kan det bli värre?

Sv: kan det bli värre?

Det är så lätt att komma ihåg att just kontrollera.
Det är bara en sak att komma ihåg och det är samma sak att komma ihåg hela tiden.
Det utmanar inte minnet alls.
Utan man har det i både långtidsminnet, närminnet och arbetsminnet.

Det svåra med minnet är att ändra i det.
D.v.s. att stoppa in nya saker i det och sedan komma ihåg det.
T.o.m. som dement klarar man av det om det lärs in tidigt så att det sitter innan demensen kommer.
För att få det att fungera så måste man ha det som sin normala rutin.

Det handlar då fortfarande om att prioritera och att anstränga sig litet mera till vardags för att ha en extra säkerhet när det behövs.
Extra kontroll fungerar på i princip allt.
Så man slipper också den ansträngande beslutsprocessen som kan fallera när man är stressad.
Att alltid kontrollera en extra gång - så enkelt - så effektivt.
 
Sv: kan det bli värre?

.... men immuna mot att krocka och att inte bara själv köra säkert utan även kompensera för alla andras beteende i trafiken och alla tekniska fel som kan uppstå tyder mest på förnekelse och en icke realistisk verklighetsuppfattning.

Nej det handlar om kontroll.
En gång extra.
Om det går fel så är det just kontrollen som brister.

Det är det som är skillnaden mellan förare i trafiken som inte är inblandade i olyckor och de som är det.
 
Sv: kan det bli värre?

Oavsett om något är lätt att komma ihåg eller inte så krävs det att det att ditt minne är ofelbart för att du ska komma ihåg det, och oavsett vad som händer i övrigt? Så är ditt minne ofelbart eller inte?
 
Sv: kan det bli värre?

Nej det handlar om kontroll.
En gång extra.
Om det går fel så är det just kontrollen som brister.

Det är det som är skillnaden mellan förare i trafiken som inte är inblandade i olyckor och de som är det.

Hur kontrollerar du en gång extra att den du möter inte råkar få sladd i fel ögonblick? Jag har sett en sådan olycka, den hade dödlig utgång. På vägen mellan Karlskoga och Örebro så kom en bil plötsligt över på fel körbana, jag gissar på hjärtattack men det kan ha varit vad som helst. Hur undviker du en olycka av det slaget, eller för den delen att få hjärtattack?
 
Sv: kan det bli värre?

Men det är en sanning att det är lätt att lära sig en sak och bara den enda saken.
Det har med hur minnet är konstruerat att göra.
Just att man kan använda alla olika minnen.
Långtidsminnet, närminnet och arbetsminnet.
 
Sv: kan det bli värre?

Så är ditt minne ofelbart eller inte?

Det är tillräckligt bra.

Om mitt långtidsminne skulle fallera så mycket att jag inte skulle komma ihåg att kontrollera så är det dags för vård för min egen säkerhets skull.
För då så skulle jag vara så dement att jag t.ex. inte hittade hem.
 
Sv: kan det bli värre?

Hur undviker du en olycka av det slaget,
Marginaler, marginaler, kontroll och riskbedömning.
Väglaget får ibland avgöra att man inte ger sig ut alls den dagen.

.... eller för den delen att få hjärtattack?

Man får inte bara en hjärtattack sådär.
Utan man vet om att man är i riksgrupp.

Men för att ta just mig personligen så:
Mitt hjärta är undersökt av andra orsaker så jag vet att det inte kommer att hända.
Faktiskt.
Jag vet också att jag varken har något bråck på vare sig aorta eller på något blodkärl i hjärnan.

Man kontrollerar och håller undan riskerna.

Det finns dock en avgörande skillnad på att misslyckas i trafiken och att glömma ett barn i bilen.
I trafiken så händer saker blixtsnabbt.
Att glömma ett barn i bilen en hel dag tar just en hel dag.
Där så finns det tid att tänka efter.
10sek innan man lämnar bilen är allt som behövs.
 
Senast ändrad:
Sv: kan det bli värre?

Om nu vem som helst skulle kunna göra detta varför är det inte vanligare då?

Jag förstår inte alls hur man kan göra så däremot så tycker jag synd om pappan.

Vi har som rutin att alltid ringa el messa och fråga hur det gick att lämna på dagis till varandra. Sedan ringer alltid vårt dagis till oss om vi inte dyker upp. Vi bor väldigt nära Eslöv och det jag vet så är det rutin

Det är inte vanligt att så många olyckliga omständigheter sammanfaller att ett barn dör eller blir allvarligt skadat. Väldigt många föräldrar glömmer sina barn men blir påminda. Väldigt många föräldrar glömmer sina barn men på andra ställen i bilen. Andra personer ingriper, temperaturen är inte tillräckligt hög för att barnet ska ta skada.
 
Sv: kan det bli värre?

Man får inte bara en hjärtattack sådär.
Utan man vet om att man är i riksgrupp.

Om någon visste att pappa var i en riskgrupp hade åtminstone inte han fått någon information om det. Han hade mycket väl kunnat sitta bakom ratten när han fick sin hjärtinfarkt.

Inte heller svägerskan var i någon riskgrupp när hon drygt 30 år gammal fick en misstänkt stroke.

Min syster hade kunnat sitta bakom ratten när hon fick moderkaksavlossning och nästan omedelbart tuppade av. Detsamma hände min kusin.
 
Sv: kan det bli värre?

Och min mamma var inte medveten om hur dåligt hennes hjärna verkligen fungerade under en period med svår stress, i princip ingen möjlighet till återhämtning och samtidigt massa känslor av både skuld och sorg. Det var liksom inte det hon prioriterade att analysera.

Det var rena turen att vi rensade svamp tillsammans och jag upptäckte att hon, som plockat svamp hela livet, fått med en av Sveriges giftigaste svampar i korgen. Kanske hade hon upptäckt det själv, kanske hade någon fått njurarna förstörda. Ett löjligt misstag som kunnat få allvarliga konsekvenser just eftersom förutsättningarna var som de var.
 
Sv: kan det bli värre?

Som fotgängare såg jag en bil som helt plötsligt krockade med en lyktstolpe. Det var en yrkeschaufför och han dog rätt av trots att en sjuksköterska bums började med HLR.

Mycket märklig dag blev det...
 
Sv: kan det bli värre?

En stressad bonde är väl alltid i riskgrupp?

Men visst, ond bråd död av plötslig sjukdom kan man inte helt planera bort.

Men att glömma saker i bilen kan man låta bli.
 
Sv: kan det bli värre?

Nej det handlar om kontroll.
En gång extra.
Om det går fel så är det just kontrollen som brister.

Det är det som är skillnaden mellan förare i trafiken som inte är inblandade i olyckor och de som är det.

Vilken fantastisk övermänniska du verkar vara !
 
Sv: kan det bli värre?

En stressad bonde är väl alltid i riskgrupp?

Men visst, ond bråd död av plötslig sjukdom kan man inte helt planera bort.

Men att glömma saker i bilen kan man låta bli.

Jag kan sätta min högerhand på att han inte var stressad, speciellt inte sedan han slutade med korna runt 03/04.

Men om man är i en riskgrupp, hur ska man agera? Inte sätta sig bakom ratten alls? Jag anses vara i högriskgrupp för blodpropp eftersom jag haft misstänkta proppar och mamma dog av det. Proppar kan man dö av ack så fort, och har jag då ett barn med mig i bilen är det ju stor risk att barnet också förolyckas. Det jag kan göra är att minska riskfaktorerna för att få blodproppar, men det är ingen garanti. Det var ju min mamma ett exempel på, hon hade noll och ingen riskfaktor för blodproppar men så small det bara till.
 
Sv: kan det bli värre?

kl
Vi glömde lämna vår son på dagis idag. Jag mådde dåligt i natt och blev hemma från jobbet, min man ska jobba i natt så lilleman skulle vara på dagis medan vi sov. 1 h och 20 min efter att han skulle lämnats så ringde dom ifrån dagis och frågade efter honom. Och, ja ingen av oss hade en tanke på att han skulle dit idag. Jag anser inte att dagis har något som helst ansvar för om barnen dyker upp eller inte, men jag är väldigt tacksam över att personalen bryr sig och därför ringer och frågar efter dom..
 
Sv: kan det bli värre?

Vilken fantastisk övermänniska du verkar vara !

Nu så har du missat poängen.

Det är genom att inse sina brister och låta bli att göra saker alternativt kontrollera extra och låta det ta mera tid som man undviker misstag.
Alla kan göra dessa åtgärder.
Det är bara en fråga om attityd.

Genom att bestämma sig för att inte låta sig hetsas till att skynda sig så undviker man många dumma tillbud.
 
Sv: kan det bli värre?

Men om man är i en riskgrupp, hur ska man agera?

Lämpligtvis så gör man regelbundna läkarkontroller.
Det finns de som måste göra dessa årligen för att få behålla sitt körkort.
Som yrkesförare på tung trafik så är hälsoundersökningar obligatoriska vart annat år hos vissa arbetsgivare.
Varför skall man lägga ribban lägre bara för att man kör personbil?
 
Sv: kan det bli värre?

Jag tycker ändå inte att det är försvarbart. Visst, man kan glömma.
Men det finns mycket i det här fallet som är riktigt skumt. Jag är väl en hemsk människa, men jag känner inga sympatier för pappan för jag tycker att han är en idiot. & om en månad kommer det väl fram att det var med flit. Som sagt, olyckor sker. Man kan vara utbränd, hur trött som helst. Men det är inget försvar för att låta sin unge koka ihjäl åtta timmar i bilen. ALDRIG! Tycker inte jag iallafall.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
676
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 220
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 427
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
853
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp