Kan man bo i Malmö?

Man påverkar företagsklimatet, utbildningsnivån och förutsättningarna att skaffa arbete. Varför skulle dessa vara sämre i Malmö än i Stockholm? Malmös geografiska läge med närheten till Europa och Köpenhamn är något många andra städer bara kan drömma om.

Kan du vara lite mer specifik än att man "ska påverka" det? :)
 
Kan du vara lite mer specifik än att man "ska påverka" det? :)
Man samarbetar med företagen i regionen och ser vad deras behov och utvecklingsmöjligheter är? Det är väl snarare högst märkligt att som kommun bara luta sig tillbaka och tänka att man kan inte påverka vad som händer i kommunen och ens enda uppgift är att tillhandahålla välfärden?
 
Man samarbetar med företagen i regionen och ser vad deras behov och utvecklingsmöjligheter är? Det är väl snarare högst märkligt att som kommun bara luta sig tillbaka och tänka att man kan inte påverka vad som händer i kommunen och ens enda uppgift är att tillhandahålla välfärden?

Tror du Malmö kommun eller någon av de andra 50 kommuner som får ännu mer utjämningsbidrag inte gör det?
 
Tror du Malmö kommun eller någon av de andra 50 kommuner som får ännu mer utjämningsbidrag inte gör det?
Jag tror inte direkt någonting om vad Malmö gör eller inte gör utan förundras bara hur en kommun av den storleken med det geografiska läget inte kan klara sin ekonomi utan bidrag. Något görs eller är fel i Malmö.
 
Nämnen ser man ett selektivt urval, missade du Burlöv och Landskorna?

Nej, det gjorde jag inte. Känner inte till Burlöv men har inte Landskrona också haft en relativt stor asylinvandring?

Men Malmö är ju en inflyttningskommun medans många av de andra är uflyttningskommuner. Det är därför det blir så skevt att Malmö är med där.
 
Vänta nu här. Vad menar du skulle vara avsikten att be någon avstå från att säga sin mening med hänvisning till att jag tycker allt framkommit innan? Om det INTE är för att få någon att avstå från att säga sin mening.

Att försöka få någon att ändra beteende eller åsikt är inte att tysta någon, det är att diskutera.
Att däremot begränsa någons möjlighet att uttrycka sig, genom hot eller lagstiftning, det är tysta någon.


Att i frustration uttrycka sig i stil med ”Har det här ämnet inte blivit uttömt, har ni inga nya perspektiv att komma med” är en väldigt låg gräns för att känna sig tystad.
 
Det var som kommentar på påståendet om "faktorer man inte kan påverka", det är en inställning som är väldigt märklig i mitt tycke.

Nu är det ju så att det är STATEN som bestämt vilka dessa faktorer som kommuner inte kan styra över är. Staten och riksdagen väljer till och med att fördela 67 miljarder kronor utefter dessa faktorer, så pass allvarligt ser de på frågan som har stöd av alla riksdagspartier. Jag tror faktiskt att de har bättre koll på den "inställningen" som du kallar det än vad du har.
 
Nu är det ju så att det är STATEN som bestämt vilka dessa faktorer som kommuner inte kan styra över är. Staten och riksdagen väljer till och med att fördela 67 miljarder kronor utefter dessa faktorer, så pass allvarligt ser de på frågan som har stöd av alla riksdagspartier. Jag tror faktiskt att de har bättre koll på den "inställningen" som du kallar det än vad du har.

Man bestämmer inte vilka faktorer man kan styra över utan vilka faktorer man anser man inte kan styra över. Jag tycker att det är en väldigt konstig inställning att ha som kommun eller stat att man inte kan påverka sina innevånares socioekonomiska förutsättningar.
 
Nej, det gjorde jag inte. Känner inte till Burlöv men har inte Landskrona också haft en relativt stor asylinvandring?

Men Malmö är ju en inflyttningskommun medans många av de andra är uflyttningskommuner. Det är därför det blir så skevt att Malmö är med där.

Det är nästan intressantare att titta på vilka kommuner som INTE får bidrag. De som betalar IN mest till utjämningssystemet är Danderyd, Lidingö, Täby, Nacka och Lomma. Några gemensamma nämnare där måntro?
 
Man bestämmer inte vilka faktorer man kan styra över utan vilka faktorer man anser man inte kan styra över. Jag tycker att det är en väldigt konstig inställning att ha som kommun eller stat att man inte kan påverka sina innevånares socioekonomiska förutsättningar.

Precis, man har fastställt i riksdag/regering vilka faktorer som staten bedömer att kommuner inte kunna styra över själva. Pengarna fördelas utefter dessa och då får 50 andra kommuner och sedan Malmö mest. Du tycker att Malmö ska göra lite åtgärder för att fixa dessa faktorer som staten anser att kommuner inte kan påverka. Det är en annorlunda inställning som jag finner intressant.
 
Precis, man har fastställt i riksdag/regering vilka faktorer som staten bedömer att kommuner inte kunna styra över själva. Pengarna fördelas utefter dessa och då får 50 andra kommuner och sedan Malmö mest. Du tycker att Malmö ska göra lite åtgärder för att fixa dessa faktorer som staten anser att kommuner inte kan påverka. Det är en annorlunda inställning som jag finner intressant.
Jag ser det i detta fall som att staten tycker att innevånare av en kommun inte ska bli alltför lidande av kommunens handlingar. Det är inte riktigt samma sak som att man i slutändan tycker att kommunerna inte kan påverka dessa saker. Det blir lite som välfärden i allmänhet att även om man tycker att personer kan påverka sin egen hälsa så kommer man inte straffa personen för dåliga val genom att behandla den sämre.
 
Man bestämmer inte vilka faktorer man kan styra över utan vilka faktorer man anser man inte kan styra över. Jag tycker att det är en väldigt konstig inställning att ha som kommun eller stat att man inte kan påverka sina innevånares socioekonomiska förutsättningar.
Malmö kan inte styra över faktorerna direkt, man kan inte bara lasta de belastande demografiska "elementen" och frakta dem till Vellinge, Lomma m.fl kommuner för att utjämna dessa faktorer. Det är förmodligen det man menar med att man inte kan påverka dem. Det handlar om mer långsiktiga projekt som kan behöva flera generationer.

Hur menar du att man ska påverka demografin på kort sikt?
 
Jag ser det i detta fall som att staten tycker att innevånare av en kommun inte ska bli alltför lidande av kommunens handlingar. Det är inte riktigt samma sak som att man i slutändan tycker att kommunerna inte kan påverka dessa saker. Det blir lite som välfärden i allmänhet att även om man tycker att personer kan påverka sin egen hälsa så kommer man inte straffa personen för dåliga val genom att behandla den sämre.

Men vad menar du med kommunens handlingar? Vet du ens vad utjämningssystemet baseras på? Jag föreslår att du läser på, information finns på regeringens hemsida. De fördelar ju inte 67 miljarder för att det är kul om de hade kunnat slippa.
 
Malmö kan inte styra över faktorerna direkt, man kan inte bara lasta de belastande demografiska "elementen" och frakta dem till Vellinge, Lomma m.fl kommuner för att utjämna dessa faktorer. Det är förmodligen det man menar med att man inte kan påverka dem. Det handlar om mer långsiktiga projekt som kan behöva flera generationer.

Hur menar du att man ska påverka demografin på kort sikt?

Vad är det med demografin som gör att Malmös kommun är relativt sett dyrare än t.ex. Stockholms kommun?
 
Jag ser det i detta fall som att staten tycker att innevånare av en kommun inte ska bli alltför lidande av kommunens handlingar. Det är inte riktigt samma sak som att man i slutändan tycker att kommunerna inte kan påverka dessa saker. Det blir lite som välfärden i allmänhet att även om man tycker att personer kan påverka sin egen hälsa så kommer man inte straffa personen för dåliga val genom att behandla den sämre.
Och hur menar du att kommunen ska påverka andelen invandrare? Lasta dem på bussar och köra dem till Vellinge eller?
 
Vart kommer invandrare in i bilden?
Vet du vad vi talar om

Demografi – Wikipedia
https://sv.wikipedia.org/wiki/Demografi
Demografi (av grekiskans δήμος,démos, "folk, och γράφω, gráfo, "skriva") är vetenskapen om en befolknings fördelning, storlek och sammansättning.


Det är liksom det vi diskuterar, att påverka demografin, fördelningen mellan unga och gamla, invandrare och svenska, fattiga och rika. För att på kort sikt påverka demografin behöver man bokstavligen flytta runt folk. Jag kunde lika gärna skriva flytta arbetslösa. På kort sikt handlar det om den typen av åtgärder, att flytta på folk så man ändrar den demografiska strukturen.
 

Liknande trådar

Tjatter I dagsläget bor vi i ett mindre samhälle, tråkigt klimat (både kallt och osocialt) med väldigt dåligt utbud av det mesta. Vi vill...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 182
Senast: Otherside
·
Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 601
Senast: kolblakkur
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 438
Senast: Queen
·
Hemmet Jag skulle egentligen helst vilja flytta tillbaka till Malmö men kom på idag att jag har typ 11-12 års kötid på hyresrätter i Lund...
2
Svar
24
· Visningar
4 400
Senast: vilde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp