Kan man äta pelargoner?

Att skriva så, är inte det ungefär lika motsägelsefullt som att skriva "jag är inte rasist, men.." :D

On topic, pelargoner är släktet geranium, det finns massor av arter och sorter. Att säga att de är ofarliga är lite vanskligt, för det finns så många olika. Men vanliga zonalpelargoner är inte giftiga. Och jag skulle tro att blommorna är ätbara oavsett art. Vanliga nävor, också geranium, är inte heller giftiga.

Måhända, men jag tänkte vara tydlig.

Jag hade ingen aning om att man kunde äta(vissa) pelargoner, så nu har jag lärt mig något nytt. Det verkar dock mest vara de relativt smaklösa blombladen man använder som dekoration?

Jag hade ingen aning om att man kunde äta(vissa) pelargoner, så nu har jag lärt mig något nytt. Det verkar dock mest vara de relativt smaklösa blombladen man använder som dekoration?

Doftpelargoner har rätt stark smak (parfymerad som sagt) och kan absolut användas som smaksättning. Annars är nog pelargoner mest ätlig dekoration.

Med tanke på att de flesta pelargoner har en distinkt doft så borde väl även de gröna bladen gå att ha i en sockerkaksbotten för att sätta färg och smak, Frågan är om en tycker det är gott?

Med tanke på att de flesta pelargoner har en distinkt doft så borde väl även de gröna bladen gå att ha i en sockerkaksbotten för att sätta färg och smak, Frågan är om en tycker det är gott?

Jag har svårt för den där parfymerade tonen (min släkt har haft dr Westerlunds blomma i evigheter men jag har kastat ut dem, de triggar min astma) men det var kul att testa som kuriosa.

Edit: Ja, släkten triggar inte min astma då. En del av släkten har jag dock slängt ut också, förutom blommorna :cautious:

Jag har svårt för den där parfymerade tonen (min släkt har haft dr Westerlunds blomma i evigheter men jag har kastat ut dem, de triggar min astma) men det var kul att testa som kuriosa.

Edit: Ja, släkten triggar inte min astma då. En del av släkten har jag dock slängt ut också, förutom blommorna :cautious:

Släkten ÄR värst.

Hur smakar då pelargon? Jag tänker inte kasta mig över mina egna och börja gnaga.

Jag gnagde just av en av mina orkidéer till lunch.

48SwcGv.jpg   shared via imgapp for iOS

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 282
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 065
Senast: Mabuse
·
Mat Min mage gillar att jag får i mig blåbär, men jag tycker inte det är så gott att bara äta dem rakt upp och ned eller i fil eller...
Svar
10
· Visningar
477
Mat Någon som har tips på var man kan äta en lördagskväll? Vi har hyrt en stuga på västra Tjörn över helgen och vill ha nåt alternativ om vi...
Svar
4
· Visningar
430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka