kan det bli värre?

Sv: kan det bli värre?

Något är ju jävligt fel om man inte känner större ansvar för ett barn än en telefon.
 
Sv: kan det bli värre?

Ja och därför så kollar man igenom bilen innan man lämnar den så att inget som inte skall vara där är kvar.
Man skaffar sig rutiner som tar höjd för att man kan glömma.
Det är trist att glömma mjölken i bilen också så att den är förstörd när man skall ha den.
 
Sv: kan det bli värre?

Fast då uttrycker du ju ändå en förståelse för att man faktiskt KAN glömma, i och med att du inser att det behövs en rutin - kolla igenom bilen innan man lämnar den. Precis som hundägare förhoppningsvis har som rutin att aldrig binda fast hunden i någon del av bilen IFALL ATT.
 
Sv: kan det bli värre?

Något är ju jävligt fel om man inte känner större ansvar för ett barn än en telefon.

Jo men det är samma mekanismer bakom att glömma.
Och lösningen är den samma, man skaffar sig bra rutiner så att man inte glömmer något alls i bilen.

Hur svårt är det att innan man lämna en bil alltid kolla av vad som ligger kvar i den och se till att inget som inte skall vara där finns där?
Det skulle ju rädda situationen även om det vore någon annan som stoppade in ett barn i bilen medan man tittade bort.
 
Sv: kan det bli värre?

+ imzork

På de förskolor jag har vikarierat har det inte varit rutin. Barnen är föräldrarnas ansvar tills de lämnas på förskolan och dyker de inte upp antas de vara med föräldrarna. Ingen poäng i att ringa med andra ord.

Jag tycker det är orimligt att kräva att förskolan ska ha rutiner för att förebygga att saker händer på barnets fritid, under förälders ansvar. Det säger väl nästan sig självt att det inte är vad förskolan ska syssla med?
Grundskolan är en helt annan sak i och med skolplikten, samt att barnen ofta tar sig dit själva.

Jag kan också tycka att det är onödigt att förskolan har det som rutin, men inte orimligt. Det kanske till och med vore en idé att ta upp i kommunerna.
 
Sv: kan det bli värre?

Jo men det är samma mekanismer bakom att glömma.
Och lösningen är den samma, man skaffar sig bra rutiner så att man inte glömmer något alls i bilen.

Hur svårt är det att innan man lämna en bil alltid kolla av vad som ligger kvar i den och se till att inget som inte skall vara där finns där?
Det skulle ju rädda situationen även om det vore någon annan som stoppade in ett barn i bilen medan man tittade bort.

Visst, samma mekanismer. Men t.ex. när jag hade stall och nattfodrade hästarna: det sista jag gjorde innan jag gick var att dubbelkolla alla boxdörrar + dörr till foderbås. För något sådant får inte missas. I samma veva såg jag ju också att alla hästar som skulle var där var där. Hur man kan glömma att kolla att man inte glömmer sitt barn i bilen är för mig obegripligt.
 
Sv: kan det bli värre?

Fast då uttrycker du ju ändå en förståelse för att man faktiskt KAN glömma,...

Visst.
Men att inte ha skaffat sig rutiner för det felar stort i hur man prioriterar.
När man har ansvar för liv så måste man kolla en gång extra eller flera.

Som att en bussförare inte skall klämma passagerare i dörrarna.
Man kollar igen och en gång till.
 
Sv: kan det bli värre?

Ja man kollar.
Det är det som har brustit.
Pappan tyckte inte att han behövde ha den rutinen.

Kanske p.g.a. en övertro på sin egen förmåga?
 
Sv: kan det bli värre?

Problemet är att man ofta glömmer att man INTE lämnat sitt barn på dagis. Det vore verkligen jättebra om så många som möjligt läste artikeln, inte minst för att jag tror att en "det skulle aldrig hända mig"-attityd gör att människor glömmer bort att risken hela tiden finns.
 
Sv: kan det bli värre?

Nu så tycker ju inte jag så.
Utan jag anser att dåliga prioriteringar är lika dåliga.

Fast nu menar jag inte specifikt du, utan mer folk i allmänhet. Att man värderar olika typer av slarv olika trots att konsekvenserna är de samma tycker jag åtminstone mig kunna utläsa av det som skrivs på olika forum idag.
 
Sv: kan det bli värre?

Jo men det är samma mekanismer bakom att glömma.
Och lösningen är den samma, man skaffar sig bra rutiner så att man inte glömmer något alls i bilen.

Hur svårt är det att innan man lämna en bil alltid kolla av vad som ligger kvar i den och se till att inget som inte skall vara där finns där?
Det skulle ju rädda situationen även om det vore någon annan som stoppade in ett barn i bilen medan man tittade bort.

Om man inte är van vid att man glömmer inser man kanske inte att man behöver göra just så.

Lite som att man inte först inser att man måste skriva lappar om allt.

Jag har som rutin att alltid stänga boxdörrarna när hästar är där inne även om jag bara ska gå 3 steg utanför. Alltid stänga. Varenda en gång. För då blir det rutin och jag glömmer inte. Men jag har inte rutin att kolla bilen eftersom jag inte har glömt några barn däri.

Jag har som rutin att kolla att båda hundarna är innanför ytterdörren när jag går hemifrån men det är för att jag åkt hemifrån väldigt osäker på om någon hund är ute. Mamma har fått kolla. Jag har inte glömt någon hund, men risken har varit där- vilket har skapat rutinen. Innan dess visste jag inte ens att jag behövde någon rutin för det.

Jag har de senaste dagarna tappat bort mina glasögon några gånger, brukar inte ske, men jag beslutade i går efter att ha letat i två timmar nästan efter dem att jag nu ska lägga dem på ett enda ställe enbart.
Jag har som rutin att ta min medicin när jag vaknar annars glömmer jag den, den rutinen skapades efter att ha glömt medicinen en dag och det gjorde att jag fick epanfall modell större. När jag började ta medicinen på samma tider och en dag glömde med 2 timmar och mådde riktigt riktigt dåligt så vår gemensamma vän fick ringa och kolla så jag var klar i knoppen bestämde jag mig för att vara ännu mer noggrann med medicinen.

Många funkar lite så, att något måste ske innan man kommer på lösningar.
 
Sv: kan det bli värre?

Artikeln. Sista sidan. En mamma som glömde sitt barn i bilen, såg ett missat samtal från barnvakten men inte brydde sig så mycket om det - för hon trodde att hon lämnat barnet! När barnvakten får tag på henne:

"The babysitter asked Balfour where Bryce was. Balfour said: "What do you mean? He's with you." "
 
Sv: kan det bli värre?

Ja att läs den vore bra.
Men den är lång och har svårt att komma till poängen.
En sammanfattning vore på sin plats.

Saken är ju den att om man vet att man kan glömma både det ena och det andra så kollar man en gång till, och det gör ju hela skillnaden.
 
Sv: kan det bli värre?

Pappan följde ju sin vanliga rutin, dvs åka till jobbet och byta till firmabilen.

Men det ska bli intressant att se vad obduktionen säger.
 
Sv: kan det bli värre?

Eller för att de till vardags hade andra rutiner?

Oavsett vilka rutiner som man har så löser en extra genomgång av bilen att man inte glömmer något i den.

Att tro att man inte skall glömma något i bilen oavsett vad det må vara är en övertro på den egna förmågan.
 
Sv: kan det bli värre?

Problemet är att man ofta glömmer att man INTE lämnat sitt barn på dagis. Det vore verkligen jättebra om så många som möjligt läste artikeln, inte minst för att jag tror att en "det skulle aldrig hända mig"-attityd gör att människor glömmer bort att risken hela tiden finns.

Precis den attityden verkar ju ha varit problemet för den där pappan. Är man medveten om att man är mänsklig och kan missa saker, ja då dubbelkollar man sånt där som kan bli katastrof om man missar.
 
Sv: kan det bli värre?

Om man inte vill läsa tragiska fallbeskrivningar så kan man börja läsa nästan högst upp på sista sidan(5), stycket som börjar med David Diamond. Det är stycket där minnesexperten uttalar sig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
676
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 220
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 427
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
853
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp