Kan man äta pelargoner?

Hur lyckas du? :p Jag har mina inne för vinterförvaring och det luktar ingenting.
4N6k5rY.png

Jag.. jag.. Jag tror jag är kär! Vill också ha!

Äh gör dig inte märkvärdig.
Det där är ju bara helt vanliga s.k. orkidéer. De ser ut sådär. :mad:
Ja du har ju helt rätt. Orkideus normalis. Jag har tre sådana.

(Alltså jag förstår mig på orkidéer. Jag har fått alla mina tre att blomma om en gång genom att pröva alla på internet förekommande vattningsidéer. Mot slutet av sommaren var dock alla tre utblommade, träiga stjälkar var bortklippta osv. De såg inte kloka ut.
Så åkte jag till Grekland en månad och när jag kom hem hade två av dem skjutit långa stjälkar med knoppar! Jätteglad. :)
Jaha, tänkte jag, då ska de alltså ha ÄNNU mindre vatten än jag trott tidigare. Men. När jag lyfte upp en av dem visade det sig att det stod lite vatten kvar i krukan, jag alltså inte låtit vattnet rinna av sista gången jag vattnade den. Och det är, enligt sakkunskapen, det största sabotage man kan utsätta en orkidé för, de FÅR INTE STÅ I VATTEN. Men mina sköt alltså nya stänglar med knopp av det. :confused:)

Tillbaka till topic: orkidé har samma ordstam som grekiskans archidi som betyder pungkula. (Grekland är alltid topic. Och pung också. #allamän)

Ja du har ju helt rätt. Orkideus normalis. Jag har tre sådana.

(Alltså jag förstår mig på orkidéer. Jag har fått alla mina tre att blomma om en gång genom att pröva alla på internet förekommande vattningsidéer. Mot slutet av sommaren var dock alla tre utblommade, träiga stjälkar var bortklippta osv. De såg inte kloka ut.
Så åkte jag till Grekland en månad och när jag kom hem hade två av dem skjutit långa stjälkar med knoppar! Jätteglad. :)
Jaha, tänkte jag, då ska de alltså ha ÄNNU mindre vatten än jag trott tidigare. Men. När jag lyfte upp en av dem visade det sig att det stod lite vatten kvar i krukan, jag alltså inte låtit vattnet rinna av sista gången jag vattnade den. Och det är, enligt sakkunskapen, det största sabotage man kan utsätta en orkidé för, de FÅR INTE STÅ I VATTEN. Men mina sköt alltså nya stänglar med knopp av det. :confused:)

Tillbaka till topic: orkidé har samma ordstam som grekiskans archidi som betyder pungkula. (Grekland är alltid topic. Och pung också. #allamän)
Jag förstår mig INTE på orkidéer skulle det vara. :arghh:

(Jag hade nog så bråttom att komma till pungkulorna)

Är inte vinterförvaring av pelargoner väldigt OT?! Eller är det vad som kallas för "skafferi"/"matkällare" :grin:

Och jag tror inte alls på det här konceptet med färggivning? Eller tänker du att det skulle sippra ut saft ur bladen? :)Min gissning är att om en smaksätter kakan med blad så kommer det se ut som om en har i typ basilika eller som om kakan möglat, förutsatt att det inte är hela blad det handlar om.
Med tanke på att de flesta pelargoner har en distinkt doft så borde väl även de gröna bladen gå att ha i en sockerkaksbotten för att sätta färg och smak, Frågan är om en tycker det är gott?

Enklast är väl att inte köpa Dr Westerlund då :p Är väl bättre att satsa på pelargoner som ser ut som rosor än de som påminner om dem till doften sett.
e5f4b1673ab822f35ff37d856594b44a.jpg

Nu pratade jag ju iofs om rosolja vs rospelargonolja ;) Jag leker lite med aromaterapi och har testat rospelargonolja och den är inte trevlig eller påminner om äkta rosolja. I kroppsvårdsprodukter använder man oftast pelargon eftersom äkta rosolja är så vansinnigt dyr.

Nu pratade jag ju iofs om rosolja vs rospelargonolja ;) Jag leker lite med aromaterapi och har testat rospelargonolja och den är inte trevlig eller påminner om äkta rosolja. I kroppsvårdsprodukter använder man oftast pelargon eftersom äkta rosolja är så vansinnigt dyr.
Men doftpelargon typ dr westerlund doftar ju inte alls som ros så det är ju helt begripligt att de inte blir rätt :).

Jag har massor av concolor lace, en vanlig dr westerlund och en med vit kant på, en ardwick cinnamon och en pepparmyntspelargon. Jag älskar doften och tycker de doftar i olika grader av mint, citron och peppar :). Nävarna är ju släkt med pelargoner och man kan känna den där karakteristiska pelargondoften hos dom med om man bryter stjälkar eller klappar på bladen.

Gör de? :p

I min blomhylla står Torento (som doftar coca cola), Lemon Queen (som doftar citron), Prince of Orange (som doftar citronkex), Sweet Mimosa (som doftar som den tjocka delen på riktigt grova morötter), Fragrance (som doftar muskot eller tallbarr), P. gibbosum (som doftar som banan likör, men bara på natten) och hade Concour Lace (som sägs dofta hasselnötter).
Men kan du inte prova baka med dom och sen berätta vad det smakade.

Är inte vinterförvaring av pelargoner väldigt OT?! Eller är det vad som kallas för "skafferi"/"matkällare" :grin:

Och jag tror inte alls på det här konceptet med färggivning? Eller tänker du att det skulle sippra ut saft ur bladen? :)Min gissning är att om en smaksätter kakan med blad så kommer det se ut som om en har i typ basilika eller som om kakan möglat, förutsatt att det inte är hela blad det handlar om.
Nä jag menade bara som gröna prickar, hackade blad.

För att göra olja pressar man bladen då eller lägger man dom bara i olja?

Eterolja eller eterisk olja får man fram antingen genom vattendestillation eller CO-destillering (vet ej vad det heter på svenska). För rospelargonolja använder man blad, stjälkar och blommor, för rosolja enbart blommor vilket gör att den är så dyr. Använder man lösningsmedel för att få ur doftämnena kallas det inte eterolja utan absolut. Lösningsmedel använder man nästan uteslutande för de dyrare dofterna som ros och jasmin (absoluten är fortfarande svindyra).

http://www.naturskyddsforeningen.se/vilda-vaxter

Pelargoner är för mesar. Riktiga kvinns går ut i stadsparken och plockar lite våtarv till middagen, och malört till snapsen.
Malört sprider sig hejdlöst med frö, jag har hur många småplantor som helst och jag har bara haft moderplantan ett år... Men den är trevlig ändå. Jag dricker ju inte, men man kan tydligen dekorera sina lik med den också eftersom den doftar så starkt att likdoften döljs :up:.

Malört sprider sig hejdlöst med frö, jag har hur många småplantor som helst och jag har bara haft moderplantan ett år... Men den är trevlig ändå. Jag dricker ju inte, men man kan tydligen dekorera sina lik med den också eftersom den doftar så starkt att likdoften döljs :up:.
Synd att en inte får användning av den kunskapen och kan testa på sig själv!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 282
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 065
Senast: Mabuse
·
Mat Min mage gillar att jag får i mig blåbär, men jag tycker inte det är så gott att bara äta dem rakt upp och ned eller i fil eller...
Svar
10
· Visningar
479
Mat Någon som har tips på var man kan äta en lördagskväll? Vi har hyrt en stuga på västra Tjörn över helgen och vill ha nåt alternativ om vi...
Svar
4
· Visningar
430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka