Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Gör det?
I vårt stall betyde spö, skärp dig, var med nu är det dax.

Tvinga en häst framåt har väl lite med spö att göra egentligen, förbjud spö och drivningarna blir värre som de är i Norge... Nån som reagerade på inslaget från just Norge... Där det viftades och vevades värre än Ludde nånsin gjort?
Då föredrar jag strängare böter för missbruk av spö, fortsatt tillåtet att picka med spöt.
Genom att vinkla fram spö behöver jag inte störa hästen i munnen...
Måste man slå på hästen? Räcker ju oftas med att visa pisken så vet de att det är dax..
Nej där slår man dem i träning så det vet vad som gäller...
Ja, jag har jobbat i Norge o varit sambo med Norsk travtränare.

FOKUSERA!!!
3dje gången ja svarar dig....

Här var man trevlig. :grin:

På vilket sätt KORRIGERAR du en häst i lopp med spö?

Det enda du talar om är att du måste visa spöet för att få din häst att springa vilket är tragiskt i sig och sen skyller du ifrån dig på Norge :confused:

Än så länge har du inte berättat hur du korrigerar i lopp, endas hur du vill få hästen skärpt och springa snabbare .. som alla andra.

Det är därför jag hoppas att ett förbud träder i kraft. Så att ingen kan varken hota eller tvinga en häst med spöet..

Orutinerade hästar kan bryta ut eller ner. Inget konstigt. Hästar är hästar och de kan bli rädda, få för sig saker. Det är inga maskiner som ställs in "tävling" på en knapp!

Fast hästen hinner ju bryta innan du hinner uppfatta och "korrigera" så det köper jag inte. Det är snabbare gjort att "markera" med tömmen åt hållet som hästen bryter.

Klart dom kan bli rädda. Så du menar att man ska spöa en rädd häst :confused: :crazy:

Det är därför jag hoppas att ett förbud träder i kraft. Så att ingen kan varken hota eller tvinga en häst med spöet..

Varför vill du att det blir spöförbud i travet men inte t ex i hoppsporten? Regler finns hur ofta som spöet får användas i ett lopp och att det krävs en hårdare straffskala är nog alla överens om. Det ska inte löna sig att bli djurplågare på banan! I hoppningen används också spöet som skärpningsmedel vad jag vet får man rappa till hästen vid varje hinder och det blir fler gånger än i ett travlopp. Förklara din inställning till förbud i det ena fallet men inte det andra.

Här var man trevlig. :grin:

På vilket sätt KORRIGERAR du en häst i lopp med spö?

Det enda du talar om är att du måste visa spöet för att få din häst att springa vilket är tragiskt i sig och sen skyller du ifrån dig på Norge :confused:

Än så länge har du inte berättat hur du korrigerar i lopp, endas hur du vill få hästen skärpt och springa snabbare .. som alla andra.

Jaha, och här läser vi bra.

Mina hästar springer fortare om jag ger dem lite töm o svårare än så är det inte.
Vad har Norge med det att göra?? :confused:

Korrigera i form av, DIN UPPMÄRKSAMHET TACK!
Framvikt spö är väl en halvhalt, nu händer det snart något, var beredd...

Hur föredrar du påkalla uppmärksamhet om du kör??
Rycka hästen i munnen?? Släppa tömmen o vinka för att påkalla den?? Fast svaret är nog att du alltid har hästens uppmärksamhet när du kör..

Klart jag vill ha hästen skärpt i lopp? O förlorar den fokus räcker de oftast med att vika fram spö så vet den, precis som en ryttare använder skänkel, ska vi förbjuda skänkel? Den driver ju oxå framåt o ökar farten...

Känns ju som att din syn på vad man har spö till är vad du använder spö till..
Jag slår dem inte, jag petar.

Ska något förbjudas är dte väl töm o bett, för det är där du gör mest skada genom att rycka o dra.

Fast hästen hinner ju bryta innan du hinner uppfatta och "korrigera" så det köper jag inte. Det är snabbare gjort att "markera" med tömmen åt hållet som hästen bryter.

Klart dom kan bli rädda. Så du menar att man ska spöa en rädd häst :confused: :crazy:

Du känner direkt när hästen är på gång att bryta och nog hinner du korrigera med spöet. Vet inte hur långsam du är men jag hinner. Jag skrev exakt hur korrigeringen skulle göras. Gå tillbaka och läs!

Varför vill du att det blir spöförbud i travet men inte t ex i hoppsporten? Regler finns hur ofta som spöet får användas i ett lopp och att det krävs en hårdare straffskala är nog alla överens om. Det ska inte löna sig att bli djurplågare på banan! I hoppningen används också spöet som skärpningsmedel vad jag vet får man rappa till hästen vid varje hinder och det blir fler gånger än i ett travlopp. Förklara din inställning till förbud i det ena fallet men inte det andra.

Klart jag skulle ha föredragit ett förbud i hoppsportn oxå. Men jag är inte insatt i den och vill därför inte fördjupa mig i det nu efter som det även är väldiiigt OT ;)

Man jag hade gärna sett spö-förbud i alla tävlingsfall för att ge ryttaren kusken möjlighet att bevisa sin skicklighet.

FOKUSERA!!!
3dje gången ja svarar dig....

Tror inte att man kan göra så mycket mer med spöet än att driva hästen framåt.
Det är iaf så jag använt det. Men det betyder ju inte att jag piskar s***en ur den för att få den att springa fortare.
Jag kör inte lopp och de få gånger jag kör snabbjobb brukar jag sällan använda spö. I de fall jag gör det så räcker det att vika fram det.

Du känner direkt när hästen är på gång att bryta och nog hinner du korrigera med spöet. Vet inte hur långsam du är men jag hinner. Jag skrev exakt hur korrigeringen skulle göras. Gå tillbaka och läs!

Jag korrigerar hellre med töm.

Jaha, och här läser vi bra.

Mina hästar springer fortare om jag ger dem lite töm o svårare än så är det inte.
Vad har Norge med det att göra?? :confused .
Det undrar jag med ... var inte jag som svamla om hur de minsann gjorde i norge.

Korrigera i form av, DIN UPPMÄRKSAMHET TACK!.

Där räcker rösten mycket bra. Jag behöver inte "hota" min häst men spöet...

Framvikt spö är väl en halvhalt, nu händer det snart något, var beredd...

Nej det betyder att du har andvänt ditt spö så grovt att hästen kutar av att bara se det :grin:

Hur föredrar du påkalla uppmärksamhet om du kör??
Rycka hästen i munnen?? Släppa tömmen o vinka för att påkalla den?? Fast svaret är nog att du alltid har hästens uppmärksamhet när du kör..

Rösten, rösten, rösten. Hästen ska ligga mjukt i handen och när jag släpper/ gör halvhalt med tömmarna känner hästen att nu kan jag trampa på så mycket mer som jag orkar... Även att rycka tussar/huva kan ge den adrenalin och göra så att den hör min röst ännu bättre.
Inte som många när hästen är slut, tar fram spöet och hotar/ piskar den för att öka ändå...

??
Loggade in nu för att jag ville diskutera och det gör vi ju. Visserligen något
off topic men ändå.

Vart var jag otrevlig?? :confused:

I ditt inlägg.
Överdriven konsumtion av !!! och STORA BOKSTÄVER, som att jag vore en annan idiot. När det trots allt var du som inte svarat på frågan utan bara försökt att slippa undan, du du uppenbarligen inte har något konkret sått på hur du korrigerar din häst. Men än att hota den när den är trött...

Det undrar jag med ... var inte jag som svamla om hur de minsann gjorde i norge.

Det är förbjudet med spö i NOrge, det vet du väl?

Där räcker rösten mycket bra. Jag behöver inte "hota" min häst men spöet...
Hota betyder att lyssnar du inte så slår jag dig...
Jag slår inte.

Nej det betyder att du har andvänt ditt spö så grovt att hästen kutar av att bara se det :grin:
Så när din häst går framåt av trycket av skänkel, betyder det att du sparkat den så hårt att den måste lyda.
När du smackar vet den att gasar den inte så skriker du den i örat då eller??
NU känns du inskränkt.

Rösten, rösten, rösten. Hästen ska ligga mjukt i handen och när jag släpper/ gör halvhalt med tömmarna känner hästen att nu kan jag trampa på så mycket mer som jag orkar... Även att rycka tussar/huva kan ge den adrenalin och göra så att den hör min röst ännu bättre.
Inte som många när hästen är slut, tar fram spöet och hotar/ piskar den för att öka ändå...
Du beskriver bra hur jag gör med mina i vardagen.
Skillanden mot dig är att jag kan använda en pisk utan att slå eller hota, utan helt enkelt för att korrigera o tala med hästen, göra den redo för uppgiften..
Sen blir dte ju svårt, uppgiften är framåt o enligt dig ett tvång om man använder pisk, tillskillnad mot att rycka tussar, smacka osv...

Vad är skillnaden bara medlem som är olika resultatet samma.

Tror inte att man kan göra så mycket mer med spöet än att driva hästen framåt.
Det är iaf så jag använt det. Men det betyder ju inte att jag piskar s***en ur den för att få den att springa fortare.
Jag kör inte lopp och de få gånger jag kör snabbjobb brukar jag sällan använda spö. I de fall jag gör det så räcker det att vika fram det.

Precis, och där har man anledningen till att inte förbjuda spöet (och jo, har man den minsta lilla känsla så nog känner man när en häst är på väg att bryta åt det ena eller det andra hållet oavsett när den gör det, oberoende om man rider eller kör den, för att kommentera en annan kommentar).

För övrigt ser det för jävligt ut med viftningarna som norrmännen håller på med. Fy fan vad de rycker häststackarna i munnen för att köra finishkörning. Det hoppas jag verkligen att vi slipper se i svensk travsport. Höj gärna straffet på att använda pisken för hårt, men ta inte bort den...

Lire kuriosa: Enda gången någon av mina hästar har kommit in från banan och haft synliga spår av drivning på sig var i ett lopp (dam-em) där spöet inte ens var tillåtet att ha med sig, den kusken fick ingen avstängning eller böter. Så tro mig, det blir inte bättre av att ta bort spöet rent drivningsmässigt:grin:...

För övrigt sällar jag mig till Lines... Urusel journalistik... Och det programmet ska kalla sig seriöst och djupgående... Jo tjena.... Kunde de inte hitta lite tyngre namn så ger jag inte mycket för det.

I ditt inlägg.
Överdriven konsumtion av !!! och STORA BOKSTÄVER, som att jag vore en annan idiot. När det trots allt var du som inte svarat på frågan utan bara försökt att slippa undan, du du uppenbarligen inte har något konkret sått på hur du korrigerar din häst. Men än att hota den när den är trött...

Jaja, men nu var det ju mig hon skrev till (med stora bokstäver) och jag tog inte illa åt mig, så..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 234
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
876
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 715
Senast: Vertigo
·
G
Trav Det är en fråga som kommer titt-som-tätt och har aktualiserats sig extra mycket efter "Kalla Fakta" och "Kvällsöppet" och de...
Svar
3
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka