Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är ju inte riktigt samma sak. Utan här har något gott med på att ta emot hästen/hästarna först, sedan händer något och ägaren "försvinner".Så egentligen skulle jag kunna köra mina hästar till ett stall nånstans, släppa dem i en hage och sedan är ägarna till det stallet skyldiga att ta hand om dem?
(Ja de kan kräva mig på ersättning osv men då ska de ju veta vem jag är, få mig att faktiskt betala osv... )
Finns det något sätt att inte riskera att behöva stå med en häst som inte går att sälja (pga oanträffbar nuvarande ägare) eller får omkostnaderna betalade för?
Nej, om den är dumpad och du VET vem ägaren är och då är den inte upphittad, jag har försökt...
Nä de kan de ju inte, för ni har inget avtal. Har du däremot ett avtal med en person så är du skyldig att ta hand om hästen tyvärr och det är enklare att komma åt en stallägare som struntar i sitt åtagande än den ägare som dumpar sin häst hos en stallägare.
Jag har förstått att om du "hittar" en häst i din hage så kan du bara släppa ut den igen...
Varför man inte kan göra så efter kontraktets utgång fattar jag inte!
Jag tycker att det verkar lite oklart i hästfallet vad som gäller när man läser resonemangen i tråden, om en häst tex står i ett kollektivstall och ägaren slutar komma, är det då stallets ägare som har ansvar för hästen? Det ingår ju förmodligen då inte i avtalet att stå med foder, utsläpp mm. Jag tycker att det låter väldigt konstigt att det är ägandeförhållandet på stallet som avgör vem som har det yttersta ansvaret när en hästägare väljer att försvinna.
Är ju inte riktigt samma sak. Utan här har något gott med på att ta emot hästen/hästarna först, sedan händer något och ägaren "försvinner".
Att åka och släppa hästar hos någon som inte vet om det blir brott i sig. Kan tänka mig att det t ex kan bli egenmäktigt förfarande för man utnyttjar ju olovandes någon annans mark.
Men den som äger marken kan ju också anmäla hästarna som upphittade och på det sätter lämna över ansvaret till myndigheterna och ev bli ägare till dom efter en viss tid om ingen hämtar dom.
Med andra ord stora skillnader på de här sakerna.