Kan du rida?

Sv: Kan du rida?

Detta begrepp är mkt. svårdefinierat !!! Rida ut i skogen krävs inte så mycket ridkunskaper, som dressyrens grunder i paddock/ridhus.
Har annons på en unghäst som blev inriden för ett år sedan pg.av att han växt så otroligt mkt, är stor !
99 % av dom som provridit har sagt sig kunna rida & haft hästar i flera år. Min häst är välutbildad i dressyrens grunder så det är ingen häst som man bara kan springa omkring med i en paddock, runt, runt.......................Blir lika förvånad varje gång när dom sitter upp & bara skrittar, runt, runt, runt........utan att göra ett skit ! Är man van att rida i skogen på outbildade hästar är det ok, men han marknadsförs inte som det. Om man köper häst vill man ju känna igenom den i alla gångarter & hur pass mycket kunskaper den har.......................
Det finns "rätt" hästar för resp. ryttare. Kan man inte rida ska man köpa en erfaren häst(läromästare) som är lite äldre, än min. Men nej dom ska alla ha en unghäst. Men när man inte vet hur man rider på en volt el. hur man rider en serpentin, ge rätt hjälper med sätet...........ja, då ska man inte fundera på en unghäst. Så jag tycker många ryttare har dålig självinsikt över vad dom kan eller inte.

Då jag är mån om att min häst ska få ett bestående hem & hålla i många år, så är jag mån om att "rätt" ryttare köper honom. En unghäst kräver en ryttare som är lyhörd & har bra grundkunskaper i dressyren & som kan vägleda unghästen tills kunskapen sitter, & anlita tränare vid behov.
Så sälja häst till en hobbyryttare som kan rida lär ta lång tid att hitta, då han bara håller medelnivå. Han är inte intressant för dom som vill klättra i klasserna, dock har han storleken för det *ler*

Ewa & Cato

Nej man behöver inte kunna rida alla hästar i msv för att kalla sig kunnig inom ridningen. Däremot bör man tycker jag på en utbildad häst kunna rida rörelserna, det är inte särskillt svårt på en välutbildad häst att rida rörelserna med hjälp av tränare, för det är där känslan kommer in och kunna känna av hästen.

Ridning handlar inte alltid om tekniken, det handlar om att man ska ha känslan för hästen. Kunna anpassa sig efter hästen.

Detta begrepp är mkt. svårdefinierat !!! Rida ut i skogen krävs inte så mycket ridkunskaper, som dressyrens grunder i paddock/ridhus.

Det ena utesluter ju inte det andra, att bara skritta runt ute i skogen på en häst som inte är särskillt brydd för saker kallar inte jag att kunna rida heller. Men jag kallar inte heller att folk kan rida och klara av hästen bara för att den kan rida dressyr på banan.

En unghäst kräver ju verkligen att man kan rida både ute och inne, hade jag sålt en unghäst hade jag krävt betydligt mera än att ryttaren klarar av hästen på banan.

Så sälja häst till en hobbyryttare som kan rida lär ta lång tid att hitta, då han bara håller medelnivå. Han är inte intressant för dom som vill klättra i klasserna, dock har han storleken för det *ler*

Sen är det ju väldigt olika hur man definierar en hobbyryttare, jag är hobbyryttare trots att jag tränar både hopp och dressyr regelbundet och är intresserad av att utbilda både mig och hästen så långt det går, men jag tävlar inte och är inte intresserad av det. Och jag är ändå en hobbyryttare.

Så att säga att det tar tid att hitta en hobbyryttare som kan rida är lite fel, för det finns många olika varianter av hobbyryttare.

Senast ändrad av en moderator:

och? vad är skillnaden?

du säger att om man rider MSV etablerat men inte kan rida hästen ute eller förstår dess språk, så kan man inte rida.

vänder jag på det och säger att kan du rida hästen ute och förstår dess språk, så kan du rida även om du inte kan rida MSV?

jag ser liksom inte balansen i argumentet : )

personligen har jag svårt att se att man rider MSV och inte har en susning om hästens språk ?

lite självrannsakan innan man uttalar sig med snett öga mot folk som kan mer än en själv i flera aspekter samtidigt som man förhöjer andra hos sig själv, kanske vore på sin plats : )

Att rida dressyr på en välutbildad häst är mycket teknik. Säger tränaren att gör så och så så gör hästen så och en välutbildad häst gör det den ska.

Att rida innebär mer än teknik. Det kryllar av folk som harvar runt på banan år ut och år in och klarar av just den hästen på banan men dyker det upp problem osv har dom inte en aning om hur dom hanterar det. Att kunna rida innebär att kunna reda ut problemen också, inte bara rörelserna.

Nähä det menar du inte : )?

bra ridning är 50 teknik och 50 känsla. det är nog alla som rider etablerat överrens om. Har även funnits otaliga artiklar ang. just denna nödvändiga kombination.

du undviker min fråga:
kan du alla oavanstående, dvs du förstår hästen hanteringsmässigt, och utomhus vid ridning, men du kan inte rida den i MSV inom ett staket - även utan tränare - kan du rida då?

ser du inte hur okonskevent du är i ditt argument?

varför försöker du få det till att folk har en gratisväg och sitter på hästar som är utbildade punkt slut av ngn annan och därmed beter sig som robotar för att de blivit utbildade? det är rätt långt ifrån sanningen : )

du verkar ha ett horn i sidan till folk som kommit längre en du ridmässigt uppsuttet rent mätbart, och vill försvara det med att du kan minsann hästhantering från backen liksom. de flesta som rider MSV kan hantera den från backen och kan även rida ut, jag lovar - oavsett om du har ett fåtal du stör dig på som du inte gillar. Tröttsamt. Det var väl knappast det tråden handlade om utan TS frågade om RIDNING, inte en massa personliga horn i sidan till folk man vill passa på att hugga till runt på ett personligt ego plan liksom.

Senast ändrad:

lite självrannsakan innan man uttalar sig med snett öga mot folk som kan mer än en själv i flera aspekter samtidigt som man förhöjer andra hos sig själv, kanske vore på sin plats : )

Och hur vet du fö vilken nivå jag rider på eller vad jag kan? Jag är iallafall inte det minsta inponerad av folk som bara kan harva runt på en bana oavsett nivå.

Jag är mer inponerad av folk som kan träna och rida hästar oavsett vart dom är, oavsett om det är i skogen eller vid störiga miljöer och ändå få hästen att fokusera och få fram det bästa ur dom och lösa problem på ett bra sätt. Att harva runt i maneger på välutbildade hästar som folk köpt imponerar inte särskillt mycket på mig.

ditt sista svar bekräftar det jag skrev förrrut. snacka om att vara färgad utifrån ett ego eget perspektiv. Jösses.

du undviker min fråga:
kan du alla oavanstående, dvs du förstår hästen hanteringsmässigt, och utomhus vid ridning, men du kan inte rida den i MSV inom ett staket - även utan tränare - kan du rida då?
Att utveckla sig innebär att man måste ha en tränare också, jag tror inte någon, inte ens dom duktigare rider och utvecklar hästar upp till msv utan tränare. Tränare behövs för utvecklingen och för att kunna lära sig.

du verkar ha ett horn i sidan till folk som kommit längre en du ridmässigt uppsuttet rent mätbart, och vill försvara det med att du kan minsann hästhantering från backen liksom.

Jag pratar inte övht om hästhantering från marken. Så det kan du lägga ner direkt att påstå.

så då kan du ju vända på det hela för att problematisera det lite, och fråga dig själv:

för att du kan hantera hästen i andra situationer, i skogen och hanteringsmässigt: kan du inte rida den i MSV innanför staketet -

kan du då rida?

:D

Som sagt, jag pratar inte hantering utan ridning, så håll dig till det.

Alla är inte intresserade av att komma längre än grunderna i dressyren, och man måste inte heller vara intresserad av det för att kalla sig kunnig. Man kan ha grunden och känslan och ändå vara duktig även om man inte klarar av att tävla alla hästar på msv.

Ja det kan man. så därför var din kommentar om att rider man på MSV har man oftast ändå inte fattat ngt i jämförelse, jäkligt märklig om du ville vara objektiv i din attityd.

du behöver nog inte förklara för ngn nödvändigheten av en tränare. det jag kommenterade i ditt inlägg var din framställning av att man kunde lära sig rida med en tränare vid sidan utan att för den skull fatta ett dyft sen eller för egen maskin för tränaren fixade allt och hästen med på egen hand. Hur ska du ha det liksom : )

Senast ändrad:

Ja det kan man. så därför var din kommentar om att rider man på MSV har man oftast ändå inte fattat ngt i jämförelse, jäkligt märklig om du ville vara objektiv i din attityd.

Vad är det man kan?

Jag är otroligt glad över att jag har en tränare som faktiskt insisterar på att eleverna ska klara av hästen i alla miljöer, som inte nöjer sig med att dom rider och harvar runt inne på banan för att sen klaga på tävlingarna att det inte gick bra för att det var störande grejer runt omkring som störde hästen osv.

Man kan ha grunden och känslan och ändå vara duktig även om man inte klarar av att tävla alla hästar på msv.

om du lugnar dig med att peppra inlägg och läser svaren så slipper du undra över det du själv skrivit som jag svarar på. se ovan som svar på din senaste förvirring.

tror som sagt du behöver se dig omkring lite mer för att slippa vara så bitter över folk du stör dig på i näromgivningen, som verkar ha färgat alla dina inlägg.

du behöver nog inte förklara för ngn nödvändigheten av en tränare. det jag kommenterade i ditt inlägg var din framställning av att man kunde lära sig rida med en tränare vid sidan utan att för den skull fatta ett dyft sen eller för egen maskin för tränaren fixade allt och hästen med på egen hand. Hur ska du ha det liksom : )

Jag har inte skrivit någonstans att alla kan lära sig rida med en tränare, men alla kan utföra rörelserna om man har lite känsla på en välutbildad häst med hjälp av tränare. Det är vad jag har skrivit.

Sen kan inte alla lära sig rida, alla har inte motoriken för att lära sig att rida, precis som alla inte kan lära sig att köra bil på ett bra sätt för det krävs lite känsla och alla har inte den känslan.

tror som sagt du behöver se dig omkring lite mer för att slippa vara så bitter över folk du stör dig på i näromgivningen, som verkar ha färgat alla dina inlägg.

Jag stör mig inte på någon, jag är inte bitter så..vad?

Jag skulle nog säga att det finns olika nivåer.
Jag anser att man kan rida när man kan rida MJUKT följsamt och balanserat, när man inte behöver massa hjälpmedel och när man är ödmjuk och förstående inför hästens beteende.
Jag tycker inte att man måste inte kunna rida alla hästar i perfekt form för att kunna rida.

En människa som rider många/de flesta hästar i form, men som måste använda sig av brutala eller hårda hjälper för att få hästen dit kan inte rida bra, tycker inte jag.

En människa som kan sitta kvar på en galen häst ser jag inte heller som bra, såvida inte ryttaren kan få hästen lugn och foglig också. Det är ju resultatet som är det bra, inte att man lyckas hålla sig kvar.

Är man kvar i stadiet att man bara sitter och åker, eller i "dra ner huvudet"-stadiet, så kan man inte rida. Då är man fortfarande i nybörjarstadiet.

Jag tycker att jag rider bra, även om jag inte är på högsta nivå.
Dock rider jag inte så mkt just nu vilket gör att jag är ringrostig och inte fullt så balanserad som man är om man rider varje dag.
Men jag är analytisk och vet när jag gör fel (läs: Vet att JAG gör fel och inte hästen..!) och rättar till det eller tar hjälp om det inte går.

När man kan rida... Det tåls att tänka på.

Jag tror att man kan rida när man kan titta på en häst, se hur den är riden pga av dess exteriör och muskler, när man rider på hästen så ska man veta vad man behöver förbättra först, var man ska bygga upp hästen och hur man ska träna hästen.

Man ska kunna sitta på en häst och veta var den ligger i sin utbildning samt hur man ska gå vidare därifrån, man ska även kunna upptäcka luckor i hästens utbildning och fylla igen dem.

Teoretisk kunskap och praktiskt kunskap kan inte skilljas åt, en ryttare kan bara det som den känner, känner inte ryttaren vad som händer kan ryttaren inte det även om den läst om det teoretiskt.

Dessutom behöver en ryttare förutom en stor kunskap om hästen ha en god sits och kunskap nog för att rida en lite bökigare häst och sitta kvar vid några ystra utspel.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 093
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Såhär har det gått (se annan tråd för resumé: häst innan man dör): Mikesch har nu bott hos mig 4 dygn. Jag har inte varit så lycklig...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
31 078
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 373
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 463
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar