finns, också varit bankrutt så nä, den halmdockan funkade inte heller.
Seriöst, du anser alltså det är en halmdocka att det kan ställa till problem när en kommun står för stora delar av kostnaderna och en annan tar hem intäkterna?
 
Seriöst, du anser alltså det är en halmdocka att det kan ställa till problem när en kommun står för stora delar av kostnaderna och en annan tar hem intäkterna?

Jag sa att det knappast är det som är Malmös problem men du kan som vanligt inte hålla dig till sakfrågan utan fokuserar på något annat i texten.
Om du nu tycker det du tar upp är ett så stort problem så kan du väl svara på varför t ex Solna inte har samma problem då? Det borde de ju ha enligt din logik.
Svara gärna också på varför inte folk som är folkbokförda i just Malmö jobbar och bidrar till skattesystemet i tillräckligt hög grad? För du kan väl inte inbilla dig att det är Vellinges drygt 35 tusen stora befolkning där en bråkdel pendlar till Malmö för jobb som gör så att Malmö inte klarar sin egen försörjning. Att ens påstå det blir ju bara absurdt.

Men seriöst, du började med att anklaga mig för att leka med halmdockor när jag försöker diskutera på ett seriöst sätt. Jag vände bara tillbaka samma slags icke-argument mot dig.
Oavsett så märks det att dina argument har trytit för det är ju då man dels försöker med härskartekniker och dessutom anklagar man den andra för att leka med halmdockor.
 
Senast ändrad:
Inget av partierna vill ju slopa eller ens ändra på utjämningsbidraget på 67 MILJARDER och vad det grundas på eller fördelningen. Ändå får fördelningen av det (till Malmö åtminstone) kritik i denna tråden. Vad vet ni som riksdagspolitikerna inte vet? :confused: @Zoya och @durachiny till exempel.
 

Liknande trådar

Tjatter I dagsläget bor vi i ett mindre samhälle, tråkigt klimat (både kallt och osocialt) med väldigt dåligt utbud av det mesta. Vi vill...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 173
Senast: Otherside
·
Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 600
Senast: kolblakkur
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 435
Senast: Queen
·
Hemmet Jag skulle egentligen helst vilja flytta tillbaka till Malmö men kom på idag att jag har typ 11-12 års kötid på hyresrätter i Lund...
2
Svar
24
· Visningar
4 399
Senast: vilde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp