Kan man äta pelargoner?

Jag gnagde just av en av mina orkidéer till lunch.

48SwcGv.jpg   shared via imgapp for iOS

Men varför sparade du bladen?

De luktar ju kattpiss:wtf:
Gör de? :p

I min blomhylla står Torento (som doftar coca cola), Lemon Queen (som doftar citron), Prince of Orange (som doftar citronkex), Sweet Mimosa (som doftar som den tjocka delen på riktigt grova morötter), Fragrance (som doftar muskot eller tallbarr), P. gibbosum (som doftar som banan likör, men bara på natten) och hade Concour Lace (som sägs dofta hasselnötter).

Själv har jag en som doftar hasselnöt. Den växer som ogräs och det hade kanske varit intressant att testa om den smakar som den doftar.

I min blomhylla står Torento (som doftar coca cola), Lemon Queen (som doftar citron), Prince of Orange (som doftar citronkex), Sweet Mimosa (som doftar som den tjocka delen på riktigt grova morötter), Fragrance (som doftar muskot eller tallbarr), P. gibbosum (som doftar som banan likör, men bara på natten) och hade Concour Lace (som sägs dofta hasselnötter).
Tycker du på riktigt att de där sorterna luktar så som de ska eller sägs dofta?

Jag har haft en lång rad olika doftpelargoner och förvisso luktar de olika, men alla luktar de illa. Och de smakar som de luktar. Jag har tappert kämpat mig igenom säkert 15 sorter, den ena äckligare än den andra.

Tycker du på riktigt att de där sorterna luktar så som de ska eller sägs dofta?

Jag har haft en lång rad olika doftpelargoner och förvisso luktar de olika, men alla luktar de illa. Och de smakar som de luktar. Jag har tappert kämpat mig igenom säkert 15 sorter, den ena äckligare än den andra.
Oh ja, fast vissa doftar ju mer än andra, samt mer och mindre beroende på temperatur. Torenton kanske är lite off doftmässigt men jag gillar inte coca cola som dryck heller. Prince of Orange doftar riktigt gott och Sweet Mimosan är to die for även om morotsdoften kanske inte är någon favoritdoft :D Har inte tuggat på dem, jag har lite svårt att tro att de smakar som de luktar. Men mamma har använt Fragrance på pizza och det är ju en smak som funkar bra i det sammanhanget.

P. gibbosum ska ju dofta som skumbananer, jag tycker det doftar bananlikör. Likaså ska ju Prince of Orange dofta apelsin men som sagt är det mer som citronkex medan Lemon Queen är mer "riktig" citron.

Det är vanligt med pelargonolja i det som ska lukta ros (för att det är så vansinnigt mycket billigare). Det är en bidragande orsak till att jag har svårt för doften (stanken) av rospelargon, köper jag något som ska lukta ros ska det vara ros! Dofterna går inte att jämföra.
Enklast är väl att inte köpa Dr Westerlund då :p Är väl bättre att satsa på pelargoner som ser ut som rosor än de som påminner om dem till doften sett.
e5f4b1673ab822f35ff37d856594b44a.jpg

Oh ja, fast vissa doftar ju mer än andra, samt mer och mindre beroende på temperatur. Torenton kanske är lite off doftmässigt men jag gillar inte coca cola som dryck heller. Prince of Orange doftar riktigt gott och Sweet Mimosan är to die for även om morotsdoften kanske inte är någon favoritdoft :D Har inte tuggat på dem, jag har lite svårt att tro att de smakar som de luktar. Men mamma har använt Fragrance på pizza och det är ju en smak som funkar bra i det sammanhanget.

P. gibbosum ska ju dofta som skumbananer, jag tycker det doftar bananlikör. Likaså ska ju Prince of Orange dofta apelsin men som sagt är det mer som citronkex medan Lemon Queen är mer "riktig" citron.
Jag tycker att det finns någon sorts gemensam pelargondoft/-stank som alla pelargoner har, förutom då att de också kan ha fler dofter. Men den där grundläggande pelargonlukten tycker jag verkligen inte om. Jag måste ta in pelargonerna från balkongen snart om de ska klara sig, och jag drar mig för det för att de stinker så hemskt.

Jag har även testat att smaksätta socker med i alla fall någon pelargonsort, ungefär som lavendelsocker fast med pelargoner, men jag klarar verkligen inte av det.

Jag har ställt in mina på vinterförvaring i gästrummet och det luktar inte gott där nu :cautious:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 282
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 065
Senast: Mabuse
·
Mat Min mage gillar att jag får i mig blåbär, men jag tycker inte det är så gott att bara äta dem rakt upp och ned eller i fil eller...
Svar
10
· Visningar
477
Mat Någon som har tips på var man kan äta en lördagskväll? Vi har hyrt en stuga på västra Tjörn över helgen och vill ha nåt alternativ om vi...
Svar
4
· Visningar
430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka