Kan man bo i Malmö?

Malmö har exakt motsatt problem till glesbygdskommunerna, dvs de är en inflyttningskommun i tom högre grad än glesbygden är utflyttningskommuner. Liksom glesbygdskommunerna kräver större satsningar på landsbygdspolitiken och arbetsmarknadspolitiken, cf kravet på att fler statliga verk och myndigheter flyttas till andra mindre kommuner, så behöver Malmö större satsningar på arbetsmarknadspolitiken. Arbetsmarknaden har helt enkelt inte kommit i kapp den växande befolkningen vilket skett i Stockholm och Göteborg.

Stockholm och Göteborg har samma problematik med inflyttning men eftersom de flesta som flyttar till Stockholm/Göteborg gör det av studie och ffa jobbskäl så är dynamiken annorlunda. Många som flyttar till Malmö gör det av tex familjeskäl utan att ha ett jobb vid flytt. Malmö har också en relativt, om man jämför med Sverige i övrigt, en ung befolkning som därför kräver större resurser inom den offentliga sektorn och som därmed behöver fördelningsmedel. Återigen motsatsen till utflyttningskommuner där befolkningen åldras. Ironiskt, eller kanske inte, så har en del utflyttningskommuner pga placering av asylsökande fått ett nytt liv där arbetstillfällen skapats inom vård, skola, omsorg och infrastruktur vilket gjort att fler yngre 'infödingar' inte flyttar.

Att Malmö har problem med arbetslöshet, ökade klasskillnader, många socioekonomiskt svaga grupper och därvid följande brottslighet är det ingen som förnekar. Men frågan är då, vad ska den svenska staten dvs den svenska befolkningen göra. Det har framförts många ovetenskapliga åsikter om 'skäggbarn' slänga ut möbler osv. Ska svenskar, födda i Sverige men av föräldrar som föddes i ett annat land utvisas? Exakt hur många generationer tar det innan de anses som svenska nog? Ska den 'svenska' medelklassen flytta ut från Malmö, vilket var frågan TS i princip ställde, eller ska åtgärder vidtas för att förbättra Malmö? Och rent konkret, hur ska man skapa fler arbetstillfällen. Det är vad den här diskussionen borde handla om. Inte förirra sig i personliga anekdoter, vilket även jag har varit skyldig till, mea culpa.
 
Det blir en rundgång för att man inte ger någon grundläggande anledning utan man tittar bara på resultatet. Man behöver stöd för att skatteinkomsterna är så låga i förhållande till kostnaderna vilket såklart beror på saker som att arbetslösheten är högre osv men den grundläggande frågan är ju VARFÖR Malmö med det geografiska läge man har och andra förutsättningar är så dåliga på att få produktion ur sina innevånare. Det är inte som att Malmö (vad jag vet) är ett pensionärsmecka eller består av en väldigt stor andel funktionsvarierade personer eller vad nu annars kan bidra till att kostnaderna är högre och intäkterna mindre. Man ligger inte heller i norrlands inland där gruvan där alla tidigare arbetade är nerlagd utan man ligger i en väldigt bra region geografiskt och ekonomiskt.

Så varför klarar inte Malmö att få bättre "avkastning" på sin befolkning? Om det är så att man har en större andel äldre eller pensionerade än resten av landet så är det klart att det blir lite skev fördelning men det tror jag inte är fallet.

Det är ett för stor ämne för att ge ett enkelt svar här. Det enkla svaret är att det är olika demografiska förutsättningar. Sen behöver man se på det i ett historiskt sammanhang. Man behöver även titta på omgivande kommuners agerande och titta på liknade utveckling i andra kommuner för att se paralleller.

Jag tror ärligt talat inte att du vill ha ett svar för att veta utan vill ha ett svar för att kritisera och raljera över så du får hitta någon annan att utkräva ett av- jag har aldrig lovad dig ett.
 
Det är nästan intressantare att titta på vilka kommuner som INTE får bidrag. De som betalar IN mest till utjämningssystemet är Danderyd, Lidingö, Täby, Nacka och Lomma. Några gemensamma nämnare där måntro?

Att det bor många höginkomsttagare där som betalar väldigt mycket skatt vilket resulterar i att kommunen har höga skatteintäkter trots låg kommunalskatt och dessutom har de få bidragstagare?

En annan gemensam nämnare tror jag är att de är alla borgerligt styrda och välskötta. Konstigt nog (eller inte) så är många av de "bidragstagande" kommunerna inte lika välskötta och ofta S-märkta vilket kan förklara varför det var S som "hittade på" utjämningssystemet.
 
Senast ändrad:
Sverige är inte demokratiskt längre. Inte enligt mig och fler med mig.
Nähä, jag antar att det inte finns några demokratier enligt dig då. Och på sätt och vis har du rätt för en sann demokrati där alla har samma makt är inte möjlig i praktiken. Sverige har så nära demokrati man kan komma och ungefär likvärdigt med många länder, exempelvis merparten av Västeuropa.
 
Att det bor många höginkomsttagare där som betalar väldigt mycket skatt vilket resulterar i att kommunen har höga skatteintäkter trots låg kommunalskatt och dessutom har de få bidragstagare?

En annan faktor tror jag är att de är borgerligt styrda och välskötta. Konstigt nog (eller inte) så är många av de "bidragstagande" kommunerna inte lika välskötta och ofta S-märkta vilket kan förklara varför det var S som "hittade på" utjämningssystemet.

Det behövs en aning djupare analys- eller snarare en analys överhuvudtaget. Hur kommer det sig? Beror det på alla välbetalda direktörsjobb i Täby och Danderyd exempelvis?

Och kanske så bör du inte sätta likhet med välskött och rik. En fattig kommun kan vara extremt välskött, bara det att den inte har samma förutsättningar och en rik kommun kan vara ordentligt korrumperad men det finns tillgångar att fiffla med så det inte märks.
 
Det är ett för stor ämne för att ge ett enkelt svar här. Det enkla svaret är att det är olika demografiska förutsättningar. Sen behöver man se på det i ett historiskt sammanhang. Man behöver även titta på omgivande kommuners agerande och titta på liknade utveckling i andra kommuner för att se paralleller.

Jag tror ärligt talat inte att du vill ha ett svar för att veta utan vill ha ett svar för att kritisera och raljera över så du får hitta någon annan att utkräva ett av- jag har aldrig lovad dig ett.
Jag undrar hur det är möjligt och hur det i tysthet kan accepteras men du har alldeles rätt i att det är ett stort och komplext ämne.
 
Det behövs en aning djupare analys- eller snarare en analys överhuvudtaget. Hur kommer det sig? Beror det på alla välbetalda direktörsjobb i Täby och Danderyd exempelvis?

"Direktörsjobben" behöver nödvändigtvis inte ligga i Täby eler Danderyd. "Direktörerna" bor däremot antagligen där och inte i t ex Botkyrka eller Södertälje. Man skattar ju i den kommunen man är forlkbokförd i och inte i den kommunen man har sin arbetsplats i.

Och kanske så bör du inte sätta likhet med välskött och rik. En fattig kommun kan vara extremt välskött, bara det att den inte har samma förutsättningar och en rik kommun kan vara ordentligt korrumperad men det finns tillgångar att fiffla med så det inte märks.

Såklart inte men just dessa kommuner som nämndes vet jag är välskötta. Jag vet också att t ex Malmö inte är särskilt välskött.
 
Ja det är ju knappast ett


Kära @Oldie :

Om du vill förkunna dina politiska Åsikter ytterligare en gång så bortsett från dessa länkar du lutar dig på som vikt, kanske det vore intressant för dig att kika på var högextrimisterna har mest framgång rent statistiskt.

Det är inte Malmö/Skåne.
Inte? Vad jag hört så är SD väldigt starka i Skåne och var väl förra året största parti i Skåne.
 
Kära @Oldie :

Om du vill förkunna dina politiska åsikter ytterligare en gång i denna tråd, så bortsett från det du lutar dig på som vikt, kanske det vore intressant för dig att kika på var högextrimisterna har mest framgång rent statistiskt.

Det är inte Malmö/Skåne.
 
Kära @Oldie :

Om du vill förkunna dina politiska åsikter ytterligare en gång i denna tråd, så bortsett från det du lutar dig på som vikt, kanske det vore intressant för dig att kika på var högextrimisterna har mest framgång rent statistiskt.

Det är inte Malmö/Skåne.

Har du fått solsting? Vilka då politiska åsikter?? Var har jag skrivit nåt om det??
Jag citerade en nationalekonom. Dina åsikter skiter jag i men ska du polemisera så gör det med fakta.
 

Liknande trådar

Tjatter I dagsläget bor vi i ett mindre samhälle, tråkigt klimat (både kallt och osocialt) med väldigt dåligt utbud av det mesta. Vi vill...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 178
Senast: Otherside
·
Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 601
Senast: kolblakkur
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 438
Senast: Queen
·
Hemmet Jag skulle egentligen helst vilja flytta tillbaka till Malmö men kom på idag att jag har typ 11-12 års kötid på hyresrätter i Lund...
2
Svar
24
· Visningar
4 399
Senast: vilde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp