Kan jag vab:a?

Rent regelmässigt får man inte VABa i den situationen TS beskriver.

Men rent krasst, sitter ts med ett strulande x så kan det vara betydligt enklare att chefen blir lite sur än att x-et blir sur, driver frågan vidare i familjerätten om att ts inte samarbetar och tar detta som exempel.
Ursäkta, men då undrar jag hur familjerätten ska "köpa" ett sånt exempel?
- Hon samarbetar inte!
- Kan du ta ett exempel?
- Ja, en vecka när jag skulle på bröllop och fest så hade hon jobb den helgen. Då valde hon att jobba istället för att låtsas att barnet var sjukt och VAB:a! Så då fick jag inte gå på bröllopet!
- Eeee, jaha.....

:crazy:

@Mammas Jag skulle tro att de som påstår att deras förhållande var jämställt innan barnet kom och blev ojämställt efter inte hade det jämställt innan heller. Jag har, precis som du, svårt att tänka mig att en man (som det diskuteras här) som tar hand om hushållet lägger sig på soffan när barnet kommer och låter kvinnan ta hand om allt.

Tyvärr är det nästan alltid kvinnorna som förväntas ha huvudansvaret för sina barn fortfarande. Att vi i Sverige är bra på jämställdhet stämmer enligt mig verkligen inte, framförallt inte för barnfamiljer. Visst att kvinnan får jobba men hon ska sen sköta all markservice och barnomsorg på hemmaplan efter arbetet. Det tas för givet att en kvinna ska ta hand om sitt barn och hon får inget cred för det. När mannen tar hand om barnet får han genast beröm och får titeln "en bra och engagerad pappa". Det ligger helt olika värderingar i orden mamma och pappa eller hur jag ska formulera mig.

Ganska OT, men det fick mig att tänka på en gång när jag och min bror satt barnvakt. Jag fixade och tröstade, matade och bytte blöjor, utan att någon kommenterade det. Men när min bror bytte en blöja, som dessutom var en bajsblöja hör och häpna.. Holy makaron vilka lovord han fick höra. Han bytte en blöja!

@Energi Ja precis sånt händer hela tiden i dagens samhälle också! Tänk tex den man som kan vara ensam hemma en hel kväll med sina barn så att mamman kan träffa kompisar. Den kvinnan har verkligen hittat en drömkille! ;)

@Energi Ja precis sånt händer hela tiden i dagens samhälle också! Tänk tex den man som kan vara ensam hemma en hel kväll med sina barn så att mamman kan träffa kompisar. Den kvinnan har verkligen hittat en drömkille! ;)

Precis! Mannen har satt ribban sa jakla lagt att minsta lilla insats far dem att framsta som guds gava till kvinnan. Det ar sa otroligt frustrerande. Jag blir sa less varje gang jag ser eller hor att man far berom far skitsaker. Och sen ar det kvinnornas fel for att VI inte kraver mer. Vafan liksom.

Ganska OT, men det fick mig att tänka på en gång när jag och min bror satt barnvakt. Jag fixade och tröstade, matade och bytte blöjor, utan att någon kommenterade det. Men när min bror bytte en blöja, som dessutom var en bajsblöja hör och häpna.. Holy makaron vilka lovord han fick höra. Han bytte en blöja!

Åh, jag tänkte precis på det där när någon här några sidor bak skrev något om att det kanske startas för lite trådar om bra män. Jag undrar lite vad det är t ex jag då som trivs med min man, ska skriva om?
Missförstå mig rätt, jag avgudar min sambo; men det är ju för att han är en helt fantastisk person, inte för att han är en sådan modern karl att han kan "hjälpa till". Det är klart att det är trevligt med män som faktiskt fattar att dom inte ska "hjälpa till", utan att man är två om det där som ska göras - städa, planera, kommunicera, ta hand om ungar eller vad det nu kan vara, men det är ju någonstans en självklarhet - eller borde vara, iaf.

Jag tror helt ärligt att min sambo hade känt sig rätt jävla illa berörd, och hopplöst idiotförklarad, om jag hade blivit helt exalterad och gett honom en guldstjärna och startat en tråd för att han klarar av att valla runt på dammsugaren alldeles sådär på eget bevåg.

Sen kommer det ju upp trådar där män hyllas, finns ju nån tråd nu där frågan om ens partner stöttar hästintresset eller ej, där hyllas det allt. Så viss förekommer det, och det är ju trevligt :)

(Men att starta en egen tråd om sin dammsugande partner kan ju kännas overkill.)

Att ens "ha en nivå" låter som överkurs för mig. Men på sådan detaljnivå är väl oddsen goda för att man ser på allting på olika sätt. Vilka kläder som är snygga, hur hemmet ska inredas, vilket bröd man ska köpa, vilken ost som är god osv osv osv. Ändå handlar tråd efter tråd och inlägg efter inlägg om städningen, och inte sällan om hur de små männen ska läras/ledas så att de städar som partnern finner lämpligt.
Jag måste säga att jag står helt förbluffad över hur du lyckas tolka det jag har skrivit.

Är du säker överhuvudtaget på att det är mina inlägg du svarar på (så det inte blivit fel). För jag upplever verkligen hallå yxskaft. Det du skriver om är något helt annat än det jag tar upp.

@Mammas nyfiken fråga, om ingen i dåligt förhållande sätter ner foten och begär att männen ska öppna ögonen, hur ska det då bli förändring i de förhållanden som uppenbarligen inte funkar? För min egen del har det känts så självklart att jag måste ta upp problemet för att få en förändring inom närmaste tiden så jag har svårt att se vad annars som ska bli en lösning på problemet eftersom att jag vägrar invänta någon slags förändring i samhället. Jag har svårt att se hur extrabarnet rätt vad det är vaknar upp och inser att denne agerar just så.

I vår relation var det svårt att lösa praktiska ting själva i början utan att det tog på oss och vi tog hjälp utifrån vilket utvecklade oss som människor. Jag visste ju om att det skulle bli problem iom att jag kärade ner mig i just honom (för sakens skull kanske jag ska nämna att jag hängde efter honom och visste väldigt väl vad jag gav mig in på när jag behöll barnet, eller rättare sagt var jag beredd på att stå ensam i princip vilket inte är fallet) men att det skulle gå att lösa så pass omgående med hjälp utifrån och små verktyg hade jag inte drömt om. Därför råder jag även de som har problem med just de ting som nämns i tråden att ta upp det och, om det inte hjälper, ta hjälp utifrån. Det KAN göra underverk.
Själv så lämnade jag min fd på största grund för detta. Jag hade påpekat det flertalet gånger, vägrat utfört saker så det bland annat gick sönder saker på grund av lättjan och ingen som krävde /tjatade /bad om saker. Jag lämnade honom, vill jag ha barn så skaffar jag, jag har inget behov av ett vuxet barn som sedan förväntar sig att jag ska attraheras av honom. Efter något halvår så klargjorde jag ännu en gång varför jag tröttnade / slutade älska honom. Då gick det in och vad jag hört och sett så är han bättre i sitt nya förhållande.
Jag önskar att fler lämnade sina karlar och lät de klara sig själva än att bete sig som medberoende genom sitt curlande.

Detta är ett typiskt sätt att utrycka sig på för den som ser mest.

Det är inte riktigt så enkelt. Vet inte hur dina dagar ser ut men mina är inte exakt likadana hela tiden året runt, dygnet runt. Nya situationer dyker upp hela tiden och det är inte säkert att man ser på dessa med samma ögon.

Har man det så enkelt och bekvämt att det fungerar att man bestämmer att det dammsugs mån, ons och fre så är det så klart en fördel.

Mitt liv är dock inte riktigt så enkelt och inrutat och här måste det prioriteras hela tiden. Och olika människor gör olika prioriteringar.
I mitt fall så är min sambo den som ser mest, den av oss som vill ha mest ordning. Det vet jag, jag har sett det i hans beteende och han har också nämnt det. Han har däremot aldrig krävt att jag ska städa eller bett om den där hjälpen. Det behöver han inte, eftersom jag vet att han ser mer.
Så därför håller jag bättre ordning på mina grejer än om jag bott själv, mina grejer är inte hans ansvar . Vi samarbetar hemma och delar jämnt på resten. Ingen som hjälper den andra, eftersom det är bådas smuts .

Fast det kan ju vara så enkelt att man har olika syn på när det behövs dammsugas, diskas och tvättas.

Fast efter några år tillsammans lär man väl sig vad respektive person har för syn på t.ex. hur hushållet ska fungera? Jag och min man har helt klart olika trösklar. Han kan leva bra mycket stökigare och lortigare än jag, men han vet ju att jag mår kasst av att hemmet ser ut som ett bombnedslag. Därför lever vi inte efter hur han skulle kunna leva. Vi lever så som vi kan leva.

@Badger jag hoppas inte att jag skrev att kvinnan tycker mer om barnen än mannen. Däremot är det så att i MITT förhållande är jag mer huslig och uppskattar mer att få pyssla om än vad jag upplevt att min sambo gör. Med det inte sagt att vi gillar barnet olika mycket för så hoppas jag inte att det är.

Ah, nej jag bara uppfattade det så. Tänkte att om mannen lät kvinnan ta sig all/mesta föräldraledighet och ta all vabben utom då han absolut inte kan så betydde det att han inte bryr sig så mycket om barnen -som kvinnan gör (om han gör det pga orsaker som att det faktiskt inte går i jobbet är det en annan sak -bortsett från att de flesta kvinnor på motsvarande plats brukar kunna. Men om det är en tjänst där varken man eller kvinna kan vabba eller ta föräldraledigt så är det ju bara så). Men det var bara min tolkning. (Själv är jag så opysslig att jag inte förstår riktigt kanske.) Man får ju olika relation till en individ man har ansvar för "på riktigt" och någon man är lekfarbror/tant till tänkte jag.

Och frågan är hur sjutton man ska kunna veta det på förhand. Mannen själv borde ha självinsikt nog att veta. För hans partner är det omöjligt. (Utom i de fall då det är uppenbart, men om man då inser vad som håller på att ske i tid, så är ju problemet ur världen.)

Hur ofta händer det att pappan ser helt jämställt på livet i stort för att sedan bli förvandlad när han bli förälder? Jag har ingen aning, tror dock att det är det du kallar uppenbara fall som ofta är "kvinnans fall".

Jag tror inte heller att par som Verkligen är jämställda hamnar i de värsta könsrollsfällorna när de får barn. Men jag tror att det finns rätt många par som känner sig hyfsat jämställda, men när de får barn och saker ställs mer på sin spets, hamnar de i de trista rollerna. Och det tror jag är svårt att förutse, ofta. Om inte annat, så händer det ju att man i nya situationer lutar sig mot bekanta mönster - dvs hur ens egna föräldrar gjorde. Inte alltid är det bästa förebilderna ur jämställdhetsperspektiv. Och inte alltid är det så lätt att titta sakligt och kritiskt på sina föräldrar och sin egen uppväxt.

Det kan mycket väl dras fram som argument för att mamman inte vill samarbeta och ställa upp, och beroende på vilka personer som sitter där så kan det vara MYCKET olika bedömningar på vad som anses vara att ställa upp vid samarbete och vad som är att sätta käppar i hjulet för den andre.
Det är, tyvärr, inte helt ovanligt att det är olika spelregler för att vara en bra mamma och vara en bra pappa.

Du tänker dig alltså att rätten kommer ställa sig på pappans sida och tycka att det är självklart att mamman ska vabba på ett otillbörligt sätt? Det låter osannolikt.

Jag tror inte heller att par som Verkligen är jämställda hamnar i de värsta könsrollsfällorna när de får barn. Men jag tror att det finns rätt många par som känner sig hyfsat jämställda, men när de får barn och saker ställs mer på sin spets, hamnar de i de trista rollerna. Och det tror jag är svårt att förutse, ofta. Om inte annat, så händer det ju att man i nya situationer lutar sig mot bekanta mönster - dvs hur ens egna föräldrar gjorde. Inte alltid är det bästa förebilderna ur jämställdhetsperspektiv. Och inte alltid är det så lätt att titta sakligt och kritiskt på sina föräldrar och sin egen uppväxt.
Handlar detta verkligen om att få barn? Jag vill minnas att innan vi fick barn så räckte det med att vi flyttade ut i nån torftig semesterstuga för att min snubbe skulle dra sig ut i nån bod och gräva bland elverktygen och jag började ansvara för att serva med elvakaffet.

Vi har ju förstås även Carin Holmbergs klassiska avhandling Det kallas kärlek som motsäger tesen att det är barnet som förändrar jämställdheten. Snarare, menar hon, synliggör barnet bara det som hittills inte kommit upp till ytan: att ansvaret har varit ojämställt hela tiden men att det har dolts bakom diverse överslätande praktiker.

Hur ofta händer det att pappan ser helt jämställt på livet i stort för att sedan bli förvandlad när han bli förälder? Jag har ingen aning, tror dock att det är det du kallar uppenbara fall som ofta är "kvinnans fall".

Undrans om det kan vara fall där båda gör nästan lika mycket hemma men har manliga och kvinnliga områden, dvs de mer manliga uppgifterna matchar de kvinnliga. Med barn växer plötsligt det kvinnliga området explosionsartat men inte det manliga?

(En sak jag ibland funderat över är förhållanden där båda gör "lika mycket" och därmed anser att de är jämställda men att de delat upp det på manligt och kvinnligt. Det känns som att mycket av det som är "mannens" uppgifter inte behöver existera egentligen eller tar väldigt kort tid. Jag har tex "hand om" bilen hemma utöver min halva hushållsarbete. Men bilen räknar inte jag som syssla alls, svänga förbi en verkstad och läsa en bok medan någon fixar eller åka igenom en biltvätt är inte så ansträngande direkt (även om jag erkänner att jag undviker båda i det längsta-tråkigt). Byta lampor gör man väl en vartannat år högst osv. Vilka är de "manliga" uppgifterna för ett par som bor i en stad och tar de verkligen tid överhuvudtaget om killen inte har det som hobby -är det en hobby (meka med bilar) så hamnar det på fritidskontot inte hushållsuppgifter kontot (precis som -vattna blommor, gör hos oss -hobby). Eller iofs är så duktig att utgifter försvinner -lagar bilen på riktigt. Eftersom jag vuxit upp med ensamstående mamma så inser jag att jag aldrig hittat några "manliga" uppgifter som skulle kunna tidsmässigt jämföras med tex diska varje dag i en halvtimma -allt är saker man bara kan strunta i eller någon gång vart femte år ringa någon/hyresvärden om. Samtidigt finns det par som faktiskt tycker de gör lika mycket när han gör det manliga och hon det kvinnliga. Men vad i helsike gör han då?)

Senast ändrad:
@Badger gissar att det finns mer "manliga" sysslor om man bor i villa? Skotta/sanda uppfarten, klippa gräset, måla om. Å andra sidan tillkommer ju också rensa rabatter vilket då måste ses som kvinnligt? Men ja, tveksamt om det ändå kommer upp till jämförbart med alla "kvinnliga" sysslor hos en barnfamilj.

Handlar detta verkligen om att få barn? Jag vill minnas att innan vi fick barn så räckte det med att vi flyttade ut i nån torftig semesterstuga för att min snubbe skulle dra sig ut i nån bod och gräva bland elverktygen och jag började ansvara för att serva med elvakaffet.

Vi har ju förstås även Carin Holmbergs klassiska avhandling Det kallas kärlek som motsäger tesen att det är barnet som förändrar jämställdheten. Snarare, menar hon, synliggör barnet bara det som hittills inte kommit upp till ytan: att ansvaret har varit ojämställt hela tiden men att det har dolts bakom diverse överslätande praktiker.
Det där är nog ungefär samma sak som jag menade. Att det där som kändes hyfsat jämställt, visar sig inte vara så jämställt när tillvaron blir lite mer pressad (som av ett barn).

Det där med semestrar är ju intressant! Jag har läst någon artikel om att vi faller tillbaka till 50-talet på semestrar, map könsroller. Dvs semestrar på landet. I just mitt förhållande är det jag som börjar måla hus, laga altangolv osv, och partner som servar med elvakaffe och hembakat. Konverterade könsroller alltså, men det underliga är ju att vi ens får för oss att det behöver fixas med golv och bakas till kaffet?! Och att det är en person som fixar med golv och en annan person som fixar med köket. Hemma i stan hade vi snarare gjort hälften var av båda sakerna.

@Badger gissar att det finns mer "manliga" sysslor om man bor i villa? Skotta/sanda uppfarten, klippa gräset, måla om. Å andra sidan tillkommer ju också rensa rabatter vilket då måste ses som kvinnligt? Men ja, tveksamt om det ändå kommer upp till jämförbart med alla "kvinnliga" sysslor hos en barnfamilj.

Alltså, det moderna samhället har ju rationaliserat bort de tråkiga maskulint genuskodade hemmasysslorna. Det som återstår är - om man bor i enfamiljshus - på sin höjd lite gräsklippning etc. Matlagningen, snytandet av snoriga barn osv däremot, har ju inget slut.

De som mekar mycket med bilen, gör det nog snarare som hobby än som något som kan jämföras med att tvätta lakan.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 335
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 006
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 453

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka