Kan du rida?

Sv: Kan du rida?

Man kan börja närma sig att kunna rida, när man inser att ju mer man kan rida, desto mer har man kvar att lära.

;)

Ju duktigare man blir desto mer inser man hur lite man kan.

Jag tyckte jag kunde rida när jag red på ridskola, hästarna gjorde ju som jag ville i ridhuset under ridlärarens instruktioner. Tills jag blev medryttare på en privathäst och insåg att ridskolehästarna förmodligen lyssnade mer på ridlärarens röst än på mina hjälper.

Förmodligen kan jag inte rida speciellt bra, även om jag ligger i det övre skiktet i min ridkrets. Dessvärre kommer jag enligt 100 gånger av principen inte lära mig heller. Har inga som helst planer på att åka av så många gånger. Jag har varit aktiv ryttare i över 20 år och kan räkna gångerna jag åkt av på min ena hand. Så rida kan jag inte men jag är en fena på att hålla mig kvar när det hettar till ( ren självbevarelsedrift, att landa gör ont).

" Har inga som helst planer på att åka av så många gånger. " haha, håller så med! Har ridit så länge jag kunnat i princip (är 21 idag) och har då inte ramlat av mer än max 30-40 gånger. Och jag har inga planer på att åka av 100 gånger!

För mig är att 'kunna rida' en som kan rida i tre gångarter på hästen utan att göra det svårt för den. (som t.ex. skifta balansen, sitta mycket åt en sida etc.) En som kanske inte förbättrar hästen, men som rider på den inverkanslöst. (alltså inte inverkar negativt). Sedan kan man ju gradera hur bra man rider. Lite som det betygs-systemet från F till A? F inte rida, D-C-B-A är olika graderingar på hur bra man rider? Brink/Bendt/Telde/Pansuu hamnar på A och jag gör vad jag kan för att komma ikapp : P

jag bara spånar = )

Ett annat talesätt; ' du kan rida när du kan rida en godkänd LA dressyr och hoppning'.

Har nu suttit och funderat rätt ordentligt på frågan...

Kan jag rida? Jag anser mig kunna det då jag hittar knapparna på de hästar jag rider, kända som okända. Men, efter över 40 år i sadeln så lär jag mig hela tiden något nytt på varje specifik häst så fullärd blir man inte, kommer aldrig att kunna se mig som expert på något vis.

Att hänvisa till en nivå som LA räcker inte för mig. Jag har mött duktiga dressyrryttare som fullständigt tappat greppet när det kommer till att rida ut i vildmarken. För mig innebär ridkunnandet som helhet även att klara av att rida i olika miljöer på olika underlag. Därmed inte sagt att en som i stort sett bara rider dressyr/hoppning på bana inte kan rida för det kan dom ju. Men enligt mina mått stiger ju kunnandet om man kan applicera ridningen till att innefatta all ridning ute, inne eller på bana.

Ridkunnandet ger också en extra bredd om man förstår hästens fysik, kan se var gränserna går och inte kräva för mycket samt inse sin egen påverkan på gott och ont. Att ha en förståelse för att hästen som individ reagerar olika och att man kan forma om sig efter den individ man för tillfället rider.

I min värld är det viktigt att lyssna på hästen, fråga sig varför något inte fungerar och i förlängningen kunna analysera fram ifall man själv påverkar negativt och då kunna ändra på det för att kunna gå vidare.

KL

Tycker det är lite intressant med de som anger olika klasser man ska ha ridit för att "kunna rida". Främst för att jag rider islandshäst o har gjort så senaste 4-5 åren, innan de åren red jag på "vanlig" ridskola o tävlade någon enstaka gång i clear round. Med andra ord kan jag ingenting, eftersom jag knappt ens har koll på vad de olika klasserna är ;)

Att man ska ha ramlat av 100 gånger tycker jag inte heller stämmer. Ramlar man av så ofta är det något som är fel.

Jag tycker att man kan rida när man kan rida utan att störa hästen, när hästen i slutet av passet oftast är bättre än i början av passet, och när man kan lösa problem på ett bra sätt, oavsett hur många gånger man har ridit hästen.
Jag börjar tycka att jag kan rida nu, samtidigt som jag inser att ju mer man lär sig desto mindre kan man. Men jag kan ändå ha förtroende för mig själv att när jag sitter upp på en häst jag aldrig ridit förr, kan jag lösa det på ett bra sätt.

Ni skriver 50 % känsla & 50 % kunskap.......................det kan ifrågasättas. När man inte kan rida har man full sjå att lära sig tekniken,då finns inget utrymme för att använda sig av känslan. Den kommer allt efter som man blir duktigare tekniskt, då kan man fokusera mer & mer på känslan.
Många, dock inte alla yngre ryttare tycker det är roligt att rida ut i skogen & hoppa på bana bara. Vet knappt vad dressyr är el. hur man lyssnar till sin häst.
När jag var 15 & fick min första häst så gjorde jag bara dessa saker, dressyr var astråkigt. Hade inga föräldrar som ställde upp med pengar för privat tränare. Så jag utvecklas inte då som ryttare. Först när jag var uppemot 18 & hade egna pengar till tränare, började jag utvecklas. Så visst finns det massor av ryttare som bara svansar ut i skogen utan "riktiga" ridkunskaper, år in & år ut.
Dom som kommit & provridit har varit just dom här som jag nämner..................
Själv är jag en medium ryttare, som kan det jag behöver. Däremot så kompenserar jag min brist i det tekniska med känsla i ridningen istället & att alltid vilja bli bättre, & rider regelbundet för tränare. Kan rida dom flesta hästarna, även dom besvärliga & få dom att lugna ner sig & rida dom utifrån deras förutsättningar. Det tycker jag är att kunna rida. Har inga som helst tävlingsambitioner, men har ett behov att utveckla mig & hästen hela tiden.

En läromästare kan hjälpa en oerfaren ryttare att få tid att hitta känslan i ridningen, då hon inte behöver tänka på tekniken hela tiden, dock med tränar hjälp, då den erfarne hästen hjälper upp en del av det, vilket en unghäst inte kan & har kunskapen för. Det tar längre tid att förstöra en läromästare så att säga.

Markarbete förstår jag inte hur ni kom in på då ämnet ska vara "kan du rida ?"

Senast ändrad:

Jag tycker man kan säga att kan kan rida när man rider hästen harmoniskt och balanserat, kan korrigera då det behövs och på rätt sätt, rida en häst i form i samtliga gångarter och framförallt få ut det bästa ur hästen. Jag kan absolut inte rida om man ser till de kriterierna, men jag jobbar på att bli bättre i alla fall :D

Intressant att läsa andras syn på det, förresten! :)

När man kan rida... Det tåls att tänka på.

Jag tror att man kan rida när man kan titta på en häst, se hur den är riden pga av dess exteriör och muskler, när man rider på hästen så ska man veta vad man behöver förbättra först, var man ska bygga upp hästen och hur man ska träna hästen.

Man ska kunna sitta på en häst och veta var den ligger i sin utbildning samt hur man ska gå vidare därifrån, man ska även kunna upptäcka luckor i hästens utbildning och fylla igen dem.

Teoretisk kunskap och praktiskt kunskap kan inte skilljas åt, en ryttare kan bara det som den känner, känner inte ryttaren vad som händer kan ryttaren inte det även om den läst om det teoretiskt.
QUOTE]

Där tror jag faktiskt inte jag håller med riktigt. Jag gillar en uppdelning som jag tycker mig sett i skrifter från en del gamla hästkarlar. En där det finns en skiljelinje mellan att kunna rida en häst och att kunna utbilda den.

Att kunna rida bra är i så fall kanske att kunna rida en utbildad häst i den form den är utbildad till och inte låta den skaffa sig ovanor som en tränare på nytt måste rätta till.

Att vara "hästkarl" är i så fall att kunna se en häst, se vilka förutsättningar den har, förbättra dem, rida in den, träna den vidare, träna för att gå i rätt form osv

Antar att det kanske var en mer självklar uppdelning då fler red och då fler proffs utbildade hästar, men jag gillar den.

(I så fall skulle jag vilja säga att jag rider typ ok, men inte bra. Jag kan inte utbilda en häst och jag kan inte lova att den inte skulle få dåliga vanor om jag red den länge. (ligger väl kanske på 60 avtrillningar :p har då räknat typ 3 om året))

Dessutom behöver en ryttare förutom en stor kunskap om hästen ha en god sits och kunskap nog för att rida en lite bökigare häst och sitta kvar vid några ystra utspel

Kunna sitta kvar i lite utspel på en lite bökigare häst, eller att få en lite bökigare häst att uppföra sig typ ok till att gå bra tycker jag nog hör till vad en typ ok ryttare bör kunna klara. Dvs långt innan man kan träna en häst eller förbättra exteriört genom träning. Men det beror väl på vad man menar med lite bökig och några utspel.

Jag tycker man kan rida om man får beröm av någon duktig tränare, när man börjar tävla lite mer med placeringar (dock inte med en hoppmaskin!) och inser själv när man ser på film/bild att "det där såg riktigt bra ut" :)

Vad eller vem är det som avgör om man kan rida?

Är det typen av häst man rider eller vilken disciplin? Antal år i sadeln eller antalet ridtillfällen eller hästar man ridit?
Min syster hade alltid svårt för dressyr. Men det var inte för att hon inte kunde rida. Hon kan säkert göra det mesta med en häst än idag. Men hon hade problem med dyslexi och kunde inte lära sig programmet. Därför gick det så mycket lättare med hoppning. Och när hon kom upp på en galopphäst då gick det undan!

Själv har jag inte ridit mycket mer än drygt ett år. Men jag har ridit närmare sjuttio hästar på den tiden. Och hälften av dem är galopphästar. Jag har ridit fyra, fem hästar om dagen sju dagar i veckan i mellanåt. Var står jag då jämfört med någon som kanske ridit i tio år men som mest en till två gånger i veckan två terminer om året?
Jag är ingen klippa på dressyr eller hoppning. Men har blivit hyffsat ok när det gäller uteritter. Och jag har klarat att av att hoppa upp på pigga fullblodsgaloppörer, rida ut med dem på banan och komma hem igen med en hel häst och mig själv i sadeln...

Och nej, jag samlar inte på avåkningar heller. Har inte tid med sånt...
;)

Så vad eller vem avgör om man är en bra ryttare? Att man kan rida en häst i form inne i ett ridhus?

Senast ändrad:

Jag tycker att man kan rida när man kan rida en häst i form - i balans.

Haken med det är väl att vissa riktiga gamla uvar anser väl att det är hästen som ska kunna gå i balans, oavsett ryttare. Att det ingår i utbildningen.

Det ingår i hästens utbildning att den kan bära sig själv, i balans, ja. ..Sedan är ju inte alla hästar väl grundutbildade, det är en annan femma.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 093
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Såhär har det gått (se annan tråd för resumé: häst innan man dör): Mikesch har nu bott hos mig 4 dygn. Jag har inte varit så lycklig...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
31 078
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 373
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 463
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar