Sv: Kämpa vidare, ge upp?
Jag vågar inte lägga mig i huruvida du borde sälja hästen eller kämpa vidare då jag inte mött någon av er. Men för att du inte ska känna dig helt ensam kan jag berätta om våran Napoleon avkomma(nämner att det var en napoleon eftersom dom har lite av ett reputation)
Mamma köpte honom när han var tolv år till min storasyster och köpte honom då av uppfödaren. Den första månaden skötte han sig exemplariskt dock med ett nervöst beteende. Stod dyr stilla men tuggade på kätting/rep/tygel beroende på vad som fanns i närheten. Det enda som vi reagerade på var väl att han vägrade gå ut i skogen själv, vi tog oss inte förbi ridhuset.
Sen bröt h*lvetet ut.
Det gick inte att få in honom från hagen, han följde med några meter sen slet han sig och sprang tillbaka till sina kompisar. Han står i utebox och blev helt galen om inte stoet bredvid var där hon också. Han slet sig på gången, på gårdsplan, i hagen, så fort han fick chansen(fina brännmärken i händerna under en period) När man red ut stod han på bakbenen (den klassiska men låter du mig inte gå hem igen så stegrar jag mig hem då det är enklare att vända i rätt riktning när man är i luften)
När man skulle in i ridhuset kunde man alltid gissa efter hästens humör på om det skulle bli bocksprång eller om han skulle välja att gå in i piaff som försvar.
En gång när vi skulle åka iväg och träna(mellanväggen satt inte i,dumma oss) så gnäggade en häst från hagen. Vad gör han? Lastad, fast och redo att åka. Jo han bestämmer sig för att vända och gå iväg till hästen som gnäggade. Nacken hamnar konstigt. Han halvt ligger halvt sitter i en konstig position och andas som om grimman ströp honom. Sån panik har jag aldrig haft i hela mitt liv, tur att mamma hade kniven med sig(vilket hon alltid har för sådana situationer) för att skära loss grimman.
Det tog oss tre 12-13 månader att få ordning på honom, och han sliter sig fortfarande loss med jämna mellanrum.
Men det är nog bara du som känner om du orkar fortsätta kämpa, eller om det inte är någon idé. Och framförallt, om du är beredd att behålla hästen, så hoppas jag att du har någon att prata med när det är jobbigt som kan förstå dig och dessutom peppa dig. Det hjälper mer än man kan tro ibland