Kan man bo i Malmö?

Tycker detta förklarar det ganska bra
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/A2qpqr/malmo-far-pengarna--glesbygden-blir-utan

Självklart är det ett problem att en stad som GBG inte heller bär sig själv men just nu är det ju Malmö vi diskuterar.

Jo men det verkar ju inte vara ett isolerat problem för Malmö och ingen annan kommun som inte är glesbygdskommun, som du verkar få det till. Göteborg får näst mest bidrag.

Men svara gärna på frågan jag ställde i förra inlägget:
Tror du att Sveriges 270 kommuner som får bidrag håller på att gå i konkurs? Särskilt de 50 kommuner som får mer än Malmö i bidrag? Och Göteborg?
 
Fast nummer 1 är ju inte ens byggt. Och där ingår ju bostäder, skolor osv om det nu skulle ens bli på riktigt.

Nr 2 har staden beviljat bygglov åt ett företag som ska bygga. Staden bygger inte.

Nr 3 verkar ha kostat 1.3 miljarder minus några hundra miljoner. Kanske skrytbygge, kanske det som behövs? Nu äger ju bara staden konserthuset, jag har inte kollat upp om de andra byggnaderna såldes av Malmö Stad sen eller om de hela tiden har ägt det. Jag gillar Malmö Live.

nummer 4 har jag inte hunnit läsa ännu.
 


Fast du får ju gärna redovisa hur många procent KOMMUNEN betalt på respektive bygge..... och i jämförelse med antal arbetstillfällen de gett och ger. Malmö ska minsann göra något för att få fler arbetstillfällen men gud förbjude något som kostar pengar att först investera i och sedan få igen?
 
Men svara gärna på frågan jag ställde i förra inlägget:
Tror du att Sveriges 270 kommuner som får bidrag håller på att gå i konkurs? Särskilt de 50 kommuner som får mer än Malmö i bidrag? Och Göteborg?

Jag kan inte svara på den frågan eftersom jag inte är tillräckligt nsatt i dessa kommuner. Hur mycket de får eller hur länge de fått det.
Att Malmö är "in Deep shit" är ju dock ganska välkänt. Det tas ju upp ganska ofta i olika samhällsprogram t ex.
 
Fast du får ju gärna redovisa hur många procent KOMMUNEN betalt på respektive bygge..... och i jämförelse med antal arbetstillfällen de gett och ger. Malmö ska minsann göra något för att få fler arbetstillfällen men gud förbjude något som kostar pengar att först investera i och sedan få igen?

eh nä. Är du intresserad av det så kan du med fördel leta upp den informationen själv.
 
Vad hände med det lutande tornet i Malmö? Apropå ingenting. Sist jag hörde så hade de problem med få det fyllt. Var det HSB som förlorade hur mycket som helst på det?
 
Men du kan ju inte sitta och påstå att Malmö Stad hellre bygger skrytbyggen än att ta hand om annat när det inte ens är Malmö Stad som betalar skrytbyggena?

Ok, en länk av fyra råkade bli ett bygge sombekostas av en annan part. My apologies.

Även till @VLMF och @Lobelia Men vi säger så då. Malmö är världens bästa stad. Det finns inga problem där på några som helst håll eller kanter, särskilt inte ekonomiska. Utjämningsbidragen behövs egentligen inte men eftersom direktörerna i Danderyd och Täby tycker att det är så kul att strö pengar runt sig så får Malmö dom ändå bara för att.
Alla girigbukar i Vellinge och Lomma borde däremot ta och hitta sina jobb annorstädes för dessa snyltar ju bara på Malmös jobb och infrastruktur.

Den diskussionen med er ser jag således som avslutad från min sida.
 
Senast ändrad:
Vad hände med det lutande tornet i Malmö? Apropå ingenting. Sist jag hörde så hade de problem med få det fyllt. Var det HSB som förlorade hur mycket som helst på det?

Den har visst också stora ekonomiska problem. Kostade lite mer än den smakade tydligen.
 
Hade för mig det, men allting bleknar inför Nya Karolinska, bara det att ett stort antal miljoner till konsulter inte har attesterats och ingen vet var pengarna har tagit vägen :rage:
Det värsta tycker jag är samma sorts mygel förekommer på alla nivåer, jag ångrar mig att jag engagerade mig politiskt för det hade varit bättre att inte veta.
 
Hade för mig det, men allting bleknar inför Nya Karolinska, bara det att ett stort antal miljoner till konsulter inte har attesterats och ingen vet var pengarna har tagit vägen :rage:

Ja, det finns många skattefinansierade skamfläckar i Sverige. 😞
Själv tror jag på återinförande av tjänstemannaansvaret som en delåtgärd för att få bukt med sån här skit.
 
Ja, det finns många skattefinansierade skamfläckar i Sverige. 😞
Själv tror jag på återinförande av tjänstemannaansvaret som en delåtgärd för att få bukt med sån här skit.

I kommuner är det alltid politiska nämnder som tar beslut om varenda inköp och bygge samt finansiering, inte tjänstepersoner. Det är politikerna som är ansvariga.
 
I kommuner är det alltid politiska nämnder som tar beslut om varenda inköp och bygge samt finansiering, inte tjänstepersoner. Det är politikerna som är ansvariga.

Jag har själv jobbat i kommun och så funkar det inte. I den bästa av världar möjligtvis. (eller kanske inte). Många tjänstemän har väldigt långtgående befogenheter.
 
Inget av partierna vill ju slopa eller ens ändra på utjämningsbidraget på 67 MILJARDER och vad det grundas på eller fördelningen. Ändå får fördelningen av det (till Malmö åtminstone) kritik i denna tråden. Vad vet ni som riksdagspolitikerna inte vet? :confused: @Zoya och @durachiny till exempel.
Du får gärna citera eller länka till vart jag har nämnt att utjämningsbidraget är ett problem.

Det jag kritiserar och finner märkligt är hur det kan komma sig att en stad av den storleken och det geografiska läget kan vara i behov av att ta del av utjämningsbidraget. Malmö borde i mitt tycke vara en utav kommunerna som delar med sig av sitt överskott inte vara en utav kommunerna som har ett underskott som måste täckas.
 
Även till @VLMF och @Lobelia Men vi säger så då. Malmö är världens bästa stad. Det finns inga problem där på några som helst håll eller kanter, särskilt inte ekonomiska. Utjämningsbidragen behövs egentligen inte men eftersom direktörerna i Danderyd och Täby tycker att det är så kul att strö pengar runt sig så får Malmö dom ändå bara för att.
Alla girigbukar i Vellinge och Lomma borde däremot ta och hitta sina jobb annorstädes för dessa snyltar ju bara på Malmös jobb och infrastruktur.

Den diskussionen med er ser jag således som avslutad från min sida.
Kanske du ska läsa om tråden? Det blir omöjligt med en seriös att diskussion med dig när du totalignorerar att i stort sett alla inklusive jag är helt med på att Malmö har problem. Det folk opponerar sig mot är den svartmålning av Malmö som får staden att framstå som det är ett gangstertillhåll där man riskerar livet bara man vågar sig till ett affärscentrum mitt på lördagseftermiddagen.
 
Du får gärna citera eller länka till vart jag har nämnt att utjämningsbidraget är ett problem.

Det jag kritiserar och finner märkligt är hur det kan komma sig att en stad av den storleken och det geografiska läget kan vara i behov av att ta del av utjämningsbidraget. Malmö borde i mitt tycke vara en utav kommunerna som delar med sig av sitt överskott inte vara en utav kommunerna som har ett underskott som måste täckas.

Fast då har du ju inte förstått vad utjämningsbidraget kompenserar för något.
Du tycker att Malmö hör hemma bland Lidingö, Danderyd, Täby och Nacka?
 

Liknande trådar

Tjatter I dagsläget bor vi i ett mindre samhälle, tråkigt klimat (både kallt och osocialt) med väldigt dåligt utbud av det mesta. Vi vill...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 169
Senast: Otherside
·
Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 600
Senast: kolblakkur
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 435
Senast: Queen
·
Hemmet Jag skulle egentligen helst vilja flytta tillbaka till Malmö men kom på idag att jag har typ 11-12 års kötid på hyresrätter i Lund...
2
Svar
24
· Visningar
4 399
Senast: vilde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp