Kan man bo i Malmö?

Det jag undrar är hur det kommer sig att en stad av Malmös storlek och det geografiska läget inte klarar av att bära sig själv skattemässigt? Det är verkligen ett mysterium för mig. Jag kan förstå att städer i glesbygden behöver tillskott för att kunna upprätthålla välfärd osv men hur kan Malmö inte lyckas?

En del (men inte hela) kan bero på att Malmö tappade väldigt mycket arbetstillfällen kring 1990 och återhämtningen startade först 1998, vilket är senare än för andra (stor)städer. Först 2007 var det tillbaka till 1990 års nivå. Men samtidigt under hela den tidsperioden har befolkningsökningen stigit konstant. Det har alltså inte kommit in i närheten så mycket skattepengar till kommunen Malmö som det gjorde för andra städer från 90-talet och framåt.

Sedan är det många som arbetar i Malmö men som bor i kranskommunerna och därför betalar inkomstskatt där. Hittade någon siffra på att 67 000 personer dagpendlar in till Malmö. Vet dock inte hur det är i förhållande till andra städer.
 
En del (men inte hela) kan bero på att Malmö tappade väldigt mycket arbetstillfällen kring 1990 och återhämtningen startade först 1998, vilket är senare än för andra (stor)städer. Först 2007 var det tillbaka till 1990 års nivå. Men samtidigt under hela den tidsperioden har befolkningsökningen stigit konstant. Det har alltså inte kommit in i närheten så mycket skattepengar till kommunen Malmö som det gjorde för andra städer från 90-talet och framåt.

Sedan är det många som arbetar i Malmö men som bor i kranskommunerna och därför betalar inkomstskatt där. Hittade någon siffra på att 67 000 personer dagpendlar in till Malmö. Vet dock inte hur det är i förhållande till andra städer.
Men om man bor i kranskommunerna så använder man rimligtvis välfärden där också så kostnaden hamnar isf där. Arbetslösheten är dock den dubbla jämfört med t.ex. Stockholm, väldigt märkligt med tanke på läget osv.
 
Det jag undrar är hur det kommer sig att en stad av Malmös storlek och det geografiska läget inte klarar av att bära sig själv skattemässigt? Det är verkligen ett mysterium för mig. Jag kan förstå att städer i glesbygden behöver tillskott för att kunna upprätthålla välfärd osv men hur kan Malmö inte lyckas?

Skattekraften är för låg. Det är helt enkelt för få människor som arbetar och betalar skatt och för många som lever på bidrag där.
 
Från Malmö stads hemsida om utjämningssystemet:

  1. Hur står det till med Malmö stads ekonomi?
    Malmö stad har en god ekonomi och en hög betalningsförmåga. Vi har det högsta kreditbetyget enligt kreditvärderingsinstitutet Standard & Poor's. Bortsett från 2014 har Malmö stad under hela 2000-talet redovisat ett ekonomiskt överskott.

  2. Får Malmö pengar från andra kommuner för att kommunen inte kan hantera sin ekonomi?
    Nej, det stämmer inte. Den ersättning som Malmö och drygt 270 andra kommuner får via det kommunala utjämningssystemet får vi på grund av saker som vi inte själva kan påverka (se punkt 7).

    Statsbidrag, där utjämningssystemet är en del, utgör ungefär 23 % av Malmö stads intäkter. Staten har länge betalat bidrag till kommunerna eftersom kommunernas uppdrag regleras av staten. Läs mer om statens syn på statsbidrag.

  3. Får Malmö mest av alla kommuner?
    Både ja och nej. Sett till total summa är Malmö den kommun som får mest. 2017 fick vi knappt 5 miljarder. Sett per invånare får ett drygt femtiotal kommuner mer än Malmö, bland annat:
    - Burlöv
    - Landskrona
    - Vilhelmina
    - Pajala

    I snitt betalar systemet ut cirka 6 500 kr per invånare i Sverige. Malmö fick 2017 cirka 15 000 kr per invånare.

  4. Varför får Malmö pengar?
    Det är bestämt genom lagstiftning och statliga beslut vilken service kommuner ska erbjuda sina invånare. Men alla kommuner har olika förutsättningar för att göra detta, delvis på grund av sådant de inte själva kan påverka (se punkt 7). Därför finns utjämningssystemet, för att jämna ut skillnader i inkomster och kostnader mellan kommunerna som de själva inte kan påverka. På så sätt får alla 290 kommuner i Sverige likvärdiga förutsättningar att ta hand om sina invånare.

  5. Betalar alla andra kommuner för Malmö?
    Nej, elva kommuner betalar in till utjämningssystemet (2017). Staten fördelar sedan ut pengar via utjämningssystemet till övriga drygt 270 kommuner. Dessa elva kommuner betalar sammanlagt cirka 6 miljarder per år. Merparten finansieras av staten som betalar in cirka 67 miljarder per år.

  6. Vem har bestämt att vissa kommuner ska få pengar medan andra ska ge pengar?
    Det är ett politiskt beslut fattat av Sveriges riksdag. Systemet ses över med jämna mellanrum, vilket ibland leder till förändringar och ibland inte. Vid den senaste granskningen av systemet 2011 finns det en bred politisk enighet i riksdagen om att systemet ska vara kvar och att det fyller sin funktion.

  7. Hur bestäms det hur mycket Malmö stad får via utjämningsystemet?
    Det bestäms på samma sätt som för alla kommuner. Genom beräkningar som bygger på statistik över kommuninvånarnas socioekonomiska och demografiska förutsättningar samt kommunens geografiska förutsättningar, det vill säga sådant som kommunen inte kan påverka själv. Det är alltså inte Malmö stads faktiska kostnader för till exempel skola, vård och omsorg som påverkar hur mycket ersättning vi får via utjämningssystemet.
 
Men om man bor i kranskommunerna så använder man rimligtvis välfärden där också så kostnaden hamnar isf där. Arbetslösheten är dock den dubbla jämfört med t.ex. Stockholm, väldigt märkligt med tanke på läget osv.

Arbetslösheten har ju dock att göra med det jag skrev om att befolkningsökningen i Malmö ökat i mycket högre takt än antalet arbetstillfällen :)
 
Jag känner inte riktigt att jag orkar bry mig om att andra inte vill bo i Malmö. Jag bor där och trivs så himla himla bra! I tisdags var en sådan dag kan kände att just nu är Malmö verkligen bäst. Såg fotbollsmacthen i Folkets park med 13 000 andra peppade, glada Malmöbor. Vi köpte med falafelrullar efter matchen, la i cykelkorgarna och cyklade ut till Västra hamnen. Det tog 15 minuter för det var mycket folk i rörelse efter matchen. Satt på bryggorna, badade, solen sken och man kunde ligga i vattnet jättelänge. Köpte glass och såg solen gå ned och ett band spelade vid vattnet. Det berör inte mig alls att andra inte vill bo i Malmö; mer plats åt oss som vill det :D

Precis det här är min uppfattning om Malmö också, min lillasyster bor där och just nu morgonbadar hon varje morgon innan hon cyklar vidare till jobbet, tycker det verkar helt fantastiskt!
 
Hur ska KOMMUNEN påverka andelen utrikes födda, åldersfördelningen bland invånarna och utbildningsnivå tycker du?
Man påverkar företagsklimatet, utbildningsnivån och förutsättningarna att skaffa arbete. Varför skulle dessa vara sämre i Malmö än i Stockholm? Malmös geografiska läge med närheten till Europa och Köpenhamn är något många andra städer bara kan drömma om.
 

Liknande trådar

Tjatter I dagsläget bor vi i ett mindre samhälle, tråkigt klimat (både kallt och osocialt) med väldigt dåligt utbud av det mesta. Vi vill...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 182
Senast: Otherside
·
Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 601
Senast: kolblakkur
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 438
Senast: Queen
·
Hemmet Jag skulle egentligen helst vilja flytta tillbaka till Malmö men kom på idag att jag har typ 11-12 års kötid på hyresrätter i Lund...
2
Svar
24
· Visningar
4 402
Senast: vilde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp