Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Nu är du väl ändå ute och cyklar.. Det skulle isf betyda att i stort sett alla hästar i Sverige nån gång blivit rejält uppspöade. Den pigga unghästen som inte springer över mig om jag har ett spö i handen och håller upp det, dressyrhästen som får ett pet på rumpan för att trampa under sig bättre, hopphästen som tycker att vattenmattan ser äcklig ut men övertalas med en dutt av spöt. Det ligger väl i hästens natur att flytta sig för ett spö (eller annat föremål t ex plaspåse, pinne, grimskaft) utan att man behöver göra mer än vifta lite med det.

Ja och nej tycker jag. De lättreaktiva hästar jag haft, som samtidigt haft ganska mkt nerv, har reagerat för spöet utan att ha någon erfarenhet av det. De där med alla fyra fötterna stadigt på jorden och som inte upprörs i första taget, de har varit komplett neutrala till spöet, tills de en gång lärt sig vad det kan innebära. Och då menar jag INTE tills de blivit spöade randiga, utan tills de fått sig en rejäl klatsch av det.

Jag har haft hästar som ALDRIG haft minsta neg erf av spö som varit spörädda, och hästar som FÅTT spö, som inte varit spörädda. Så är nog väldigt individberoende. (Så nej jag anser inte man kan uttala sig som den du svarade på gjorde heller, att beskriven reaktion är pga rädsla)

KL

Nu har jag inte sett programmet men läst en del på Nätet och sett infon på text-tv bl a och jag måste säga att jag blir förvånad:( Jag har själv bara kört ponnytrav och det var för en hel massa år sen, vi hade också en del storhästar i träning hos en tränare i Skåne. Det blev en del starter på Jägersro för den ena hästen, under några år. Inget märkvärdigt men dock, lite insyn hade man under ett antal år i a f.

Under alla år så såg jag ingenting av plågande av hästarna, tvärtom, det var seriösa tränare, hästarna matchades väl, sköttes väl och fick ( till skillnad från många dressyr o hopphästar på elitnivå:cool:) gå ut i stora gräshagar t o m UTAN täcke:eek:. Hästarna var harmoniska och MKT välhanterade.

Har branschen blivit SÅ mycket sämre eller är programmet starkt vinklat och överdrivet:confused:

Du har helt rätt i att det är mkt individuellt, men merparten av hästar flyttar sig undan om du viftar med något. Sen finns det den buffliga varianten som inte gör det och med mina erfanrenheter (högst personliga och ovetenskapliga) är det den kategorin hästar som också tenderar att slå tillbaka. Att gå på en sådan häst med spö är sällan lyckat eftersom du riskerar att få en hov placerad mellan ögonen. Det är också den typen av hästar som i travsammanhang gärna surar ihop och tvärnitar om du är på dem för hårt.

Vad jag ville få fram var iaf att det inte på nåt sätt är onaturligt för en häst att flytta sig undan ett viftande föremål och därför knappast beror på att den fått stryk.

Men inom travet verkar det ju som att det inte finns någon gräns för hur mycket man får slå. Stämmer detta?

Inom galoppen har vi hårda piskregler med böter/avstängning som straff om det så bara är att jockeyn slagit med handen över axelhöjd.
Försvarar självklart inte användandet av pisk alls utan hoppas att galoppen tar det steget dom pratar om att förbjuda användandat av spö i Sverige.

Wow, jag kunde hålla tyst länge, men nu var det stopp. Det är väldigt nogrannt reglerat inom travet hur man får driva, liksom i galoppen. Men jag vet ingen annan sport där det är tillåtet att släppa tygeln och ge enhandsslag som i galoppen. Har sett många fall av riktig hård drivning, och har faktistk anmält ett fall som brott mot djuskyddslagen, där det fanns tydliga rappmärken efter loppet. Som travmänniska blir jag i mångt och mycket chockad över en del i galoppen. Och era elastiska tungband, ibland v vetflex, ska vi kanske inte gå in på....

*kl*

Detta kom nyss ut på stc hemsida:

Fakta: Det är mycket få hästar som drabbas med det som vi avser med magsår. Det är uteslutet att hästar med magsår kan tävla. De slemhinneförändringar som finns i hästars magar beror ofta på normala parasitangrepp (stingfluga). Det kan också bero på utfodring . Vi vet att hästar som får tillräckligt med grovfoder fördelat under dygnets alla timmar utvecklar i betydligt mindre grad magsår än andra hästar.

Detta tycker jag ger ett lite märkligt intryck. Först det uppenbara; stingfluga....
Sedan diskussion om att det skulle vara en av de vanligare orsakerna till magsår... Jag har ju själv läst studien från Wången, som de hänvisar till i inslaget på ATG.
Där kommer styngfluga mkt långt ned som orsak till magsår, och dessutom visar vissa studier att det inte finns tydliga samband mallan styngfluga och magsår.

I den studien har de tittat på 28 travare, 7 kallblod och 8 ponnyer. 10 av varmbloden hade magsår och en ponny. Inte något av kallbloden.
10 av 28 (=36%) i magsårsfrekvens hos varmbloden är för mig inte försvinnande få procent, utan ganska snarlikt de 40 % som andra studier visat.

Och vaddå "som vi anser med magsår"?
Grad 1, lindrigaste graden, är citat "ett eller två lokaliserade sår" i studien från Wången. Och 36 % av varmbloden hade detta eller värre skador.

Det var en häst (varmblod) som hade den gravaste graden 4 i studien. Utan att visa några symptom. I inslaget på ATG heter det att ytterst få hästar har blödande magsår. Denna hästen är den som tillhör de försvinnande få som anses ha "det som vi anser med magsår".

Den hästen hade, enligt studiens kriterier: mer än fem blödande sår eller mer än tio sår utan blödning, eller en stor yta där det saknas ytepitel.

Ridhästsidan är säkert inte ett dugg bättre. Men att säga "näe, vi har inga problem" genom att bara räkna hästar med mer än fem blödande sår...
Näe, det känns inte riktigt riktigt tycker jag.

Sorry, jag vill inte skapa någon debatt trav vs galopp. Läste sedan att inlägget redan blivit svarat på. Ignorera därför ovan, det hör inte hema i denna debatt

Men när jag ändå har ordet: Har sysslat med trav i 18 år, som hästskötare, lärling, hästägare och veterinär. Har ALDRIG sett eller hört någon använda elpåfösare. "Roade" mig också att läsa djurens rätt "travkampanj". Finns en hel del som snarast ska kategoriseras som åsikter istället för fakta. Tråkigt.

Jag gick ur djurens rätt, som då hette NSPD eller nåt likande när jag var liten, och de protesterade mot fälttävlan och ridning vid ryttarvm 1990. Sedan dess har de blivit ännu mer extrema och världsfrånvändna, att man inte längre kan ta dem på allvar!

Conclusion : Lägg helst ner hela trav-cirkusen.
Det är ett enda långt lidande för den stackars hästen-som sällan överlever sin 4-årsdag !
Men inser ni inte själva hur SJUKT detta är !
Och vilket ÖVERGREPP.
I´m so sad.

Du har inte hört talas om KÄLLKRITIK någon gång????

Jag skrev normalt inte. Enl stc skulle det vara den stora biddragande orsaken, villket inte är fallet.

Jag fattar inte varför det måste bildas 2 läger mot djurplågeri ? Man slår och skadar INGA djur punkt slut. Om så sker inom trav, galopp eller annat är skit samma, nu handlar det om trav således handlar debatten om just trav. Varför slår man så hårt i från sig att det finns konstigheter inom travet ? Travet genererar stora pengar, pengar gör folk elaka...så har det alltid varit och kommer alltid vara. Bara för många inte *sett* något betyder det knappast att inget händer. Varför tvingas 2 åringar till tävling egentligen ? Småbarn ska inte hållas i sådan stress miljö alls...dom är ju bara barn helt enkelt. Om en 2 åring tävlar, betyder detta att den redan ännu tidigare tvingas träna inför tävling, vad är hästen då...1 år möjligen ? Den kan knappast vara äldre eftersom den är startklar vid 2 års ålder.

Jag har sett fina sidor av travet men även hemska...Varför försvarar folk med hull och hår sin sport så hårt utan att ens öppna ögonen ? Se helheten i stället istället för att glo så långt eran näsa räcker.

Måste man vara källkritisk för att se att hästar har ett värde så länge dom presterar i de flesta fall?

Jag har själv varit i travsvängen och sett SÅ många ledsna vinthundar gå omkring i suuuper små järnhagar ( i bästa fall) i denna sport som SLUKAR unga individer.
Jag har givetvis sett glada, välskötta travare som faktiskt fått ett par år extra i chans innan nådastöten eller stallflickan får ta över som testdocka men jag måste säga att mina erfarenheter inom travet är INTE bra alls, tyvärr.

Och alla dessa äckliga kuskar och tränare som alla stalltjejer faller för...dom borde få språngavgift på varje "märr" de skuttar på :crazy:
Många tror dom är guds gåva *brrrrrrrr*

Jag menar att man ska inte dra alla över en kam. Visst finns det de hästarna som bara går i pyttehagar om ens det, men så är det faktiskt inom de flesta hästsporter. Jag vet arabhästar som ställs ut som inte får gå i hagen på veckor för att de ska vara fina. Jag vet ridhästar som inte heller får gå ut för de kan skada sig osv osv. Men jag drar inte ALLA ridhästar eller araber över samma kam och säger att alla är så. Och jag uppfattade att KALLA FAKTA gjorde en sådan vinkling i sitt program. Jag menar att man måste vara källkritisk till deras program.

Du måste ju se till helheten. Du kan ju inte räkna upp smågrejor som: undermånliga hagar som ex. Travet är väl mer invecklat än så. Tex: varför är varmblodet, dvs travhästen den absolut största aveln i Sverige ? Vad händer med alla avdankade travhästar efter deras karriär som absolut inte slutar vid hög ålder utan tidig ålder ? Tar alla hand om sina travhästar efter den slutat håva in pengar till sin ägare ?

1000 travhästar försvinner spårlöst varje år..vart tar dom vägen ? Knappast får dom avnjuta en fin pension. Man är väl inte dummare än att det enbart handlar om pengar inom travet. Vad skulle det annars handla om ? Att man vill ha några hästar, tar hand om dom tills dom är 20 år, däremellan ta några tävlingar för skojs skull ?

Man behöver heller inte hymla om att: travhästen har mest fel/inkorrekta benställningar av alla raser/hästar pga av att de balanseras/korrigeras tidigt och sen i oändlighet.

Vinkling eller inte, men det heter alltid vinkling då saker och ting är obekväma för folk. Se det som det är, djurplågeri finns överallt, och travet är väl knappast förskonat från detta ? Istället för att jobba i 2 läger, för och emot borde man väl enas och ta itu med saker som inte är acceptabelt och jobba för att få bort det ?

Man behöver heller inte hymla om att: travhästen har mest fel/inkorrekta benställningar av alla raser/hästar pga av att de balanseras/korrigeras tidigt och sen i oändlighet.

Själv är jag fortfarande helt övertygad om att de exteriöra avvikelserna kommer av att vi avlar på prestation och prestationsnedärvning och inte på grund av balansering. Att sen balansering av en extreiört inkorrekt häst gör att den slits ut fortare säger sig självt.

Som tur är har det blivit oändligt mycket bättre med balanseringen än vad det var när jag började med trav på 70-talet.

Jag fattar inte varför det måste bildas 2 läger mot djurplågeri ? Man slår och skadar INGA djur punkt slut. Om så sker inom trav, galopp eller annat är skit samma, nu handlar det om trav således handlar debatten om just trav. Varför slår man så hårt i från sig att det finns konstigheter inom travet ? Travet genererar stora pengar, pengar gör folk elaka...så har det alltid varit och kommer alltid vara. Bara för många inte *sett* något betyder det knappast att inget händer. Varför tvingas 2 åringar till tävling egentligen ? Småbarn ska inte hållas i sådan stress miljö alls...dom är ju bara barn helt enkelt. Om en 2 åring tävlar, betyder detta att den redan ännu tidigare tvingas träna inför tävling, vad är hästen då...1 år möjligen ? Den kan knappast vara äldre eftersom den är startklar vid 2 års ålder.

Jag har sett fina sidor av travet men även hemska...Varför försvarar folk med hull och hår sin sport så hårt utan att ens öppna ögonen ? Se helheten i stället istället för att glo så långt eran näsa räcker.

Men vem har sagt att det inte finns idioter inom travsport? Alla är ju snanare rörande överrens om att det inta ska finnas några!!

Gör pengar folk elaka?
Varför får då ridhästar på olika nivåer stryk?
Är det inte snarare så att okunskap gör folk elaka?

Vår ena hästa startade som 2-åring, hon var redo för det, det kom naturligt o utan varken tvång eller påtryck.
Men personligen tycker jag 2¨års satsningen är fel, det gör bara att många trycks ut för tidigt.

Klart man försvarar sin sport som man ser den själv.
Vi slår inga hästar, tvingar dem inte, har ingen el, har regelbundet ut tandläkare för munkoll, veterinärundersöker, har lugna, trevliga o harmoniska hästar utan magsår.
Så varför ska jag inte försvara vårtat stall o vår sport?

Att det finns idioter är ingen nyhet, men de är ju inte det jag ser som travsport.
Idioterna ska bötas, straffas o åläggas djurförbud oavsett diceplin!!

Hela ditt inlägg går ut på att vi med våld och tvång, tvingar våra hästar till olika saker.
Varför skriver du så?
Är det mindre tvång när du rider in din häst för att hästen då är 3 år och används som hopphäst(?)
Jag vet inte vart du bor, men välkommen ut till oss o se är vi kör in våra småttingar och vad det tycker om det.

Du skriver att du petar med spöet.
I kvällens film ,slog kuskarna med all kraft dom kunde uppbringa .
De slog så de själva studsade fram och tillbaka.
Vidrigt !
Ja det är inte tillåtet.
Man får slå 4 ggr på ett upplopp och du får inte släppa töm. Så du kan int eträffa så hårt.

Förbjud spö,även inom hopp och dressyr,vad mig ankommer.
DEt finns en baksida på det oxå.
Kan ju inte bara tro att tar man bort pisken så är allt frid och fröjd.

Och komma på tanken att sätta en elstav i baken på sin älskade travare, att åsamka den sådan smärta för att den skall springa fortare är bara för jävligt.
Hur är det fanskapet funtat ,som gör så ?
Fram med namn och dra in deras licencer för evigt.
Ja, det är grymt.
Men de behövs bevis o det finns inga.

Heder åt dessa vet.som vågar träda fram och berätta vad som döljs bakom kulisserna-
Jo, men fakta man lägger fram ska övverensstämma med verkligheten.

Makthavare :stipulera mycket mycket strängare lagar----för hästarnas skull.
Ja, det är en bra ide.

Conclusion : Lägg helst ner hela trav-cirkusen.
Det är ett enda långt lidande för den stackars hästen-som sällan överlever sin 4-årsdag
!
Startar min 8åring i dag.

Lite mer inblick från dig vore annars trevligt.

Men inser ni inte själva hur SJUKT detta är !
Och vilket ÖVERGREPP.
I´m so sad
Själv blir jag mest sad över ditt inlägg o ditt oförstånd om du tror det var Travsporten i helhet Kalla fakta visade.

Delvis KL

Men en fråga om drivning. Den där filmen där spöet användes rejält på upploppet. Svårt se ordentligt etc, men det såg ut som iaf vissa slag var på sulkyskalmen? Är det något som används, dvs att spöet används som drivande utan att träffa? Eller var det rena 'missar'?

Istället för att jobba i 2 läger, för och emot borde man väl enas och ta itu med saker som inte är acceptabelt och jobba för att få bort det ?

Och vad tror du STC har gjort? De är ledande i världen när det gäller bestraffning för spödrivning osv.

Du måste ju se till helheten. Du kan ju inte räkna upp smågrejor som: undermånliga hagar som ex. Travet är väl mer invecklat än så. Tex: varför är varmblodet, dvs travhästen den absolut största aveln i Sverige ? Vad händer med alla avdankade travhästar efter deras karriär som absolut inte slutar vid hög ålder utan tidig ålder ? Tar alla hand om sina travhästar efter den slutat håva in pengar till sin ägare ?

1000 travhästar försvinner spårlöst varje år..vart tar dom vägen ? Knappast får dom avnjuta en fin pension. Man är väl inte dummare än att det enbart handlar om pengar inom travet. Vad skulle det annars handla om ? Att man vill ha några hästar, tar hand om dom tills dom är 20 år, däremellan ta några tävlingar för skojs skull ?

Vinkling eller inte, men det heter alltid vinkling då saker och ting är obekväma för folk. Se det som det är, djurplågeri finns överallt, och travet är väl knappast förskonat från detta ? Istället för att jobba i 2 läger, för och emot borde man väl enas och ta itu med saker som inte är acceptabelt och jobba för att få bort det ?

Jaa, så gör jag och jag håller på med trav...

F ö... detta med att tjäna pengar - var är dem? Jag och min far har hållit på med trav i tio år, hans bolag är väl uppe i 600 000 kr... i förlustkapital! Skulle gärna vilja se alla de pengar man "får" när man har en travhäst, för på vårt bankkonto finns de inte. Det är lättare att sätta en dagens dubbel än att vinna att av loppen med hästen...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 234
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
876
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 715
Senast: Vertigo
·
G
Trav Det är en fråga som kommer titt-som-tätt och har aktualiserats sig extra mycket efter "Kalla Fakta" och "Kvällsöppet" och de...
Svar
3
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka