Kan man äta pelargoner?

Jag tycker att det finns någon sorts gemensam pelargondoft/-stank som alla pelargoner har, förutom då att de också kan ha fler dofter. Men den där grundläggande pelargonlukten tycker jag verkligen inte om. Jag måste ta in pelargonerna från balkongen snart om de ska klara sig, och jag drar mig för det för att de stinker så hemskt.

Jag har även testat att smaksätta socker med i alla fall någon pelargonsort, ungefär som lavendelsocker fast med pelargoner, men jag klarar verkligen inte av det.

Jag håller med. De luktar gräsligt illa. Mamma har massor av pelargoner - alltså trettio-fyrtio stycken skulle jag tro - i sommarstugan, som under sommarhalvåret står utomhus och det är ju okej om man inte sitter bredvid eller råkar TA i dem... men sedan mot hösten ska de in i källaren så man knappt kan gå förbi trappan och sedan på vintern in i huset... alltså fy fasen. Uäck!

Undra om pelargondoft triggar liknande genetiska triggers som koriander-smak?

Jag tycker nämligen att pelargon doftar vedervärdigt och har svårt att förstå att någon kan tycka annorlunda. Så svaret måste nog ligga i att mina doftsinnen inte liknar andras. Ungefär som folk som äcklas av koriander måste förklara mina smaklökar som gillar koriander.

Jag tycker nämligen att pelargon doftar vedervärdigt och har svårt att förstå att någon kan tycka annorlunda. Så svaret måste nog ligga i att mina doftsinnen inte liknar andras. Ungefär som folk som äcklas av koriander måste förklara mina smaklökar som gillar koriander.
Du verkar inte ensam om att tycka det här i tråden iallafall, så ditt doftsinne liknar nog en hel del andras. Bara inte de som gillar pelargondofts luktsinne ;).

Jag har det problemet med porslinsblommor, knipsar alltid av blommorna när de börjar lukta.
Pelargoner är ok i lagom mängd, men blir kväljande om det blir för mycket.

Jag har lärt mig uppskatta koriander, men pelargonlukt har jag inte lyckats vänja mig vid mer än till den grad att jag står ut. Trots det har jag pelargoner hemma, men tanken på att äta dem lockar inte alls.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 282
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 065
Senast: Mabuse
·
Mat Min mage gillar att jag får i mig blåbär, men jag tycker inte det är så gott att bara äta dem rakt upp och ned eller i fil eller...
Svar
10
· Visningar
477
Mat Någon som har tips på var man kan äta en lördagskväll? Vi har hyrt en stuga på västra Tjörn över helgen och vill ha nåt alternativ om vi...
Svar
4
· Visningar
430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka