Kan man bo i Malmö?

Kanske du ska läsa om tråden? Det blir omöjligt med en seriös att diskussion med dig när du totalignorerar att i stort sett alla inklusive jag är helt med på att Malmö har problem. Det folk opponerar sig mot är den svartmålning av Malmö som får staden att framstå som det är ett gangstertillhåll där man riskerar livet bara man vågar sig till ett affärscentrum mitt på lördagseftermiddagen.

Precis. Malmö har problem, det tror jag ingen förnekar, men vidden av dem...

Och problemen är inte kopplade till utjämningsbidraget. 270 av Sveriges 290 kommuner får utjämningsbidrag.
 
Fast då har du ju inte förstått vad utjämningsbidraget kompenserar för något.
Du tycker att Malmö hör hemma bland Lidingö, Danderyd, Täby och Nacka?

Vad vet du om vad jag har förstått eller inte förstått? Du tycker inte att det är ganska oförskämt att tillskriva folk sånt? Och ja jag tycker att Malmö borde vara en välmående kommun som är en utav kommunerna som bidrar till att hjälpa svagare kommuner. Det är väl ändå något alla kommuner borde sträva efter att vara? Lidingö, Nacka och Danderyds kommun har förövrigt problemområden som del av sin kommun det är nog bara Täby som är i princip helt förskonat.
 
Vad vet du om vad jag har förstått eller inte förstått? Du tycker inte att det är ganska oförskämt att tillskriva folk sånt? Och ja jag tycker att Malmö borde vara en välmående kommun som är en utav kommunerna som bidrar till att hjälpa svagare kommuner. Det är väl ändå något alla kommuner borde sträva efter att vara? Lidingö, Nacka och Danderyds kommun har förövrigt problemområden som del av sin kommun det är nog bara Täby som är i princip helt förskonat.

Fast dina inlägg i tråden har inte direkt gett intryck av att du förstår vad som påverkar utjämningsbidraget i form av faktorer som kommuner inte själv kan påverka, bland de socioekonomiska och demografiska faktorerna. Men jag håller med om att det hade varit jättetrevligt om Malmö kunde lämna de 93% av Sveriges kommuner som tar emot bidrag och istället bli en av de 7% som ger bidrag, däribland de jag räknade upp ovan. Om du tycker att Danderyds problemområden är i närheten av Malmös problemområden så tar jag gärna på mig att du tycker jag är oförskämd som menar att du inte förstått. Då är jag gladeligen oförskämd.
 
Nä, jag blev aldrig tillfrågad om att betala för barn när jag föddes. Jag vill inte betala för barn, inte heller för rasister och nazister som sitter hemma med pensioner eller sjukpensioner som anser att kvinnor och icke-etniska svenskar ska få det sämre enbart pga att de är kvinnor eller har annan hudfärg.

Du vill inte betala för andras barn men andra skulle/ska betala för ditt nyttjande under livet från att du föddes?
 
Fast dina inlägg i tråden har inte direkt gett intryck av att du förstår vad som påverkar utjämningsbidraget i form av faktorer som kommuner inte själv kan påverka, bland de socioekonomiska och demografiska faktorerna. Men jag håller med om att det hade varit jättetrevligt om Malmö kunde lämna de 93% av Sveriges kommuner som tar emot bidrag och istället bli en av de 7% som ger bidrag, däribland de jag räknade upp ovan. Om du tycker att Danderyds problemområden är i närheten av Malmös problemområden så tar jag gärna på mig att du tycker jag är oförskämd som menar att du inte förstått.
Jag har inte sagt att man är i närheten men man är inte heller helt förskonad. Och målet borde väl snarare vara att försöka bli av med problemområden snarare än att bara acceptera att man har det värre? Men då kommer man till det där med om man tror att man som kommun kan påverka innevånarnas socioekonomiska faktorer eller inte. Vet du ens vilka problemområdena i Danderyds kommun är f ö eller gissar du bara att det inte kan vara så illa eftersom Danderyds kommun i folkmun är rikt?
 
Jag har själv jobbat i kommun och så funkar det inte. I den bästa av världar möjligtvis. (eller kanske inte). Många tjänstemän har väldigt långtgående befogenheter.
Jag jobbar i en kommun, det finns ingen tjänsteperson som har så långtgående befogenheter. Allt är politiska beslut.
 
Jag har inte sagt att man är i närheten men man är inte heller helt förskonad. Och målet borde väl snarare vara att försöka bli av med problemområden snarare än att bara acceptera att man har det värre? Men då kommer man till det där med om man tror att man som kommun kan påverka innevånarnas socioekonomiska faktorer eller inte. Vet du ens vilka problemområdena i Danderyds kommun är f ö eller gissar du bara att det inte kan vara så illa eftersom Danderyds kommun i folkmun är rikt?

Du jämför Malmös problemområden med Danderyds. Malmö stad har några år haft fler skottlossningar än hela Stockholms län. Nu menar jag inte att enbart skottlossningar är det som räknas till problemområden, men "inte helt förskonad" känns som en piss i havet i jämförelse.
 
Du jämför Malmös problemområden med Danderyds. Malmö stad har några år haft fler skottlossningar än hela Stockholms län. Nu menar jag inte att enbart skottlossningar är det som räknas till problemområden, men "inte helt förskonad" känns som en piss i havet i jämförelse.
Vart har jag jämfört problemområden med varandra? Det enda jag har nämnt är att alla utom Täby kommun har egna problemområden bara som perspektiv att det är inte isolerade lyckokommuner utan sina egna problem. Räcker det inte med att svara på och ifrågasätta det jag skriver utan att hitta på saker? Har jag tillskriver dig åsikter?
 
Vart har jag jämfört problemområden med varandra? Det enda jag har nämnt är att alla utom Täby kommun har egna problemområden bara som perspektiv att det är inte isolerade lyckokommuner utan sina egna problem. Räcker det inte med att svara på och ifrågasätta det jag skriver utan att hitta på saker? Har jag tillskriver dig åsikter?

Du har nämnat att Malmö borde vara en bidragsgivande kommun ihop med Täby, Danderyd, Lidingö med flera och att de minsann också har problemområden. Jag menar att det är så olika att det är totalt irrelevant att ens nämna.
 
Du har nämnat att Malmö borde vara en bidragsgivande kommun ihop med Täby, Danderyd, Lidingö med flera och att de minsann också har problemområden. Jag menar att det är så olika att det är totalt irrelevant att ens nämna.

Inte som dessa men varför skulle man inte kunna vara som Stockholms kommun, det är en rimligare jämförelse.
 
Inte som dessa men varför skulle man inte kunna vara som Stockholms kommun, det är en rimligare jämförelse.
Stockholms kommun är en dålig jämförelse.

Det finns får problemområden inom Stockholms, kolla in medelinkomsten i Stockholm och Malmö, det ger väl en rimlig indikation i skillnaden mellan skatteintäkter. Det är här tjatet om demografiska och socioekonomiska faktorer kommer in.

En annan skillnad är att Stockholm är landets huvudstad, staden har en stor andel statliga jobb och huvudkontor för diverse företag. Staden får en fördel där.

31 Stockholm, 257 672
281 Malmö, 195 236
 
Stockholms kommun är en dålig jämförelse.

Det finns får problemområden inom Stockholms, kolla in medelinkomsten i Stockholm och Malmö, det ger väl en rimlig indikation i skillnaden mellan skatteintäkter. Det är här tjatet om demografiska och socioekonomiska faktorer kommer in.

En annan skillnad är att Stockholm är landets huvudstad, staden har en stor andel statliga jobb och huvudkontor för diverse företag. Staden får en fördel där.

31 Stockholm, 257 672
281 Malmö, 195 236
Vad är den stora demografiska skillnaden då?
 
I slutändan blir det lite att jag påstår att något i fel i Malmö eftersom Malmös ekonomi är svag. Man säger att det beror på dålig socioekonomi och större andel problemområden. Då blir frågan varför Malmö har så många och större andel problemområden än andra städer med tanke på geografiskt läge osv. Rent geografiskt för handel, utbyte och tillväxt så ligger Malmö alldeles lysande till. Varför får man det inte att fungera bättre än det gör? Varför har man sådana problem med utanförskapa och socioekonomiska problem? I slutändan hamnar man återigen i att "något är fel i Malmö".
 
I slutändan blir det lite att jag påstår att något i fel i Malmö eftersom Malmös ekonomi är svag. Man säger att det beror på dålig socioekonomi och större andel problemområden. Då blir frågan varför Malmö har så många och större andel problemområden än andra städer med tanke på geografiskt läge osv. Rent geografiskt för handel, utbyte och tillväxt så ligger Malmö alldeles lysande till. Varför får man det inte att fungera bättre än det gör? Varför har man sådana problem med utanförskapa och socioekonomiska problem? I slutändan hamnar man återigen i att "något är fel i Malmö".
Du har inte funderat på att det beror på det geografiska läget ;)?

Är du intresserad så slå upp demografiska och socioekonomiska faktorer för olika kommuner och analysera vad det beror på. Jag behöver bara kasta en blick på siffrorna för att får en bild av olika mönster och hur de uppstår men jag är däremot inte bered att lägga tid på utförliga analyser. Det är liksom inte en faktor utan många och sedan kedjereaktioner på det. det finns många som gjort sådana analyser, till exempel de som gjort modellerna för att utjämna som vi diskuterat.
 
Har vi deltagit i samma diskussion?
Oavsett om det har nämnts eller inte så måste du väl ändå hålla med om att något är fel om man har så dåliga socioekonomiska/demografiska förutsättningar? Varför är arbetslösheten så hög, medelinkomsten så låg osv. Varför lyckas man inte använda sin befolkning mer produktivt än man gör? Där är något fel.
 
Du har inte funderat på att det beror på det geografiska läget ;)?

Är du intresserad så slå upp demografiska och socioekonomiska faktorer för olika kommuner och analysera vad det beror på. Jag behöver bara kasta en blick på siffrorna för att får en bild av olika mönster och hur de uppstår men jag är däremot inte bered att lägga tid på utförliga analyser. Det är liksom inte en faktor utan många och sedan kedjereaktioner på det. det finns många som gjort sådana analyser, till exempel de som gjort modellerna för att utjämna som vi diskuterat.
Du menar att Malmös geografiska läge i sammanhanget är något negativt?
 

Liknande trådar

Tjatter I dagsläget bor vi i ett mindre samhälle, tråkigt klimat (både kallt och osocialt) med väldigt dåligt utbud av det mesta. Vi vill...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 169
Senast: Otherside
·
Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 600
Senast: kolblakkur
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 435
Senast: Queen
·
Hemmet Jag skulle egentligen helst vilja flytta tillbaka till Malmö men kom på idag att jag har typ 11-12 års kötid på hyresrätter i Lund...
2
Svar
24
· Visningar
4 399
Senast: vilde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp