Sv: Kalla Fakta granskar travet.
Jag tyckte inte att kalla fakta visade en allt för missvisande bild av tavet.
Vissa saker håller jag själv fullständigt med om; det här med spö, det ska bestraffas hårdare och med högre böter, det tycker jag, MEN jag har en erfarenhet som säger att de böter och avstängningar som döms ut är VÄLDIGT olika, beroende på bana, måldommare osv. Allt detta måste ses över så att det blir RÄTTVIST för det är det definitivt inte nu!!!
Det har med skador efter bett, är ju tråkigt och hemskt och synd om hästen, men alltså, vad ska vi göra???? det känns som att enda alternativet här är att 1: Sluta med all slags hästverksamhet som involverar bett i munnen 2: Endast tillåta hackamor (vilket förmodligen skulle sluta i att nån drar sönder en hästs nosrygg, vilket är bäst??)
Det som vi gör med våra hästar är inte naturligt och det har inte heller varit det på mycket länge. min egen erfarenhet är dock att hästar med munproblem inte fungerar på banan och måste få läka innan de kan starta igen, men det är kanske inte lika självklart för alla andra som det är för mig...
Magsår.... ja, jag tror många andra svarat på detta med bra inlägg, så jag lämnar det...
2-åringslopp, här kommer vi ju återigen till det här med att läsa av hästar, vi skulle ha startat våran 2-åring, var det tänkt, då hon var tidig och ganska liten, trodde vi att hon skulle tjäna mest pengar om hon startade tidigt. Det blev dock inte så, för hon blev stressad och hetsig när vi närmade oss start. men återigen: Alla tänker nog inte som jag, att hästen ska må bra och tycka att det är roligt för att den ska kunna prestera på banan.
Negativt allmänt tycker jag är stortränare som sätter in hästar i sin tränings-produkt och ej tar hänsyn till att hästarna utvecklas olika.
Vi har en av dessa hästar just nu, mycket fin stam, men klarade inte av den hårda träningen. Tränaren tyckte ägaren skulle avliva henne då. Tack och lov gjorde han inte det. Nu är hon hos oss och har mest fått återhämta sig i över 1 år och först nu börjar hon långsamt bli bättre....
Marknaden för travare efter tävling är nästan obefintlig. Kan man inte hitta ett fint hem, tycker inte jag att det är så hemskt att avliva sin häst om man inte själv kan ha kvar den. En död häst lider inte.
ÅKE!!!
gud va jag skrattade!!!! Jag har jobbat där, och gud vad han är dum i huvet!!!! Jag är inte ett dugg förvånad över att han fick psykbryt, det är mer regel än undantag när det gäller den karl!!! För övrigt tror jag nog vilken person som helst blivit arg, det är stressigt nog på en tävlingsdag och han hade ju artigt svarat på deras frågor ju...