Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Förbjud drivning med spö och låt ryttare/kuskar uppmuntra hästen istället. Extra pengar till den som vinner utan att ha rört hästen ;)

Där måste jag hålla med .. tjejen var ju som en finne i röven... nä, fy för!

Ta någon professionell med anknytning till travet som ärligt träffar han och ställer frågor ... inte på en tävlingsdag heller ... Hur pantad får man va :rofl:

Får nog faktiskt hålla med.. Han ställd ju upp o svarade på hennes frågor trots att det var tävlingsdag.. Jag är ingen travtjej, men hade hon dykt upp på min tävlingsplats på det viset så hade jag nog oxå reagerat likvärdigt.. :angel:
Nu har jag ingen som helst aning om det är sant eller om det är nån som jävlas med honom, men låt oss anta att han är oskyldig.
Han är på tävling (arbetsplats) o en reporter kommer oanmält o ber om att ställa några frågor. Han ställer upp, hon aklagar honom för otillåtna träningsmetoder, han får en kalldusch men svarar ändå på ett korrekt sätt, reportern går över gränsen o han avslutar intervjun. Hon trakasserar honom på sitt arbete o han reagerar... vad konstigt :angel:

Kör jag med spö så är det en,som du säger : ta i nu för nu gäller det. Skulle inte kunna sitta och spöa en häst som inte orkar. De ger inget.

ja han fick reäla böter - coh oavsett om han kör mycket lopp eller ej så lär det svida att få licensen indragen. han hade ju även påbörjat proffstränarutbildningen. den gick väl i stöpet då han tappade allt intresse att ens fortsätta. så nog fan sved det ondare än du anar.

känner micke personligen och vet hur ledsen han blev av allt. han står för det han gjort och är ledsen. men visst fan sved det ordentligt!

Jag känner honom oxå. (ytligt) fast det är eg inte viktigt. Jag borde inte diskutera det här för jag kommer inte riktigt ihåg vad som hände.
Visst fick han ta tag i en häst som höll på att bråka?

Gör det?
I vårt stall betyde spö, skärp dig, var med nu är det dax.

Tvinga en häst framåt har väl lite med spö att göra egentligen, förbjud spö och drivningarna blir värre som de är i Norge... Nån som reagerade på inslaget från just Norge... Där det viftades och vevades värre än Ludde nånsin gjort?

Då föredrar jag strängare böter för missbruk av spö, fortsatt tillåtet att picka med spöt.

ja jag tycker åxå att körningen i norge är betydligt fulare än i sverige. där boxar man dem i rumpan och rycker dem i munnen istället. men bara för att man inte har ett spö i handen så ser det snällt ut helt plötsligt :confused:

Jag kommer inte ihåg exakt det var ett tag sen jag körde, men de som åker runt i bil på insidan har koll på sådant,sedan har de flera bandomare i tornet som har delat upp hästarna emellan sig så att alla vet vilka de ska kolla på med kikare. Så nog kollar de rätt så bra, har varit uppe i bandomartornet så jag har sett hur de jobbar, känt på det själv med fast då gällde det en häst som var sjuk i loppet fast hon tempat normalt o värmt normalt så bara det forsade grönt slem ur näsan efteråt , hon orkade inte riktigt såklart så de ringde upp o sa att hon fått startförbud, vilket var väntat med den prestationen. Jag var lite sur så jag muttrade att de måste tro att amn är en idiot, precis som om man skulla anmäla en sjuk häst direkt, men det finns ju regler ju... Jag vet men som sagt jag är tävlingsmänniska även om jag är glad om mina hästar går i mål, mistade en på banan, han hade en blodpropp i krösroten(i korset) som gick loss o in i hjärtat, det hade inte gått att upptäcka utan obduktion... Så jag är rädd om mina dyrgripar..

Om man ber en person som ska vara insatt i travsporten, får man även utgå att denne har en viss kännedom inom reglementet. Kan en sådan person inte förklara hur regeln ska hanteras eller bör tolkas så är det illa. Antingen är personen tappad bakom en vagn, eller så är regeln så illa skriven att den bör ses över och skrivas om.

Fler visade ju prov på att inte kunna tolka regeln, en tränare berättade ju att tolkningen kunde ske individuell från den ena banan till den andra och då främst banveterinärens bedömning.

I detta fallet kändes det mest som personen i fråga hade koncentrationssvårigheter...
Jag antar att han samtidigt försökte sköta sitt jobb?

Ja samma person som är tillräckligt insatt för inte inte veta att staffskalan är baserad på 1a prissumman och därför inte kan vara nånstans mellan 2-10 000 i storlopp... och böter får inte bara den som vinner...

Ledsen ska han va, finns INGEN ursäkt i världen att göra en sådan sak. Vidrigt...

Oavsett vem som gör/gjort det så är de inte försvarsbart.

Du frågade varför jag inte tyckte att vi ska ta bort spöförbudet i travet - jag svarade. Visst används spöet för att korrigera en häst i vagn också - liksom i ridsporten! Och visst används ridspöet för att få ridhästen att öka farten även där?

Har du kört travhäst i lopp?
På vilket sätt andvänder du spö, som du inte kan andvända tömmar & sidostänger?

Jag känner honom oxå. (ytligt) fast det är eg inte viktigt. Jag borde inte diskutera det här för jag kommer inte riktigt ihåg vad som hände.
Visst fick han ta tag i en häst som höll på att bråka?

ja hästen började bråka och var känd för att slåss i vagnen. ahn korrigerade den för att det inte skulle hända en olycka. visst, han korrigerade den hårt - emn de var ju inte för att vinna lopp. det var väl i värmningen har jag för mig.. då driver man ju verkligen för att vinna pengar :crazy:

Har du kört travhäst i lopp?
På vilket sätt andvänder du spö, som du inte kan andvända tömmar & sidostänger?

Genom att vinkla fram spö behöver jag inte störa hästen i munnen...
Måste man slå på hästen? Räcker ju oftas med att visa pisken så vet de att det är dax..

Ledsen ska han va, finns INGEN ursäkt i världen att göra en sådan sak. Vidrigt...

Oavsett vem som gör/gjort det så är de inte försvarsbart.

jo men han drebv inte hästen i ett lopp, utan i värming eller om de var i defilering (kommer inte ihåg) och korrigerar hästen för att den börjar bråka och en olycka höll på hända. så det var antingen ahne lelr hästen som hade gett slaget.
och hade hästen fått gjort det så hade det blivit ännu allvarligare.

så jag tycker inte att´det är vidrigt. men tråkigt att han korrigerade lite för hårt. men han tyckte det behövdes för att avvärja olyckan.

Nu är det ju travet vi diskuterar. Inte alla sporter även om galoppen skulle behöva förbjuda spö oxå.

Däremot när man rider kan man andvända ett spö som korrigering, så att förbjuda när man rider vore dumt.

Däremot all trav och galopp där spöet endast har en funktion - att tvinga en trött häst framåt. Men som för det medta bara blir argare... :mad:

Men inom travet verkar det ju som att det inte finns någon gräns för hur mycket man får slå. Stämmer detta?

Inom galoppen har vi hårda piskregler med böter/avstängning som straff om det så bara är att jockeyn slagit med handen över axelhöjd.
Försvarar självklart inte användandet av pisk alls utan hoppas att galoppen tar det steget dom pratar om att förbjuda användandat av spö i Sverige.

Jag såg det.

hehe tyckte det var lite roligt när Åke kasta iväg micken:rofl:

Jag tror inte ett skit på att han skulle göra så mot hästarna, varför kan de som har anmält honom inte ge bevis på det. De flesta har ju mobil med kamra.
Sen så tycker jag inte det är konstigt att han blev arg, hur roligt skulle man tycka att det var om någon anklaga en för en sån grej.

..som korrigering.

Fö så är det (i norge) inte tillåtet att använda spö i loppen.
Det säger inget om huruvida det får användas i träning.

Jo, det är vidrigt. Oavsett om de händer i värmning eller i loppet. Även om en häst bråkar så skulle jag inte spöa den så den har tydliga märken efteråt.

Har sett "storkuskar" sköta bråkiga hästar bättre än att spöa dem. Om de nu va så allvarligt att de gällde hästen eller livet så hade jag nog hoppat av.

KL

Sen spelar de nog ingen roll om man tar bort spö i lopp eller inte. Oavsett så kör många med det i träning och redan där tas ju effekten bort. En häst som aldrig utsatts för spö i träning kommer antagligen svara bättre för de i loppet än en som redan är "spödöd".

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 234
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
876
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 715
Senast: Vertigo
·
G
Trav Det är en fråga som kommer titt-som-tätt och har aktualiserats sig extra mycket efter "Kalla Fakta" och "Kvällsöppet" och de...
Svar
3
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka