Kan hundar ha ADHD?

Sv: Kan hundar ha ADHD?

I bl.a. Norge behandlar de tydligen hundar som sägs ha ADHD med medicin (kommer inte ihåg med vilken), dock är jag tvivelsam mot den diagnosen...

Har en långhårig schäferhane som är allt annat än frisk :angel: man kan undra ibland. Han får långa promenader och vi leker "hjärnlekar" så att han får jobba med skallen också.

Han har vid ett flertal tillfällen fått "ryck" han kan ligga och sova i sin korg för att sedan flyga upp springa bort till korgen med leksaker. Kasta ut alla leksakerna på golvet slänga runt dom i rummet, sedan kuta tillbaka till sin korg och somna som en stock igen :crazy:

Han är 3 år gammal och jag har trott att han ska lugna sig med åren. När vi kommer utanför dörren så existerar jag inte han är på en annan planet, det går absolut inte att få kontakt med hunden. Hemma lyder han exemplariskt han är intelligent och lättlärd, men går du utanför ytterdörren så är han hjärndöd och döv :crazy:

Har provat att träna honom på olika sätt och med olika metoder som folk har föreslagit men icke då inget hjälper. Har en kompis som har och har haft schäfrar i hela sitt liv hon tävlar lydnad med sina, inte heller hon kan fatta varför han uppför sig som han gör.

Jag fattar inte vad jag gör för fel? För det måste ju bero på att jag inte täcker upp något område, det måste vara en puzzelbit som saknas någonstanns.

Ja du.....

Vad skönt att höra att det finns fler....:banana:
Jag brukar skämta om min egen vovve och säga att det är en ADHD-terrier.
Eller helt enkelt en Damp-hund. ;)
Men han är bara glad och kanske en aning "på".
Min hund behöver nog aktiveras lite mer, jag lovar på heder och samvete att skärpa mig!! :bow:

Ungefär som min var som yngre :D Hon lugnade dock ned sig vid 7-8 års ålder. Men hon har fortfarande nerverna utanför kroppen och är extremt lyhörd och uppmärksam. Såvida hon inte står och nosar, för då märker hon inte ens om det kommer en hjord med elefanter galopperande...

Känns skönt att fler har "damphundar" :D men man kan bli tokig ibland på dem

Det tradigaste är ju att vänner undviker att komma och hälsa på för att han inte kan låta bli dem. Han fattar inte när det är nog. Det blir ju inte bättre av att de skrattar och tycker att det är roligt i början och leker med honom. Brukar alltid be dem att inte göra som han vill, han tar ledarrollen direkt och bestämmer vad de ska hitta på :crazy: har du väl börjat kasta den där bollen så får du kasta den tills du ska gå hem. Enligt hunden är min mamma världens bästa leksak :crazy: Men så fort jag och hundskrället är ensamma igen så lyder han :confused:

Jag tror inte hundar har ADHD utan deras temprament hänger inte ihop med nervsidan...

När ni är ensamma så är det en invand situation och han får lugn och ro att sortera sina tankar. Det som är (var kanske jag ska skriva) viktigast för mig hund är att det är likadant hela tiden. Tränar jag en sak inne så har det inte fungerat ute, utan jag har fått börja om från början igen. Min andra hund lärde sig en sak på ett ställe och kunde sen plocka med sig det överallt.

Men jag har ärligt sagt mer eller mindre tränat skiten ur henne i många år och fått en bra och fungerande hund. Där får ju jag vara ankaret att det är "likadant". Hon checkar ofta av med mig att det är okej. Om någon annan börjar klappa och busa med henne så "frågar" hon mig om det är okej. Om jag inte tittar på henne eller tittar på henne med "snäll blick" så låter hon sig klappas, men tar jag ögonkontakt med henne och skakar på huvudet eller säger nej så avbryter hon. Men jag har hållit henne mycket kort i situationer och det gäller att hålla omgivningen lika kort. Annars har jag stängt bort hunden eller lämnat henne hemma för att rent fysiskt ta bort henne från löjliga människor. Eftersom att hon har så pass stor skärpa så kan hon bli riktigt skrämmande i fel situation så jag är van att ta komandot över situationen och bossa över både henne och de runt henne.

Så det gäller att skapa en rutin över vad som gäller när det kommer folk till er. De tre första åren så hade vi en grind hemma så jag behövde aldrig ta en stökig och upprörande konflikt. Jag stängde bort henne och släppte in folk som sen inte umgicks med henne. Det gjorde till slut att besök inte var så uppstressande något mer eftersom att det aldrig hände något.

Senast ändrad:

Jag provade med att ha grind men han sprängde den :mad: då fixade jag en bättre men den överlevde inte heller. Har provat att "utvisa" honom också när han är störig men då river han rummet han blir satt i :crazy: provade att släppa ut honom på megabalkongen men då försökte han ta sig in fönstervägen och någon ruta vill jag ju inte bli av med.

Den bästa stunden i mitt hundägande liv måste ha varit när han åt upp elsystemet i min bil:crazy: tänkte att han nog skulle klara sig ensam i bilen när jag gick in i affären, var inte ens borta i 10min.

Funderar ibland på att sälja monstret, men hur "dampig" han än är så älskar jag ju honom.

Min hund är lightversionen av det där. Jag skulle inte orkar med en hund som var värre... Då skulle jag fundera både en och två gånger...

Jag lär nog bli gråhårig i förtid :D Men jag kan ju börja bjuda hem folk om ca 12år då har han kanske lugnat sig :angel: Han är ju inte speedad mot mig i.a.f för då hade jag nog inte klarat av att ha honom kvar ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 908
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 176
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 958
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31