Kämpa vidare, ge upp?

Sv: Kämpa vidare, ge upp?

Du kanske kan prova ge den havrefri salsa musli, den ska vara ganska söt. Prova blanda i riktigt blöt pelletslucern, kanske funkar när salsan är söt. Korn är också bra till hästar som inte tål havre, har tydligen en lugnande effekt. Men om du vill ge havre kan man prova med svarthavre, för det stiger inte dem åt huvudet sägs det.

Lycka till!!

Jag har nu ännu en gång börjat söka efter en Nh-tränare efter några tips från bukefalister :bow:
Har börjat söka alternativa foder, även beställt munkpeppar för att se om detta kan ha någon effekt!

Säljaren har inget intresse alls av att hjälpa mig, tyvärr.

Jag kan inte påstå att jag är rädd i den bemärkelsen att jag känner ren skräck vid hanteringen, men jag blir nervös och spänd med bra mkt högre puls än vanligt när jag ex. ska leda hästen. Står han på stallgången eller i box eller hagen är det inga problem, då är jag som en filbunke ;)

Har beslutat att i första hand inte sälja honom utan försöka komma tillrätta med problemen, förhoppningsvis med bra hjälp från någon annan mer kunnig!

Det låter som en bra plan tycker jag! Får du hjälp av en bra NH-tränare kommer du säkert hitta ditt ledarskap och hans lugn. Se bara till att det verkligen är en bra tränare och att metoderna verkar passa din häst... Sedan tror jag mycket att han helt enkelt är så understimulerad av att han inte rids alls (har jag fattat det rätt då?) vilket förvärrar problemen kraftigt. Ta hjälp av en tränare när du rider också så kanske ni kan "hitta varandra" du och din pålle.

Funkar det ändå inte riktigt, även om du får hjälp, så sälj. Jag sålde min häst och ångrar det inte en sekund, han och hans nya ägare passar jättebra ihop och hon älskar honom jättemycket. Hästar är ett för dyrt intresse för att det inte ska ge något tillbaka. Lycka till! :)

Ville bara säga att jag hade massor mer problem med min häst i ett litet stall med bara en "raslike" det vill säga en nordsvensk" samt en liten shettis som de 2 nordsvenska stona i princip sket i eftersom dom var så "kära", än jag hade så fort jag flyttade till ett stall med mer människor och mer hästar. I det lilla stallet var det som att min häst VILLE bestämma, men jag tror inte att hon mådde så bra av att göra det för hon är inte så ranghög egentligen. Chansen lixom fanns där och då måste hon ta den, ungefär.
Nu tyr hon sig mer till mig, och det känns som hon tycker att jag är hennes fasta punkt mer lixom.
Men jag vet inte, jag har för övrigt varit i samma situation där jag varit väldigt rädd och i vissa situationer har det ännu inte släppt och det känner hon på nolltid och vips så händer nått igen då!
Men jag försöker jobba stenhårt på att försöka lita på mig själv och på henne igen.

KL
Jag tycker också att du ska sälja hästen. Om du hållit på i 9 månader och inte kommit så långt kanske det är dags att ge sig.

Vi hade en unghäst i stallet där jag jobbade innan som levde jävel så fort man hanterade henne. Inte i normal bemärkelse utan man riskerade verkligen livet varje gång man skulle ut med henne i hagen. Men hon fick åka upp till en viss känd problemlösare och hästen vi fick tillbaka var helt underbar. Han visade oss hur han hade löst det och det förekom absolut inget onödigt våld. Jag har aldrig hört något negativt om honom. Vill du veta vem det är jag menar så kan du ju skicka iväg ett PM

Vi (jag och pojkvannen, mest pojkvannen) gor tvartemot dig. Vi tar hand om hastar med sadant sorts beteende som din hast.

Som du sa sa gick allt fint hoss den fora agaren, antagligen har du bara koppt en hast over din egen kapasitet, antingen ger du hasten till en duktig tranare for ett litet tag och saljer den efterat,, (till nagon med mycket erfarenhet) eller sa forsoker du igen nar hasten beter sig battre men med en tranare som hjalp.

Tycker inte att du behover skamas,, alla har vi vara styrkor och svagheter.

Känner du att du absolut inte passar tillsammans med din häst, kanske du bör fundera på att sälja honom och se dig om efter en annan häst.

Du kan ju även ge han en chans till och söka upp en bra tränare som kan hjälpa er båda. Kanske är det så att det har uppstått onödiga missförstånd er emellan som ganska så lätt kan lösas.

Jag ska bara berätta för dig att du kan lämna tillbaka hästen och kräva pengarna tillbaka innom det första året, sån är lagen när det gäller hästaffärer. Vill inte säljaren detta så bara kontakta en advokat. Om du nu ska behålla hästen så ta bort havren och ge den mycket lite kraftfoder om den inte jobbar. Fri tillgång på hö och kanske bara 1 kg kraftfoder tex: kraft grov eller något annat basfoder om dagen.
Du skriver att den expolderar och sliter sig när du leder den. Prova med stigbett och longerlina det brukar fungera och efter ett par ryck i munnen så brukar hästen sansa sig.
Jag tycker det låter lite som att hästen bestämmer över dig och inte tvärt om. Vad du än gör med din häst så måste du vara konsekvent och ALDRIG ge dig.
Hoppas det löser sig!

Jag ska bara berätta för dig att du kan lämna tillbaka hästen och kräva pengarna tillbaka innom det första året, sån är lagen när det gäller hästaffärer. Vill inte säljaren detta så bara kontakta en advokat. Om du nu ska behålla hästen så ta bort havren och ge den mycket lite kraftfoder om den inte jobbar. Fri tillgång på hö och kanske bara 1 kg kraftfoder tex: kraft grov eller något annat basfoder om dagen.
Du skriver att den expolderar och sliter sig när du leder den. Prova med stigbett och longerlina det brukar fungera och efter ett par ryck i munnen så brukar hästen sansa sig.
Jag tycker det låter lite som att hästen bestämmer över dig och inte tvärt om. Vad du än gör med din häst så måste du vara konsekvent och ALDRIG ge dig.
Hoppas det löser sig!

:bow::bow::bow::bow:

Jag ska bara berätta för dig att du kan lämna tillbaka hästen och kräva pengarna tillbaka innom det första året, sån är lagen när det gäller hästaffärer. Vill inte säljaren detta så bara kontakta en advokat.

Enligt vilken lag då?

Jag har en kompis som fick probelm när hon sålt en häst och köparen ville lämna tillbaka hästen efter typ 6 mån. Hon kontaktade då en advokat och han sa att så var lagen och hon var tvungen att ta tillbaka hästen och betala tillbaka pengarna. Det andra alternativet var att gå till en domstol.
Jag vet inte vilken lag som styrker detta, men kan tänka mig att det har med handelsbalken att göra.

är hästen genomkollad av veterinär? Om inte gör det. Byt ut havren mot något annat. Jag skulle försökt ett tag till. Be någon kunnig om hjälp. Det tog nog mer än 1 år innan min häst blev "normal" när jag köpte henne.

Hej, fy vilken tråkig sits du är i.
Samma sak har hänt mig. Köpte ett sto som var underbar när jag provred men såfort hon kom hem blev hon till ett monster. Jag blev självklart livrädd för henne så jag sålde henne.
Det är mitt bästa råd, sälj hästen och skaffa en häst där du slipper vara rädd när du hanterar den. Du skriver ju att du vill kunna ha kul med din häst, det kan du inte med denna!

Önskar lycka till i framtiden! Naira

Hoppas det löser sig!
så får man en häst som gör som man vill för att den är rädd för smärta...kul...:crazy:

i agusti förra året sålde jag min då 15-åriga d-ponny, eftersom jag ville komma vidare i min ridning, och min ponny hade blivit misshandlad och haft en dålig tand vilket gjorde att han varken var särskilt bra i hoppning eller dressyr, och dessutom var mkt nervös. det var naturligtvis ett stort beslut, men vi fick tag i en annan ponny, ett 6-årig imp. irland som var fantastisk på att hoppa. :bump:

säljaren verkade seriös och drev ett försäljningsstall. vi köpte hästen efter 2 provridningar.

tre dagar senare sskulle jag rida på en liten bana 150 meter från stallet tillsammans med 4 andra. jag skrittade bara, och hon var nästen apatisk. helt utan förvarning drog hon bara och det tog 5 min att få stopp på henne. jag trodde att det var en engånghändelse.

det var det inte och efter en månad drog hon ca 2 ggr per dag och gjorde sitt bästa för att döda mig varje gång, sparkade, trampade och försökte pricka mitt huvud med framhovarna.:crazy:

vi ringde säljaren osv. i april lämnade v henne på försäljning och tillridning hos honom igen. det kändes verkligen som ett nederlag då, speciellt eftersom "förståsigpåarna" gav en råd som typ ha hjälm och säkerhetsväst, och dra i munnen fast du är 1.45 och hästen 1.48. men nu, känns det jättebra! jag har en ny ponny som alltr fungerar med och ska börja tävla som smått i höst. :banana:

bry dig inte om andra. fråga dig själv om du tror att det blir bättre. om inte, lämna den på försäljning/tillridning om du inte orkar själv. det är fortfarande du som bestämmer köpare, så du kan vara säker på att han/hon får det bra! hästen ska inte vara en belastning, det kommer förstöra för er båda!

Jag har en nordsvensk travare som nästan var likadan som du beskriver din häst, han slet sig loss och sprang iväg varje gång jag försökte ta in honom i stallet, och när jag lyckades med det så slet han sig när jag skulle sitta upp på honom (när jag skulle rida). Det slutade med att jag satte på honom en hingstkedja, (över nosryggen) Och lärde honom att stanna när jag stannar, varje gång han fortsatte att gå när jag stannade så ryckte jag i grimmskaftet och fick honom att backa tillbaka i det läget han skulle befinna sig i. Och när jag skulle rida slet han sig loss för då hade han ju inte hingstkedjan. Då började jag sitta upp inne i stallet (Vi har väldigt högt i tak i vårat stall) Efter ett tag så kunde jag sitta upp utomhus. och även leda honom från och till hagen. Ett till problem med honom vara att han inte kunde stå ensam i stallet eller hagen. Lämnade man honom ensam i hagen sprang han rakt igenom staketet. och i boxen så försökte han "hoppa" över boxväggen. Jag började ta in honom korta stunder så han fick vara ensam en liten stund, försökte han hoppa över så kastade jag en ryktborste på boxväggen (jag stod en bit bort så han inte kunde se att det var jag som kastade). Efter några veckor så kunde han stå inne själv utan problem.
Jag bad pappa ringa till hans förra ägare (som även hade fött upp honom, han var 11 år) Hon sade att han hade slitit sig loss länge, och varje gång han gjorde det hämtade hon en hink med havre, så kom han. Men då blir det ju som en belöning för att han sticker....
Han hade helt enkelt fått ta över, och blivit en människa istället för en häst. Han hade aldrig haft någon som satt gränser åt honom.
Jag var jättenära att ge upp och sälja honom, för att bara slippa se honom.

Nu har jag haft honom i nästan ett år, han är 12 nu. Och den bästa vän jag någonsin har haft och kommer att få. Han följer mig som en hund och skulle aldrig få för sig att slita sig loss. Och han ser mig som ett sällskap i stallet. (Han behöver inte ha en hästkompis i stallet). :) Men det är bara jag som kan hantera honom, så fort det kommer någon annan som ska leda honom tex. så sliter han sig loss, i stallet sparkar han mot personen. och "går över" den om han får chansen.

Så min åsikt är att du inte ska ge upp den hästen. Bara fortsätt att kämpa!! Visa hästen vem som är ledaren. Det är väldigt bra att lära hästen att flytta sig för tryck och backa när man höjer händerna/handen. Hästar gör på det viset mot varandra, de flyttar varann i hagen. Din häst behöver bara lära sig vem som är ledare och att han kan känna sig säker med dig. När han lärt sig det så får du en vän för livet.

jag tycker inte att du ska vänta alldeles för länge bara, självklart ska du jobba med det så länge det känns kul, men tex jag höll på i 7 månader och det var aldrig kul.
det är inte kul att väga 40 kilo emot häst som väger 500 kilo:crazy:

man ger inte upp om det inte fungerar, och hur det går spelar faktist inte så jättestor roll, huvudsaken är att man kan ta hästen till sig och inte någonsin är rädd eller orolig när man är med den. :idea:
naturligtvis spelar det roll om hästen är farlig, och i vissa fall kan det bara sluta på ett sätt - att någon av er skadas. om hästen sparkar mot en ofta "kommer det" att hända något. om den gör det med mening, försöker sparka och är aggresiv, skulle inte jag tycka att det var jättekul att åka till stallet.:crazy:

om det inte är kul,inte känns som det skulle gå bättre på ett tag och man inte kan ta pollen till sig är egentligen det enda förlusten om man säljer att sjävförtroendet kan gå i botten. många som har "jobbiga" hästar slutar rida och tycker inte att det är kul längre. vad kan det bero på förutom om att man får dåligt självförtroende och/eller har blivit rejält besviken?
det är trist att sånt händer men det är åndå tråkigare men alla tjejer som driver sig till självutplåning genom att hålla på med det roligaste som finns -hästar

Jag tror med att överskottsenergi eller understimulans kan spela roll i mitt fall men är det en ursäkt till varför hästen sliter sig och springer över mig titt som tätt?

Han gör det för att han kan helt enkelt. Ju mer extra energi hästen har ju mer fuffens kommer han att ha för sig- så var min donna också. Det som funkar allra bäst är om du har ett ridhus i närheten och bara kan släppa hästen i början så han får springa av sig. Överskottsenergi är grunden till alla dumheter hästarna har för sig (förutsatt att hästen inte har ont förståss).
Dessutom har du inte befäst ledarskap så har hästen ingen anledning att inte göra det- för den försöker väl inte ta livet av sina hagkompisar?

Se till att du får proffessionell hjälp (NH-tränare) och ett sätt att få bort överskottsenergi (longering- löslongering, tömkörning om du vågar). När du sedan klarar av hästen från marken kan du ta hjälp av en tränare för din ridning, men har man grunden (dvs man har en bra relation från marken) så brukar ridningen falla på plats ganska snart.
Viktigast är att du blir trygg i situationen och känner att du kan och framförallt vill kämpa för att hästen ska bli bra- känner du inte så ska du omedelbart sälja hästen eller åtminstonde skicka iväg hästen på tillridning och se vad som händer. Det ska vara kul att hålla på med hästar- även när de har sina "svackor".
Hade jag varit du däremot hade jag inte behållt hästen- en häst som en gång sparkat för att enbart skada mig villigt kan jag inte lita på- för då vet jag att det alltid finns en chans att hästen gör det igen.

När det gäller maten vore det bäst med lusern, eftersom han inte gillar det har du provat att utfodra med betfor för att göra det mer aptitligt?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 694
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 271
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar