Kallblodstravare

R

Ridi

Har sett många fina kallblodstravare och jag undrar hur stor (antal kg) ryttare de klarar av att bära. Jag skulle vilja ha en som är lite lättare i typen och ca 150 - 155 cm i mankhöjd. Skulle även vilja att min man kan rida ibland, han är också av den lättare typen.
 
Sv: Kallblodstravare

Ja det går bra att din man rider ibland. Tror inte att hästen tar någon skada pga det.
 
Sv: Kallblodstravare

En tumregel är att en häst kan bära 1/6 av sin egen vikt.
En kallblodstravare på 600 kg skulle alltså kunna bära 100 kg, men det är inte automatiskt så att en tung och grov häst är viktbärande.

Sedan beror det även på hur pass mycket hästen är tränad, och mycket även på hur duktig ryttaren är. En tung ryttare som har balans i kroppen och följer hästen är mycket bekvämare för hästen än en lättviktare som halkar hit och dit i sadeln.

Jag själv är rejält tung och min kallblodstravare (kraftig modell, 159 cm i mkh, vältränad) har inga som helst problem med att bära mej.

Immer
 
Sv: Kallblodstravare

Hej!

Jag har en gammal kallblodstravare. :P Han blir faktiskt 28 år i sommar. :D Han är ca 150 cm hög, lite lättare i typen. Ett kallblod kan ta mycket. Runt 100 kg utan problem! Ett mindre kallblod kan ju bära mindre än ett större men dom är viktbärande kan jag lova! Och såå härliga att rida/köra!

//Erika
 
Sv: Kallblodstravare

Har sett många fina kallblodstravare och jag undrar hur stor (antal kg) ryttare de klarar av att bära. Jag skulle vilja ha en som är lite lättare i typen och ca 150 - 155 cm i mankhöjd. Skulle även vilja att min man kan rida ibland, han är också av den lättare typen.

Min mans kallblodstravare är ca 145 cm och maken vägen omkring 85 kg. Inga problem :idea:
Fast hästen måste ju naturligtvis musklas, man kan inte bara ta en stor grov häst och tro att den kan bära massor bara för det...
 
Sv: Kallblodstravare

Den jag har hemma nu är slutmätt D-ponny på 147 cm.
Jag som väger 75 och är 170 lång rider honom med lätthet utan att känna mig stor!
 
Sv: Kallblodstravare

Oj :o Då kan alltså filli (175 cm, 68 kg ) rida en d-ponny? :o om nån ändå talat om det för mig lite tidigare...:mad:

Fick sluta me dponnyer på ridskolan för sex år sen. :crazy:
 
Sv: Kallblodstravare

Oj :o Då kan alltså filli (175 cm, 68 kg ) rida en d-ponny? :o om nån ändå talat om det för mig lite tidigare...:mad:

Fick sluta me dponnyer på ridskolan för sex år sen. :crazy:

:rofl: Ja då...
Jag slutade rida ponny när jag var fjorton - fick då en egen häst på 163 cm. Sedan dess har jag knappt suttit på en häst under 155 cm -och nu har jag två D-ponnyer i stallet som jag rider :D
En bruksnordis på 148 cm och så kallblodstravaren som jag försöker utbilda på 147 cm...
Som tur är så har jag ganska korta ben..
 
Sv: Kallblodstravare

Oj :o Då kan alltså filli (175 cm, 68 kg ) rida en d-ponny? :o om nån ändå talat om det för mig lite tidigare...:mad:

Fick sluta me dponnyer på ridskolan för sex år sen. :crazy:

:rofl: Ja då...
Jag slutade rida ponny när jag var fjorton - fick då en egen häst på 163 cm. Sedan dess har jag knappt suttit på en häst under 155 cm -och nu har jag två D-ponnyer i stallet som jag rider :D
En bruksnordis på 148 cm och så kallblodstravaren som jag försöker utbilda på 147 cm...
Som tur är så har jag ganska korta ben..
 
Sv: Kallblodstravare

Har sett många fina kallblodstravare och jag undrar hur stor (antal kg) ryttare de klarar av att bära. Jag skulle vilja ha en som är lite lättare i typen och ca 150 - 155 cm i mankhöjd. Skulle även vilja att min man kan rida ibland, han är också av den lättare typen.

en normaltränad och frisk kallblodstravare i den storleken skulle jag tippa på lätt bär upp 90-100 utan större problem. förutsatt att den är frisk och normalmusklad och bra i skelettet.;)

KÖPKÖPKÖPKÖP!!!! finns inga bättre hästar.... trygga, goa, kvicka, smidiga, starka, kloka och alldeles, alldeles underbara!!!:love:
 
Sv: Kallblodstravare

en normaltränad och frisk kallblodstravare i den storleken skulle jag tippa på lätt bär upp 90-100 utan större problem. förutsatt att den är frisk och normalmusklad och bra i skelettet.;)

KÖPKÖPKÖPKÖP!!!! finns inga bättre hästar.... trygga, goa, kvicka, smidiga, starka, kloka och alldeles, alldeles underbara!!!:love:



Visst är dom??? :love: :love: :love:
Fast jag gillar även bruksen :love: :love: :love:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 793
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 179
Senast: MML
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
887
Senast: Gunnar
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 982
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp