Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

*kl*

Detta kom nyss ut på stc hemsida:

Travsporten och djurskyddet
081130 kl 20.36
Grunden i hela travsportens verksamhet är djurskyddet - till exempel är travsportens regler gällande djurhälsa hårdare än vad djurskyddslagen kräver. Därför välkomnar vi också den granskning av travsporten som nu sker. Finns det felaktigheter som travsporten inte lyckats komma åt, så ska de upp till ytan.

Med anledning av programmet Kalla Fakta i TV4 i söndags vill STC därför redovisa följande fakta kring svensk travsports djurskyddsarbete och drivningsregler:

Fakta kring drivningar

Svensk travsport har de hårdaste reglerna i världen. Vi är rankad etta i världen, och är en förebild för många andra länder som nu börjar tillämpa våra regler.

Vi har de senaste åren dessutom skärpt våra regler för drivning och 99 procent av kuskarna sköter det här utmärkt. Man kan säga att på 100 000 körningar per år dömer vi ut 1 000 bestraffningar, alltså ungefär en bestraffning på 10 lopp, avseende drivning med körspö.

Under de senaste tio åren har vi haft tio fall av drivningar som polisanmälts och av dessa har två slutat med fällande dom i civil domstol. Påföljderna har varit böter. Reglementet fungerar - men det är i attityden hos ett fåtal återfallsförbrytare i felaktig drivning som brister och där för travsporten en diskussion om att skärpa reglerna.

Vad säger reglerna

Reglerna säger bland annat att drivning skall alltid vara vårdad och inte utsätta hästen för onormal press. Körspö får fram till 400 meterföre mål användas till korrigering och lätt maning. Därefter är det ,förutom för korrigering, tillåtet att använda körspöet ett fåtal enstaka gånger för lätt drivning. (se mer i Tävlingsreglementet som finns i sin helhet under fliken blanketter på travsport.se).

Tävlar travhästar med magsår, lungblödningar och skadade munnar?

I programmet Kalla Fakta påstås att många hästar plågas att tävla med magsår, lungblödningar och skadade munnar. Stämmer det?

Fakta: Det är mycket få hästar som drabbas med det som vi avser med magsår. Det är uteslutet att hästar med magsår kan tävla. De slemhinneförändringar som finns i hästars magar beror ofta på normala parasitangrepp (stingfluga). Det kan också bero på utfodring . Vi vet att hästar som får tillräckligt med grovfoder fördelat under dygnets alla timmar utvecklar i betydligt mindre grad magsår än andra hästar.

Alla bett och all annan övrig utrustning godkänns av Jordbruksverkets banveterinärer innan de får användas i tävling. Upptäcker banveterinärer utrustningsskador från t ex bett är det deras ansvar att anmäla detta till oss. Skador i munnen är mycket dåligt undersökt och ATG, Travskolan i Wången och SLU har precis startat ett arbete för att undersöka den här frågan.

Lungblödning är mycket ovanligt bland hästar. Banveterinärer skall rapportera när de misstänker fel på hästarna och skall beordra veterinärundersökning. En häst som lidit av lungblödning måste friskförklaras innan den får tävla igen. Det kan förekomma blod i hästens andningsvägar av andra skäl: Vid ansträngning uppstår naturliga ytliga blödningar som självläker, det kan bero på stenskott i näsan.

Varför ökar ni antalet lopp för tvååringar?

I Kalla Fakta hävdas att en undersökning visar att ökat tvååringstävlande leder till ökade skador. Vi har ej tagit del av någon sådan undersökning.

STC:s satsning på tvååringar. kom till för att skapa ett bättre program som underlättar matchningen av tvååringar i hela landet och att öka prissummorna. Tanken med tvååringstävlande är att de hästar som är mycket tidigt utvecklade och mogna skall tävla, skall få chansen i ett mycket begränsat antal lopp företrädesvis under årets sista kvartal.

År 2007 utgjorde tvååringarna 3,1% av startande hästarna och är alltså en mycket liten del av travet. Med satsningen har antalet lopp ökat något från 126 lopp 2006 till 141 lopp 2007. Drygt 300 tvååringar startade förra året av en population på 3 700 hästar.

Senast ändrad:

I ditt inlägg.
Överdriven konsumtion av !!! och STORA BOKSTÄVER, som att jag vore en annan idiot. När det trots allt var du som inte svarat på frågan utan bara försökt att slippa undan, du du uppenbarligen inte har något konkret sått på hur du korrigerar din häst. Men än att hota den när den är trött...
*Suck*
Jaja visst jag slår skiten ur dem om de inte gör som jag vill... Det är din verklighet o du får finnas i den!

Dina trötta hästar får en gapande, ryckande, viftande och spakande ryttare över sig det är mycket trevligare o det är min verklighet!:grin:

Jaja, men nu var det ju mig hon skrev till (med stora bokstäver) och jag tog inte illa åt mig, så..

Nu var det ju inte meningen att någon skulle ta illa upp av de stora bokstäver, utan jag ville markera UPPMÄRKSAMHET!! var vad jag sökte från hästen när jag vinkla fram pisken. :)

*Suck*
Jaja visst jag slår skiten ur dem om de inte gör som jag vill... Det är din verklighet o du får finnas i den!

Dina trötta hästar får en gapande, ryckande, viftande och spakande ryttare över sig det är mycket trevligare o det är min verklighet!:grin:

Persoliga påhopp med lögner är bara omoget. Skärp dig, trodde du var vettigare än så här :crazy:

Det du skriver skulle aldrig falla mig in!
På sin höjd ropa berömmande "bra" och "duktig"....

Persoliga påhopp med lögner är bara omoget. Skärp dig, trodde du var vettigare än så här :crazy:

Det du skriver skulle aldrig falla mig in!
På sin höjd ropa berömmande "bra" och "duktig"....

Konstigt att det blir personliga påhopp när vi talar om hur du driver, korrigerar och får hästen springa fortare.:confused:

Men att säga att jag hotar dem med stryk om de inte gör som jag vill o har slagit dem tillräckligt för att de ska springa så fort de ser en pisk, det är moget o opersonligt?

Skärp dig själv.

Att lära hästen att lyssna när pisken visas är inte svårare än att smacka o visa pisk samtidigt.:idea:

Over and out.
Jag har skrivit mina synpunker, hur jag ser på allt, och vad jag tycker.
Vi är alla olika och har alla olika tränings/tävlings metoder... så är det.
Jag har inte så mycket mer att tillföra tråden mer än att man börjar tjaffsa = känns mycket onödigt.

Önskar alla en trevlig kväll!

Är det inte ett sammanträffande att L.Kolgini toppar listan ,vad det gäller piskrappningar på sina älskade travhästar ? ? ?
Han har i kartext spöat sina hästar till vinst flest gånger.
Fy fan.
Han skulle få sin licens indragen på livstid och fråntagen samtl. vinstpengar.

Jag undrar vilken dubbelmoral Dennis Ek har egentligen. Två gånger på tre veckor i november har hans ena häst startat och BÅDA gångerna har den fått fem dagars anmälningsförbud för att INTE ha varit i tävlingsmässigt skick. Sista gången även friskintyg.

Senast ändrad:

Hade en passhäst en gång som bleve rapporterad flera gånger och tillslut fick han startförbud. Den hästen blev noggrant genomgången av vetrinär och det hittades inga fel på honom.
Han hade nog bara en en liten egen stil. Jag har en egen teori om hur den uppkommit men hursomhelst så var hästen frisk.

Jag har tyvärr inte sett programmet men vad jag förstår så var det ingen sensation!
Mina åsikter är att

* Det är bara kärringar som sitter med förvrängd röst, luva och i mörker och "tjallar" på nåt de hört av nån som kanske har hört det av nån annan...

* Förbjud inte spö! Jag tar hellre att kusken ger min häst en petning på rumpan, en viftning i luften eller klingar i sulkyn än att jag får den trasig i munnen ! Mina körs ALDRIG med spö hemma så det är en väldig klocka för dem att se det i ögonvrån.

* F ö kollade jag just Lähdekorpis sida, han säger som vanligt vad han tycker, BRA!

* kanske Darenius har fel jobb om han nu anser sig vara, Citat; en galjonsfigur, ett alibi eller gisslan...Slut citat. Jag skulle då inte stanna på mitt jobb för alla pengar i världen om jag kände så! Men det kanske är just pengarna det handlar om! Eller har han redan slutat...?

Fakta: Det är mycket få hästar som drabbas med det som vi avser med magsår. Det är uteslutet att hästar med magsår kan tävla. De slemhinneförändringar som finns i hästars magar beror ofta på normala parasitangrepp (stingfluga). Det kan också bero på utfodring . Vi vet att hästar som får tillräckligt med grovfoder fördelat under dygnets alla timmar utvecklar i betydligt mindre grad magsår än andra hästar.

Det heter STYNGFLUGA, och den orsakar normalt ingen skada i hästen. Undrar vart STC fått denna info i från ??

?? Varför skulle man få en häst trasig i munnen för att man inte använder spö ??

Nu måste jag, som bara läst innan, svara lite.

Men, om man inte har spö, varför skulle munnen lida större risk att gå sönder? Spö = drivning. Muntrasigt = häst pullar? Hur är korrelationen mellan inget spö - trasig mun? Obs att det är en förutsättningslös fråga, jag förstår inte sambandet alls alltså?

Tyckte bara spontant det såg väldigt trevligt ut med de norska bilderna. Och skulle inte skrika om de förbjöd spö inom hoppningen heller för den delen. Finns ju spöregler i hoppning, som följs på tävling. Å andra sidan kan det spöas rätt rejält på träning, så hur mkt det eg hjälper hästarna vet jag inte..

Honorable_Daughter_usta.jpg

Från ingenstans kommer Stally...

Jag tycker det är bra att man rör om i grytan!

Skämdes å djurens väl, när jag såg denna 2-åring! Iochförsig i USA.

Taggtömmar, travhobbles på en tvååring! Undrar vad den pumpades upp med innan världsrekordet?

Behandlar man sina djur väl behöver man ju inte ta åt sig.

Statistiken de visade i programmet är ju bara positiv! Visar ju att travet håller ordning på sina djur, och uppsöker veterinär när det behövs.

* Det är bara kärringar som sitter med förvrängd röst, luva och i mörker och "tjallar" på nåt de hört av nån som kanske har hört det av nån annan...

Jag tror ju att det blir svårt att få någon dömd utan vittnen eller annan dokumentation. Husransakan lär de ju inte få tillstånd till heller utan vettig grund.

Du skriver att du petar med spöet.
I kvällens film ,slog kuskarna med all kraft dom kunde uppbringa .
De slog så de själva studsade fram och tillbaka.
Vidrigt !
Förbjud spö,även inom hopp och dressyr,vad mig ankommer.
Och komma på tanken att sätta en elstav i baken på sin älskade travare, att åsamka den sådan smärta för att den skall springa fortare är bara för jävligt.
Hur är det fanskapet funtat ,som gör så ?
Fram med namn och dra in deras licencer för evigt.
Heder åt dessa vet.som vågar träda fram och berätta vad som döljs bakom kulisserna-
Makthavare :stipulera mycket mycket strängare lagar----för hästarnas skull.
Conclusion : Lägg helst ner hela trav-cirkusen.
Det är ett enda långt lidande för den stackars hästen-som sällan överlever sin 4-årsdag !
Men inser ni inte själva hur SJUKT detta är !
Och vilket ÖVERGREPP.
I´m so sad.

Hmm, men då får nog kuskarna lära sig att inte göra det då. Det borde bli böter om man vevar för mycket med tömmarna..som förövrigt inte är någon leksak vissa kuskar tycks tro.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 234
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
876
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 715
Senast: Vertigo
·
G
Trav Det är en fråga som kommer titt-som-tätt och har aktualiserats sig extra mycket efter "Kalla Fakta" och "Kvällsöppet" och de...
Svar
3
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka