Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Jag har tyvärr inte sett programmet men vad jag förstår så var det ingen sensation!
Mina åsikter är att

* Det är bara kärringar som sitter med förvrängd röst, luva och i mörker och "tjallar" på nåt de hört av nån som kanske har hört det av nån annan...

* Förbjud inte spö! Jag tar hellre att kusken ger min häst en petning på rumpan, en viftning i luften eller klingar i sulkyn än att jag får den trasig i munnen ! Mina körs ALDRIG med spö hemma så det är en väldig klocka för dem att se det i ögonvrån.

* F ö kollade jag just Lähdekorpis sida, han säger som vanligt vad han tycker, BRA!

* kanske Darenius har fel jobb om han nu anser sig vara, Citat; en galjonsfigur, ett alibi eller gisslan...Slut citat. Jag skulle då inte stanna på mitt jobb för alla pengar i världen om jag kände så! Men det kanske är just pengarna det handlar om! Eller har han redan slutat...?
Darenius kanske vill hästarnas bästa......och försöker påtala brister. Vilket i längden skulle gynna travet.
De måste väl ändå alla hålla med om inte kan en banveterinär se mer än om en häst är halt.

Håller med. Men det handlar om pengar, pengar styr och då är det svårt för folk att tänka om.

Nu måste jag, som bara läst innan, svara lite.

Men, om man inte har spö, varför skulle munnen lida större risk att gå sönder? Spö = drivning. Muntrasigt = häst pullar? Hur är korrelationen mellan inget spö - trasig mun? Obs att det är en förutsättningslös fråga, jag förstår inte sambandet alls alltså?

Tyckte bara spontant det såg väldigt trevligt ut med de norska bilderna. Och skulle inte skrika om de förbjöd spö inom hoppningen heller för den delen. Finns ju spöregler i hoppning, som följs på tävling. Å andra sidan kan det spöas rätt rejält på träning, så hur mkt det eg hjälper hästarna vet jag inte..

Det är fint både med och utan spö om man inte behöver driva hästen.

Ja, i filmen från Norge sitter de två innersta spårnen stilla och åker in mot mål o i spår 3 kommer hästen som det drivs på med ryck och slag o fulla smällar med tömmarna, som är fast i bettet som sitter i munnen..

Det heter STYNGFLUGA, och den orsakar normalt ingen skada i hästen. Undrar vart STC fått denna info i från ??
Styngflugan biter sig fast i slemhinnan i magsäcken på hästen och DÄR kan den naturligtvis orsaka skada. Sen påverkar den kanske inte så mycket mer än så, men det kan ju vara illa nog om man har otur. Hade den varit helt ofarlig så hade vi nog inte behövt trycka i hästarna gifter för att bli av med den...

Okej, iofs uttalade sig ju deras banvet med att de höll koll på sånt, jag hinner ju dock inte se så mkt detaljer som en 'insatt' så missade det du beskriver. Fast jag drev alltid med tömmarna på ponnytiden, men får ändå inte ihop ryck i munnen, då måste man ju ta bakåt? Eller är betslingen sådan att en vågrörelse/klatsch med tömmen ger munskador?

Fast stygnflugan är ju utrotad i stora delar av landet, så jag tror inte dne är så skyldig till travarnas generella magsårsfrekvens. Eller galoppörernas. Tror det är mer atmosfären runt om kring, plus 'något mer'. Hästar är ju känsliga djur, föl har ju hög frekvens magsår de med, redan innan de ens sett en stygnfluga på vykort..

Så snarare stressen, och jag menar inte det allena som något negativt, all tävling, alla nya platser etc är en form av stress, även om hästen tycker det är lattjo lajbans att tävla och komma ut på nya platser. Så det är inget problem som går att lösa med någon quick fix. Kanske själva 'kapplöpningsmomentet' i sig spelar in också..

Okej, iofs uttalade sig ju deras banvet med att de höll koll på sånt, jag hinner ju dock inte se så mkt detaljer som en 'insatt' så missade det du beskriver. Fast jag drev alltid med tömmarna på ponnytiden, men får ändå inte ihop ryck i munnen, då måste man ju ta bakåt? Eller är betslingen sådan att en vågrörelse/klatsch med tömmen ger munskador?

Minsta rörelse i tömmen känns väldigt tydligt i munnen på hästen. Testa själv får du se. Håll i bettet med båda händerna och be någon annan att hålla i tömmar/tyglar.

Du skriver att du petar med spöet.
I kvällens film ,slog kuskarna med all kraft dom kunde uppbringa .
De slog så de själva studsade fram och tillbaka.
Vidrigt !
Förbjud spö,även inom hopp och dressyr,vad mig ankommer.
Och komma på tanken att sätta en elstav i baken på sin älskade travare, att åsamka den sådan smärta för att den skall springa fortare är bara för jävligt.
Hur är det fanskapet funtat ,som gör så ?
Fram med namn och dra in deras licencer för evigt.
Heder åt dessa vet.som vågar träda fram och berätta vad som döljs bakom kulisserna-
Makthavare :stipulera mycket mycket strängare lagar----för hästarnas skull.
Conclusion : Lägg helst ner hela trav-cirkusen.
Det är ett enda långt lidande för den stackars hästen-som sällan överlever sin 4-årsdag !
Men inser ni inte själva hur SJUKT detta är !
Och vilket ÖVERGREPP.
I´m so sad.

:crazy:
jag är riktigt ledsen att det här är din syn av det hela.

Och jag antar att det finns någon anledning att man inte kan ge 'fri töm' heller på t ex upploppet/under tömdrivning? Känns gör det ju absolut i bettet, men känns i bettet ger inte munskador, måste ju betydligt mer till för det?

Nu på Atg.se finns ett filmat inslag med Stig H. Peter Forsberg och Hörnberg där de diskuterar programmet

Ja då får vi lägga ner allt vad hästar heter ut med dem i skogen bara!!!
Rötägg finns överallt i alla grenar av hästsporten även hemmaryttarna. Så dra inte travsporten över en kam pga ett dåligt underbyggt reportage.

Och jag antar att det finns någon anledning att man inte kan ge 'fri töm' heller på t ex upploppet/under tömdrivning? Känns gör det ju absolut i bettet, men känns i bettet ger inte munskador, måste ju betydligt mer till för det?

Tror nog att pullandet är mycket bidragande. Det är ju inte tillåtet med särskilt skarpa bett men lägger man hela sin vikt emot och spjärnar med benen så är det väl inte så konstigt att det blir skador.

Ibland när hästen är trött kan den behöva stöd i munnen för att hålla sig i trav.

Jo man kan ge fri töm under upploppet men om en häst har mjölksyra o är trött stöder man dem lite med hjälp av tömmarna, idag spänns oftast inte uppkäken så hårt och ganska ofta är de utan käk, släpper man tömmen då blir det gärna galopp, men har man en pigg häst kan man ge efter.

Det kan ju vara lite oroligt i stallarna, men hur många ridhästar går inte runt med magsår o ingen vet vad som är fel? Det är ju inte all stress som är av ondo, det kan ju tom vara en ärftlighetsfaktor kanske? Nåt o tänka på vid val av hingst och sto? Stresstålighet?

Håller med dig:crazy:

Tyvär va det väl målet med kvällens program, att skita ner travsporten. Men det är sådant man får räkna med när det är stora pengar med i rörelsen.

Reportern känns ju inte helt trovärdig, men lyckades ju beskriva stc´s veterinär som helt of.. Han svarade m.k.t. osmidigt tycker jag. Borde nog få gått hem och funderat på svaren innan..

Hur kan han t.ex. säga att piskrappen inte känns?... Då finns det ju inget motiv med piskor över huvud taget.

Tycker inte man skall jämföra med ridsporten. Ger ju inget i sammanhanget att kasta skit på andra.

Även om jag efter en helg på Globen skulle kunna...

Tror nog att pullandet är mycket bidragande. Det är ju inte tillåtet med särskilt skarpa bett men lägger man hela sin vikt emot och spjärnar med benen så är det väl inte så konstigt att det blir skador.

Ibland när hästen är trött kan den behöva stöd i munnen för att hålla sig i trav.

Jo det kan jag förstå, men då förhåller man ju, och i förhållningsläge driver man väl inte? Där det blir förvirrat för mig hur spöförbud ger munskador? Hästarna borde ju inte behöva förhållas mer utan spö, och jag förstår inte hur de kan få munskador av tömdrivning.. *mer och mer förvirrad*

Nej jag vet men man blir lite trött på att ridsporten framstår som våldsbefriad o travsporten som ett rum för alla som måste avreagera sig på ngt(ok lite hårddraget men...) Ridsporten lever ju iaf på travets pengar, hur många skulle kommit till OS utan travet? Gäller ju iofs alla sporter men..
Nej nu måste jag få igång windows mailen..intressant diskussion iaf

Senast ändrad:

Nej det betyder att du har andvänt ditt spö så grovt att hästen kutar av att bara se det

Nu är du väl ändå ute och cyklar.. Det skulle isf betyda att i stort sett alla hästar i Sverige nån gång blivit rejält uppspöade. Den pigga unghästen som inte springer över mig om jag har ett spö i handen och håller upp det, dressyrhästen som får ett pet på rumpan för att trampa under sig bättre, hopphästen som tycker att vattenmattan ser äcklig ut men övertalas med en dutt av spöt. Det ligger väl i hästens natur att flytta sig för ett spö (eller annat föremål t ex plaspåse, pinne, grimskaft) utan att man behöver göra mer än vifta lite med det.

Tillägg: En parallell, om du rider dressyr och hästen har ett svagare varv, kanske kör ut bogen el rumpan så räcker det ofta med att bara ha spöt i rätt hand för att det ska fungera som korrigering.

Senast ändrad:

Det kan ju vara lite oroligt i stallarna, men hur många ridhästar går inte runt med magsår o ingen vet vad som är fel? Det är ju inte all stress som är av ondo, det kan ju tom vara en ärftlighetsfaktor kanske? Nåt o tänka på vid val av hingst och sto? Stresstålighet?

Mm, jag tror ju som sagt det finns 'mer' än stress/utfodring etc. Kanske t ex just i aveln. Frågan är om inte 'högt i blod' och ökad risk för magsår hänger ihop. Samtidigt är det ju oftast högt i blodhästarna som är de som hävdar sig i toppen? Alltså inom alla discipliner.

För när man på föl på lösdrift kan hitta ordentligt med magsår, då är det ju något 'annat' som är den stora faktorn. Många hästar tror jag också är mer nervösa/stressade än de 'ser ut för'.

Nu har jag ingen aning om min fblherre någonsin haft (eller har) magsår, men han har en lättstörd mage iaf. Han har ju löpt i många år innan (galoppör), och jag mailade siste proffstränaren för och se om han hade bilder. Hade han inte, men han mindes min herre, för han var alltid så 'snäll och okomplicerad, cool helt enkelt'. Och jag beskriver honom ju också som cool. Samtidigt har han lätt att spänna till och har antagligen i vissa lägen en MYCKET högre stressnivå än som syns.

Han har en olat/vad ma ska kalla det att knirpa med tänderna när han blir stressad, antagligen påspätt av att tandstatusen var brutalt dålig vid köp. Det minskade massor efter tandfix, men finns än. Och oavsett om det är positiv stress 'tjoho, vi ska uuut och riiida' eller negativ stress 'måste jag stå här länge till och bli skodd, jag har inte fått gå uuut idag än'. Han står lika lugnt och snällt, men knirpar med tänderna. Och frågan är hur stor stressnivån 'inuti' är. Han kanske är MER stressad än en häst som skulle trampa fram och tillbaka, skrapa med hoven, gnägga, piska med svansen etc? Samtidigt som hans 'lätthanterlighet och trevliga temperament' ju är en (av flera) saker som gör att jag SVÄR över att han är valack, annars skulle han i avel utan minsta tvekan.

Och så resonerar ju många, frågan är om vi då avlar fram hästar som är högt i blod och lättstressade (eller kalla det extra reaktiva om man vill), men som har ett vänligt, hanterbart temperament, de utåtagerar inte. Och där borde risken för magsår vara stor. Överslagsbeteenden i sig är ju oftast oönskade, frågan är om de är till hjälp för hästen dock? Hästen som utåtagerar sin stress, positiv eller negativ, kanske får mindre besvär av sin stress även om vi människor får mer besvär av den?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 234
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
876
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 715
Senast: Vertigo
·
G
Trav Det är en fråga som kommer titt-som-tätt och har aktualiserats sig extra mycket efter "Kalla Fakta" och "Kvällsöppet" och de...
Svar
3
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar