Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

KL
Såg programmet och jag tyckte det var strongt av de två män som vågade stå upp och tala om brister inom travet. Darenius och den andra som fått sparken från STC.
Fick känslan att de var män med känsla för hästarna.
Men det var en självgod individ jag inte gillade alls, vet ej vad han hette. Tror han var nån inom STC.

Håller med dig till fullo. Såg nyss programmet. Det jag också reagerade på var den utpekade tränarens reaktion. Om man blir oskyldigt anklagad för något borde man vara mån om att visa att anklagelsen är felaktig. Inte bli arg och dum. Det tyder på något annat tycker jag.
Den djurskyddsansvarige inom STC betedde sig också märkligt i mina ögon. Han agerade som om han ville lägga locket på hela tiden och det gör man inte om man inte vill dölja något. (enligt mig)
Det jag också tänkte på var att vissa av problemen som programmet tog upp finns även inom övrig ridsport och inte alls bara inom travet. Det borde kommit fram. Jag tänker på skador i hästarnas munnar, magsår och otillåtna träningsmetoder. Det framställdes som om det är enbart ett problem inom travet och det är det ju inte alls. Sådana problem finns inom alla tävlingsinriktningar med hästar. Magsår och munskador har ju undersökts och funnits på tävlingshästar och otillåtna träningsmetoder finns det gott om inom tex hoppningen (barrering i olika former tex)
Det är klart att travet får ögonen på sig mera eftersom det är så stora pengar inblandade. Både som prispengar och för dem som spelar, men jag tycker egentligen att de skulle granska även ridsporten.

Knapplån..

risk för att bli påhoppad, men jag förstår inte varför folk måste bli så upprörda.
Hästar används som tävlingsmaskiner, det vet vi ju alla?
Det förekommer både i ridsporten och travsporten.
Hästar tränas och tävlas, men har ingen aning om vad ett vanligt hästliv är.
Tror ni verkligen att en häst föredrar att fara runt på tävlingar och stå inne i box största delen av dygnet? Behandlas som maskiner.
En häst vill inte ha mat på "silverfat", en häst vill inte sova i en "hästens säng".
Hästar föds upp i travsporten, duger dem inte så skickad dem iväg? Det är ju bara kolla på hur många annonser det ligger ute på "odugliga" travare, och dem som inte finns med i annonserna har ju förmodligen redan gått till slakt?
Nu säger jag inte att det är såhär överallt( det kan ju vem som helst lista ut, även de som kollar på kalla fakta).
Jag tycker man kan tävla, men då ska man ge något till hästen också.
Hästkompisar,stora hagar och mycket utevistelse, och inte allt för stora krav.
En häst blir inte gladare för att man vinner.

Delvis KL

Men en fråga om drivning. Den där filmen där spöet användes rejält på upploppet. Svårt se ordentligt etc, men det såg ut som iaf vissa slag var på sulkyskalmen? Är det något som används, dvs att spöet används som drivande utan att träffa? Eller var det rena 'missar'?

Ja, min erfarenhet är att spöet mest bara "viftas" med., alla vift med spöet träffar inte hästen, utan man viftar mest med spöet brevid / på skalmen.

och sen knapplån:
Ang ÅS agerande...att han blev less och kastade mikrofonen har jag fullständig förståelse för. Det var ju uppenbart att det var mitt i en tävlingsdag, och han kör ju inte bara en häst / tävlingsdag och att då bli störd i koncentration och stress..ptja.. :grin:
jag är då tillräckligt stressad/nervös bara av att sela en häst på tävlingsdag, och stör någon då.. :crazy:

Knapplån..

risk för att bli påhoppad, men jag förstår inte varför folk måste bli så upprörda.
Hästar används som tävlingsmaskiner, det vet vi ju alla?
Det förekommer både i ridsporten och travsporten.
Hästar tränas och tävlas, men har ingen aning om vad ett vanligt hästliv är.
Tror ni verkligen att en häst föredrar att fara runt på tävlingar och stå inne i box största delen av dygnet? Behandlas som maskiner.
En häst vill inte ha mat på "silverfat", en häst vill inte sova i en "hästens säng".
Hästar föds upp i travsporten, duger dem inte så skickad dem iväg? Det är ju bara kolla på hur många annonser det ligger ute på "odugliga" travare, och dem som inte finns med i annonserna har ju förmodligen redan gått till slakt?
Nu säger jag inte att det är såhär överallt( det kan ju vem som helst lista ut, även de som kollar på kalla fakta).

going_kronos_boll_medium.jpg

Här har du ju ett bildbevis på att dyra travhästar fär vara ute i hagen och springa som vilken häst som helst. Hur många dyrbara hopp eller dressyrhästar får springa fritt på det viset? En del kanske, men inte alla. Denna fick ju ägarna ett bud på 40 miljoner på, men han får fortfarande springa som han vill i hagen.

Fast där måste ju faktiskt travet i mångt och mycket ses som en förebild. Jag är inte insatt vad gäller trav, men när de i samband med utsändningar av lopp gör 'hemma hos'-besök så är det idel hästar i hagar. Visst, inte Sveriges största hagar, och inte alltid med kompis i hagen. Men mitt intryck är faktiskt ändå att topphästarna inom travet har en hagvistelse och utevistelse som topphästar inom dressyr och hopp bara kan drömma om.

På amatörnivå tycks det vara än mer hagar och ute, på amatörnivå inom ridsporten vet vi ju att utevistelsen inte alltför sällan är bristande.

Sen, vissa hästar är helt klart inte lämpade för eller roade av träning, oavsett sort. Men det finns mer än en häst som ÄLSKAR att tävla. Och på samma sätt som en hopphäst kan avsky att riva finns det travhästar som avskyr att inte vara först.

Visst finns det, inom ALLA grenar, hästar som används som tävlingsmaskiner, men det finns också hästar som älskar att tävla, älskar livet och rörelsen.

Jag har haft både fd travare (kbl) och fd galoppörer (fbl). Och märks så tydligt på dem hur mycket de gillar liv och rörelse, att få komma iväg. Och för de äldre som hade en 'karriär' bakom sig, hur enormt mycket de gillade att jobba, att få ta ut sig med jämna mellanrum. Minns fortfarande när kblstoet hörde bingoutroparen från sin hage, var bilbingo vid idrottsplatsen. Stackarna stod och stirrade ut i fjärran, snudd på tryckt mot stängslet. En gång red vi förbi när det var bingo och jag fick nästan släpa henne därifrån, hon begrep ju inte att det var bingo. Hon såg strålkastare och hörde högtalarljud ;)

Så jag anser det är lika illa att generalisera vilket håll man än generaliserar åt. Alla hästar gillar inte att tävla, men alla hästar är inte ens neutrala till att tävla, än mindre far illa.

Nu vet jag inte hur det ser ut inom travet, men på högre nivå har jag svårt att tro att man 'pinar' en häst som inte har fallenhet för det. Det kostar ju skjortan att ha en löphäst, och oftast är det ett bättre beslut att sälja den till ridningen (alt avliva om den inte går att sälja) än att fortsätta 'bråka' med en häst som inte vill springa.

Ja, min erfarenhet är att spöet mest bara "viftas" med., alla vift med spöet träffar inte hästen, utan man viftar mest med spöet brevid / på skalmen.

DÅ såg jag inte helt i syne då. Tänkte det kunde vara så, samma sak finns ju inom galoppen, kan se rätt illa ut på TV-skärmen med upprepade 'spödrivningar', men kollar man nogrannare så träffar aldrig spöet utan det mer 'sjasas' med det.

Kan inte säga jag tycker om det, jag anser ju att en häst som på upploppet ger allt den har, alt inte är så road, och anser inte den i något av fallen ska spödrivas, ens med 'icke träffande' drivning. Men oavsett vad man tycker så gör ju det att det kan SE UT på ett vis, men vara på ett annat. Och att det är därför kusk X inte får varning/böter för drivningen, för slagen träffade inte.

Knapplån..

men jisses :crazy:
jag tycker mej se att de flesta hästar härikring går med minst en hagkompis..och många har hästarna ute på natten också för att få så mkt utevistelse som möjligt, på dagen tränas hästen,duschas och får stå inne och torka ett par timmar..
Och då pratar jag om dom hästar som står inne på banan, så åtminstone här stämmer det INTE att hästarna som är uppstallade på banan aldrig får gå ut..

stora krav? vad menar du :confused: för att få en häst att hålla, vinna och kämpa så måste man hålla den i bra skick. DVS den måste må bra psykiskt och fysiskt. Tränar och tävlar man med allt för stora krav så får man en häst som inte kämpar i loppen. och då vinner man inga lopp...

Dessutom, kom ihåg att dessa hästar är produkten av mååååånga års avel. Hästarna har löphuvud "inbyggt", dom vill komma först, dom vill springa om alla andra, Hästarna tycker att det är KUL! :idea:

Alex...

Styngflugan är inte utrotad.

Faktum är att den är på väg tillbaka med stormsteg.

Dom sista tre åren har jag fått tagit fram stenen igen och skrapa både ben, bringa och hals.
Och just för tre år sedan hade vi en fölmärr bortåt Uddevalla för semin.
Halva hästen var full då vi lastade.
Samtidigt som vi såg att även våra beteshästar hade äggen på sig

Dom finns i massor hos oss.

AM

Jag skrev i delar av landet. Sen är den säkert påväg tillbaka, den borde gilla de här ska vintrarna =/

Men i stora delar av landet har den inte/knappt synts till sen 80-talet, så att hålla den ansvarig för alla magsår är mer än långsökt, då skulle man se en klar geografisk magsårsskillnad.

Däremot är den inte utrotad helt (tyvärr), och kommer säkerligen få ett uppsving igen och komma tillbaka till områden där den nu inte finns, och kan ge rejäla magbesvär. Men att den gör att 40% av travhästarna har magsår, eller att så många föl har magsår, nä.

Knapplån

Funderar lite smått här efter att ha sett gårdagens program och skummat tråden lite.

Är det inte bara bra att Kalla Fakta tar upp ämnet så att situationen för de hästar som far illa enligt det de beskriver blir bättre? Vi vet ju att det finns rötägg inom alla sporter och de har uppenbarligen lagt all tyngd på dom i det här programmet, men det är ju oxå det som behöver ändras? Alla ni som har travhästar, välmående glada travare som gillar sitt jobb -ni behöver ju inte ta åt er! Ni känner era hästar o era träningsmetoder o behöver ni inte ha något att skämmas för så gläds åt programmet istället eftersom det förhoppningsvis kommer att hjälpa de hästar som inte har det lika bra.

Vore det inte fantastiskt om banveterinärerna fick utökade möjligheter att gå igenom hästarna? Och om brott mot reglerna ang spörapp under upplopp fick straff som gjorde att det inte lönade sig att spöa? Otillåten användning av spö = diskvalificering, då har ju kusken inte vunnit på den metoden.

Kan Kalla Faktas program få till en förbättra syn på djurskydd inom travsporten så är det väl bra för alla med rent mjöl i påsen!

-KL-

Rätt intressant! Hoppas att det går igenom, för har Å.S. rätten på sin sida är detta regelvidrigt och skall ge påföljder!

Travtränaren bedyrar att allt är lögn och överväger nu att agera.

– Åke undersöker möjligheten att stämma Kalla Fakta, säger Svanstedts försteman Glenn H Persson.

– Helt klart är det någon person som vill skada Åke. Vi har också starka indikationer på vem det är. Det har vi fått in från flera olika håll. Tyvärr är det mycket avundsjuka i sporten och en del kan inte acceptera att det går bra för Åke.

– Vi har även hört att Kalla Fakta har ringt runt och erbjudit pengar till personer som har jobbat hos oss tidigare. Allt för att de ska ställa upp och prata en massa skit.

http://www.aftonbladet.se/trav365/article3890930.ab

Knapplån

Jag undrar bara en sak,

Dennis Ek? Gillar han att vara med i TV eller?

/Du är vad du äter.

Och en sak till förresten,

STACKARS SLAKTGRISARNA!

-KL-

Rätt intressant! Hoppas att det går igenom, för har Å.S. rätten på sin sida är detta regelvidrigt och skall ge påföljder!

Travtränaren bedyrar att allt är lögn och överväger nu att agera.

– Åke undersöker möjligheten att stämma Kalla Fakta, säger Svanstedts försteman Glenn H Persson.

– Helt klart är det någon person som vill skada Åke. Vi har också starka indikationer på vem det är. Det har vi fått in från flera olika håll. Tyvärr är det mycket avundsjuka i sporten och en del kan inte acceptera att det går bra för Åke.

– Vi har även hört att Kalla Fakta har ringt runt och erbjudit pengar till personer som har jobbat hos oss tidigare. Allt för att de ska ställa upp och prata en massa skit.

http://www.aftonbladet.se/trav365/article3890930.ab

Intressant om de skulle kunna fällas för förtal. Hoppas Åke anmäler.

Men djurskyddsmyndigheten har ju fått in flera olika anmälningar om samma sak. Hur skulle det då bli förtal?
När anmälningar kommer in måste ju djurskyddsmyndigheten utreda om det finns sanning i det påstådda. Det påpekades ju också i programmet att det enbart är anmälningar i nuläget och att de inte har någonting som bekräftar det påstådda. Om han har rent mjöl i påsen behöver han ju inte vara orolig för någonting. Då är det väl bara att låta utredningen ha sin gång och sen är det ur världen.

Knapplån. Mina omfattande. Svavelosande reflextioner.

Jag såg programmet och reagerade på att man framhöll magsår och tandskador som travproblem - det är problem för all hästverksamhet. Wångenstudien, som någon framhöll, är inte tillräckligt ens för att säga att magsåren är vanligare hos travhästar. Undersökningarna visar bara att magsår förekommer och hos olika typer av hästar. Det finns en indikation på att problemet kan vara större hos travarna, men inte mer (Detta hänger samman med urvalet av hästar till studien - 8 ponnier och 36 travhästar - större påverkan av slump hos ponnierna. Vilka travhästar och vilka ponnier? Var det utegångslöss eller tävlingsponnier (big difference om man tror att grovfodret är en faktor)? Hur gamla var hästarna? Vilka var kallbloden - någons trädgårdstomte till fjording eller kallblodstravare?) När jag hörde SLU presentera sina fynd om hästarnas tandstatus, önskade de att tävlingsveterinärerna på hopp och dressyrsidan skulle kontrollera munnen på hästarna och förbjuda hästar med skador att ha bett i munnen. Travet nämndes inte. Underlaget bestod till stor del av hästar vars ägare vänt sig till veterinär - vilket innebär ett snedvridet urval.

Jag har faktiskt sett värre spödrivning på lokal ponny LC än under Elitloppet. Jag tycker dock att Sverige borde följa Norge med spöförbud - samtidigt gillade jag inte tömdrivningen i den filmsnutt från Norge som Kalla fakta visade.

Det är alltid ett problem vad som ska hända med de hästar som är förbrukade eller inte riktigt nådde upp till förväntningarna. Jag har sett även inte helt begåvade ridhästar säljas till idioter som inte borde äga en tamagotchi. Eller behandlas tillräckligt illa för att utförsäkras.

Hästverksamhet i allmänhet har stora bekymmer med djurskyddet. Min i och för sig tämligen ringa erfarenhet, är att det inte är påtagligt större inom travet (jag sökte mig en gång till travet, för det var snällare mot både tolvåringar och hästar än ridskolan hemma). Fast det borde väl till och med den allra mest IQ-befriade inse att pengar, djur och människor, är en kombination som är farlig för djuren (grisfösare är knappt att betrakta som ett problem när det drabbar middagen! När jag surade över hästhållningen där jag red senast, åkte jag till den lokala ridskolan - som jag tidigare upplevt som bra - och kände på hästben :().

Jag tycker att Kalla fakta var ett stort fett steg bakåt genom att de lade hästverksamhetens gemensamma problem på travsportens farstutrapp. Magsår och tandproblem måste alla hästintresserade ta på allvar. Likaså gränsen för hur mycket tvång som kan accepteras. Hästhållning innebär tvång. Ingen häst har själv kommit gående och bett om att få bo i box. Jag är samtidigt missnöjd med STC och Peter Forsberg, eftersom de inte tycks vilja ta problemet på allvar. Naturligtvis finns de inom travsporten, eftersom de i viss grad finns inom all hästhantering.

Å andra sidan så är det väl ändå väldigt svårt att veta vem som har rätt och fel i det här fallet.
Jag har själv varit vittne i ett djurskyddsmål, och SJÄLVKLART utmålades mitt agerande som någonslags "hämndaktion". Mycket sk*tsnack blev det också - allt för att förövaren skulle verka mer och mer som ett offer själv.

Säger inte att Åke gjort vare sig det ena eller andra, menar bara att det väl är en normal reaktion hos någon som blir anklagad för brott- "Jag har inte gjort något, det är någon som vill sätta åt mig som har sagt det där, jag skulle minsann aldrig, det är så synd om mig som blivit anklagad för sånt, jag ska minsann sätta dit dem för förtal, det är bara ljug allting".

Det är min erfarenhet iaf.

Knapplån

Funderar lite smått här efter att ha sett gårdagens program och skummat tråden lite.

Är det inte bara bra att Kalla Fakta tar upp ämnet så att situationen för de hästar som far illa enligt det de beskriver blir bättre? Vi vet ju att det finns rötägg inom alla sporter och de har uppenbarligen lagt all tyngd på dom i det här programmet, men det är ju oxå det som behöver ändras? Alla ni som har travhästar, välmående glada travare som gillar sitt jobb -ni behöver ju inte ta åt er! Ni känner era hästar o era träningsmetoder o behöver ni inte ha något att skämmas för så gläds åt programmet istället eftersom det förhoppningsvis kommer att hjälpa de hästar som inte har det lika bra.

Vore det inte fantastiskt om banveterinärerna fick utökade möjligheter att gå igenom hästarna? Och om brott mot reglerna ang spörapp under upplopp fick straff som gjorde att det inte lönade sig att spöa? Otillåten användning av spö = diskvalificering, då har ju kusken inte vunnit på den metoden.

Kan Kalla Faktas program få till en förbättra syn på djurskydd inom travsporten så är det väl bra för alla med rent mjöl i påsen!

:bow: Sådär tänker jag också när jag läser de är diskussionerna, och diskussioner om regelbrott inom andra discipliner med, för den delen.
Det är märkligt att så många som anser sig vara seriösa och följa alla regler minutiöst, aldrig gå på sina hästar för hårt, osv, osv, blir så upprörda då man vill införa hårdare straff för de som bryter mot reglerna.
Det slår ju bara mot dem som BRYTER mot reglerna, och då finns det väl inget att hetsa upp sig för...?

Sedan förstår jag att det känns som ett påhopp att hela sporten målas upp som djurplågeri. Det är trots allt media vi pratar om, och det vinklas ju ofta på ett sätt som ska göra det mer "spännande".
Men om detta "spännande" vinklade program kan hjälpa till att få framregeländringar och hårdare kontroller så att våra hästar för det ännu bättre, så är det väl bara att bli nöjda över att det har fört något gott med sig.

Sedan måste jag bara kommentera detta som så många påpekar: "Vi i Sverige har minsann de bästa lagarna/böterna för spöstraff/hästarna har det bättre här än i andra länder".
Varför jämföra sig med andra? Det har jag aldrig förstått. Det lika dumt som när jag gått upp några kilo och inte kommer i ridbyxorna längre, och istället för att lägga bort godispåsen säger "Jag är iaf inte lika tjock som hon där mitemot mig på bussen. vad skönt, då behöver jag ju inte ändra någonting alls!"

till alla

I programmet är det vissa scener ridhästar fast det handlar om trav :crazy:
Familjen har en tvååring och har varit på gävletravet,skötts om bra,kollas igenom hela tiden , 2 ggr på ett dyrt veterinärställe på solvalla,kostade oss 10000 kronor och hästen helt frisk och hon skämdes bor en hel del.Visst leriga hagar men helt okej hagvistelse och hon har ALDRIG blivit utsatt för något. Hon startade som 2 åring och vann sitt lopp men man borde inte uppmuntra till tvååringslopp. Vi hade en annan travhäst hos samma tränare, kollades igenom med kiropraktor varje gång efter ett lopp när det gått dåligt eller sämre än det brukar.Han skämdes bort en hel del med,så kom inte och säg att proffstränare inte ger kärlek till travhästarna! Granska ridsporten! HUr många rider inte med skarpa bett inom hoppningen och lägger till spöet rätt så mycket på en hopptävling + sporrar. Det enda man hör i speakern är" försiktig med spöet" aldrig " utesluten p.g.a felaktig användande av spö". Eller varför inte dressyren :eek: såg nyss att en föredetta landslagsryttare och förbundskapten inom dressyr, spänna in hästen så mycket och piska den 470 rapp på 32 minuter :eek: eller hon sporrade hästen så mycket att den blödde. (jag som är ridsport och travintresserad och tycker inom travet är det snällare människor än ridsporten)

Ang Åke: han var ju påväg ut stressad för att han skulle tävla och alla vet att han gör så mot alla journalister

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 234
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
876
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 715
Senast: Vertigo
·
G
Trav Det är en fråga som kommer titt-som-tätt och har aktualiserats sig extra mycket efter "Kalla Fakta" och "Kvällsöppet" och de...
Svar
3
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka