Kämpa vidare, ge upp?

Sv: Kämpa vidare, ge upp?

Ja du har ju inte valt den lättaste härstamingen precis. Både Briar och Brabant är ju kända för att kunna ge skrapa något svåra hästar. Som brukar kräva en hel del av dem som ska handskas med dem. Men åt andra sidan så om man kan handskas med dem så har man hästar i världsklass. Så om han inte ser helt fel ut tror jag inte att han är så svår att sälja.

Jag tror att det går att få rätt på hästen om man verkligen vill. Men det du ska känna efter är om du verkligen vill. Sedan får du handla därefter. Låter med tanke på tråden som om du är beredd att sälja. Är det så, så tveka inte utan se om du kan hitta något försäljningstall som kan hjälpa dig med det. Eventuellt som någon skrev innan kunna byta in honom mot en annan häst som passar dig bättre. Om du inte är beredd att ge allt för att fortsätta är bara risken att det blir ännu värre. Också risken för att någon ska bli skadad finns ju.

Har inte läst så mycket i tråden, men är du RÄDD för hästen, ja då är det nog bättre att sälja. Visst kan det kännas surt, och ibland går det säkert att komma tillrätta med det (särskilt med hjälp utifrån som ser det hela med lite distans) men det kan ju vara trevligare för dig att ha en häst som du inte stressar upp dig av.

Annars är jag inne på det någon (några?) andra redan svarat, att hemmiljön gör mycket. En häst jag hade var som natt och dag beroende på vart han stod, och då var det ju ändå samma ägare. Med "fel" förhållanden kunde den bli aggressiv och lite kaxig av sig, (jag blev inte rädd, kunde mest bli lite frustrerad, däremot blev en kompis hotad av honom) med "rätt" förhållanden kunde den dagligen hanteras av barn utan någon enstaka sur min.

Får man tag på en ranghög häst som inte är aggressiv till att uppfostra den i hagen, att den trivs med själva miljön, får tillräckligt med grovfoder så den slipper gå hungrig, ja då tror jag såna saker kan göra underverk.

Han har fri tillgång på grovfoder, men som jag skrev tidigare så har han helt enkelt inte intresset för att äta tillräcklig mängd! På bete så gör han så mycket annat än att äter, till skillnad från de andra hästarna. Han är genomgången av veterinär och vi har kollat tänderna - han är frisk på alla sätt, han har bara inte någon stor matlust och så har det enligt uppfödaren alltid varit! Han jobbades inte sista tiden innan jag köpte honom mer än några skritturer/vecka och han får mindre mat nu än då... men jag ska försöka hitta något helt havrefritt som några har tipsat om här :)

Hmm? Magsår? :confused: låter inte normalt att inte äta ordentligt. Eller som sagt att han inte trivs med stallmiljön?
Kan den vara överkrävande vad gäller mental stimulans och har för "tråkiga" hagkompisar? Vet vissa hästar som äter sämre när de står själv (eller känner det som att de står själv pga dryga hästkompisar).

Visades inte hästen riden?
Provred du?

Man bör provrida ett par ggr o även i skogen om man inte är så rutinerad.
Man måste räkna med att hästen reagerar på allt nytt i miljön- t om vem som hanterar o talar ett helt annat språk.

Du bör sätta igång den o tömköra o longera lite först.
rid på en ridbana först o ta med sällskap ut i skogen efteråt på en liten tur.

den är säkert väluppfostrad bara den kommer igång o får rasta av sig.

Om du inte törs- lämna bort den några veckor o sätt ut en annons under tiden.

Synd på en troligtvis fin häst, men köp en äldre lugn häst som du kan ha på prov några veckor.

Se då till att rida den kontinuelig o även i skog o mark. Då blir det vardagsmat o ni kan ha kul tillsammans- även på ridturer.

Antar att du vill rida, annars är ju hund ett alternativ.

Kör igång den nu o vänta inte på att den ska explodera- av överskottsenergi.

Lycka till- Ta dig i kragen:banana:

Senast ändrad:

bor säljaren långt från dej?

varför inte be han komma förbi och visa hur han/hon hanterar hästen?

lånade sj ut en häst som är lugnet själv på foder, men fick efter ett tag höra att hon var allt annat än lugn. stegrade sig när man ledde henne m.m.

så tillslut for jag dit för det lät inte alls som min häst!
kom först till stallet och såg hon stå själv i en hage. när jag skulle ta ut henne så testade hon mej lite, så jag gjorde lite nh- övningar som vi brukar göra hemma så hon skulle få nåt att tänka på.

sen hela dagen var hon precis som hon brukar vara hos mej lugnet själv. fodervärden trodde inte det var samma häst:p

Du frågade om det var fler som hade förslag på alternativa foder:)

Sonens lilla dam, som har hög energinivå och lätt stressar upp sig, äter ett havrefritt muslifoder från Hästbiten i Ängelholm. De blandar fodret själva. När hon kom till oss testade vi annat muslifoder, Hippo och även Dodson vilket hon ratade totalt.

Eftersom de har kunder runt om i landet så finns det möjlighet att få fodret mer eller mindre "hemkört". Man samordnar leveranser till samma område.

Värt att testa.

Hej! Har en val som har väldigt mycket huvud och som lätt stressar upp sig. Jag har ett havrefritt foder (Mustang pellets) till honom då han helt enkelt inte fungerar på havre. Fick hem honom i Maj och sedan dess har det hänt endel men han är väldigt känslig för hur jag är när jag kommer till stallet, är jag stressad eller nere så blir han orolig till tusen. Har testat equicalm som ska ha en lugnande effekt på hästar som stressar upp sig men det fungerade inte så bra på min, märkte ingen direkt skilland men kanske fungerar det på din häst. Tänkte ta och testa örter som kamomill och valerian nu och även munkpeppar då det enligt vissa som testat det kan ha en lugnande effekt. Inte nog med att min val har mycket huvud, han är väldigt hingstig av sig också även om han blev kastrerad tidigt och då kan munkpeppar ha en lugnande effekt så han blir en "cool" valack och ingen hingst valack. Förstår att vissa dagar kan kännas fruktansvärda när du ska till stallet, har haft endel sådana jag med även om jag inte haft min i 9mån. Tycker inte du ska ge upp om du inte testat alla medel, jag håller tummarna och håll mig gärna uppdaterad. Tipsar gärna om jag hittar något som fungerar toppen på min.

Har inte läst alla inläggen men skulle det kanske inte bli bättre
om din häst kände att den hade en ledare? Dvs. Du.
Testa att ta dit ngn som håller på med NH elr ngt liknande.

förstår dig fullständigt!!! Har en likadan hemma med undantaget att hon är idiotsäker med trafik, ridning etc men en j***kla studspelle i stallgång etc. Flackig och flygig och bara såååå nervig emellanåt. Jag ångrar att jag köpte henne och hade bestämt mig för att sälja då hon blev ordentligt skadad så nu står jag med en häst som har kostat mer i vet.vård än i inköpspris och jag tycker fortfarande inte om henne!
När de skulle bandagera henne på Slöinge fick de ge henne lugnande för att hon skulle stå still så problemet ligger inte hos mig, även andra kör hon över fullständigt! Kan man trolla bort dem tror du:rofl:

Hästen visades riden, och jag provred 2 ggr ja, även i "skogen".

Jag vet att hästar reagerar på nya saker, detta har mina tidigare alltid gjort men då har det åtminstone gett med sig efter ett tag just för att det har blivit rutin, jag är inte personen som rider på banan/ridhus 7 ggr i veckan..
Jag har inte möjlighet att få sällskap vid uteritter tyvärr, iaf inte av någon annan häst som är van i omgivningarna.

Jag tror med att överskottsenergi eller understimulans kan spela roll i mitt fall men är det en ursäkt till varför hästen sliter sig och springer över mig titt som tätt?

*svarar allmänt till Er alla*

Jag har nu ännu en gång börjat söka efter en Nh-tränare efter några tips från bukefalister :bow:
Har börjat söka alternativa foder, även beställt munkpeppar för att se om detta kan ha någon effekt!

Säljaren har inget intresse alls av att hjälpa mig, tyvärr.

Jag kan inte påstå att jag är rädd i den bemärkelsen att jag känner ren skräck vid hanteringen, men jag blir nervös och spänd med bra mkt högre puls än vanligt när jag ex. ska leda hästen. Står han på stallgången eller i box eller hagen är det inga problem, då är jag som en filbunke ;)

Har beslutat att i första hand inte sälja honom utan försöka komma tillrätta med problemen, förhoppningsvis med bra hjälp från någon annan mer kunnig!

nu går han ute dygnet runt på bra bete men har stödfodrats hela sommaren, för närvarande 1,5 kg krafft grov 125 1 kg havre+mineraler/dag och detta är ändå lite rent energimässigt sett mot vad han fick innan.. har dock funderat på att byta ut havren mot något? det är ju havre i krafften också..

Vårat v-blod fick tidigare havre, och vilket energiknippe hon var, klättrade i princip på väggarna :crazy: Men efter att ha bytt ut havren mot korn lugnade hon ner sig betydligt :) Just nu går hon bara i hagen eftersom jag har flyttat och ska plugga, så nu får hon inget kraftfoder alls, bara gräs/hö (och mineraler och sånt förstås..) Men hon är en väldigt lättfödd dam så hon behöver inte mer än det för att behålla hullet.
Men om du vill ge kraftfoder så kan jag rekommendera att ge korn istället för havre :)

Jag tror att det mesta löser sig om du skaffar ngn duktig som rider honom.
En avrastad häst är en lugn häst.

du kan samtidigt träna honom från marken, men rid oxå för "beridaren" så är problemet väck ganska fort.

Håller med ovan. Sätt igång honom nu, med hjälp av någon duktig.
Kanske din tränare som du har hoppat för??
Kan hon inte hjälpa dig mot ersättning??
Longera först om han har mycket överskottsenergi.

Lycka till o sätt fart på hästen!! ;)

Mvh J.

tycker att det verkar som att hästen inte ser dej som ledare för 5 öre. Ta hjälp av en duktig NH tränare. En häst ska se dej som ledare, då blir dom cool lugna.

Det verkar som att hästen känner sig osäker i sitt förhållande till dig. Kanske har han även dragit fördel av situationer när du blivit rädd och därför tagit kommandot. Eftersom han inte blivit riden på nästan 6 månader så är det heller inte konstigt att han har
överskottsenergi. Men det kvarstår att han inte hyser minsta respekt för dig. Du måste visa honom att du är ledaren och att han kan känna sig trygg med dig. Ta hjälp av en mer erfaren tränare för att träna upp respekten och ledarskapet.

Jag bor i småland.. det är en halvblodsvalack f-00 e. briar ue. brabant.. Jag har inte ridit några lektioner, jag vågar inte ge mig in i ridningen innan vi funkar på marken.. det är ett litet stall med endast tre hästar, den ena är bara sällskapshäst så den tar vi hand om, den andra tjejen är ungefär lika rådlös som mig.. Skäller gör jag inte mer än att ett bestämt "nej" tillsammans med ett stamp eller liknande i golvet/marken om han krånglar, har aldrig förstått det där med att skrika eller bli alldeles upprörd - det förvärrar ju bara.. Ett snabbt ryck i grimskaftet kan hända att jag gör, om jag märker att uppmärksamheten är påväg bort, för att ändra fokus till mig, eller iaf försöka..

Jag har varit medryttare på en treåring efter Briar, och den var snäll, men ganska ranghög, så man fick hålla henne under tummen hela tiden. Kände hon att hon fick övertaget var hon hemsk, sparkade och levde rövare, gick knappt att hantera. Med sin ägare och mig var hon hur snäll som helst - men man fick passa henne hela tiden, så att hon inte flyttade fram positionerna. Kan det vara ngt liknande här?

Hej!

Jag vet precis hur du känner dig! Jag har många års erfarenhet av hästar och har förr ridit skogstokiga hingstar och allt möjligt utan bekymmer. Men de senaste 7-8 åren har jag mest pysslat med mina känsliga ston som man måste fjäska för och vara mycket lugn. Har dom härjat och busat har jag vackert fått sitta stila och vänta på att pålle skulle lugna sig, annars hade jag bara haft en spänd och hysterisk märr att sitta på... Så förra året så köpte jag mig ett fullblod. Det är en gammal vän som tidigare har ägt honom och hon intygade sååå att Sune var jättesnäll, jag ville just ha en snäll häst att träna och tävla lite dressyr på. Sune var snäll i två veckor och sen började eländet. Han gick på bakbenen och vände och härjade i största allmänhet. Först åkte vi till veterinären och kostaterade att han har Kissing Spines, men som egentligen inte borde spela någon roll och så hade han en ryggmuskelinflammation. Han behandlades och tömkördes lääänge innan jag satt upp igen. Då var det dock samma visa och han stod på bakbenen. En nu tur till veterinär, lasertant och kiropraktor visade att det inte fanns något fel på hästen. Det handlade enbart om att han hade fått övertaget då han märkte att jag blev rädd när han gick i luften. Nu ca 7 månader senare fungerar ridningen. Det har tagit mig så här lång tid att få mod och hitta tekninken för att få honom att uppföra sig. Men det som visat sig vara den gyllene vägen för mig är att jag helt enkelt blivit förbannad. När jag blir arg har jag ungefär noll tolerans och accepterar bara att han uppför sig. Dessutom får jag så mycket adrenalin i kroppen att jag glömmer bort att bli rädd. NH och hästhantering i all ära men ibland kommer man långt med att bli lite heligt förbannad. Jag blir dock inte hälften så arg på hästen än vad jag blir på mig själv-jag vägrar att ge upp!

Lycka till!

Tips förresten:
*ha på dig hjälm och säkerhetsväst vid hantering så att du inte behöver vara rädd för att skada dig.
*led hästen i lång lina med kedja, försöker han dra så platsa honom och säg till att det inte är okej.
*gå promenader, longera och tömkör så att han har något att göra. En häst som inte arbetas blir understimulerad och det triggar oönskat beteende.

Lämna in hästen på tillridning eller liknande, det blev nog lite fel från början och nu börjar energin flöda och ni har kommit in i en dålig cirkel, den måstte brytas att någon annan mycket erfaren duktig ryttare rider den en stund kan vara en lösning. Jag har lämnat iväg mina bråkiga ponnyer jag hade förr många gånger.
Och sedan är det precis som du säger, självklart kan det komma tillbaka, men du själv måste komma till tillridaren titta på hur hon gör och ta lektioner för henne när allt börjar funka.
Andra alternativet är nog tyvärr att sälja honom och byta in honom. Lycka till hoppas att allt löser sig för er!

Det kanske är så enkelt att ni inte passar ihop? Det är ingenting att skämmas för. Det betyder inte alls att du är dålig på något sätt (även om det kanske känns så) utan ni har helt inte rätt kemi mellan er. Hästen är säkert en pärla för rätt ägare, men han är nog inte rätt häst för dig.
Tycker du att det är roligt att gå till stallet varje gång? Längtar du efter ridningen? Det ska du göra och om du inte gör det mår både du och hästen bättre av att han säljs.
(Jag sålde min förra häst pga att han visade sig vara en häst som vill vara på en hoppbana och mådde bäst av 1-2 timmars träning per dag. Jag vill träna dressyr och kunna låta hästen stå ett par dagar om barnen blir sjuka eller liknande. Vi passade inte alls ihop och nu är han ute och tävlar hoppning med sin nya ägare. )
Det låter inte som om du har roligt längre och det tycker jag talar sitt tydliga språk.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 694
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 271
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar