Kan man bo i Malmö?

Vet du vad vi talar om

Demografi – Wikipedia
https://sv.wikipedia.org/wiki/Demografi
Demografi (av grekiskans δήμος,démos, "folk, och γράφω, gráfo, "skriva") är vetenskapen om en befolknings fördelning, storlek och sammansättning.


Det är liksom det vi diskuterar, att påverka demografin, fördelningen mellan unga och gamla, invandrare och svenska, fattiga och rika. För att på kort sikt påverka demografin behöver man bokstavligen flytta runt folk. Jag kunde lika gärna skriva flytta arbetslösa. På kort sikt handlar det om den typen av åtgärder, att flytta på folk så man ändrar den demografiska strukturen.
Jag vet vad demografi men jag förstår inte varför du skulle vilja flytta på invandrare.
 
Vad är det med demografin som gör att Malmös kommun är relativt sett dyrare än t.ex. Stockholms kommun?

Det handlar om befolkningens sammansättning. I Malmö så finns det problemområden där mindre bemedlade bor. I Stockholm så är det få områden där mindre bemedlade har råd att bo så de blir hänvisade till grannkommuner.
 
Jag vet vad demografi men jag förstår inte varför du skulle vilja flytta på invandrare.

Hur ska kommunen påverka socioekonomiska och demografiska faktorer som i sin tur påverkar utjämningsbidraget...? När du säger att kommunen "ska göra nånting åt det". Hur påverkar kommunen demografin?
 
Det handlar om befolkningens sammansättning. I Malmö så finns det problemområden där mindre bemedlade bor. I Stockholm så är det få områden där mindre bemedlade har råd att bo så de blir hänvisade till grannkommuner.

Men det är väl ingenting som har med invandring att göra? Invandring och invandrare ska ju vara en plusaffär och om nu Malmö har invandrare som Stockholm inte har så borde man göra något ännu mer fel då man trots invandringen, storleken och geografiska läget behöver bidrag.
 
Hur ska kommunen påverka socioekonomiska och demografiska faktorer som i sin tur påverkar utjämningsbidraget...? När du säger att kommunen "ska göra nånting åt det". Hur påverkar kommunen demografin?
Demografin är svårare att påverka det jag kommenterade på var att man inte anser sig kunna påverka innevånarnas socioekonomiska förutsättningar.
 
Nu ville jag inte flytta invandrare, läs om och läs rätt.

Hur ändrar du på kort sikt den demografiska strukturen utan att flytta om folk?
Jag vet inte varför du frågar mig detta jag har vad jag vet inte sagt något om demografin i malmö som faktor. Vad är det som är synnerligen problematiskt med malmös demografi?
 
Jag vet inte varför du frågar mig detta jag har vad jag vet inte sagt något om demografin i malmö som faktor. Vad är det som är synnerligen problematiskt med malmös demografi?
Tala om rundgång, du har redan fått svar på det, tog du inte till dig det svaret så lär det inte bli bättre för att jag upprepar.
 
Och du menar att demografin inte har någon betydelse för de socioekonomiska förutsättningarna?
Nej men jag vet inte vad som är mer problematiskt med Malmös demografi än t.ex. Stockholms demografi. Dela gärna med dig om du vet så kanske jag får ett svar på varför det är så svårt för Malmö att få det att gå runt.
 
Tala om rundgång, du har redan fått svar på det, tog du inte till dig det svaret så lär det inte bli bättre för att jag upprepar.
Den enda demografiska faktorn som jag har sett dig nämna är invandrare. Menar du att det är skillnaden i andelen invandrare som är den demografiska faktor som gör den stora skillnaden?
 
Precis det här är min uppfattning om Malmö också, min lillasyster bor där och just nu morgonbadar hon varje morgon innan hon cyklar vidare till jobbet, tycker det verkar helt fantastiskt!

Jag instämmer i att Malmö är en riktigt trevlig stor stad. Storstad med lagomstadskänsla, utan prestige och fighter med andra storstäder. Trevliga människor var man än befinner sig, härlig kontinental känsla med havet hela tiden närvarande. Möllevångstorget trevlig mötesplats - utom när det gäller nedskräpningen. Det är nog mitt mest negativa intryck av Malmö, nedskräpade miljöer lite här och var.

Malmö skulle mycket väl kunna vara mitt val av bostadsort.
 
Knapplån.

Jag måste uttrycka att jag är oerhört (illa) berörd av vad som uttryckts från några användare här i denna tråd gällande åsikter och ställningstagande mot ”icke Svenskar” och över graden som dessa åsikter och uppfattningar uttryckts.

Jag tycker det blivit oerhört mycket vanligare att sådana röster hörs i samhället och runtomkring en i vardagen, och det är alltför få som då inte står upp och säger emot utifrån sina egna värderingar.
Det behövs att folk gör det, om vi ska få behålla ett demokratiskt samhälle som inte sakta börjar utarmas pga åsikter där det utlovas någon variant av bättre förhållanden i samhället med förbehållet att detta endast är möjligt om samhället särskiljer och exkluderar några specifika grupper .

Alla demokratier genom historien som sedan vänts omkull till att bli andra regimer i någon form, har börjat med denna typ av ideologi och tankar. Dvs ”för att ”vi” ska lyckas/ha det bättre osv, måste vi exkludera/göra oss av med x/y/z”.

Annie Lööf stod upp igår. Många offentliga personer gör det varje dag i samhället.

Men det är om möjligt ÄNNU mer viktigt att gemene man gör det i vanliga vardagen, och faktiskt yttrar sig och säger emot, när såna här uttryck som skett från flera håll i denna tråden här under dagen gör sig utrymme.
 
Senast ändrad:
Den enda demografiska faktorn som jag har sett dig nämna är invandrare. Menar du att det är skillnaden i andelen invandrare som är den demografiska faktor som gör den stora skillnaden?
Läs igen, det är flera inklusive mig som nämnt många demografiska faktorer. Som sagt det blir en rundgång om man behöver upprepa sig.
 
Läs igen, det är flera inklusive mig som nämnt många demografiska faktorer. Som sagt det blir en rundgång om man behöver upprepa sig.
Det blir en rundgång för att man inte ger någon grundläggande anledning utan man tittar bara på resultatet. Man behöver stöd för att skatteinkomsterna är så låga i förhållande till kostnaderna vilket såklart beror på saker som att arbetslösheten är högre osv men den grundläggande frågan är ju VARFÖR Malmö med det geografiska läge man har och andra förutsättningar är så dåliga på att få produktion ur sina innevånare. Det är inte som att Malmö (vad jag vet) är ett pensionärsmecka eller består av en väldigt stor andel funktionsvarierade personer eller vad nu annars kan bidra till att kostnaderna är högre och intäkterna mindre. Man ligger inte heller i norrlands inland där gruvan där alla tidigare arbetade är nerlagd utan man ligger i en väldigt bra region geografiskt och ekonomiskt.

Så varför klarar inte Malmö att få bättre "avkastning" på sin befolkning? Om det är så att man har en större andel äldre eller pensionerade än resten av landet så är det klart att det blir lite skev fördelning men det tror jag inte är fallet.
 
@Anders att inte betala skatt som ska gå till vissa ändamål är inte någonting nytt. Varje år och så har det varit en lång tid så är det antal pacifister som vägrar att betala den delen av skatten som går till militären. Likaså är det människor som vägrar att betala tex landstingsskatt eftersom de anser att vården ska vara statlig, osv, osv. 'Tyvärr' :grin: bryr sig inte det hårda Skatteverket ett dugg om individers åsikter om hur skattepengarna fördelas utan meddelar bara korthugget att antingen betalar du eller så får du restskatt. Punkt slut.

Redan Nikolaj Tolstoj (1794-1837) förespråkade btw att vägra betala skatt som gick till militären. Henry David Thoreau en av 1800-talets stora och mest inflytelserika filosofer, poeter och författare hamnade i fängelse eftersom han vägrade att betala skatt för att finansiera det mexikanska kriget han var motståndare till.

Vad gäller fördelningsmedel så har det i många år varit ett herrans liv i Stockholms angående att de tvingas betala 'fördelning' till fattigare kommuner/landsting i ffa norra Sverige. Just denna mandat period gissar jag att det inte kommer att ske i samma utsträckning som tidigare pga Nya Karolinska. Men eftersom Stockholm är en rik kommun/landsting och många norra kommuner/landsting är fattigare så har det så beslutats. Tittar man lite snabbt på den kommunala skatten (ju högre skattesats desto fattigare kommun) så ligger Malmö nästan precis på medel, 31.93 där medianen är 32. Naturligt nog är det kommuner som Danderyd, Lidingö, Kävlinge och liknande som har lägst skattesats. Stockholm, gissar jag, pga storlek betalar antagligen mest reella pengar eftersom de har den största kommunala befolkningen i Sverige och en skattesats på 29.98, alltså betydligt under medel. https://www.scb.se/hitta-statistik/...gram/totala-kommunala-skattesatser-kommunvis/

Att Malmö skulle 'snylta' på resten av Sverige är ännu en myt som florerar.
 
Knapplån.

Jag måste uttrycka att jag är oerhört (illa) berörd av vad som uttryckts från några användare här i denna tråd gällande åsikter och ställningstagande mot ”icke Svenskar” och över graden som dessa åsikter och uppfattningar uttryckts.

Jag tycker det blivit oerhört mycket vanligare att sådana röster hörs i samhället och runtomkring en i vardagen, och det är alltför få som då inte står upp och säger emot utifrån sina egna värderingar.
Det behövs att folk gör det, om vi ska få behålla ett demokratiskt samhälle som inte sakta börjar utarmas pga åsikter där det utlovas någon variant av bättre förhållanden i samhället med förbehållet att detta endast är möjligt om samhället särskiljer och exkluderar några specifika grupper .

Alla demokratier genom historien som sedan vänts omkull till att bli andra regimer i någon form, har börjat med denna typ av ideologi och tankar. Dvs ”för att ”vi” ska lyckas/ha det bättre osv, måste vi exkludera/göra oss av med x/y/z”.

Annie Lööf stod upp igår. Många offentliga personer gör det varje dag i samhället.

Men det är om möjligt ÄNNU mer viktigt att gemene man gör det i vanliga vardagen, och faktiskt yttrar sig och säger emot, när såna här uttryck som skett från flera håll i denna tråden här under dagen gör sig utrymme.

Sverige är inte demokratiskt längre. Inte enligt mig och fler med mig.
 
Sverige är inte demokratiskt längre. Inte enligt mig och fler med mig.

Men forstar du inte att det ar pa riktigt farligt att ga runt o pasta att Sverige inte ar demokratiskt, utan nagra som helt belagg for det, bara for att man ar missnojd med nuvarande situation?
Demokrati ar INTE = jag ar nojd med hur allting skots i mitt land.

Enligt The economist Intelligence Unit's Democracy Index ar Sverige varldens tredje MEST DEMOKRATISKA land, efter Island och Norge. Om inte Sverige ar demokratiskt sa finns inte demokrati att finnas nagonstans i varlden.

http://pages.eiu.com/rs/753-RIQ-438...tOTRqQkQ5TkNzWGNtRlowQTZ0UzlUK0pDdm9PVGlcLyJ9

edit: Fler kallor
Freedom house ger Sverige 100/100
https://freedomhouse.org/report/freedom-world/freedom-world-2018

Reporters without borders rankar Sverige som tvaa i varlden gallande press frihet
https://rsf.org/en/ranking
 
@Anders att inte betala skatt som ska gå till vissa ändamål är inte någonting nytt. Varje år och så har det varit en lång tid så är det antal pacifister som vägrar att betala den delen av skatten som går till militären. Likaså är det människor som vägrar att betala tex landstingsskatt eftersom de anser att vården ska vara statlig, osv, osv. 'Tyvärr' :grin: bryr sig inte det hårda Skatteverket ett dugg om individers åsikter om hur skattepengarna fördelas utan meddelar bara korthugget att antingen betalar du eller så får du restskatt. Punkt slut.

Redan Nikolaj Tolstoj (1794-1837) förespråkade btw att vägra betala skatt som gick till militären. Henry David Thoreau en av 1800-talets stora och mest inflytelserika filosofer, poeter och författare hamnade i fängelse eftersom han vägrade att betala skatt för att finansiera det mexikanska kriget han var motståndare till.

Vad gäller fördelningsmedel så har det i många år varit ett herrans liv i Stockholms angående att de tvingas betala 'fördelning' till fattigare kommuner/landsting i ffa norra Sverige. Just denna mandat period gissar jag att det inte kommer att ske i samma utsträckning som tidigare pga Nya Karolinska. Men eftersom Stockholm är en rik kommun/landsting och många norra kommuner/landsting är fattigare så har det så beslutats. Tittar man lite snabbt på den kommunala skatten (ju högre skattesats desto fattigare kommun) så ligger Malmö nästan precis på medel, 31.93 där medianen är 32. Naturligt nog är det kommuner som Danderyd, Lidingö, Kävlinge och liknande som har lägst skattesats. Stockholm, gissar jag, pga storlek betalar antagligen mest reella pengar eftersom de har den största kommunala befolkningen i Sverige och en skattesats på 29.98, alltså betydligt under medel. https://www.scb.se/hitta-statistik/...gram/totala-kommunala-skattesatser-kommunvis/

Att Malmö skulle 'snylta' på resten av Sverige är ännu en myt som florerar.
Snylta är såklart en definitionsfråga och att man omfördelar pengar är inte att snylta men det är definitivt ingen myt att Malmö behöver väldigt mycket stöd för att klara sig.

från https://www.dagenssamhalle.se/kronika/dags-att-avliva-myterna-om-kommunal-utjaemning-13229

"Om det är någon riktning som utjämningsmiljarderna tar så är det mot Skåne och Västra Götaland. ”Pengarna går dit där det finns många människor, många barn, många gamla och många arbetslösa”, skriver Wikstrand i Politikernas ekonomibok.
Vad många inte vet är att Malmö har lägre skattekraft än kommuner som Pajala, Övertorneå och Åmål. Sveriges tredje största kommun hamnar på plats 254 av 290 när skattekraften rankas.
Malmö behöver årligen 4,3 miljarder i bidrag. Per invånare – ung som gammal, alla ingår – blir det 13 600 kronor. Utvecklingen i Malmö är minst sagt komplicerad och det har blivit allt sämre under de tio senaste åren."

Sveriges tredje största stad har alltså lägre skattekraft än rena glesbygdskommuner. Något är fel.
 

Liknande trådar

Tjatter I dagsläget bor vi i ett mindre samhälle, tråkigt klimat (både kallt och osocialt) med väldigt dåligt utbud av det mesta. Vi vill...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 178
Senast: Otherside
·
Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 601
Senast: kolblakkur
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 438
Senast: Queen
·
Hemmet Jag skulle egentligen helst vilja flytta tillbaka till Malmö men kom på idag att jag har typ 11-12 års kötid på hyresrätter i Lund...
2
Svar
24
· Visningar
4 400
Senast: vilde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp