Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Varför blir inte dessa kuskar avstängda? Böter är ju piece of shit i sammanhanget. En avstängning borde väl svida mer?
Kan nästan inget om travsport som sagt, men finns inte den påföljden?

micke björklund fick ju licensen indragen ett år eller vad de var.

Dåligt av ÅS tycker jag. Man måste väl kunna behärska sig liite iaf, eller??

Ja, för en som mig som inte alls känner till ÅS (mer än till namnet) så framstod ju ämnet som lite väl känsligt när han betedde sig på det viset.

Även mannen från STC var ju bara pinsam. :crazy:

I övrigt tyckte jag att programmet var ganska intressant. Jag är inte särskilt insatt i travsporten, men tyckte inte programmet direkt verkade vara ute för att utmåla alla inom sporten som djurplågare, utan mer försökte ta upp de problem som faktiskt verkar existera på sina håll (och det tycker jag kan vara mycket relevant att ta upp, framför allt som travsporten är så stor med mycket spel och pengar inblandat). Dock får man väl såklart ha i åtanke att den här typen av TV-program väl alltid är ganska grovt vinklade, på gott och ont.

Klippet var ju ganska "ansat" men vaafan, finns det ursäkter??
OMG! Att han faktiskt ryckte micken ur handen på henne och slängde iväg den.
Hur barnslig får man bli!? *lol*

Jag tyckte det var rätt kul faktiskt. Hon verkade inte speciellt kunnig, inte ställer man sådana idiotiska frågor mitt under en pågående tävlingsdag... Om hon nu var tvungen att ställa frågorna kunde hon väl ha gjort det på ett mer genomtänkt sätt tycker man:cool:

De får avstängning. Men hur länge? tre dagar. Visst, infaller dessa tre dagar under stora tävlingar så är de klart att de känns. Bötesumman är ju också för låg. Han som gjorde detta mot hästen fick ju dagsböter men jag vet inte, han borde inte få köra häst mer, speciellt inte när han återigen bötfälls för drivning.

Jag tyckte det var rätt kul faktiskt. Hon verkade inte speciellt kunnig, inte ställer man sådana idiotiska frågor mitt under en pågående tävlingsdag... Om hon nu var tvungen att ställa frågorna kunde hon väl ha gjort det på ett mer genomtänkt sätt tycker man:cool:

jag satt bara å garva och hyllade åke!! haha (jag har selat väldigt mycket hästar åt han på tävlingsdagar och tycker de var skönt att nån annan fick utstå den pinan han är!) :D :rofl:

Åke är mycket trevligare än han ger sken av. Sen hade nog jag också blivit irriterad. Hon kunde ju pratat med lufti istället. Så hade hon nog bytt karriär sen :angel:

Eller ja, de hade nog inte ens fått visa i tv:n vad han haft att säga.

Jag tycker att det är BRA att detta visas och att travbranschen granskas lite. Även om det kanske inte var ett superbra program så är det iaf en början. Både trav och ridsporten tål verkligen att tittas närmare på, det är faktiskt levande djur det handlar om.

Ang. det här med spö så borde det bli hårdare. Inom ridsporten så har det blivit bättre tycker jag iaf. Exempelvis om man är och tittar på en lokal liten tävling här uppe så är det OFTA, på de flesta tävlingsplatser, tydliga med reglerna på hur spöet och skänklarna får användas, annars blir man utesluten.(Kan bara tala för de tävlingplatser jag besökt) Tycker det är hemskt när man sitter och tittar på trav på tv när vissa kuskar spöar på sina hästar 5-10 gånger på upploppet, inte löst direkt heller. USCH! Proffsen borde visa sig som goda exempel tycker jag, kan man inte motivera sin häst att springa fort utan att spöa den 10 ggr så kanske man ska börja fundera på vad som är fel.

varför inte spöförbud till de kuskar som missbrukar det?!

Jag tycker inte att travet ska få ett spöförbud. Skulle det ske så måste det bli ett spöförbud inom all hästsport. Däremot tycker jag att om körsvennen överträder reglerna av spödrivning (användning) ska straffet bli kännbart = hela prispengen hästen sprang in som böter för körsvennen. Och eller avstängning som blir kännbar d v s lång tid.

Varför inte? *nyfiken*

Jag har nämligen själv ridit monté utan spö många gånger och har upptäckt hästar som går bättre utan spö! :idea:

Såg pogramt och i mina ögon (ingem trav mäniska precis kan inget typ) att börjatävla när dom e 2 e ju helt flippat (dåligt) och grisfösar borde inte få finnas

KAn ju hålla med där, men Åke har ju faktiskt fått leva med de här ryktena i flera år= allas ögon på sig o ingen har trätt fram o sagt att detta stämmer o kunnat visa bilder vilket man borde kunna idag med kamera i mobilen eller? Klart att han är less, ingen annan blir ju jagad som honom om detta.

fast det är inte hästägarens fel att kusken slår!!!! hästägaren ska ju inte drabbas! men de kan fortfarande ge hårdare böter åt körsvenn - emn prispengar kan de aldrig dra in!

Skrev lite otydligt! Givetvis skulle straffet bli motsvarande hästens vinstsumma i loppet. Något som kusken skulle få ta ur egen ficka. Hästägaren ska givetvis få sina pengar. Tänk dig Elitloppet = personlig konkurs för en överträdelse där. Vilken kusk skulle våga?

Nämen hade han varit lite smart så hade han hållit sig lite lugn och bett henne återkomma vid ett annat tillfälle.
Han har väl haft med media att göra förut så att han vet hur det funkar.

jag satt bara å garva och hyllade åke!! haha (jag har selat väldigt mycket hästar åt han på tävlingsdagar och tycker de var skönt att nån annan fick utstå den pinan han är!) :D :rofl:

Jag med, jag har alltid tyckt han är rolig:angel: eller rolig och rolig, hans sätt att vara gör att man tycker han är rolig... vet att jag har skrattat många gånger när jag har sett på trav och han har sagt något vresigt till reporterna:rofl:

*Kl*

Jag tyckte att den bästa kommentaren var när speakerrösten gravallvarligt sa:

"Kalla Fakta har träffat en som VÅGAR ställa upp och prata med oss"

Sedan sitter "vittnet" med förvrängd röst i motljus med svart huva!

:rofl:

Jag skulle t o m våga räcka ut tungan åt Hells Angels om det skedde under dessa våghalsiga omständigheter! :p

Återkommer med mer reflektioner efter ett varmt bad!

Fast man får inte spöa hur mkt som helst, ibland kan det på tv se ut som om man slår PÅ hästen men man slår på sulkyn,men det är klart det ser illa ut ändå men man ska tänka på det att från den vinkel vi ser i tv så ser man inte var slagen träffar.

KAn ju hålla med där, men Åke har ju faktiskt fått leva med de här ryktena i flera år= allas ögon på sig o ingen har trätt fram o sagt att detta stämmer o kunnat visa bilder vilket man borde kunna idag med kamera i mobilen eller? Klart att han är less, ingen annan blir ju jagad som honom om detta.

ja det är konstigt att folk antyder under flera år men att de aldirg någonsin bevisats. så jäkla svårt ska de väl inte vara att bevisa det om man vill och jobbar åt han :cool:

jag har jobbat åt han och jag har inte sett nån grisfösare. och frågan är om nån annan verkligen gjort de i den utsräckning som folk vill få det att verka.

måste vara jävligt ledsamt efter ett tag. så inte konstigt att ahn blir less.

Varför inte? *nyfiken*

Jag har nämligen själv ridit monté utan spö många gånger och har upptäckt hästar som går bättre utan spö! :idea:

Därför att jag tycker inte att jockeys driver ett dugg snyggare eller ponnyryttaren på hoppbanan. Dressyren är väl den enda gren som du inte får ha det i tävling. Ska det förbjudas i en hästgren så borde det tas bort i alla disipliner. Hästar spöas inte mer i travet än i andra grenar.

Rider också utan spö, de är ju bara ivägen ju :crazy:

Däremot har man lust att ha med sig spö ibland och rappa till de andra RYTTARNA :devil:
Tänk om de kunde hålla käften och rida sin egen häst istället...

Berin: Håller med, ryttarna i montelopp är inte ett dugg bättre än kuskarna. De vevas bra där med och gapas så förbannat(plus de jag skrev i tidigare inlägg, vissa passar på att dra till hästen ordentligt med en hand i sista kurvan).

Men tas spöt bort så blir de säkert andra metoder som boxa eller driva med tömmen. ÄVEN om de är förbjudet.

Senast ändrad:

Va ska Stc snubben på valla säga mer än om det som står i reglementet?

En regel förväntas ju vara tolkningsbar, inte bara för enstaka personer och helt godtyckligt. OM en regel är så illa skriven att man inte ens kan definiera den med ord, så bör den nog skrivas om för att fungera bättre och enklare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 234
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
876
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 715
Senast: Vertigo
·
G
Trav Det är en fråga som kommer titt-som-tätt och har aktualiserats sig extra mycket efter "Kalla Fakta" och "Kvällsöppet" och de...
Svar
3
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka