Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Jo i lopp så räddar ofta inte spöet nån situation däremot i träning kan det vara bra. Däremot har jag inte spö när jag kör unghästar för de vet ändå inte vad spöet är för ngt. Så vill jag ha det. JAg använder faktiskt spö när jga leder unghästar. Fast för att lära dem att inte gå fortare än mig eller gå på mig och att vända när jag ber dem. Men inte genom att slå utan genom att peta med handtaget som en förstärkning, sen vill jag att de ska stanna sätter jag upp spöet framför dem. Brukar ta max en vecka sen sköter de sig utan spö, skönt i slippa knuffa o bråka med dem.

Men inom travet verkar det ju som att det inte finns någon gräns för hur mycket man får slå. Stämmer detta?

Inom galoppen har vi hårda piskregler med böter/avstängning som straff om det så bara är att jockeyn slagit med handen över axelhöjd.
Försvarar självklart inte användandet av pisk alls utan hoppas att galoppen tar det steget dom pratar om att förbjuda användandat av spö i Sverige.

Jag ringde Lasse Söderholm som svarar:
Man får slå 4 gånger på upploppet (Inte släppa tömmen).
Innan dess lätt maning i enstaka fall.

Förbjud drivning med spö och låt ryttare/kuskar uppmuntra hästen istället. Extra pengar till den som vinner utan att ha rört hästen ;)

Jag tycker faktiskt att det skulle vara bra.

Det skulle krävas en noggrannare inkörning och att man har bra koll på sin häst. Man kan inte ha ett pulver som inte tar styrning osv.

Sen skall självklart boxningar och flaxande med armar bötfällas hårt. Att man förlorar hela prissumman. Det gör att ägarna kommer att bli sura och vilja byta tränare/kusk till nån som kan uppföra sig. :laugh:

*KL*
Spontana reaktionen på programet är ;Riktigt usel journalistik och de veterinärer som var med gav mera intrycket av att njuta av rampljuset än föra fram budskap.

Många miljoner av "trav-pengarna" plöjs in i både Flyinge och Strömsholm t.ex.
På nåt sätt tillhör jag den egoistiska skaran som tycker att dom pengarna kunde gå till trav-ungdomsföreningar, amatörföreningar, travbanor med mer.

Ska vid tillfälle leta rätt på siffrorna om hur mycket det gäller.

AM

Håller med dig. Jag trodde det var så, men där ser man vad lite jag visste om detta.

Jo i lopp så räddar ofta inte spöet nån situation däremot i träning kan det vara bra. Däremot har jag inte spö när jag kör unghästar för de vet ändå inte vad spöet är för ngt. Så vill jag ha det. JAg använder faktiskt spö när jga leder unghästar. Fast för att lära dem att inte gå fortare än mig eller gå på mig och att vända när jag ber dem. Men inte genom att slå utan genom att peta med handtaget som en förstärkning, sen vill jag att de ska stanna sätter jag upp spöet framför dem. Brukar ta max en vecka sen sköter de sig utan spö, skönt i slippa knuffa o bråka med dem.

Jo men då andvänder du det som en förlängd arm, som korigering. :idea:

Att på upploppet andvända spöet till något annat än att få hästen att springa snabbare finns inte :angel:

Har du kört travhäst i lopp?
På vilket sätt andvänder du spö, som du inte kan andvända tömmar & sidostänger?

Jag har kört häst i träningslopp under tävlingliknande former samt snabbjobbat åtskilliga hästar på tävlingsbana. Dessutom har jag tävlat i monté.

Man kan vifta till med spöt för att få hästen uppmärksam när den försöker exempelvis bryta ner. Dessutom är spöet värt sin vikt i guld om hästen sätter igång att konstra och i värsta fall börjar backa eller resa sig. Det räcker med som jag tidigare skrev att vifta i luften så att det låter för att få dem skärpta igen. Att rycka i tömmarna för att korrigera eller få hästen att öka är betydligt värre än att ge hästen "en klatsch" i baken. Med sidostänger får du hästen bara rak i vagnen. Någon annan funktion vet jag inte att de har.

Jo men visst. Samma med allt gungande. Dock krävs de en skicklighet för att kunna gunga fram en häst istället för att stjälpa den.

Jo, det är vidrigt. Oavsett om de händer i värmning eller i loppet. Även om en häst bråkar så skulle jag inte spöa den så den har tydliga märken efteråt.

Har sett "storkuskar" sköta bråkiga hästar bättre än att spöa dem. Om de nu va så allvarligt att de gällde hästen eller livet så hade jag nog hoppat av.

KL

Sen spelar de nog ingen roll om man tar bort spö i lopp eller inte. Oavsett så kör många med det i träning och redan där tas ju effekten bort. En häst som aldrig utsatts för spö i träning kommer antagligen svara bättre för de i loppet än en som redan är spö okänslig.

ja men han slog inte hästen för att han tyckte det var roligt eller för att hästen "bråkade lite" - utan för att det höll på hända EN RIKTIGT ALLVARLIG olycka! han fick välja mellan piskrapp på hästen eller att hästen slagit slig lös och gud vet vad som kunnat hända med både häst, han själv och alla andra ekipage.

jag litar på mickes omdömme och han gjorde den bedömningen att de behövdes - det var en häst som i princip ingen ville köra för att den var så dum och rikfull att köra. han gjorde sitt jobb tycker jag. men det är ingen annan som inser att ahn gjorde hästen en björntjänst. hästen (och alla andra på banan) hade kunnat skadats allvarligt om han bara suttit och lett som du antagligen gjort.

KL
Såg programmet och jag tyckte det var strongt av de två män som vågade stå upp och tala om brister inom travet. Darenius och den andra som fått sparken från STC.
Fick känslan att de var män med känsla för hästarna.
Men det var en självgod individ jag inte gillade alls, vet ej vad han hette. Tror han var nån inom STC.

Jag ringde Lasse Söderholm som svarar:
Man får slå 4 gånger på upploppet (Inte släppa tömmen).
Innan dess lätt maning i enstaka fall.

Tack för svaret :bow:
Enligt TV lät det som att det inte fanns klara regler för hur många ggr man verkligen får slå. Lite luddigt altså :grin:

Om ni/han/dem visste att ingen ville köra hästen, vem är då så dum att han sätter sig upp och kör den? Farliga hästar borde portas lika fort som kuskar som överdriver användandet av spö.

En häst springer sällan på andra hästar eller saker. Är den i panik så visst, men jag har aldrig (peppar peppar...) sett en lös häst springa på andra hästar. De brukar springa några varv och sen får man antingen tag i den eller så springer den in i ett stall.

Ingen slår väl en häst för att de är roligt, då är man ju sjuk i huvudet.

Jag hade inte suttit och lett. Varför skulle jag göra det? Jag själv red en idiot till häst (visste dock inte om de innan, de visste ingen). Hästen reste sig, jag fick välja : släng dig av eller så slår hästen över. Hade jag då börjat spöa hästen hade den antagligen gjort de sistnämnda då den va helt blockerad. Den sprang ett halv varv och sen lugnade den ner sig = ägaren fick tag i den.

KL
Såg programmet och jag tyckte det var strongt av de två män som vågade stå upp och tala om brister inom travet. Darenius och den andra som fått sparken från STC.Fick känslan att de var män med känsla för hästarna.
Men det var en självgod individ jag inte gillade alls, vet ej vad han hette. Tror han var nån inom STC.

Vad jag vet så jobbar han kvar inom STC...?

aja strunt samma - du och jag kommer aldrig ha samma syn på det då du inte känner till varken häst, kusk eller händelse.

så lämna ämnet och återgå till programmet.

Jag har kört häst i träningslopp under tävlingliknande former samt snabbjobbat åtskilliga hästar på tävlingsbana. Dessutom har jag tävlat i monté.

Man kan vifta till med spöt för att få hästen uppmärksam när den försöker exempelvis bryta ner. Dessutom är spöet värt sin vikt i guld om hästen sätter igång att konstra och i värsta fall börjar backa eller resa sig. Det räcker med som jag tidigare skrev att vifta i luften så att det låter för att få dem skärpta igen. Att rycka i tömmarna för att korrigera eller få hästen att öka är betydligt värre än att ge hästen "en klatsch" i baken. Med sidostänger får du hästen bara rak i vagnen. Någon annan funktion vet jag inte att de har.

Om du har en häst som bryter ner så har du ett problem. :cool:
Backa och resa sig? Varför startar man en sån häst :confused:

*KL*
Spontana reaktionen på programet är ;Riktigt usel journalistik och de veterinärer som var med gav mera intrycket av att njuta av rampljuset än föra fram budskap.

Håller helt och hållet med dig. :bow: :bow: :bow: :bow:

Några synpunkter på programmet:

* Dennis Ek sa att böter inte står i proportion till prissumman i lopp, men det är ju precis vad de gör! Ett riktigt grovt faktafel! Tycker han bara är ute efter publicitet och "15 minutes of fame".

* Hoas stackars häst som "ingen ens ville ha som ridhäst". Hästen hade hjärtfel och var därmed inte frisk. Inte så konstigt då kanske. Hjärtfel kan man inte göra så mycket åt.

* Det anonyma vittnet. Det är VÄLDIGT LÄTT att sprida sådana rykten och dra skam över en person om man är helt anonym och sedan inte ens kan säga hur många hästar det gällde eller vad de hette. Jag skulle också kunna vara ett "anonymt vittne" och dra skam över någon tränare som jag inte gillar om det är SÅ lätt - man behöver ju inte stå till svars sedan. Vaddå "här har vi en person som äntligen träder fram?" Jo, tjena.

* De sa att det var oftast de tre första hästarna vars kuskar hade blivit bötfällda i lopp. Ja, inte så konstigt i så fall. Vem driver en häst som är oplacerad?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 234
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
876
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 715
Senast: Vertigo
·
G
Trav Det är en fråga som kommer titt-som-tätt och har aktualiserats sig extra mycket efter "Kalla Fakta" och "Kvällsöppet" och de...
Svar
3
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka