När man kan rida... Det tåls att tänka på.
Jag tror att man kan rida när man kan titta på en häst, se hur den är riden pga av dess exteriör och muskler, när man rider på hästen så ska man veta vad man behöver förbättra först, var man ska bygga upp hästen och hur man ska träna hästen.
Man ska kunna sitta på en häst och veta var den ligger i sin utbildning samt hur man ska gå vidare därifrån, man ska även kunna upptäcka luckor i hästens utbildning och fylla igen dem.
Teoretisk kunskap och praktiskt kunskap kan inte skilljas åt, en ryttare kan bara det som den känner, känner inte ryttaren vad som händer kan ryttaren inte det även om den läst om det teoretiskt.
QUOTE]
Där tror jag faktiskt inte jag håller med riktigt. Jag gillar en uppdelning som jag tycker mig sett i skrifter från en del gamla hästkarlar. En där det finns en skiljelinje mellan att kunna rida en häst och att kunna utbilda den.
Att kunna rida bra är i så fall kanske att kunna rida en utbildad häst i den form den är utbildad till och inte låta den skaffa sig ovanor som en tränare på nytt måste rätta till.
Att vara "hästkarl" är i så fall att kunna se en häst, se vilka förutsättningar den har, förbättra dem, rida in den, träna den vidare, träna för att gå i rätt form osv
Antar att det kanske var en mer självklar uppdelning då fler red och då fler proffs utbildade hästar, men jag gillar den.
(I så fall skulle jag vilja säga att jag rider typ ok, men inte bra. Jag kan inte utbilda en häst och jag kan inte lova att den inte skulle få dåliga vanor om jag red den länge. (ligger väl kanske på 60 avtrillningar
har då räknat typ 3 om året))
Dessutom behöver en ryttare förutom en stor kunskap om hästen ha en god sits och kunskap nog för att rida en lite bökigare häst och sitta kvar vid några ystra utspel
Kunna sitta kvar i lite utspel på en lite bökigare häst, eller att få en lite bökigare häst att uppföra sig typ ok till att gå bra tycker jag nog hör till vad en typ ok ryttare bör kunna klara. Dvs långt innan man kan träna en häst eller förbättra exteriört genom träning. Men det beror väl på vad man menar med lite bökig och några utspel.