Kämpa vidare, ge upp?

Sv: Kämpa vidare, ge upp?

Ursäkta mig men har jag verkligen fattat rätt, ger du din häst 2,5 kg kraftfoder om dan när han inte arbetas?
Det är vääääldigt mycket energi som måste få utlopp nånstans.
Går det inte att ge honom mindre utan att han faller ur?

Jag visste att en sådan rekation skulle komma ;)
Det är helt rätt, han får 2,5 kg kraftfoder/dag och fri tillgång på bra bete i vila
och nu håller han hullet någorlunda (ja, jag saknar min ponny som blev tjock bara han såg ett grässtrå :D)
Det han får nu är energimässigt lika mkt som han fick i sitt gamla stall sista månaderna då han vilade innan han såldes, vi träning kräver han mer.. Jag skulle jättejättegärna skippa allt kraftfoder för att se om det kan hjälpa men då vet jag att han kommer se ut som ett benrangel om en kort tid.. Han kräver mkt mat, och han är kräsen - ratar lusern totalt, jag provade det i vintras och gillade inte heller hippo cool som jag med har testat.. nu såg jag att någon tipsade om derby, ska definitiv kolla upp det!
Drömmen vore att bara ge hö tillsvidare men vid fri tillgång pillar han bara i sig 12-14 kilo/dygn och det räcker inte..

ALLA tips om alternativ inom foder tar jag tacksamt emot!

Jag har fått hästar i träning som fungerar bra hemma hos uppfödaren, ridna lätt hanterade etc. Men i samband med flytt (de har aldrig varit hemifrån tidigar) till nya omgivningar, hästskötare och rutiner så har man fått börja om helt från början. Dessa hästar har behövt mycket tid och tålamod innan de har fungerat dock inte 9 månader...

Det låter som att du behöver hjälp. finns många aspekter i det hela. Men om du känner dig ängslig och osäker som du beskriver kommer du ha svårt att ta dig igenom det här själv. Vart bor du? PMa om du inte vill skriva här. Sen undrar jag samtidigt vad det är för häst? halvblod? stam? Har du ridit någon lektion med honom? vad säger dom andra i stallet? Hur hanterar du honom när han är "bråkig" med dig? skäller, rycker, eller inget..??

Jag bor i småland.. det är en halvblodsvalack f-00 e. briar ue. brabant.. Jag har inte ridit några lektioner, jag vågar inte ge mig in i ridningen innan vi funkar på marken.. det är ett litet stall med endast tre hästar, den ena är bara sällskapshäst så den tar vi hand om, den andra tjejen är ungefär lika rådlös som mig.. Skäller gör jag inte mer än att ett bestämt "nej" tillsammans med ett stamp eller liknande i golvet/marken om han krånglar, har aldrig förstått det där med att skrika eller bli alldeles upprörd - det förvärrar ju bara.. Ett snabbt ryck i grimskaftet kan hända att jag gör, om jag märker att uppmärksamheten är påväg bort, för att ändra fokus till mig, eller iaf försöka..

Antar att du provat att ge både torr lusern och svälld (hade nämligen själv en primadonna som bara åt den svälld, annars dög det inte! :d)

Är han så pass kräsen så att han inte äter ens om du river morötter el. äpplen och blandar med lusernet? Han kanske inte ens gillar äpplen? :p

Hoppas du hittar ett foder som herren tycks gilla! :)

Jag har testat blötlagda pellets och lusernhack, i båda fallen smakade han några tuggor och sen fick det vara, har inte testat att riva i morötter/äpplen och lägger man i bitar så pillar han upp just dem.. får testa mitt tålamod o se om det går att lura i honom lite lusern med rivet äpple ;)

En del säger att nio månader är lååång tid om man inte märkt förbättring, andra säger att nio månader är ingenting och att jag bör hålla ut i nio till, minst.. jag kan bara inte förstå varför han fungerade bra i ett annat stall när han var på inridning osv. men inte alls här? kan det påverka att det är ett mindre stall tror du?

Hmm Briar hästar kan vara svåra och han är nog inte lätt själv heller:cool:

Jag känner en liten tjej som gav upp sin och sålde pga det blev för farligt, hon klarade helt enkelt inte av den, hästen var väldigt svår mentalt.

Vet inte vad jag vill säga med det, säkert har fler sagt det till dej. Men det kanske vore en bra idé att få in kvalificerad hjälp, kanske t om skicka honom till någon som kan rida till honom och även hjälpa dej innan du får tillbaka honom. Dvs att du kommer och rider hästen hos tillridaren. I det här fallet rekommenderar jag verkligen det.

Senast ändrad av en moderator:

Hej!
Jag känner verkligen med dig. Mår ens häst inte bra och är lugn mår man själv dåligt. Har ett litet fodertips du kan testa, om du inte redan gjort det - kornkross. Vad jag förstått så är det inte lika energirikt som havre. Jag tror det är milt för magen också. Gav det till min häst ett tag när han hade magproblem.

Lyckas du inte själv inom en inte alltför lång framtid tycker jag du ska sälja hästen till någon seriös som verkligen vill ta sig an den och vet om problemen, om du inte själv har motivation och pengar att skaffa hjälp. Det är fullt förståeligt om du inte vill mer. Man ska inte gå och må dåligt om det inte behövs. Det ordnar sig på ett eller annat sätt ska du se. Att prata om det är alldtid bra.

kram Trollejsa

Jag tycker också att kornkross har fungerat väldigt bra på mina svårfödda men mycket heta hästar. Kanske värt att pröva !!:)

Jag tycker absolut att du ska kosta på dig att skicka honom till ett utbildningsstall !! Du har kämpat i 9 månader nu och bara kommit längre längre ner i en ond spiral. När han börjar att fungera hos beridaren så passa på att rida honom där och då.
När du har fått lite distans på situationen så kommer du att veta ifall du vill behålla honom. Annars ber du beridaren om hjälp att förmedla.
De brukar ha många kontakter och bra förhållanden att kunna visa upp hästen på bästa sätt. Alt under tiden hos beridaren söka efter fodervärd under ett par år. Då kan du skaffa en lättare häst att hitta tillbaka till det härliga och roliga i intresset !!:love:

Lycka till !!!!

Mvh Jenny !!

Känner mig igen själv av vad du beskriver med din häst.

Om du kan, försök med att lugnt prata med hästen, klappa den försiktigt över huvud, halsen, bogen, ryggen, vara mycket öm och ungefär säga på kropp språk "Hej min vän, låt mig få vara dig nära, du är trygg"

Hagen, är för många ryttare och även hästar ett problem, men ge varandra tid när tiden finns, stressa inte och var helt lugn, prata med din häst och läs av dess kropps språk "Vad som kommer hända näst, hur tänker hästen"

Ridningen, kan ta tid, med en mycket nervös häst.
Om det finns mjöjligheter, longera hästen utan sadel, arbeta med att få hästen att lyssna och se dig. prata med hästen lugnande och belöna den när den är duktig.
Efter hand longera även med sadeln, se hästen reaktioner då.
Kanske är det ågot fel på utrustningen?

Men som sagt, kunnskap, uthållighet, ett bra tänkande och ett starkt hjärta behövs.

Detta kanske inte alltid funkar, pge kunnskapen sviktar.

Jag skulle nog försöka få ut någon som håller på med NH, såg att du bodde i småland, det gör jag också. Jag vet några NH människor häromkring som ska vara duktiga, du kan ju PM närmare om var du bor så kan jag ge dig några namn allafall.

Ett annat tips som fungerade på min unghäst, som var totalt utmärgad när hon kom till mig, var rapsolja. Hon fick ca 1 dl varje dag ihop med lite betfor och lucern. Men om din nu inte äter lusern kan du ju prova ihop med derbyn som jag gav tips om innan.

Kom på en annan sak. Ifall du inte vill/ kan skicka honom för utb.
(vilket verkligen är att rek som 1:a val)
Har ni tillgång till paddock ??
Hör med din hopptränare ifall hon är intresserad av att rida honom ett par ggr/ veckan mot ersättning??
Ibland kan lite motion vara mumma för huvud och kropp.
Bara för att hanteringen inte fungerar så är det inget som säger / tyder på att ridningen skulle haverera.:)

Det vore även bra om hon kunde hantera honom lite så att du får se hur han beter/ uppför sig. Eller någon annan rut person som inte känner hästen och kan gå in i det förutsättningslöst.

När du hanterar honom, gör det i mycket korta stunder.
Bli nöjd och avbryt innan han steppar igång.
Du kan ta ut och beta honom utanför hagen, brukar vara uppskattat om det är dåligt med mat i hagen. Hälsa på honom ofta.
Öva dig på att leda honom i ett inhägnat område, kanske paddocken eller en liten hage. Ha med sällskap tills han blir tryggare.
Men jag tror att du skulle behöva ha med någon utifrån som kan se er med nya ögon, man blir så lätt hemmablind !!:smirk:

Försök att motionera honom, hoppas din tränare vill ställa upp !!

Mvh Jenny !!

Har ridit en häst som också var kräsen med maten och svårfödd.
Hon fick lusernpellets och för att hon skulle äta dem ringlade vi lite melass el dyl över eller blandade pelletsen med betfor -så hon fick något sött som hon gillar också. Kan du ju alltid prova.

Bor också i småland och vet några Nh-inriktade tränare som jag Pm:ar om.

Hoppas det löser sig med hästen när du får hjälp av tränare. Annars tycker jag inte du ska tveka att sälja, finns så många trevliga hästar därute och hästen kan säkert få det bra hos någon som är van vid svåra hästar och klarar av att vara en tydlig ledare från början.

Hoppas det ordnar sig!

Eftersom han inte gör någonting i arbetsväg så är den där maten aldeles för mkt energi i. Han fick säkert mer mat förut, men då jobbade han ju med. Ge honom grovfoder ist om han faller ur.
Förövrigt tycker jag det låter som han inte är helt frisk och kry om han faller ur så fort när han ändå är på bete. Men försök att ta bort så mkt krafftfoder du kan och ändra till grovfoder, för både din och hästen skull. Han mår ju inte bra av energin som han inte kan jobba ur sig. Då tar han ju ut den på dig ist.

Munkpeppar är en ört/krydda som är hormon balanserande.
Kika in på djurhalsan.se
Mkt bra, som hjälpt mig och min häst.

Lycka till!

Hej
Testa havrefritt foder + magnesium. Detta kan hjälpa hästen att blir mindre stressad. Du kan även testa att dra ner på fodret bara en vecka och se om han lugnar sig något.
Försök att få hjälp av någon kunnig, som kan vara med vid in/utsläpp och övrig hantering. NH-kurs kanske. En repgrimma kan vara bra då den är vassare än en vanlig eller att leda i träns. Du kan även be en tränare att rida hästen på hemmaplan så att du ser att det fungerar, kan ge dig bättre självförtroende. Tråkigt när det blir en negativ spiral, tycker absolut att du ska skaffa hjälp så snart som möjligt. Lycka till

Eftersom han inte gör någonting i arbetsväg så är den där maten aldeles för mkt energi i. Han fick säkert mer mat förut, men då jobbade han ju med. Ge honom grovfoder ist om han faller ur.
Förövrigt tycker jag det låter som han inte är helt frisk och kry om han faller ur så fort när han ändå är på bete.

Han har fri tillgång på grovfoder, men som jag skrev tidigare så har han helt enkelt inte intresset för att äta tillräcklig mängd! På bete så gör han så mycket annat än att äter, till skillnad från de andra hästarna. Han är genomgången av veterinär och vi har kollat tänderna - han är frisk på alla sätt, han har bara inte någon stor matlust och så har det enligt uppfödaren alltid varit! Han jobbades inte sista tiden innan jag köpte honom mer än några skritturer/vecka och han får mindre mat nu än då... men jag ska försöka hitta något helt havrefritt som några har tipsat om här :)

det finns ingen instruktör som du ridit för tidigare då? kanske kan du isåfall be denna om hjälp. då kanske denne kan hjälpa dig, men även rida din häst också, som ett alternativ till att lämna bort den.

ush..jag far en klump i magen nar jag laser ditt inlagg..
jag har varit med om samma sak med min exhast galen jatte elak gjorde illa mig ........det slutade sa illa att hon kastade av mig jag under en traktor...:crazy:
jag som hade ridit i 10 ar innan jag kopte min ex hast och haft flera hastar innan jag kopte henne
jag kande mig helt vardelos......
det kandes som hon hatade mig...
skamdes for att prata med nagon
det slutade sa illa att jag blev radd for hastar och det tog mig ar innan jag vagade narma mig hastar igen..nu 10 ar senare har jag kopt mig en ny hast som ar helt underbar...
men det tog 10 ar innan jag vagade rida igen....sa lange du inte ar radd sa ar det synd om du saljer...men om du kanner att du borjar bli radd salj direkt....det ar inte vart det...

Jag har hela tiden försökt vara konsekvent i hanteringen, om han tex står på stallgången och klampar omkring hela tiden så flyttar jag alltid tillbaka honom tillutgångsläget med hjälp av tryck osv, mina tidigare erfarenheter är att för de flesta hästar trilla poletten ner förr eller senare och det inser att det är ingen idé att hålla på o hoppa omkring.. så är inte fallet med denna häst, än iaf..

Min stora pålla är väldigt känslig av sig. I början var jag väldigt engagerad (överengagerad) och övade på att flytta henne för tryck och såna saker. Märkte att då att ju mer jag övade med henne ju mer stressad blev hon. Gick då tillbaka till min vanliga hantering. Som är svår att förklara men den är mycket lugnare och går mer ut på att ignorera hennes stress och vänta ut henne. Samma sak vid ridningen (hon är under inridning som 8 åring). Om jag pressar henne går hon i luften t ex genom för mycket tryck med skänklarna. Om jag däremot väntar ut henne och snällt ber så går det bra. Hon är väldigt känslig för tryck. Red i början på hackamore men rider nu i grimma. Hon klarar inte trycket från hackamoret.

Min ponny däremot är helt tvärtom. Henne kan man skälla på med rösten. Och sätta mycket tryck på utan att hon bryr sig.

Något att fundera på kanske. Om du inte fattar vad jag menar så fråga (fattar knappt själv när jag läser vad jag skrivit :o).

Var i Småland bor du? Pma om du inte vill berätta i tråden.

/Maria

Senast ändrad:

ja tycker åxå du ska sälja hästen. det ska va kul å hålla på med hästarna, inte en kamp för överlevnad varje dag. va dock jättenoga med att hästen kommer till rätt ställe, lämna ut h*n på foder några månader först och åk dit å kolla hur d går. du märker snabbt om det är rätt köpare eller inte.

önskar dig all lycka till!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 696
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 271
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar