Kan man bo i Malmö?

Nej jag är inte särskilt rädd men tycker det är sorgligt att Sverige slutar som det gör.

Asgarv. Snacka om världsfrånvänt. Du kanske ska ta och packa dig iväg från det hemska Sverige medan vi andra ser till att Sverige fortsätter vara ett av världens mest framgångsrika länder, med en syn på medmänniskor som inte präglas av rädsla och okunskap, utan av respekt och tolerans.
 
Att det bor många höginkomsttagare där som betalar väldigt mycket skatt vilket resulterar i att kommunen har höga skatteintäkter trots låg kommunalskatt och dessutom har de få bidragstagare?

En annan gemensam nämnare tror jag är att de är alla borgerligt styrda och välskötta. Konstigt nog (eller inte) så är många av de "bidragstagande" kommunerna inte lika välskötta och ofta S-märkta vilket kan förklara varför det var S som "hittade på" utjämningssystemet.
Det är väl ganska självklart, att invånare som inte är beroende av bostadsbidrag, subventionerad sjukvård, barnbidrag etc i högre utsträckning röstar mer höger? Och att invånare som inte har någon nytta av sänkt småföretagarskatt, att arvsskatten försvinner, RUT och ROT-avdrag i gengäld röstar mer vänster. Vi människor röstar ju sällan utifrån något större perspektiv, utan utefter vad som gagnar just mig, i min vardag.
 
Det är väl ganska självklart, att invånare som inte är beroende av bostadsbidrag, subventionerad sjukvård, barnbidrag etc i högre utsträckning röstar mer höger? Och att invånare som inte har någon nytta av sänkt småföretagarskatt, att arvsskatten försvinner, RUT och ROT-avdrag i gengäld röstar mer vänster. Vi människor röstar ju sällan utifrån något större perspektiv, utan utefter vad som gagnar just mig, i min vardag.

Förutom i USA där Trumps anhängare kommer delvis från de grupper som förlorar mest på hans politik.
 
Det är väl ganska självklart, att invånare som inte är beroende av bostadsbidrag, subventionerad sjukvård, barnbidrag etc i högre utsträckning röstar mer höger? Och att invånare som inte har någon nytta av sänkt småföretagarskatt, att arvsskatten försvinner, RUT och ROT-avdrag i gengäld röstar mer vänster. Vi människor röstar ju sällan utifrån något större perspektiv, utan utefter vad som gagnar just mig, i min vardag.

Exakt. Fattiga kommuner är troligtvis inte fattiga pga att de är S-styrda utan S-styrda pga att de är fattiga.
 
Jag skrev att Sverige inte är vidare demokratiskt längre. Inte att det inte var en demokrati (på fall enligt mig men ändå).
I dagens Sverige är det bara vissa åsikter som får höras och som premieras. Allt som ifrågasätter detta blir automatiskt klassats som rasistiskt eller på extremhögern. Så är det ju givetvis inte egentligen. En väldigt tråkig utveckling.
Jag undrar vad som hände med det i vänsterkretsar innan så känd talesättet "jag gillar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för dem"?

Och nej, jag är inte rasist. Är så trött på det uttalandet.
 
"Direktörsjobben" behöver nödvändigtvis inte ligga i Täby eler Danderyd. "Direktörerna" bor däremot antagligen där och inte i t ex Botkyrka eller Södertälje. Man skattar ju i den kommunen man är forlkbokförd i och inte i den kommunen man har sin arbetsplats i.

Bingo, man skattar i en kommun och medan en annan kommun får bekosta infrastruktur, service och jobba för att få ett bra företagsklimat mm. Man kan säga att vissa kommuner åker snålskjuts på andra

Såklart inte men just dessa kommuner som nämndes vet jag är välskötta. Jag vet också att t ex Malmö inte är särskilt välskött.
Eller tror dig veta. Eller dina fördomar säger så ;). Jag har inte tillräcklig insyn för att avslöja korruption och oegentligheter i någondera kommunen och jag betvivlar att du har det och knappast har du resurser att göra en kvalitativt okej jämförelse heller skulle jag tro.
 
Bingo, man skattar i en kommun och medan en annan kommun får bekosta infrastruktur, service och jobba för att få ett bra företagsklimat mm. Man kan säga att vissa kommuner åker snålskjuts på andra


Eller tror dig veta. Eller dina fördomar säger så ;). Jag har inte tillräcklig insyn för att avslöja korruption och oegentligheter i någondera kommunen och jag betvivlar att du har det och knappast har du resurser att göra en kvalitativt okej jämförelse heller skulle jag tro.

Superlätt ordnat, man får skatta där jobbet finns helt enkelt.
 
Göteborg är ganska välmående men har det varit fler kommunala korruptionsskandaler i någon annan kommun?
 
Jag skrev att Sverige inte är vidare demokratiskt längre. Inte att det inte var en demokrati (på fall enligt mig men ändå).
I dagens Sverige är det bara vissa åsikter som får höras och som premieras. Allt som ifrågasätter detta blir automatiskt klassats som rasistiskt eller på extremhögern. Så är det ju givetvis inte egentligen. En väldigt tråkig utveckling.
Jag undrar vad som hände med det i vänsterkretsar innan så känd talesättet "jag gillar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för dem"?

Och nej, jag är inte rasist. Är så trött på det uttalandet.

Jag tycker det är snarare tvärtom faktiskt. De som är främlingsfientliga ägnar hur mycket tid som helst åt att kampanja för sina åsikter överallt.
Det gör inte övriga samhällets medlemmar som stödjer Demokatin .

Det behövs dock enligt mig att fler som stödjer ett demokratiskt samhälle och en demokratisk värld som helhet, som sagt även i vardagen svarar upp och tar ställning när de möts av rasistiska/icke demokratiska påståenden och propaganda vardagligt .

Jo - det är som sagt oerhörda uttryck som formulerats här i tråden från några här idag och ja - de är rasistiska och det är rasism . Några har uttryckt sig lite mer subtilt än dig och några andra .
 
Jag skrev att Sverige inte är vidare demokratiskt längre. Inte att det inte var en demokrati (på fall enligt mig men ändå).
I dagens Sverige är det bara vissa åsikter som får höras och som premieras. Allt som ifrågasätter detta blir automatiskt klassats som rasistiskt eller på extremhögern. Så är det ju givetvis inte egentligen. En väldigt tråkig utveckling.
Jag undrar vad som hände med det i vänsterkretsar innan så känd talesättet "jag gillar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för dem"?

Och nej, jag är inte rasist. Är så trött på det uttalandet.
Mig veterligt är Sverige ett land där det är man har frihet att framföra vilka åsikter man vill. Det tillhör dock demokratin att även få tycka vad man vill om åsikterna.

Du menar alltså att Sverige skulle bli mer demokratiskt av att förbjuda folk att anse att vissa åsikter är rasistiska och ge uttryck för det eller har jag missförstått dig?

Det är en extremt konstig syn på demokrati i min värld.
 
Senast ändrad:
Jag skrev att Sverige inte är vidare demokratiskt längre. Inte att det inte var en demokrati (på fall enligt mig men ändå).
I dagens Sverige är det bara vissa åsikter som får höras och som premieras. Allt som ifrågasätter detta blir automatiskt klassats som rasistiskt eller på extremhögern. Så är det ju givetvis inte egentligen. En väldigt tråkig utveckling.
Jag undrar vad som hände med det i vänsterkretsar innan så känd talesättet "jag gillar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för dem"?

Och nej, jag är inte rasist. Är så trött på det uttalandet.

Du skrev att Sverige inte är demokratiskt längre, det borde väl rimligtvis betyda att det är diktatoriskt? Dessutom får du ju uttrycka dina åsikter helt fritt, till och med NMR som är emot demokrati får demonstrera. De som har motsatt åsikt har dock lika stor rätt att uttrycka den. Yttrandefrihet har aldrig inneburit att man har rätt att stå oemotsagd, det verkar många missa.
 
Jag skrev att Sverige inte är vidare demokratiskt längre. Inte att det inte var en demokrati (på fall enligt mig men ändå).
I dagens Sverige är det bara vissa åsikter som får höras och som premieras. Allt som ifrågasätter detta blir automatiskt klassats som rasistiskt eller på extremhögern. Så är det ju givetvis inte egentligen. En väldigt tråkig utveckling.
Jag undrar vad som hände med det i vänsterkretsar innan så känd talesättet "jag gillar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för dem"?

Och nej, jag är inte rasist. Är så trött på det uttalandet.

Hur premieras åsikter menar du? De 20 procent som röstar på rasisterna hörs ganska tydligt och står numera överallt på gator och torg som vilka politiker som helst och snackar skit om medmänniskor.

Att det finns människor som står upp och högljutt protesterar och engagerar sig när hatet breder ut sig - betyder inte att åsikterna inte får vädras. Bara att många andra inte alls håller med och tycker att det är viktigt att visa det.

Jag är så trött på offerkoftorna som tas på överallt bara för att man inte får gehör för sina ideer hos majoriteten. Så trött på offerkoftorna som direkt åker på och man börjar tala om PK.

Talesättet är inte ett något från vänsterkretsar för övrigt utan kommer från Voltaire, om än helt ändrat från det ursprungliga:
"Det står klart att en individ som förföljer en man, sin broder, därför att han har en annan åsikt, är ett odjur. "
 
Hur premieras åsikter menar du? De 20 procent som röstar på rasisterna hörs ganska tydligt och står numera överallt på gator och torg som vilka politiker som helst och snackar skit om medmänniskor.

Att det finns människor som står upp och högljutt protesterar och engagerar sig när hatet breder ut sig - betyder inte att åsikterna inte får vädras. Bara att många andra inte alls håller med och tycker att det är viktigt att visa det.

Jag är så trött på offerkoftorna som tas på överallt bara för att man inte får gehör för sina ideer hos majoriteten. Så trött på offerkoftorna som direkt åker på och man börjar tala om PK.

Talesättet är inte ett något från vänsterkretsar för övrigt utan kommer från Voltaire, om än helt ändrat från det ursprungliga:
"Det står klart att en individ som förföljer en man, sin broder, därför att han har en annan åsikt, är ett odjur. "
Nej det kommer inte från Voltaire det kommer from Evelyn Beatrice Hall och lyder "I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it."
 

Liknande trådar

Tjatter I dagsläget bor vi i ett mindre samhälle, tråkigt klimat (både kallt och osocialt) med väldigt dåligt utbud av det mesta. Vi vill...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 178
Senast: Otherside
·
Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 601
Senast: kolblakkur
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 435
Senast: Queen
·
Hemmet Jag skulle egentligen helst vilja flytta tillbaka till Malmö men kom på idag att jag har typ 11-12 års kötid på hyresrätter i Lund...
2
Svar
24
· Visningar
4 399
Senast: vilde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp