Kämpa vidare, ge upp?

Sv: Kämpa vidare, ge upp?

så får man en häst som gör som man vill för att den är rädd för smärta...kul...:crazy:

Eller en häst som sparkar dig i huvudet för att den kan.

Om jag vore TS skulle det vara min lösning tills jag hittar en NH-tränare som kan hjälpa mig- hellre att jag gör så med hästen än att den sliter sig, sparkar av mig huvudet och springer ut på vägen framför en bil.

När kunskapen slutar tar våldet vid, självfallet- men ibland måste man ta till våld om bara en liten stund för att inte riskera att du, hästen eller andra i omgviningen inte blir svårt skadade.

Det finns flera bra personer som kan hjälpa dig. Herr och fru Sidbäck är ett par med mycket kunskap. Sedan finns Katrin Gunnarson som driver ursprungskällan som jobbar med ledarskap i hästhantering. Kontakta henne hon är fantastisk. Lycka till! Det finns säkert massor av ställen som kan hjälpa dig med hästen men det kommer ju att kosta lite men det är det ju värt, sök på nätet.

Antingen så säljer du hästen, eller så hittar du någon tränare eller öht en duktig ryttare som kan hjälpa dig med hästen.

Jag menar, har det gått nästan ett år så verkar det mest som hästen är totalt respektlös, för om det vore så att han har blivit illa behandlad tidigare, så borde han insett nu att han hamnat på ett bra ställe, för visst glömmer aldrig hästar, men det här låter mer som om han är hänsynslös. Och då är det inte så lätt att reda ut det på egen hand.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att det låter som det handlar om ledarskap. Hästen känner att den har kunnat "ta över". Hästar är ju flockdjur och det låter som om du är under hästen i rangordning. Dessa hästar blir otrygga och tom farliga, som din häst som sparkas.

Du säger flera ggr att hästen slitit sig. Hur går det till? Har du den tränsad när du leder den? Min häst var jättedum när en kompis skulle leda ut honom i hagen, men snäll som ett lamm när jag gjorde det. Vi köpte ett stigbett och satte på honom. Det är skarpt men han försökte bara slita sig loss en gång. Sedan slutade han med det.

Jag tror att du har mycket arbete på marken med den här hästen. Att han måste få förtroende för dig och lita på dig och framför allt förstå att det är MÄNNISKAN (alltså du) som bestämmer!!!

Jag hoppas att du får någon bra lösning på detta oavsett vilken den blir.

Lycka till!

Hur går det nu då? Har du bestämt hur du ska göra??

Hej!

Nu ska jag gissa lite, eftersom jag inte träffat din häst.

1.
Hur trivs han med kompisarna i hagen?
Om det blir bråk till och från hagen, så ska man inte komplicera saken - problemet ligger just där.
Antingen vill han inte ut i hagen, eller inte därifrån, eller både och!

2.
Om han är svårfödd, oberäknelig och nervös, så kanske han har magproblem (magsår). Det kan t.ex bero på relationerna med de andra hästarna.
Då får man anpassa hanteringen efter det!
Jag har t.ex en häst som får kolik-känningar, om man tar in henne själv i stallet. Då gör man inte det!
För då kan man inte kommunicera med hästen, eftersom den håller på att gå upp i limningen!

Det lindrar för hästen, om den får äta lite, när den blir nervös, om det inte är "så farligt".

Om du vill behålla hästen, tycker jag du ska testa med att bo i ett större stall, och se om det blir någon skillnad.
Du måste också försöka börja rida!
Skritta 50 meter, med sällskap, dag 1.
Nästa dag vågar du mer!

Det kanske inte är rätt häst för dig, detta?
Man kan alltid lämna den till ett bra försäljningsstall, och köpa en häst som passar bättre.
Hästen kanske skulle vara gladare i ett annat stall, och du kanske skulle vara gladare med en annan häst?

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 694
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 271
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar